iranimنتages

خطر مهاجرت شش میلیون روستایی در پی خشک شدن دریاچه ارومیه

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

سه شهروند آمریکایی در ایران بازداشت شدند
رادیو فردا ۳ مرداد ۱۳۹۳ مقام‌های آمریکایی و روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه، گزارش دادند که سه تبعه آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران و همسر ایرانی وی یگانه صالحی، روز سه‌شنبه در تهران بازداشت شده‌اند.
مادر جیسون رضاییان، خبرنگار دستگیر شده واشنگتن پست:‌ پسرم روزنامه نگار صادقی است
بی‌اطلاعی از وضعیت سه نوکیش مسیحی در بازداشت
بازداشت شماری از شهروندان اهوازی

 پنج نفر در کرمانشاه به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» شلاق خوردند
رادیو فردا ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ معاون دادستان استان کرمانشاه روز دوشنبه، ۳۰ تیر، از اجرای پنج مورد حکم شلاق به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» خبر داد.

 صدور حکم سنگسار برای یک متهم در قائم شهر
خبرگزاری مهر ۳۱ تیر ۱۳۹۳ رئیس دادگستری قائمشهر دو بار اعدام، یکی با طناب دار و یکی رجم و سنگسار و ۱۵ سال حبس را از احکام صادره وی برشمرد و افزود: بررسی پرونده این متهم ۳۲ ساله را می توان از مهمترین اقدامات دادگستری قائمشهر دانست که ازسال گذشته در دادگاه کیفری استان مطرح شده بود.

 مدیر مسئول روزنامه قانون مجرم شناخته شد
خبرگزاری تسنیم ۵ مرداد ۱۳۹۳ دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، گفت: مدیرمسئول روزنامه قانون به اتفاق آراء هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.

     زندان

ارژنگ داوودی به اعدام محکوم شد
رادیو زمانه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ارژنگ داوودی فعال سیاسی که از ۱۸ آبان سال ۱۳۸۲تا به امروز در زندان به‌سر می‌برد به اعدام محکوم شد.

 مرگ در زندان؛ ردپای شکنجه
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۸ تیر ۱۳۹۳ گزارشی از مرکز زندانیانی که به دلائل مشکوک در زندان جان خود را از دست دادند.

رویا صابری نژاد؛ ۲۰ سال زندان برای فیس‌بوک
خبرنگاران ایران ۳۱ تیر ۱۳۹۳ پیشتر از سوی رسانه‌ها اعلام شد که هشت فعال شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

 جزییات پرونده هشت فعال فیس‌بوکی محکوم به مجموعا ۱۲۷ سال زندان از زبان یک منبع آگاه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱ مرداد ۱۳۹۳ یک منبع آگاه از پروندۀ هشت جوان ایرانی که به اتهام فعالیت در شبکۀ اجتماعی فیسبوک به حبس های سنگین محکوم شده اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در اقدامی غیر قانونی، قانون جدید و قانون قدیم مجازات اسلامی را با هم ادغام کرده و در نتیجه حکم هایی تا سه برابر حداکثر آنچه این متهمان باید با آن روبه رو می شدند، صادر کرده است. در حال حاضر پرونده‌های این افراد به شعبۀ ۵۴ دادگاه تجدید نظر فرستاده شده است.

 ابلاغ حکم ۷ سال حبس دانشجویی که عکس میرحسین را بالا برد
جرس  ۱ مرداد ۱۳۹۳ محسن رحمانی، فعال دانشجویی که در جریان تبلیغات حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری اقدام به برافراشتن عکس میرحسین موسوی کرده بود، به هفت سال حبس محکوم گردید.

 یک سال و سه ماه و یک روز زندان برای سرودن شعر طنز
جرس ۱ مرداد ۱۳۹۳ محمدرضا عالی پیام، شاعر و طنزپرداز مردمی، با رای دادگاه انقلاب به یک سال و سه ماه و یک روز زندان به دلیل سرودن شعر طنز محکوم شد.

 وضعیت نگران کنندۀ صبا آذرپیک، روزنامه نگار زندانی: دوماه در بازجویی و سلول انفرادی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲ مرداد ۱۳۹۳ صبا آذرپیک، روزنامه نگار جوان ایرانی که از هفتم خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، نزدیک به دوماه است که در بازداشت موقت و در سلول انفرادی زندان اوین به سر می برد. خانواده این روزنامه نگار نیز تهدید شده اند که برای حفظ امنیت جان فرزند خود با رسانه های خارجی مصاحبه نکنند. هیچ اطلاع شفافی از وضعیت این روزنامه نگار در دست نیست؛ تنها بر اساس اظهارات منابع آگاه، او به دلیل ماندن در سلول انفرادی و تحت بازجویی‌های مداوم، وضعیت جسمی و روحی بدی دارد و به شدت لاغر شده است.

 وضعیت جسمانی یک فعال کارگری در زندان سنندج نامناسب است
کردپا ۵ مرداد ۱۳۹۳ افشین ندیمی فعال کارگری کُرد که مدت یکسال در زندان مرکزی سنندج در بازداشت بسر می‌برد، نیاز مبرم به مراقبت پزشکی دارد.

   دفاع از حقوق بشر

 ادامه نقض حقوق بشر توسط صداوسیما و ضرورت ادامه تحریم‌های این سازمان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ تیر ۱۳۹۳پارازیت انداختن بر روی برنامه های ماهواره ها، طی سالهای گذشته علیرغم تغییر متد از اختلال مستقیم بر روی ماهواره به اختلال بر روی گیرنده های ماهواره ای، یکی از روش های سانسور و جلوگیری از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بوده است.

 نامه سرگشاده به نماینده عالی اتحادیه‏ اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ تیر ۱۳۹۳ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با ارسال نامه‌ای سرگشاده به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از او خواست از دولتمردان ایران بخواهد اعدام رسول حلومی و راضیه ابراهیمی را متوقف کنند.

 کشتن غیر نظامیان به استقرار صلح در منطقه خاورمیانه آسیب می رساند
کانون مدافعان حقوق بشر ۱ مرداد ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در تیر ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

 بازداشت سه روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی در ایران را محکوم می‌کنیم
سازمان گزارشگران بدون مرز ۳ مرداد ۱۳۹۳ در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ سه روزنامه‌نگار آمریکایی و ایرانی و همکاران روزنامه‌‌هایی واشنگتن پست و نشنال امارات متحده عربی در ایران بازداشت شدند. با ۶۵ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

 حمایت از حقوق زندانیان سیاسی ایران در افغانستان
رادیو زمانه ۵ مرداد ۱۳۹۳ گروهی از شهروندان افغان در اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی ایرانی، مقابل کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در شهر جلال‌آباد تجمع کردند. این تجمع در پاسخ به فراخوان «حزب همبستگی افغانستان» برگزار شد

    زنان

 وزیر دادگستری ایران: جدا شدن محل کار زنان و مردان بازدهی را بالا می‌برد
رادیو فردا ۱ مرداد ۱۳۹۳ در ادامه واکنش‌ها به بخشنامه جدید شهردار تهران در مورد جدا کردن محل کار زنان و مردان، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی، نیز گفته است که این اقدام «همخوان با ارزش‌ها» ست و بازدهی را بالا می‌برد.

 باید علیه‌ سنت ختنه زنان مبارزه شود
رادیو زمانه ۱ مرداد ۱۳۹۳ گفته می شود در هر ده ثانیه، دختری را در نقطه‌ای از دنیا ختنه می‌کنند. بر اساس برخی آمارها حدود ۱۴۰ میلیون زن در دنیا ختنه شده‌اند. سازمان ملل متحد بریدن آلت جنسی زنان تحت عنوان «سنت و آیین» و عمل ناقص‌‌سازی اندام جنسی زن را مصداق بارز «شکنجه» می‌داند.

 ابلاغ وظایف ده‌گانه شهرداری‌ها در زمینه قانون عفاف و حجاب
خبرآنلاین ۲ مرداد ۱۳۹۳ وظایف ده‌گانه شهرداری‌ها در زمینه قانون عفاف و حجاب، برای اجرا به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سازمان هواشناسی: پارازیت ها مانع پیش بینی توفان تهران شد
رادیو فردا ۳۱ تیر ۱۳۹۳ سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته توفان خرداد ماه در تهران را پیش‌بینی کند.

 ۲۵۰ هزار نفر در زاهدان حاشیه‌نشین هستند
خبرگزاری ایسنا ۳۱ تیر ۱۳۹۳ استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد، ۲۵۰ هزار نفر در زاهدان حاشیه‌نشین هستند. علی اوسط هاشمی در دیدار با اعضای شورای شهر زابل گفته است، این تعداد از شهروندان «با مشکلات فراوانی از جمله عدم وجود آب مصرفی رنج می‌برند.»

 خطر مهاجرت ۶ میلیون روستایی در پی خشکی دریاچه ارومیه
دویچه وله ۱ مرداد ۱۳۹۳ استاندار آذربایجان غربی هشدار داد که اگر وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه ادامه یابد میلیون‌ها نفر از ساکنان اطراف آن مجبور به مهاجرت می‌شوند. بیش از دو سوم این دریاچه خشک شده و سطح آب آن هر سال کاهش می‌یابد.

 سقوط دو پله‌ای ایران به رتبه ۷۵ از نظر شاخص توسعه انسانی
رادیو فردا ۲ مرداد ۱۳۹۳ برنامه توسعه سازمان ملل در تازه‌‌ترین گزارش خود از «شاخص توسعه انسانی» که روز پنج‌شنبه، دوم مرداد، منتشر شد می‌گوید که ایران در این شاخص در میان ۱۸۷ کشور جهان در سال ۲۰۱۳ دو پله سقوط کرده است

     فرهنگ

کاهش کتابخوان‌ها در ایران؛ تولید «ای‌بوک» فارسی توسط دولت
رادیو زمانه  ۳۰ تیر ۱۳۹۳ علی جنتی، یکشنبه ۲۹ تیر از کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران بازدید کرد. او یک بار دیگر به تأکید از کاهش آمار کتابخوانی در ایران سخن گفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۲ تیر ماه هم در سخنانی که در یک همایش سیاسی در هتل المپیک تهران ایراد کرده بود، نسبت به کاهش سرانه کتابخوانی و افت تیراژ کتاب فارسی اظهار نگرانی کرده بود. او خبر داده که دولت قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از کتاب‌ها را به شکل کتاب الکترونیک یا «ای‌بوک» عرضه کند و در اینترنت در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار دهد.

 فیلم‌های ایرانی جشنواره فیلم ونیز
رادیو زمانه ۲ مرداد ۱۳۹۳ پنج‌شنبه ۲۴ ژوئیه نشست خبری جشنواره فیلم ونیز برگزار شد. آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره فیلم ونیز، در این نشست خبری فیلم‌های راه یافته به بخش رسمی این جشنواره را که شامل بخش رقابتی، بخش خارج از مسابقه و بخش «افق‌ها» است معرفی کرد

   سیاست

نخستین کشتی خارجی پس از لغو تحریم‌ها وارد آب‌های ایران شد
رادیو زمانه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: «نخستین کشتی لاینر خارجی متعلق به خط کشتیرانی تایوان پس از لغو تحریم‌های بندری، به بندر شهید رجایی این استان وارد شد.»

 هزینه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی سفرهای استانی احمدی‌نژاد برای وزارت نفت
بی‌بی‌سی فارسی ۴ مرداد ۱۳۹۳ وزارت نفت ایران گزارش داده که در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از منابع این وزارتخانه در سفرهای استانی دولت در اختیار وزارتخانه ها و نهادهای دیگر دولتی قرار گرفته است.

 نامه توکلی به روحانی درباره رانت ۶۵۰ میلیون یورویی
کلمه ۵ مرداد ۱۳۹۳ احمد توکلی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور درباره اظهار نظر اخیر دو عضو کابینه درباره موضوع رانت ۶۵۰ میلیون یورویی نوشت: این همه اصرار در دفاع از رانت‌بخشی و رانت‌خواری درباره دولت شائبه ایجاد می‌کند

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، تسنیم  سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، مدرسه فمینیستی، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا،  بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ سازمان گزارشگران بدون مرز، مرکز حامیان حقوق‌بشر، کانون مدافعان حقوق‌بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

شماره ۵۶ هفت روز نامه ایران

پیوست‌ها: