افغانستان

140726101607_ali_zakia-bamiani_lovers_976x549_bbcpersian

علی و ذکیه دو دلداده بامیانی و ترس از عاقبت وصال/  منبع عکس

 انتخابات

روند تفتیش آرا تا پس از عید فطر توقف یافت
خبرگزاری رشد/ ۴/۵/۱۳۹۳ در روز دهم روند تفتیش آرا باز هم این پروسه به دلیل اختلاف نظر میان دو تیم انتخاباتی روی طرزالعمل ابطال آرا برای سومین بار متوقف گردید. احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: این کمیسیون روند تفتیش آرا را به دلیل اختلاف نظر میان تیم های انتخاباتی روی بعضی از مواد طرزالعمل ابطال آرا تا بعد از عید متوقف کرد. وی از دو تیم انتخاباتی خواست تا هر چه زودتر روی این طرزالعمل به توافق برسند و بگذارند که روند تفتیش ادامه یابد.

مسعود: در صورت عدم پیروزی، در حکومت ایتلافی شریک نمی شویم
رادیو کلید/ ۳/۵/۱۳۹۳ احمد ضیاء مسعود، از اعضای ارشد تیم تحول و تداوم از تیم اصلاحات و همگرایی خواست که روی ایجاد حکومت ایتلافی پافشاری نکنند. آقای مسعود گفت: اگر در انتخابات پیروز نشویم، تقاضای شریک شدن در یک حکومت ایتلافی را نخواهیم کرد. وی افزود که در صورت عدم پیروزی، خواستار پیش برد ریاست اجراییوی نخواهند شد، بلکه در موقف اپوزیسیون قرار خواهیم گرفت.

یوناما: نامزدان از طرح سازمان ملل حمایت می کنند
طلوع نیوز/ ۴/۵/۱۳۹۳ دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید: نامزدان ریاست جمهوری از عملی شدن طرح پیشنهادی این نهاد بر سر کارشیوه بازرسی و ابطال آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات حمایت می کنند. دفتر یوناما می افزاید: هر دو نامزد نگرانی های مربوطه شان را نسبت به این طرح، به ساز مان ملل ابراز داشته اند و اعلام آماده گی کردند.”

        موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
تیرباران ۱۵ غیرنظامی در غور

ماندگار/ ۴/۵/۱۳۹۳ طالبان دو موتر را در ولایت غور متوقف کرده و سپس ۱۵ مسافر آن‌ را به ضرب گلوله به قتل رساندند. تنها یک مرد موفق شده است از این حادثه فرار کند. در میان کشته‌ شد‎گان یک عروس و داماد نیز قرار دارند. طالبان به همه مسافران دستور دادند که در یک صف ایستاد شوند، سپس بر یک یک آن ها شلیک کردند و آن‌ ها را به قتل رساندند.

 فرار یک دختر و پسر در کابل به تجاوز جنسی بالای مادر پسر انجامید
طلوع نیوز/ ۴/۵/۱۳۹۳ یک دختر در حوزه نهم امنیتی شهر کابل با پسری از منزل فرار کرده است. گفته می شود که پس از آن، پدر این دختر با چند تن دیگر مادر این پسر را لت و کوب و بر وی تجاوز جنسی کرده اند. این بانو که سرپرستی ندارد اکنون به نزد نزدیکانش به ولایت لغمان رفته است.

      زنان

نگرانی از جایگاه زنان در دولت آینده افغانستان
رادیو زمانه/ ۲/۵/۱۳۹۳ مسوولان شبکه زنان از نادیده گرفتن نقش زنان در توافقات سیاسی ابراز نگرانی کردند. آن ها معتقد‌ند در تصمیم‌ های سیاسی باید به زنان سهم فعال داده شود. این فعالان زن، توافق ‌های انجام شده میان هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را به دور از روند دموکراتیک انتخابات می دانند و این معامله‌ های سیاسی پشت پرده را نگران کننده می خوانند.

آدم ربایان در درگیری با مادر یک دختر هشت ساله عاجز ماندند
خبرگزاری بخدی/ ۴/۵/۱۳۹۳ سماجت یک مادر در ولایت هرات در غرب افغانستان برای بازپس گیری کودک هشت ساله اش، آدم ربایان را به زانو در آورد. غلام سخی حسینی، قوماندان امنیه ولسوالی غوریان ولایت هرات گفت: این دختر هشت ساله سیمین نام دارد او زمانی که با مادرش در حال رفتن به خانه یکی از اقارب شان بود از سوی دو مرد که یکی از آنان چادر زنانه پوشیده بود اختطاف شد. پس از آن مادر این کودک با آدم ربایان درگیر شد و توانست سیمین را از چنگ آدم ربایان آزاد کند.

چهره‌ نو از زنان افغان در نقاشی‌ های سه بعدی
۸صبح/ ۵/۵/۱۳۹۳ اخیرا یک بانوی هنرمند افغان با ابتکاری تازه به مبارزه علیه خشونت با زنان برخاسته و نقاشی ‌های سه بعدی زنان را در سرک ‌ها می ‌کشد. او در یکی از خیابان های کابل صورتش را با چادر پوشانده و در یکی از پیاده روها با رنگ فشاری روی زمین نقش یک زن برقع پوش افغان را می‌ کشد. این کار شمسیه حسنی، نقاش و گرافیتیست افغان کار ساده‌ای نیست. او از چند سال به این‌ سو بر مخروبه‌ های کابل گرافیتی ‌هایی را در تقبیح جنگ و خشونت می‌کشد.

         حامیان و فعالان

ورثه نیروهای امنیتی در گرفتن امتیازات قانونی خود با مشکل مواجه ‌اند
۸صبح/ ۵/۵/۱۳۹۳ نتیجه یک تحقیق تازه نشان می ‌دهد که بازماندگان نیروهای امنیتی شهید شده کشور، در گرفتن امتیازات قانونی ‌‌شان با مشکلات و موانع جدی مواجه ‌اند و حتا شماری از این بازماندگان به‌ دلیل مشکلات و موانع از گرفتن این امتیازات صرف نظر می‌ کنند. این تحقیق توسط موسسه مطالعات بنیادین افغانستان و در نتیجه مصاحبه با شماری از خانواده ‌های شهدای نیروهای امنیتی در ولایات کابل، بامیان و مزارشریف صورت گرفته است.

 تظاهرات افغان ‌ها برای حمایت از رضا شهابی و زندانیان سیاسی ایران
بی بی سی/ ۳/۵/۱۳۹۳ شماری از شهروندان افغانستان برای حمایت از رضا شهابی، عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ایران و زندانیان سیاسی دیگر مقابل کنسولگری ایران در جلال‌آباد تجمع کردند. معترضان از حکومت ایران خواستند رضا شهابی، فعال کارگری را هرچه سریع تر آزادکند. این تظاهرات به دعوت حزب همبستگی افغانستان انجام شد.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

۸۵ درصد قالین کشور با مارک پاکستانی در جهان ارایه می شود
خبرگزاری رشد/ ۴/۵/۱۳۹۳ رییس اداره انکشاف صادرات افغانستان گفت: با افتتاح موسسه قالین برتر با همکاری مالی وزارت تجارت امریکا پیش بینی می شود ظرفیت صنعت کاران قالین کشور افزایش یابد. نجلا حبیب یار می گوید: این موسسه می تواند رکود موجود در صنعت تجارت قالین را بشکند. خانم حبیب یار افزود: قالین های افغانستان به دلیل طرح های قدیمی ای که دارند، نتوانسته اند رقابت خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد. در حال حاضر ۸۵ درصد قالین افغانستان از راه پاکستان به بازارهای جهانی عرضه می شوند.

اعتراض به مداخله روحانیون پاکستان در امور افغانستان و توصیه به سیاست مداران افغان
خبرگزاری بخدی/ ۵/۵/۱۳۹۳ شماری از روحانیون در ولایت میدان وردک در مرکز کشور، از سیاست مداخله گرانه دولت و روحانیون پاکستان در امور افغانستان به شدت اعتراض کردند. مولوی صدیقی، رییس شورای علمای میدان وردک گفت: اگر دولت پاکستان و روحانیون این کشور صلح دایمی در افغانستان می خواهند کافی است که به مداخلات شان در امور افغانستان پایان دهند.

فساد در گمرکات غرب کشور
رادیو کلید/ ۲۹/۴/۱۳۹۳ بر اساس مصاحبه‏ های مسوولین ارگان ‏های کشفی، نهادهای مبارزه با فساد اداری، رؤسای دوایر دولتی، والیان و شماری از تاجران، ۳۰ تا ۸۰ درصد فساد اداری در گمرکات ولایات غربی موجود بوده و ماهانه ملیون ‏ها افغانی از مجرای محصول نمودن غیرقانونی اموال وارداتی حیف و میل می‏ گردد. در این گزارش مصاحبه‏ شونده‏ ها، هم چنان از خرید و فروش پست های اداری گمرک از ۱۰ تا بالاتر از۱۰۰هزار دالر خبر داده‏ اند.

امضای قرارداد ۷۸ پروژه انکشافی توسط وزارت فواید عامه
۸صبح/ ۵/۵/۱۳۹۳ وزارت فواید عامه قرارداد راه ‌اندازی ۷۸ پروژه انکشافی را با چند شرکت ساختمانی در کابل به امضا رساند. این پروژه‌ ها به ارزش ۴۶ میلیون دالر می باشد. اعمار و اسفالت هفت و نیم کیلومتر سرک نساجی الی کاپیسا، اعمار ساختمان پل بهسود ولایت ننگرهار، اعمار ساختمان پل ورزال ولسوالی ورس ولایت دایکندی، اعمار ساختمان پل ده‌ قاضی ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا، اعمار ساختمان دو پل در ولسوالی خوست و فرنگ ولایت بغلان و هفتاد و سه پروژه روستایی دیگر را شامل می‌ شوند.

    نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

کنفرانس تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان برگزار شد
ماندگار/ ۴/۵/۱۳۹۳ کنفرانس تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، از سوی تیم اجندای ملی برگزار گردید. در این کنفرانس، صدها تن از نخبگان سیاسی، اعضای نهادهای مدنی، استادان دانشگاه‌ ها، نمایندگان شورای ملی، دانشجویان و نمایند‌گان دو ستاد انتخاباتی اشتراک کرده بودند. در این نشست، نماینده‌گان هر دو ستاد انتخاباتی روی ساختار دولت وحدت ملی با اعضای ستادهای انتخاباتی خود گفتگو کردند.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان: طرح قانون کاپی رایت تعدیل شود
رادیو کلید/ ۴/۵/۱۳۹۳ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و نهادهای اجتماعی طرح قانون “کاپی رایت” را ناقص خوانده و می گویند: این طرح نیاز به اصلاحات جدی دارد. آن ها از وزارت عدلیه که اکنون این طرح را در دست دارد خواسته اند تا برای بررسی و رفع نواقص طرح یاد شده را دوباره به وزارت اطلاعات و فرهنگ مسترد کند.

     جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در درگیری میان دو گروه قومی رقیب در ولایت هرات، چندین نفر زخمی شده اند. دو تن از اتباع خارجی، که در یک سازمان غیر دولتی در بخش صحت عامه کار می کردند، توسط اشخاص ناشناس در مرکز شهر هرات ترور شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
گروه شش نفری تروریستان انتحاری که قصد طرح ریزی یک حمله گروهی را در ولایت لوگر داشتند، با مواد انفجاری خودشان کشته شدند. ده ها تن از شورشیان بالای ساختمان ولسوالی ریگستان ولایت قندهار حمله کردند که در نتیجه بسم الله جان، قوماندان امنیه این ولسوالی و پنج محافظ اش کشته شدند. در نتیجه انفجار بمب مغناطیسی در موتر رنجر وزارت دفاع در کابل، یک افسر اردوی ملی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت. دو سرباز اردوی ملی در اثر حمله افراد مسلح ناشناس در ولایت هرات کشته شدند. فرمانده طالبان در ولایت کندز در یک عملیات نیروهای افغان کشته شد.

روسیه برای چندمین بار به افغانستان چرخ بال نظامی می دهد
فارسی.رو/ ۴/۵/۱۳۹۳ مقامات کشور روسیه امروز اعلام کردند: بر اساس توافقی که قبلا میان آنان و آمریکا انجام شده، چندین چرخ بال نظامی پیشرفته را به دولت افغانستان تحویل می دهد. طبق گفته های مسوولین، این چرخ بال های نظامی از نوع Mi-17V-5 هستند. قرارداد تحویل چرخ بال های نظامی روسی به افغانستان، سال ۲۰۱۱ میان شرکت روسی روسوبورونکسپورت و آمریکا به امضا رسید و از سال ۲۰۱۲ اجرایی شد.

مقامات غور: طالبان به تقلید از داعش افراد را می کشند
فارسی.رو/ ۴/۵/۱۳۹۳ پس از کشته شدن ۱۴ نفر در ولایت غور توسط طالبان، مقامات این ولایت گفتند: طالبان حالا از داعش تقلید می کنند و به سبک آنان افراد را می کشند. روز گذشته ۱۴ تن از سرنشینان دو موتر مسافربری که تمامی شان غیر نظامی بودند از سوی طالبان گلوله باران شدند. قربانیان شامل دو طفل، سه زن و نه مرد بودند که پس از خریداری لوازم و مواد خوراکه برای عید از مرکز ولایت غور به سمت ولسوالی لعل و سرجنگل در حرکت بودند.

           سیاست

ستایش اوباما از توافق غنى و عبدالله روى ایجاد حکومت وحدت ملى
خامه پرس/ ۴/۵/۱۳۹۳ بارک اوباما رییس جمهورى ایالات متحده امریکا طى یک تماس تیلیفونى با دکتر اشرف غنى احمدزى و دکتر عبدالله عبدالله، نامزدان ریاست جمهورى افغانستان، از توافق این نامزدان روى طرح ایجاد یک حکومت وحدت ملى ستایش نموده، از همکارى آن ها سپاسگذارى نمود. آقاى اوباما همچنان از نامزدان ریاست جمهورى خواسته است، تا براى حصول اطمینان مردم، نتایج این توافقات را به صورت علنى با مردم در میان گذارند.

امریکا از پاکستان خواست به شبکه حقانی در وزیرستان پناه گاه ندهد
دویچه وله/ ۵/۵/۱۳۹۳ حکومت ایالات متحده امریکا از پاکستان تقاضا نمود که بعد از پایان حمله نظامی بر وزیرستان شمالی، مانع برگشت جنگجویان بی جا شده شبکه حقانی به این پناهگاه سنتی شان گردد. شبکه حقانی که عمدتاً در مناطق مرزی پاکستان حضور دارد، متهم به یک سلسله حملات نهایت مرگبار بر علیه نیروهای ناتو و سربازان افغانستان می باشد.

ملا عمر: حضور خارجی ها تحت هر نامی، به مفهوم ادامه جنگ است
رادیو کلید/ ۴/۵/۱۳۹۳ ملاعمر رهبر مخفی طالبان هشدار داده است: امضای توافقنامه امنیتی برای حضور نیروهای امریکایی پس از سال جاری به مفهوم جنگ بیشتر خواهد بود. ملا عمر می افزاید: اسلام گرایان جنگ شان را تا خروج آخرین سرباز خارجی ادامه خواهند داد. ما باور داریم که جنگ پایان خواهد یافت، اگر یک رژیم اسلامی مستقل و مقدس در این جا ایجاد شود

         فرهنگ

بحث فرهنگی: دیوارنگاری در افغانستان
بی بی سی/ ۴/۵/۱۳۹۳ گرافیتی یا دیوارنگاری هنری خیابانی است که امروزه در بیشتر شهرهای جهان معمول است. این دیوارنگاری ‌ها در سال‌ های اخیر به دیوارهای افغانستان نیز رسیده اند. در سال ‌های اخیر شماری از جوانان افغان به هنر گرافیتی یا دیوارنگاری رو آرده اند و برای انتقال پیام شان به مخاطب عام از این هنر استفاده می کنند و به ترویج این هنر در میان جوانان می پردازند.

        آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۵۸

پیوست‌ها: