افغانستان

008

انتقال صندوق های رأی به مرکز افغانستان/ منبع عکس

 انتخابات

تفتیش آرا از سر گرفته شد
۸صبح/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد: ناظران دو نامزد بر سر باطل شدن آرایی که هویت اشخاص در آن‌ ها ذکر شده توافق کرده و روند بازرسی آرا از سر گرفته شده است. این توقف پس از آن به وجود آمد که تیم‌های ناظران داکتر عبدالله و داکتر اشرف‌غنی احمدزی بر سر باطل کردن اوراق رای، دچار اختلاف نظر شدند.

پنجاه درصد صندوق های رای به کابل منتقل شدند
بی بی سی/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ مقام های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند: پنجاه درصد صندوق های رای از ولایا ت این کشور به کابل منتقل شده است. روند انتقال صندوق های رای از ولایات به مرکز، همزمان با روند بررسی آراء آغاز شده بود. انتقال این صندوق ها به اساس تفاهم دو ستاد انتخاباتی، از سوی نیروهای امنیتی افغان، ناتو و آیساف به همراهی نمایندگان دو ستاد انتخاباتی، سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات صورت می گیرد.

خوشبینی ها از روند تفتیش آرای انتخابات
صدای امریکا/ ۲۸/۴/۱۳۹۳ مقامات کمیسیون مستقل انتخابات می گویند: روند تفتیش آرا به خوبی به پیش رفته و تا کنون کدام مشکلی جدی در این زمینه وجود ندارد. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: تا حال بیش از ۲۳۴ صندوق رای تفتیش شده است. آقای نور افزود: روند انتقال صندوق های رای از ولایات به مرکز ادامه دارد و تا کنون تمام صندوق های آرای بلخ، غزنی و میدان وردک به کمیسیون مستقل انتخابات انتقال داده شده است.

توافق ها میان دو نامزد نهایی و برگشت ناپذیرند
طلوع نیوز/ ۳۱/۴/۱۳۹۳ دسته های انتخاتی می گویند: توافق میان هر دو نامزد که به پا درمیانی سازمان ملل متحد انجام شده است، هیچ گاهی تغییر نخواهد کرد. بازرسی آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی تغییرناپذیر هستند. برخی از نهادهای ناظر این توافق سیاسی را راه بیرون رفت از بحران می دانند. این نهادها می گویند: عملی شدن این توافق هر چند فراز و نشیب هایی را به همراه دارد اما در عملی شدن آن ضمانت هایی وجود دارد.

       موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
کودک بارکش در حمله شورشیان در شمال افغانستان کشته شد

بی بی سی/ ۲۸/۴/۱۳۹۳ مقامات پلیس در شهر مزارشریف اعلام کردند: یک کودک بارکش که وسایل دوکانداران را در سطح شهر از یک محل به محل دیگر منتقل می ‌کرد، قربانی انفجار بمب شورشیان مخالف دولت افغانستان شد. شورشیان با استفاده از این فرصت بدون این که این کودک بداند، باری را که منتقل می ‌کند چه هست، کراچی این کودک را به کرایه گرفته و مواد انفجاری را بار کراچی او می‌ کنند.

      زنان

میزان حضور دختران در معارف بامیان افزایش یافته است
۸صبح/ ۲۸/۴/۱۳۹۳ حضور دختران در معارف ولایت بامیان افزایش یافته است. محمدرضا ادا، رییس معارف این ولایت می ‌گوید: ۴۷ درصد شاگردان معارف و نزدیک به ۱۸ درصد آموزگاران و پروسونل اداری بامیان را دختران و زنان تشکیل می‌دهند. از مجموع ۶۳ مکاتب ابتداییه این ولایت، ۸ باب آن پسرانه، ۸ دخترانه و ۴۷ مکتب مختلط می ‌باشد. تعادل مکاتب دخترانه در این ولایت، سبب روی آوردن دختران بیشتر به درس و تعلیم شده است.

یک مرکز آموزش و فروش صنایع دستی زنان در بدخشان ساخته می شود
خبرگزاری باختر/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ سنگ تهداب یک مرکز آموزشی و فروش صنایع دستی برای زنان در ولایت بدخشان گذاشته شد. در این مرکز، آموزش های حرفوی حقوقی و اقتصادی برای زنان داده می شود و همچنان زنان می توانند صنایع دستی خود را در این مرکز به فروش برسانند. این مرکز در ساحه یک جریب زمین و هشت اتاق به شکل اساسی به هزینه بیشتر از  هجده میلیون افغانی ساخته می شود.

بسته شدن مکاتب به روی دختران در شیندند هرات
طلوع نیوز/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ در شش ماه گذشته بیش از صد پولیس و غیرنظامی در ولسوالی شیندند هرات توسط هراس افگنان کشته شده اند. رییس معارف هرات می گوید: پس از تهدیدهای طالبان همه مکتب های دخترانه در این ولسوالی به روی دانش آموزان دختر بسته شدند و با این کار چهل هزار دختر از آموزش محروم مانده اند.

        حامیان و فعالان

ده ها تن با راه اندازه تظاهرات با تشکیل هر نوع حکومت ایتلافی مخالفت کردند
رادیو آزادی/ ۲۹/۴/۱۳۹۳ برخی از فعالان جامعه مدنی و اعضای شوراهای قومی و اجتماعی، با راه اندازی تظاهرات در کابل، با تشکیل هر نوع حکومت ایتلافی مخالفت کردند. این معترضان قطعنامه چهار ماده ای را به نشر رساندند که در آن از رییس جمهور آینده افغانستان خواسته شده تا تحت نام حکومت وحدت ملی، حکومت ایتلافی را تشکیل ندهد.

مردم دولتیار غور علیه طالبان قیام کردند
خبرگزاری باختر/ ۲۹/۴/۱۳۹۳ مردم ولسوالی دولتیار ولایت غور می گویند: از قتل و کشتار افراد ملکی توسط طالبان به تنگ آمده و با تشکیل یک گروه مسلح، برضد آنان قیام نموده اند. قیام کنندگان می گویند: طالبان در ساحات شرشر لکه مزار و شیینه در شمال ولسوالی دولتیار و در منطقه مرغاب مرکز ولایت غور، فعالیت دارند و حملات بر ولسوالی دولتیار را از همین مناطق سازماندهی می کنند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

جمع ‌آوری بیش از صد معتاد بی ‌سرپناه از سطح شهر کابل
۸صبح/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ وزارت‌ های مبارزه با مواد مخدر، صحت عامه و کار و امور اجتماعی، در یک اقدام مشترک ‌صد و ده معتاد به مواد مخدر را از نقاط مختلف شهر کابل جمع‌ آوری کرده و در مرکز تداوی معتادین جنگلگ در شهر کابل تحت تداوی قرار داده‌ اند. مقام‌ های این وزارت‌خانه ‌ها می‌ گویند: معتادان جمع آوری شده به‌ صورت داوطلبانه حاضر شده تا تحت تداوی قرار گیرند. معتادان جمع ‌آوری شده به‌ مدت یک ‌و نیم‌ ماه در این مرکز تحت تداوی قرار گرفته و پس از آن توسط وزارت کار و امور اجتماعی برای یادگیری یک حرفه مورد آموزش قرار می‌ گیرند.

پایتخت افغانستان با بیش از ۱۰۰ میلیون دالر نوسازی می شود
فارسی.رو/ ۲۶/۴/۱۳۹۳ مقامات شهرداری کابل از نوسازی پایتخت خبر دادند و گفتند: بیش از ۱۰۰ میلیون دالر را برای این منظور اختصاص دادند. غلام رسول نوابی؛ رییس برنامه انکشافی شهرداری کابل می گوید: از کمک های بلاعوض بانک جهانی مبلغ ۱۱۰ میلیون دالر به بهسازی کوچه های شهر کابل اختصاص یافته است. نوابی گفت: با روی دست گرفتن برنامه بهسازی تاکنون ۲۰ تا ۲۵ پروژه سرک سازی در قسمت های مختلف شهر کابل تکمیل شده است.

اطفال در ولایت غور با مشکلات مختلف روبرو اند
رادیو آزادی/ ۳۱/۴/۱۳۹۳ محرومیت اطفال از درس و تعلیم و روی آوردن آن ها به کار های شاقه و همچنان پیوستن شان به صفوف مخالفین در غور، همواره از چالش هایی بوده است که سروصداهایی را به همراه داشته است. گل احمد عثمانی رییس کار و امور اجتماعی غور می گوید: فقرخانوادگی، منازعات قومی و تداوم جنگ در شماری از مناطق این ولایت هنوز هم وسیله کشانیدن اطفال به سوی اعمال غیر قانونی و یا هم فشارهای روحی می شود.

 عدد ۳۹ یک میلیارد افغانی به دولت افغانستان ضرر رساند
بی بی سی/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ وزارت امور داخله افغانستان می گوید: خودداری افغان ‌ها از پذیرفتن پلیت های شماره ۳۹ برای موترهای شخصی، سبب شده که روند توزیع پلاک‌ ها متوقف شود. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفت: توقف توزیع پلاک ‌های ماشین به دولت افغانستان یک میلیارد افغانی زیان رسانده است. آقای صدیقی افزود: ما نمی ‌توانیم شماره ۳۹ را حذف کنیم. این غیر منطقی است که دو شماره مهم از همه قوانین حذف شود.

   نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

سوء تغذی نیمی از اطفال افغانستان
فارسی.رو/ ۲۶/۴/۱۳۹۳ ثریا دلیل؛ وزیر صحت افغانستان نتایج آماری را اعلام کرد که نشان می دهد نیمی از کودکان افغان سوء تغذی اند. وزیر صحت کشور گفت: سروی ملی تغذیه در بهار ۱۳۹۲ جهت شناسایی و دریافت تخنیکی در مورد وضعیت تغذیه در کشور آغاز شد. خانم دلیل اضافه نمود: هجده هزار و سی صد و شصت خانواده اعم اطفال زیر پنج سال تا افراد بالای ۵۵ سال اعم از ذکور و اناث مشمول این سروی هستند.

 طالبان – فرمان فرمایان امدادگری در افغانستان
صدای امریکا/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ هیات سه نفری طالبان در یکی از روزهای گرم ماه جون وارد شهر دوبی در امارات متحده عربی شد تا با نمایندگان سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) به گفت و شنود سری بنیشیند. اعضای هیات “مسوولین کمیسیون صحی” طالبان بودند و موضوع مذاکرات، برنامه واکسین فلج اطفال یا پولیو در جنوب افغانستان بود. هیات طالبان می خواست تا نگرانی های این گروه درباره احتمال “فعالیت های جاسوسی” از سوی شماری از رضاکاران صحی را با نمایندگان سازمان صحی جهان مطرح کند.

یک انبار مواد مخدر در بدخشان نابود شد
فارسی.رو/ ۲۱/۴/۱۳۹۳ نیروهای امنیتی ولایت بدخشان پس از شناسایی یک انبار بزرگ مواد مخدر، آن را نابود کردند. این عملیات در قریه گندم قول ولسوالی کشم ولایت بدخشان به اجرا گذاشته شد. در جریان این عملیات، ۶۰۰ لیتر محلول تریاک هم کشف و ضبط گردیده است.

    جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر انفجار یک ماین در ولسوالی چهار بورجک ولایت نیمروز، ۳ تن کشته شدند. انفجار مین جان سه غیر نظامی را در غرب افغانستان گرفت. در حمله مسلحانه طالبان بالای یک موتر حامل افراد ملکی در مربوطات ولسوالی الینگار ولایت لغمان، شش تن شهید و یک تن دیگر زخمی شد. در یک رویداد انتحاری در ولایت هلمند دو تن شهید شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه انفجار در منطقه خواجه بغرا شهر کابل ۱۰ تن از اتباع خارجی کشته و زخمی شده اند. در حمله طالبان در ولایت کنر یک پولیس سرحدی کشته و یک تن دیگر زخمی شد. در عملیات هوایی نیروهای خارجی، ۱۶ مخالف دولت در لوگر و ۱۱ تن دیگر در هرات کشته شدند. در اثر حمله طیاره های بی سرنشین در ولایت لوگر، ۴ مخالف مسلح کشته شدند. در عملیات تصفیوی تحت نام تالنده در ولسوالی جُرم ولایت بدخشان، ده مخالف مسلح کشته و پانزده مخالف دیگر زخمی شده اند. در درگیری شورشیان و نیروهای امنیتی در شمال افغانستان ۳۱ نفر کشته شدند.

مخالفت با آزادی زندانیان طالب؛ صدایی که باید شنیده شود
۸صبح/ ۳۰/۴/۱۳۹۳ محمدیونس قانونی معاون اول رییس‌جمهوری، اعلام کرده است: وی مخالف سیاست آزادی زندانیان طالب است. به ‌نظر می‌ رسد این اولین صدایی است که از سوی یک مقام رسمی عالی ‌رتبه در نهاد ریاست‌ جمهوری، در مخالفت با سیاست آزادی زندانیان طالب بلند می ‌شود. اگر این صدا شنیده شود و از این صدا حمایت صورت گیرد، می ‌توان امیدوار بود که در رویکرد دولت نیز نسبت به طالبان تغییر به ‌وجود بیاید و این تغییر رویکرد بتواند موضع تهاجمی دولت، در برابر طالبان را قوی ‌تر سازد.

          سیاست

سناتوران امریکایی: بیرون شدن زودهنگام نظامیان امریکایی از افغانستان خطرناک است
تلویزیون یک/ ۲۹/۴/۱۳۹۳ برخی از سناتوران ارشد امریکایی هشدار داده ‌اند، بیرون شدن زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان یک فاجعه است و می ‌تواند همه دست ‌آوردهای دوازده سال گذشته را نابود سازد. این سناتوران جمهوری‌ خواه، برنامه‌ اداره‌ باراک اوباما رییس‌ جمهور امریکا، درباره‌ بیرون کردن نیروهایش از افغانستان را بررسی می کنند.

چین فرستادۀ ویژه ای به افغانستان فرستاد
صدای امریکا/ ۲۷/۴/۱۳۹۳ چین فرستادۀ ویژه را به افغانستان گماشته است. کارشناسان یک دلیل این اقدام بیجنگ را نگرانی آن کشور از بروز ناامنی در افغانستان عنوان کرده اند که مبدا جدایی طلبان اویغور برای پیش برد اهداف شان از آن وضع بهره ببرند. سون یوشی، که اکنون در سمت فرستادۀ ویژه گماشته شده، در گذشته به حیث سفیر چین در کابل و دهلی جدید ایفای وظیفه می کرده است.

حامدکرزی موقف دوگانه دارد
تلویزیون یک/ ۲۹/۴/۱۳۹۳ یک عضو ارشد کنگره‌ امریکا گفته ‌است: اگر کمک‌ های واشنگتن نمی ‌بود، افغانستان زیرپای روسیه خُرد می شد و یا پاکستان آن را اداره می‌ کرد و یا هم به دست طالبان می ‌افتاد. جیم مورن عضو ارشد کنگره امریکا افزود: پادرمیانی واشنگتن برای حل بحران انتخاباتی افغانستان به درخواست رییس‌ جمهور کرزی صورت گرفته‌ است. پیش از این آقای کرزی با ابراز ناخشنودی از مداخله‌ خارجیان در انتخابات، گفته بود: این کار می‌ تواند به معنای عدم حاکمیت ملی باشد.

        فرهنگ

علاقمندی نهادهای ملی و جهانی بر سهم گیری در بازسازی بناهای تاریخی هرات
خبرگزاری باختر/ ۲۲/۴/۱۳۹۳ موسسات ملی و بین المللی علاقه مند سهم گیری در بازسازی بناهای تاریخی ولایت هرات می باشند. جولین لسلی رییس موسسه مشورتی میراث های فرهنگی افغان می گوید: ولایت هرات یکی از جمله ولایات مهم و کلیدی افغانستان است که در آن آثار و بناهای مهم تاریخی وجود دارد.

هرات کانون ادب و فرهنگ معاصر افغانستان
رادیو فرانسه/ ۳۱/۴/۱۳۹۳ هرات به شهر علم و ادب و فرهنگ شهرت یافته است؛ شهرت یافتن هرات به این نام بیشتر بخاطر شاعران، نویسندگان و هنرمندانی است که از گذشته‌ های دور تا کنون در این شهر زیسته و بالنده شده‌ اند. هرات هم اکنون نیز مهمترین کانون فرهنگی- هنری افغانستان به ‌شمار می ‌آید؛ وجود چندین انجمن ادبی، هنری و فرهنگی از جمله انجمن ادبی هرات با سابقه ‌ای بسیار طولانی موجودیت هرات را به عنوان کانون اصلی ادب و فرهنگ و هنر افغانستان به ثبت رسانده است.

       آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۵۷

پیوست‌ها: