شماره ۵۷/ ۲۹ جولای ۲۰۱۴ برابر با ۷ اسد/ مرداد ۱۳۹۳

زنان-690x259

gder

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

غزه آتش‌بس در غزه؛ پزشکان جنین مادر کشته‌شده فلسطینی را زنده به دنیا آوردند
رادیو زمانه ۲۶ جولای ۲۰۱۴ یک زن باردار فلسطینی در بمباران منازل مسکونی غزه، زیر آوار جان داد. پزشکان اما موفق شدند پس از درگذشت این زن، جنین او را با عمل سزارین به دنیا بیاورند.

 داعش «فتوا»ی ختنه زنان و دختران را صادر کرد
صدای امریکا ۲۶ جولای ۲۰۱۴ در سراسر جهان بیش از ۱۳۰ میلیون زن و دختر مورد مثله سازی جنسی قرار گرفته اند و هم اکنون بیش از ۷۰۰ میلیون زن زنده در جهان هستند که در کودکی ازدواج کرده اند.

 عراق برخورد داعش با “بدحجابی” در موصل
رادیو زمانه ۲۵ جولای ۲۰۱۴ گروه شبه‌نظامی و تروریستی داعش بر شدت سخت‌گیری‌ نسبت به ساکنان مناطق تحت اشغال خود افزوده است. رهبر این گروه بنیادگرا اینک مقررات پوشش زنان را اعلام کرده است.

 ترور یک زن  نماینده مجلس در لیبی
ِای.بی.سی نیوز ۱۷ جولای ۲۰۱۴ یک مقام امنیتی لیبی می گوید یک نماینده زن پارلمان در یکی از شهرستان های شرقی که جایگاه افراط گرایان اسلامی است، کشته شده است. همچنان گفته می شود که فرحا البرقوی در نزدیکی پمپ بنزینی توسط چند گلوله به قتل رسیده است. البرقوی در مجلس لیبی عضو یک گروه سیاسی لیبرال بود. شوهر او در زمان حکومتی معمر قذافی سال های زیادی را همچو زندانی سیاسی در زندان سپری کرده است.  

چرا در هند زنان به دار آویخته می‌شوند؟
بی بی سی ۲۴ جولای ۲۰۱۴ طی چند هفته اخیر چهار زن در روستاهای دورافتاده ایالت اوتار پرادش هند از درخت به دارآویخته شده‌اند. خانواده های حداقل سه نفراز قربانیان که دو نفر از آنها دو عموزاده نوجوان بودند، می گویند که دختران آنها را پس از تجاوز دار زده‌اند.

 ایران صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار؛ “دوماه بازجویی و سلول انفرادی”
دویچه وله ۲۶ جولای ۲۰۱۴ با گذشت دو ماه از دستگیری صبا آذرپیک اطلاع روشنی از وضعیت این روزنامه نگار در دست نیست. افرادی که او را در دادگاه دیده‌اند گفته‌اند او به شدت لاغر شده است. مادر او نیز تهدید شده درباره فرزندش اطلاع رسانی نکند.

       دفاع از حقوق بشر

نگرانی از جایگاه زنان در دولت آینده افغانستان
رادیو زمانه ۲۴ جولای ۲۰۱۴ روز چهارشنبه اول مرداد یک کنفرانس خبری به ابتکار شبکه زنان افغانستان AWN در کابل برگزار شد. در این کنفرانس کنشگران حقوق زن از جناح‌های مختلف و نمایندگان رسانه‌های محلی حضور داشتند. موضوع اصلی این کنفرانس نگرانی‌های زنان افغانستان از نقش و جایگاه زنان در دولت آینده و سیاست‌ کنونی کشور بود.

 داده های جدید سازمان ملل متحد نشان می دهند که برای پایان دادن به معیوب سازی جنسی زنان و ازدواج کودکان نیاز است اقدام جدی گرفته شود
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد ۲۲ جولای ۲۰۱۴ داده های جدیدی که توسط صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) منتشر شده اند نشان می دهند که نیاز است برای پایان دادن به ختنه زنان و ازدواج کودکان اقدام فوری روی دست گرفته شود. این اعمال زندگی میلیون ها دختر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به داده های منتشر شده، بیش از ۱۳۰ میلیون دختر و زن نوعی از ختنه زنان را تجربه کرده اند. این عمل مضر در ۲۹ کشور آفریقا و خاور میانه رایج است. علاوه بر این، ازدواج کودکان نیز در بسیاری از کشور های جهان رایج است. بیش از ۷۰۰ میلیون زن که امروز زندگی می کنند، در زمان کودکی خود ازدواج کرده اند. بیشتر از ۱ زن از ۳ در جهان – و یا ۲۵۰ میلیون زن – قبل از سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده اند.

بیشتر بخوانید: گاردین – دختران کنیا یی برای ختنه به مناطق دور رس برده می شوند
مردسالاری اجازه می دهد تا ازدواج کودکان و ختنه زنان رشد کند
باید علیه‌ سنت ختنه زنان مبارزه شود

 ایران انتقاد به عملکرد محافظه کارانه اصلاح طلبان در رابطه با مطالبات زنان
شهرزاد نیوز ۲۲ جولای ۲۰۱۴ مرضیه مرتاضی لنگرودی، کار‌شناس ارشد مطالعات زنان و فعال حقوق زنان، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، از جمله در مورد عملکرد شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، گفته است که برای مولاوردی رعایت خط قرمز‌های قدرت سیاسی، که یکپارچه هم نیستند، بر طرح و پیگیری شجاعانه مشکلات زنان اولویت دارد.

کودکان

چهار کودک در شلیک خمپاره به صحرای سینا کشته شدند
دویچه وله ۲۷ جولای ۲۰۱۴ درگیری ماموران مصری با اسلامگرایان در صحرای سینا در روز شنبه به مرگ چهار کودک انجامید. به نقل از یک مقام امنیتی مصری، این حمله در شهر الجوره در شمال صحرای سینا روی داد و چهار نفر دیگر را هم زخمی کرد.

 افغانستان آزادی یک دختر چهار ساله از چنگ آدم ربایان در نیمروز
خبرگزاری بخدی ۲۶ جولای ۲۰۱۴ وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده که یک دختر چهار ساله در ولایت نیمروز در غرب کشور با تلاش های پولیس این ولایت از چنگ آدم ربایان آزاد شده است. گفته شده که در پیوند با این رویداد دو نفر به نام های نجیب الله و محمد اسلم بازداشت و تحقیقات بیشتر از آنان در رابطه با ربودن این دختر چهار ساله جریان دارد. این وزارت امروز (شنبه) در خبرنامه ای گفته که این دختر چهار ساله از مربوطات شهر زرنج آزاد شده است.

افغانستان سماجت یک مادر در ولایت هرات در غرب افغانستان برای بازپس گیری کودک هشت ساله اش، آدم ربایان را به زانو در آورد

    قوانین و لوایح

ایران امکان پذیرش فرزندخوانده دختر برای زنان مجرد
رادیو زمانه ۲۶ جولای ۲۰۱۴ به گفته حمیدرضا الوند مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی، زنان مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند از میان کودکان بهزیستی، دختربچه‌ای را به عنوان فرزندخوانده خود بپذیرند.

 ایران حمایت دولت و گروهی از نمایندگان مجلس از تفکیک جنسیتی
شهرزاد نیوز ۲۵ جولای ۲۰۱۴ مصطفی پورمحمدی در پایان جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران از جمله در این رابطه گفته است که اگر در مجموعه ای این امکان وجود دارد که پرسنل خانم و آقا از یکدیگر جدا باشند، این مسئله باعث افزایش راندمان کاری می شود و علاوه بر این با ارزش‌ها، سنت و منطق اقتصادی نیز سازگار است.

     حقوق مدنی و سیاسی

ایران ‌دادگاه تجدیدنظر فاطمه هاشمی رفسنجانی شهریور برگزار می‌شود
رادیو زمانه ۲۷ جولای ۲۰۱۴ روزنامه اعتماد روز یکشنبه پنجم مرداد گزارش داد که به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل فاطمه هاشمی، دادگاه دوم در شهریورماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار می‌شود. وی افزود: «شاید جلسه رسیدگی به صورت حضوری برگزار شود و اگر این‌گونه باشد برای ما بهتر است زیرا ما می‌توانیم توضیحات خود را در رابطه با جزییات پرونده ارائه کنیم.

 ایران بازار کار معلمی هم برای زنان محدود می‌شود
شهرزاد نیوز ۲۳ جولای ۲۰۱۴ به گفته فیاضی، بر اساس آخرین آمار، حدود هفتاد درصد معلمان زن هستند که بسیار بیشتر از نیاز آموزش و پرورش است. و تصریح کرد: این البته باعث می‌شود که بازار کار آینده در آموزش و پرورش برای خانم‌ها محدودتر شود.

 ویدئو بی بی سی: با زنان که علیه فمینیسم هستند آشنا شوید!
بی بی سی انگلیسی ۲۴ جولای ۲۰۱۴ زنان جوانی در سراسر جهان در رسانه های اجتماعی برای نشان دادن ضدیت خود به افکار فمینیستی عکس هایی را نشر کرده اند. این جنبش در رسانه تومبلیر آغاز شد و بعد به تویتر و فسبوک نیز رسید. فمینیست ها واکنش های بسیاری نشان داده اند و باور دارند که نسبت به افکارشان نافهمی هایی به وجود آمده است.

       فرهنگ و جامعه

فریدا کالو اسطوره ای دیرهنگام
بی بی سی ۱۶ جولای ۲۰۱۴  فریدا کالو (۱۹۰۷-۱۹۵۴) نقاش مکزیکی، تنها در پایان زندگی بود که اندکی به شهرت رسید. اما نگاه یگانه، سبک ویژه و دستخط برجسته او، در کنار سرگذشتی پرماجرا و شیدایی، او را به نامی‌ترین زن تاریخ هنر بدل کرد. فریدا کالو در سراسر عمر کوتاه خود با درد و رنج زیست. رشته‌ای از حوادث ناگوار زندگی او را به قدیسین شهید شبیه ساخته است. او شصت سال پیش درگذشت. درباره زندگی و هنر فریدا کالو به ویژه در بیست سال گذشته دهها فیلم و کتاب و رمان و اپرا تهیه شده است. مهمترین آنها بی‌گمان فیلمی است به نام فریدا (۲۰۰۲) به کارگردانی جولی تایمور که در آن سلما هایک نقش هنرمند را ایفا کرده است.

زنان معتاد به مواد مخدر: مقاومت و انعطاف پذیری در مقابل ویروس اچ.آی.وی
دموکراسی باز، ۲۴ جولای ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد نتیجه گیری کرد که نصف افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند و تزریق می کنند، مبتلا به ویروس اچ. آی. وی هستند. سیلویا پترتی از تجربه خود سخن می گوید و به این می اندیشد که چرا به نیاز ها و حقوق زنانی که به اچ. آی. وی مبتلا هستند در کنفرانس بین المللی ایدز امسال چشم پوشی شده است.

 افغانستان نهادی موسوم به “زنان سبز” به تازگی با برگزاری نمایشگاهی، شماری از تولیدات صنایع دستی این نهاد را در شهر کابل به بازار معرفی کرد
خبرگزاری بخدی ۲۵ جولای ۲۰۱۴ پروین شفق، مسوول نهاد زنان سبز می گوید که در این نمایشگاه حدود پنجاه نوع لباس با طراحی و دوخت اعضای این نهاد به نمایش گذاشته شد.

 برخی از هلندی‌ها خواهان مجازات دختر پوتین هستند
دویچه وله ۲۴ جولای ۲۰۱۴ ماریا پوتین، دختر رئیس‌جمهور روسیه در هلند زندگی می‌کند. هلندی‌هایی که روسیه را مسئول سقوط هواپیمای مسافربری در اوکراین می‌دانند، خواستار اخراج دختر پوتین از کشورشان هستند. پوتین مدعی است که دخترش در مسکو زندگی می‌کند.

     سیاست

زنان اسرائیلی و فلسطینی در باره ی جنگ غزه
بی سی سی انگلیسی ۲۵ جولای ۲۰۱۴ بیش از دو هفته پس از آغاز درگیری ها میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه و افزایش تلفات برای هر دو طرف، تلاش های بیشتری برای برقراری آتش بس صورت می گیرند. دو زن که این درگیری ها را تجربه کرده اند، یکی در اسرائیل و دیگری در غزه، تاثیر خشونت در زندگیشان و افکار خود را در باره ی آتش بس توصیف می کنند.

سه تصویر از زنان در قاب حضور داعش
مدرسه فمینیستی ۲۸ جولای ۲۰۱۴ تصویر زنانی  که در شهر موصل به چنگال فتوای «ختنه زنان» گرفتار خواهند آمد، در کنار تصویر زنان نسل دوم و نسل سوم مهاجر مسلمانی که از کشورهای مختلف اروپایی داوطلبانه  به سوی «حجله عروسان جهادی ارتش داعش» سرازیر شده اند، و نیز تصویر دیگری که زنان رزمنده کُرد را اسلحه به دست و آماده گسیل شدن به میدان های جنگ نشان میدهد سه تصویری است که این روزها همراه با اخبار داعش در رسانه ها منتشر می شود. از این سه تصویر رایج، اما هیچ یک یادآور تصویر زنان کنشگری نیست که از شروع جنبش سبز دموکراسی خواهی در ایران تا جنبش بهار عربی  به جهان معرفی شده بودند. در واقع انگار که تصویر چهارم، به نوعی گمشده است. هر چند تصویر زنان رزمنده کُرد، تصویری آرمانی و شورانگیز است که توجه و همدلی بسیارکسان را برانگیخته است اما  آن تصویر گمشده را، چگونه می توان بازیافت؟

ایران کارشناس حوزه زنان: برابری حقوقی و جنسیتی زنان در اولویت دولت نیست
شهرزاد نیوز ۲۴ جولای ۲۰۱۴ مرضیه مرتاضی لنگرودی، کارشناس ارشد مطالعات زنان، در نقد عملکرد نه ماهه دولت روحانی، در مصاحبه ای گفته است که در برنامه‌های ریاست جمهور و مقامات کلیدی دولت برابری حقوقی و جنسیتی زنان اولویت ندارد.

       گزارش، پژوهش و کتاب

معرفی کتاب “جنسیت و ملت” اثر نیرایووال دیویس از انتشارات آرمان شهر
آرمان شهر دیویس بر این باور است که باید با بررسی نظام مند مناسبات جنسیتی و نسبت آن با پروژه های ملی گرایی، تحلیل و درک درستی از نقش جنسیتی ملت ها به دست داد. پروژه های ملت سازی بر اساس تفکیک دو حوزه خصوصی و عمومی شکل گرفته اند. دیویس با اشاره به این دو حوزه معتقد است، از آن جا که ملی گرایی و ملت ها معمولا به عنوان بخشی از حوزه سیاسی عمومی مورد بحث قرار گرفته اند، کنار گذاشتن زنان از این حوزه بر کنار گذاشتن آن ها از این گفتمان تاثیر گذاشته است. بر همین مبنا، دیویس در جای جای کتاب بر این نکته پافشاری می کند که تفسیر از ملت معمولا درک های مشخصی از مردانگی و زنانگی را در بر می گیرد. او می خواهد به وسیله این اثر، شناخت و تفسیر ما را از پدیده “ملت” تغییر داده و آن را به حوزه های به اصطلاح “حاشیه ای” چون جنسیت و جایگاه آن در شکل گیری یک ملت و تشدید حس ملی گرایی بکشاند.

دیدگاههای زنان افغانستان درباره صلح و امنیت فراتر از دوره انتقال
آرمان شهر بنیاد هانریش بل در افغانستان گزارشی منتشر کرده با عنوان ” از مبارزه پنهان تا مشارکت سیاسی: دیدگاههای زنان افغانستان درباره صلح و امنیت فراتر از دوره انتقال” که با ۳۱ زن از زنان هنرمند، نماینده مجلس، فیلمساز، زنان تاجر، پلیس و … گفتگو کرده است. متن کامل این گزارش به زبان انگلیسی را در اینجا بخوانید.  

پیش فرض های نادرست، مبنای طرح افزایش جمعیت در مجلس
مدرسه فمینیستی ۲۴ جولای ۲۰۱۴ پژوهشی با عنوان «تحولات و سیاست های اخیر جمعیتی در ایران: ضرورت تدوین سند جامع جمعیت» توسط میمنت حسینی و محمدجلال عباسی شوازی، در نامه انجمن جمعیت شناسی ایران منتشر شده که تحقیقی علمی و مستند درباره سیاست افزایش جمعیت و پیش فرض هایی که طرح های اخیر مجلس درباره افزایش جمعیت بر آن بنا شده است. این تحقیق با آمار و ارقام مستند، پیش فرض های سیاست گذاران جمعیتی را به چالش می گیرد. خلاصه ای کوتاه از بخش های مختلف این مقاله به دلیل اهمیت این پژوهش در وبسایت مدرسه فمینیستی منتشر شده است.

۲۶ سال رنج زنان کردستان، در پی بمباران شیمیایی / عکس ها: بهار مفخم
مدرسه فمینیستی ۲۶ جولای ۲۰۱۴  نزدیک به سه دهه پیش، در هفتم تیرماه ۱۳۶۶، در میانه آتش جنگ ایران و عراق، بمباران شیمایی سردشت، زندگی بسیاری را ویران کرد، آنچنان که تبعات فاجعه بار این فاجعه پس از نزدیک به سه دهه همچنان سایه شوم اش را بر زندگی بسیاری از زنان کردستان و کودکان شان گسترده است. فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» به کارگردانی آزاده بیزار گیتی، به زندگی پنج تن از این زنان پس از گذشت ۲۶ سال از آن فاجعه می پردازد.

        آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی فارسی، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، گاردین، دویچه وله، خبرگزاری بخدی، ABC News، بی بی سی انگلیسی، صدای آمریکا، دموکراسی باز.

 

پیوست‌ها: