شماره ۴۸ – ۶ مرداد/ اسد ‌۱۳۹۳ برابر با ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۴

haft-690x2591786D092-4CAF-42C4-9ED7-518696C48380_mw1024_s_n

 تصویری از عکاس جوان روس کسانیا کسنیا دیاداروا منبع عکس

  سیاست

نگرانی سازمان‌های جامعه مدنی درباره افزایش موارد بازداشت وکلای مدافع در تاجیکستان
۲۲ ژوئیه، نو تورچر مسئولان برخی از سازمانهای مدافع حقوق بشر در تاجیکستان می‌گویند، که از افزایش موارد بازداشت وکیلان مدافع در این کشور شدیداً نگران هستند. این سازمانها از دولت تاجیکستان تقاضا کرده‌اند، که پرونده‌های وکیلان مدافع بازداشت شده، بی‌طرفانه و منصفانه، بدون درنظر گرفتن مشارکت آنها در پرونده‌های سیاسی به عنوان وکیل مدافع، بررسی شوند.

 پژوهشگر بازداشت شده تاجیک به اتهام جاسوسی به طور مشروط آزاد شد
۲۲ ژوئیه، بی بی سی الکساندر صادقف، پژوهشگر تاجیک که در ماه ژوئن به اتهام جاسوسی برای کشوری ثالث بازداشت شده بود، به شرط بیرون نرفتن از محل اقامتش آزاد شده است. وی ساعتی پیش در صحبت با بی‌بی‌سی گفت: “من در خانه هستم، خوشحالم، همراه خانواده هستم. حالم خوب است، رفتار (مأموران امنیتی) با من خوب بود.” آقای صادقف روز ۱۶ ژوئن از سوی مأموران امنیتی تاجیکستان در پارک شهر خاروغ، مرکز استان خودمختار بدخشان، در شرق این کشور، بازداشت شد.

نگرانیسازمانمللمتحدازشرایطبدرشدانسانیدرتاجیکستان
۲۴ ژوئیه، آزادگان سازمان ملل متحد با پخش یک گزارش شرایط رشد انسانی را در تاجیکستان نگران کننده ارزیابی کرده است. در گزارش سازمان ملل که تحت عنوان «رشد انسانی در سال ۲۰۱۴» منتشر شده است دسترسی جمعیت کشورهای جهان به معارف، بهداشت، شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی اهمیت داده شده است. سازمان ملل تاجیکستان را در رتبه ۱۳۳ قرار داده است که پایین‌ترین رتبه در منطقه اروپا و آسیای مرکزی  است.

   جامعه

جواب دندان شکن عکاس روس به ملی گرایان روس
۲۷ ژوئیه، رادیو آزادی روز ۲۶ ژوئیه نمایشگاه عکس های عکاس جوان روس کسنیا دیاداروا آغاز شد. در این نمایشگاه کار و زندگی مهاجران تاجیک به خصوص بدخشانی به تصویر کشیده شده است. ملی گرایان روس کارهای این عکاس رو مورد انتقاد و تمسخر قرار داده اند. خانم کسنیا دیاداروا به این افراد چنین پاسخ داد که مصیبت های بعضی از مردم روسیه تقصیر مهاجران تاجیک نیست.

آمار: ۱۴ درصدمردمتاجیکستاندرفقربسرمیبرند
۲۵ ژوئیه، تاج نیوز  سبد مصرفی در تاجیکستان برای یک نفر در یک ماه ۱۴۵ سامانی و در یک روز کم‌تر از یک دلار آمریکا مقرر شده است. یعنی در تاجیکستان هر خانواده‌ای که  ۱۴۵ سامانی را برای یک نفر در ماه هزینه می کند فقیر دانسته نمی شود.

رهاییسهکارگرتاجیکازبردگیدرروسیه (ویدیو)
۲۵ ژوئیه، رادیو آزادی حرکت مهاجران تاجیک در روسیه طی این هفته در استان مسکو سه کارگر  تاجیک را از بردگی آزاد کرد. این افراد زاده ی وادی حصار تاجیکستان بوده و در روسیه بسر می برند. کرامت شریف اف رئیس حرکت مهاجران تاجیک در روسیه می گوید کارفرمای روس این سه نفر را در یکی از روستاهای استان مسکو به اجبار نگه داشته و اجازه  خروج از محوطه را نمی داده است. بنا به آمارها بیش از یک میلیون از جمعیت تاجیکستان برای کار هر ساله به روسیه می رود.

مهاجران
۲۵ ژوئیه، فرج مقاله جمیله میربازخان اوا در مورد مهاجران تاجیک در روسیه. خانم میربازخواناوا می نویسد: بار دیگر دریافتم که مهاجران کاری تاجیک عادی ترین حقوق کار و زندگی در روسیه را ندارند. بازگشت ما از سفر ترکیه توسط مسکو صورت گرفت… در گوشه‌ای از پارک شهر مسکو با ماموران پلیس روبرو شدیم که چند مهاجر خسته تاجیک را بازداشت کرده بودند. می‌خواهم فرزندان ملتم از زیرزمین های روسیه بیرون شوند. می‌خواهم آن‌ها از پلیس روس برای همیشه رها شوند. فکر می‌کنم این تنها آرزوی من نیست.

روسیه: فشنگنوبهمهاجرتاجیک
۲۵ ژوئیه، فرج یک روزنامه روسیه خبر داد که روسیه برای مهاجران کاری امتحاناتی را آماده کرده است و انتظار می‌رود از اول سپتامبر این  امتحانات آغاز گردد. اما نکته این جاست که این امتحانات پولی اند. گفته می‌شود که حدود ۳.۵ میلیون نفر برای سال ۲۰۱۴ باید امتحان دهند. یکی از بخش‌های امتحان، سؤالات در مورد تاریخ روسیه است. کارشناس تاجیک مهدی صابر نیز از تصمیم روس ها اظهار نگرانی کرده می‌گوید که روسیه در سال‌های اخیر از مساله مهاجرت چون یک فشنگ به مقابل تاجیکستان استفاده می کند.

بویبدزبالهدردوشنبه: تقصیرساکنانویامقامات
۲۴ ژوئیه، آزادگان در این روزهای گرم تابستانی بوی زباله تمام شهر را فرا گرفته است. ساکنان شهر می گویند: باید در نزد سطل های زباله دوربین مخفی گذاشته شود تا اینکه روند جابه جایی زباله ها توسط ساکنان و کارمندان شهرداری روشن گردد. این هم در حالی است که مؤسسه دولتی هواشناسی خبر داده بود که همین روزها در تاجیکستان هوا نزدیک به ۵۰ درجه گرم خواهد شد. در این هوای گرم سطل های زباله پر هستند و بوی بد آن‌ها اطراف را فرا گرفته است و رهگذران و ساکنان بناهای نزدیک به آن را ناراحت می کند.

  اقتصاد 

پیامدهایاحتمالیتحریمهاعلیهروسیهبهاقتصادتاجیکستان
۲۵ ژوئیه، آذر نیوز  وزارت دارایی تاجیکستان، تحریم های غرب علیه روسیه به مهاجران تاجیک نیز ضربه وارد کرده و شمار زیادی از  آنها  به وطن بر خواهند گشت. نمایندگان وزارت دارایی تاجیکستان می‌گویند شدت تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا می‌تواند اغلب کارگاه های روسیه را ورشکسته کند و تعداد بیشتر مهاجران تاجیک به علت بیکاری به وطن برگردند. قائم مقام وزیر دارائی می‌گوید مقامات کشور تصمیم دارند با ایجاد اشتغال در داخل تاجیکستان اثر این تحریم ها را به اقتصاد کشور کاهش دهند. تلاش تشکیل کارگاه های جدید به منظور جلوگیری از پیامدهای تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه در تاجیکستان در حالی است که در نیم سال اول سال جاری ۲۴۷ کارخانه در کشور روسیه به دلیل ورشکستگی از فعالیت بازمانده اند.

نگرانیوامگیرندگانازاثرتحریمهابهاقتصادروسیه
۲۴ ژوئیه، تاج نیوز وام گیرندگان در روسیه از آن نگرانند که رشد ناکافی تولیدات ناخالص داخلی به وضع اعتبار و پرداخت بانکی تاثیر منفی گذارد. طبق اطلاع «خدمات ملی وام گیری» سهم بدهکارانی که بیشتر از یک قسط پرداخت نشده دارند از اول سال ۲۰۱۳، ۶٪ افزایش داشته و در اول آوریل سال ۲۰۱۴ تا ۱۳٪ رسیده است. رئیس شورای امنای آژانس روسی می‌گوید اگر شرایط ماکرو اقتصادی در شرایط سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۱۰ باقی بماند می‌توان پس از یک سال بهبود شرایط وامداران را منتظر بود. ولی اگر وضع سیاسی بر اقتصاد تأثیر گذارد و تحریم ها شدیدتر شوند پس در چند سال آینده نمی‌توان به رشد امید داشت.

قرغیزستانبهخریداریبرقتاجیکستانآغازکرد
۲۴ ژوئیه، تاج نیوز  قرغیزستان خبر داد که به خریداری انرژی برق تاجیکستان به نرخ ۲ سنت آغاز کرده است. نخست وزیر این کشور گفت که کشور با کمبود انرژی برق رو به رو شده است و آن‌ها مجبورند از زغال سنگ استفاده کنند. قرغیزستان نمی تواند از قزاقستان برق خریداری کند چرا که قیمت نیروی برق در قزاقستان خیلی بالا است.

کاهشبیشاز  ۵۰  درصدیتولیدآلومینیومدرتاجیکستان
۲۵ ژوئیه، رویترز تولید آلومینوم در تاجیکستان بیشتر از ۵۰٪  کاهش یافته و حجم آن ۵۳.۶ هزار تن را تشکیل می دهد که به نسبت همین دوره در سال گذشته ۵۵٪ کم‌تر است. وزیر صنایع و فناوری های جدید تاجیکستان آقای بابازاده گفت که کاهش حجم تولید آلومینیوم دلایل عینی دارد که یکی از آن‌ها کاهش قیمت ها در بازار جهانی است. سال ۲۰۱۳ نیز حجم تولید آلومینیوم توسط شرکت آلومینیوم تاجیکستان (تالکو) در مقایسه با سال ۲۰۱۲ به میزان ۲۰.۶٪ کاهش یافت.

امضاءسازشنامهکارکردذخایرکان «زرنسارشمالی» دردوشنبه
۲۶ ژوئیه، آسیا پلوس در کمیته دولتی سرمایه گزاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان مراسم امضاء سازشنامه سرمایه‌گذاری بین حکومت تاجیکستان و «شرکت مشترک صنایع کوهکاری تاجیکستان و چین» در مورد مجموع ذخایر کان «زرنسار شمالی» برگزار شد. به گزارش خدمات مطبوعاتی این نهاد، سازشنامه مذکور را از جانب تاجیکستان قادر رستم رئیس کمیته و از طرف چین آقای خون سزیان ژونگ به امضاء رساندند. مبلغ عمومی سازشنامه ۲۰۰ میلیون دلار بوده و پروژه تا سال ۲۰۱۸ به بهره برداری خواهد رسید.

نیروگاهقیراقمبازسازیخواهدشد
۲۵ ژوئیه، خاور میان تاجیکستان و بانک اروپایی نوسازی و رشد سازنشامه ای نو برای همکاری در بخش انرژی به امضاء رسید که طبق آن نیروگاه برق ابی «قیراقم» بازسازی خواهد شد. ضمن بازسازی در این نیروگاه دو چرخه ی جدید نصب می‌گردد که هم از نظر اقتدار و هم از نظر اعتماد و امنیت از چرخه های پیشین بهتر است. از ۷۶ میلیون دلار که برای اجرای این پروژه تخصیص داده شده است ۵۰ میلیون وام اعتباری امتیازدار از بانک اروپایی می باشد.

     روابط بین الملل

بحثزاهدیبادیپلماتهایاروپاییدربارهآب
۲۴ ژوئیه، آزادگان  معاون وزیر خارجه تاجیکستان نظام الدین زاهدی در مورد مسائل مربوط به آب با رهبران نمایندگی های دیپلماسی کشورهای اروپا در دوشنبه ملاقات کرده است. در این دیدار از جانب نمایندگی های اروپا سفیر اتحادیه ی اروپا، سفیر فرانسه و آلمان اشتراک داشتند.

کاهشپروازهادرحریمهواییتاجیکستان
۲۵ ژوئیه، تاج نیوز در نیم سال اول سال جاری  واحد دولتی «تاجیک ایر نویگاتسیه» به ۱۹۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی خدمات خود را ارائه داده است که از آن‌ها ۲۱ شرکت پروازهای دائمی و ۱۶۹ شرکت پروازهای غیردائمی داشته اند. به گزارش این نهاد دولتی کل درامد مؤسسه ۳۱ میلیون و ۳۰۶ هزار سامانی را تشکیل داده است که این آمار  نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۸٪ بیشتر است.

     علم و فرهنگ

گذاربهخطپارسی: بهعقب، بهگذشتهیابهسویآیندهایروشنتر؟
۲۳ ژوئیه، بی بی سی مقاله تحلیلی احمدشاه کامل زاده در مورد زبان تاجیکی. در این مقاله آمده است: فرهنگیان تاجیک از دو دهه پیش خواهان گذار به خط پارسی یا به گفته آنها، به خط نیاکان، بوده‌اند. مشکلات زبان در تاجیکستان در آینده نزدیک نمی‌تواند به آسانی حل شود، مگر این که دولت به اقداماتی استوار و جدی در این راستا دست بزند. دلیل اصلی این مشکلات پایبندی ما به سیاستهای بیگانگان است. یادآور شدن از مخالفت دایره‌های مختلف روسیه با ابتکار امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، به تغییر نام خانوادگیش و تبدیل آن از “رحمانف” به “رحمان” شاهد این گفته هاست. روند اصلاح نام خانوادگی در میان مردم از آغاز دهه ۹۰ سده گذشته آغاز شد و ادامه داشت. دایره‌های ویژه ی روسیه بعدها برای جلوگیری از این روند با ابتکارات مردم تاجیکستان مخالفت ورزیدند و هنوز هم مشکلاتی در این راستا ایجاد می‌کنند.

جانی‌بیک اکابر، نویسنده سرشناس تاجیک، درگذشت
۲۵ ژوئیه، بی سی سی جانی‌بیک اکابر، نیویسنده تاجیک، در سن ۶۲ سالگی در اثر سکته مغزی در شهر دوشنبه درگذشت. مراسم تشییع جنازه او روز جمعه ۲۵ ژوئیه در شهر دوشنبه برگزار و او در گورستان موسوم به “کالینین” در شمال این شهر به خاک سپرده شد. جانی‌بیک اکابر که عنوان “نویسنده خلقی تاجیکستان” را دارد، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته مدتی مدیر شعبه نثر مجله “صدای شرق” بود و از سال ۱۹۹۷ تا امروز سردبیری این مجله را بر عهده داشت.

هدیهروزعید: کتاببهجایآدامسوبادکنکوآبنبات
۲۴ ژوئیه، رادیو آزادی  یک پیشنهاد در مورد شیوه برگزاری عید فطر کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دو گروه مخالف و موافق تقسیم کرده است. مردم تاجیکستان برای عید سعید فطر آماده می شوند. عید را طبق روال معمول کودکان آغاز می‌کنند که از صبح زود با لباس‌های آراسته و کولبارهای خود نزد مردم می‌روند و عیدرا شادباش می‌گویند و در عوض عیدی می گیرند. اغلب مردم برای روز عید آدامس، آب نبات و بادکنک ذخیره می کنند. اما ساکن شهر دوشنبه پرویز حکیم زاده و دوستانش تصمیم گرفته است که به کودکان کتاب و دفترچه و قلم  هدیه بدهند.

   آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

منابع این شماره 

Asia-Plus, Azer News, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Khovar.tj, Notorture.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Reuters, Tojnews.tj