منبع: رادیو زمانه

بنیاد فرهنگی – مطالعاتی گلشیری پس از برگزاری ۱۳دوره جایزه ادبی گلشیری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر مراسم اهدای این جایزه برگزار نخواهد شد.

 farzaneh-taheri

فرزانه طاهری، مترجم، مدیر بنیاد گلشیری و همسر هوشنگ گلشیری

بنیاد گلشیری در بیانیه خود با اشاره به ۱۴ سال تلاش این بنیاد برای برگزاری جایزه ادبی گلشیری، آورده است: «به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در وضع کنونی آن نیرو و منابع اندکی را که برای بنیاد گلشیری باقی مانده وقف بخشی دیگر از هدف‌های مندرج در اساسنامه بنیاد کنیم که به دلیل مشغله نفس‌گیر جایزه تا حدی مغفول مانده است.»

 بنیاد گلشیری گفته است که تلاش‌هایش را معطوف به غنی‌تر کردن وب‌سایت بنیاد می‌کند تا منابع مربوط به هوشنگ گلشیری را هرچه کامل‌تر در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

 در دسترس قرار دادن نوشته‌ها و مصاحبه‌ها و مقاله‌هایی که در جهان مجازی در دسترس نیستند و جمع‌آوری و عرضه تصاویر و فیلم‌ها و صدای این نویسنده فقید و نیز آنچه در نقد و بررسی آثارش نوشته‌اند از جمله کارهایی است که بنیاد گلشیری در پیش خواهد گرفت.

 بنیاد گلشیری همچنین قصد دارد آرشیو مربوط به گلشیری را کامل کند و در این راه از همه کسانی که یادگاری از هوشنگ گلشیری در اختیار دارند یاری خواسته است.

 این بنیاد همچنین قصد دارد بخشی از وب‌سایت خود را به نقد و نظر اختصاص دهد و تلاش خواهد کرد که این بخش «چیزی به فضای مجازی در حوزه داستان‌نویسی اضافه کند» و چنان گسترش یابد که به یک نشریه ادبی تبدیل گردد.

 انتشار تک داستان‌های برگزیده نیز در دستور کار این بنیاد قرار خواهد گرفت.

 پس از مرگ هوشنگ گلشیری در ۱۶خردادماه ۱۳۷۹، بنیاد گلشیری به یاری جمعی از یاران او تأسیس شد. این بنیاد فرهنگی غیرانتفاعی و مستقل برای تداوم حضور هوشنگ گلشیری در عرصه ادبیات داستانی و تأثیرش در این عرصه از طریق ‌‌آموزش و یاری دادن به داستان‌نویسان جوان تشکیل شد. هیئت مؤسس این بنیاد کسانی چون علی‌اشرف درویشیان، داستان‌نویس‌؛ محمود دولت‌آبادی، داستان‌نویس؛ فرزانه طاهری، مترجم وهمسر هوشنگ گلشیری و بهمن فرمان‌آرا، فیلمساز، بودند.

 فکر اولیه تشکیل این بنیاد اهدای جایزه سالانه به آثار برتر ادبیات داستانی بود‌؛ فکری که گلشیری در آ‌خرین ماه‌های عمر خود در سر می‌پروراند. گلشیری قصد داشت جایزه بهترین رمان و مجموعه داستان سال را با عنوان «شهرزاد» یا «هدایت» بنیان نهد که با ‌‌‌آغاز بیماری‌اش در اواخر زمستان ۱۳۷۸، طرح او نیمه‌کاره ماند. این طرح پس از مرگ نویسنده توسط بنیاد فرهنگی – مطالعاتی گلشیری دنبال شد و این بنیاد هر سال جایزه ادبی گلشیری را به برترین‌های ادبیات داستانی به زبان فارسی و چاپ شده در ایران اهدا کرد.

 بنیاد گلشیری در پاییز هر سال جایزه خود را در دو‌ بخش «بهترین رمان اول» و «بهترین مجموعه داستان اول» به آثار منتشر شده در سال قبل اهدا می‌کرد. این جایزه که شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی بود در مراسمی به برندگان اهدا می‌شد و داوران هر دوره نیز با مشورت هیئت‌ امنا از سوی هیئت مدیره بنیاد انتخاب می‌شد.

 نخستین دوره جایزه گلشیری در سال ۱۳۸۰و آخرین دوره آن در سال ۱۳۹۲برگزار شد.