haftgaza-israel-rocket-strike-smoke-art-19

نگاه هنرمندان فلسطینی به دود موشک های اسراییلی/ عکس: بُشرا شنان در وبگاه بُرد پاندا

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین هشدار سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر
اوکراین مرگ ۲۳ غیرنظامی درشلیک خمپاره به دونتسک و لوهانسک
عراق سازمان ملل: بیش از ۱۷۰۰ تن در جولای کشته شدند

نهادهای دولتی
آخرین گزارش وضعیت اضطراری غزه
دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد ۲ آگوست ۲۰۱۴ به گزارش دفتر امور بشردوستانه بخش سرزمین های اشغالی فلسطین تا ساعت ۱۵ روز ۲ آگوست، ۱۵۲۵ تن فلسطینی از جمله ۱۰۳۳ غیرنظامی، شامل ۳۲۹ کودک و ۱۸۷ زن کشته شده اند. شمار کشته شدگان اسراییلی ۶۶ تن از جمله ۶۳ سرباز، دو غیرنظامی و یک شهروند خارجی است. پنج بیمارستان به علت ناامنی تعطیل شده اند. ۸/۱ میلیون نفر به آب معمولی و امکانات بهداشتی دسترسی ندارند یا کم دارند. ۴۷۵۰۰۰ نفر آواره شده اند و به سرپناه های اضطراری یا نزد خانواده های دیگر پناه برده اند. سخنگوی صلیب سرخ در گفتگویی در باره وضعیت غزه گزارش داد. گزارش دیگری حاکی است که ‘ظرف ۲۴ ساعت از ۳۱ جولای تا ۱ آگوست بیش از ۲۰۰ فلسطینی در حملات اسراییل کشته شدند’

سازمان ملل: اسراییل به رغم هشدار در مورد حضور غیرنظامیان، به مدرسه غزه حمله کرد
بی بی سی ۳۰ جولای ۲۰۱۴ کریس گونِس، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که ۱۷ بار به اسراییل گفته شده بود بیجاشدگان غزه در این مدرسه در اردوگاه پناهجویان جبالیه اسکان داده شده‌اند و “آخرین مورد آن چند ساعت قبل از این حمله مرگبار بود.” این سخنگو در پایان گفتگویی با تلویزیون الجزیره در باره تلفات کودکان در این حمله به گریه افتاد. این ششمین مدرسه سازمان ملل بود که مورد حمله اسراییل قرار گرفت. آلبوم عکس: حمله هوایی به یک مدرسه دیگر سازمان ملل در غزه

آمریکا باید با توجه به افزایش مدارک جنایت های جنگی در غزه ارسال اسلحه به اسراییل را متوقف کند
۳۱ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل با درخواست تحریم کامل اسلحه به طرف های درگیری گفت دولت آمریکا باید فوری تحویل مقدار زیاد اسلحه به اسراییل را که ابزاری برای ارتکاب بیشتر نقض جدی حقوق بین المللی در غزه فراهم می کند متوقف کند. این فراخوان با توجه به گزارش هایی مطرح شد که پنتاگون انتقال نارنجک و خمپاره را از انبارهای خود در اسراییل به نیروهای نظامی اسراییل تایید کرده است. در روز ۱۵ جولای نیز محموله ۳/۴ تنی موتورهای موشک ساخت آمریکا وارد بندر اسراییل حیفا شده بود. رییس بخش کنترل اسلحه و حقوق بشر سازمان عفو بین الملل برایان وود گفت: «دولت آمریکا با ادامه ارسال سلاح هایی که ارتش اسراییل برای نقض حقوق بشر به کار می برد بنزین روی آتش می ریزد.» با وجود این، کنگره آمریکا روز ۱ آگوست کمک مالی ۲۲۵ میلیون دلاری برای تولید راکت‌های سامانه «گنبد آهنین» اسراییل را تصویب کرد.

آمریکا اوباما: ما شکنجه کردیم اما به رییس سیا اطمینان دارم
بی بی سی ۲ آگوست ۲۰۱۴ باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش کنگره این کشور، گفته ضمن قبول اتهام شکنجه‌کردن مظنونان حملات تروریستی پس از حملات یازدهم سپتامبر توسط سازمان سیا، او همچنان به جان برنان، رئیس این سازمان اطلاعاتی و جاسوسی اطمینان کامل دارد.

اوکراین موشک بی هدف غیرنظامیان را کشت
دیده بان حقوق بشر ۲۴ جولای ۲۰۱۴ موشک هایی که دولت اوکراین و شبه نظامیان طرفدار دولت شلیک کرده بودند دست کم ۱۶ غیرنظامی را در مناطق زیر کنترل شورشیان کشتند و شماری را نیز زخمی کردند. شلیک بی هدف موشک در مناطق غیرنظامی نقض حقوق بشر بین المللی دوستانه است و می تواند جنایت های جنگی محسوب شود.

عوامل غیردولتی
سوریه سیل بمب های بشکه ای
دیده بان حقوق بشر ۳۰ جولای ۲۰۱۴ دولت سوریه با نقض آشکار قطعنامه ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ شورای امنیت سازمان ملل رگبار بمب های بشکه ای را بر سر غیرنظامیان می ریزد. از زمان تصویب قطعنامه، دیده بان حقوق بشر ۶۵۰ مورد حمله به مناطقی از شهر حلب که در اختیار گروه های مسلح غیردولتی است ثبت کرده است.

آمریکا اعتراف مامور سابق بلک‌واتر به ‘کشتار بی‌مورد مردم عراق’
بی بی سی ۳۱ جولای ۲۰۱۴ دو سال پس از کشتار [در ۲۰۰۷] روزنامه نیویورک تایمز از همکاری تنگاتنگ سازمان سیا و بلک واتر پرده برداشت و نوشت در حد فاصل سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ همکاری میان سیا و بلک‌واتر به حدی بوده که در مواردی مرزهای اداری میان این بخش دولتی و شرکت خصوصی بلک‌واتر تفکیک ناپذیر شده بوده است.

اوکراین ‘اعدام‌های بدون محاکمه توسط شبه‌نظامیان’
عراق دیده‌بان حقوق بشر: شبه‌نظامیان شیعی دست به قتل سنی‌ها می‌زنند
عراق داعش فیلم اعدام دسته‌جمعی اسیران خود را منتشر کرد
عراق ازدواج اجباری دختران موصل با اعضای داعش
سوریه «کوبانی» در نبرد با داعش تنها مانده است

   عدالت

اسراییل/غزه حمله به مدرسه سازمان ملل جنایت جنگی است و باید مورد تحقیق قرار گیرد
۳۰ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد حمله شبانه به مدرسه ابتدایی جبالیه در غزه که پناهگاه ۳۰۰۰ غیرنظامی بی جا بود به احتمالی جنایت جنگی است و باید مورد تحقیق مستقل قرار گیرد. ناوی پیلای نیز اسراییل و حماس را به جنایت  جنگی متهم کرد و گفت حمله اسراییل به مدارس سازمان ملل متحد در نوار غزه یک جنایت جنگی است و چنانچه حماس از مدارس سازمان ملل برای انبار کردن مهمات و پنهان کردن موشک‌هایش استفاده کرده باشد، این عمل هم مصداق جنایت جنگی است. به گفته پیلای با این‌حال اسراییل حق ندارد به این بهانه کنوانسیون ژنو را زیر پا بگذارد. او به طرفین این جنگ هشدار داد که گمان نکنند پس از پایان جنگ از مصونیت قضایی برخوردارند. پیلای به گزارش موسوم به «گلدستون» درباره جنایات جنگی اشاره کرد و گفت این گزارش همچنان پا برجای و معتبر است و از اینکه جامعه جهانی نتوانسته است مفاد این گزارش را اجرایی کند، اظهار تأسف کرد.

اسراییل/سرزمین های اشغالی فلسطین دادگاه بین المللی جزایی کلید خاتمه بی عدالتی در جنایت های جنگی
۱ آگوست ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل، دولت خودگردان فلسطین و اسراییل باید تمام امکانات خود را به کار بگیرند تا دادگاه بین المللی جزایی عدالت را در مورد مسوؤلان ارتکاب جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در درگیری های جاری و گذشته اسراییل ـ فلسطین اجرا کند. از روز ۸ جولای تاکنون، بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی کشته شده اند. به گفته سازمان ملل، بیشتر آنها غیرنظامیان فلسطینی و از جمله ۲۵۲ کودک بوده اند. راکت ها و خمپاره های بی هدفی که از غزه شلیک شده، سه غیرنظامی را در اسراییل کشته است. ۶۱ سرباز اسراییلی نیز کشته شده اند. مدارک رو به افزایشی در باره ارتکاب جنایت های جنگی به دست تمام طرف ها وجود دارد. در چندین دهه اخیر، عفو بین الملل مدارک قطعی در باره جنایت های جنگی و دیگر جرایم مبتنی بر حقوق بین المللی که اسراییل، حماس و گروه های مسلح فلسطینی مرتکب شده اند جمع آوری کرده است، اما مجرمان هر دو طرف هنوز از معافیت از مجازات بهره مند هستند.

دادگاه حقوق بشر قاره آمریکا شیلی را برای استفاده از قوانین ضدتروریستی علیه قوم ماپوچی محکوم کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جولای ۲۰۱۴ در شکایتی که نورین کاتریمن و دیگران علیه شیلی مطرح کرده بودند، این دادگاه دولت شیلی را به خاطر نقض حقوق بشر قوم ماپوچی مجرم شناخت. وضعیت در آراکانیا در حقیقت یکی از مسایل اصلی است که باید مورد توجه رییس جمهوری باچلت قرار گیرد. خیمنا ریی‏یِس، رییس دفتر فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در آمریکای لاتین و یکی از وکلای پرونده، گفت: «این حکم مجرمانه دانستن کوشش قوم ماپوچی برای بازپس گیری زمین های اجدادیشان را غیرقانونی اعلام کرد. این حکم راه را برای رسیدگی به پرونده های دیگر در مورد اعتراض اجتماعی را در سراسر قاره باز می کند.»

اوکراین گور دسته جمعی در شرق پیدا شد
دیده بان حقوق بشر ۲۴ جولای ۲۰۱۴ امروز مقامات اوکرایینی در اسلویانسک در شرق کشور یک گور دسته جمعی را گشودند. هشت جنازه پیدا شد و مسولان هنوز می گشتند. این شهر از آپریل تا ۵ جولای در اختیار شورشیان ضددولتی بوده است.
روسیه دادگاه حقوق بشر اروپا دولت را به پرداخت غرامت نفتی محکوم کرد
روسیه دو عضو گروه پوسی رایوت درخواست غرامت کردند

     حقوق مدنی و سیاسی

بریتانیا نبیل رجب: «بحرین سکوت دولت بریتانیا در باره نقض حقوق بشر را خرید»
اینترنشنال بیزنس تایمز ۳۱ جولای ۲۰۱۴ فعال حقوق بشر بحرینی دولت بریتانیا را متهم کرد که با وجود نقض روزانه حقوق بشر به خاطر منافع تجاری از رژیم خونریز آل خلیفه در بحرین حمایت می کند. نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، به تازگی پس از دو سال زندان آزاد شده است. او گفت: «پس از سرکوب، تجارت اسلحه گسترش یافته و تجارت بین بریتانیا و بحرین ۳۰% افزایش یافته است. به همین دلیل است که سکوت دولت بریتانیا و حتا آزار مدافعان حقوق بشر و پناهجویان بحرینی در بریتانیا را می بینید.»
اسراییل رنج «سفید» نبودن
اوگاندا قانون ضدهمجنسگرایان لغو شد

جاسوسی
آمریکا جاسوسی دولت آزادی رسانه ها و وکالت را تضعیف می کند
دیده بان حقوق بشر ۲۸ جولای ۲۰۱۴ روش های روزنامه نگاران و وکلای دادگستری برای تغییر نحوه فعالیت و حفظ منابع و اطلاعات محرمانه در پی افشای جاسوسی گسترده دولت آمریکا در گزارش تازه ای با عنوان آزادی نظارت بر همه چیز: جاسوسی گسترده آمریکا چگونه به روزنامه نگاری، حقوق و دمکراسی در آمریکا لطمه می زند ثبت شده است. دیده بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در این گزارش مشترک گفتند این جاسوسی آزادی رسانه ها و وکالت را تضعیف می کند و در نهایت مانع توانایی مردم از پاسخگو ساختن دولت می شود.
آمریکا سیا جاسوسی از کامپیوترهای سنا را تایید کرد

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۱۰۰ سازمان حقوق بشری تاثیر منفی حکم دیوان عالی آمریکا بر بدهی آرژانتین را محکوم کردند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جولای ۲۰۱۴ با پایان مذاکرات آرژانتین با طلبکاران پایدار بدون دستیابی به توافق، این کشور برای دومین بار در ظرف ۱۳ سال ناگزیر از عدم پرداخت بدهی های خود شده است. تصمیم دیوان عالی آمریکا در مورد عدم رسیدگی به این پرونده باعث تایید حکم دادگاه پایین تر در مورد اجبار آرژانتین به پرداخت بدهی به طلبکاران پایدار موسوم به «صندوق های لاشخور صفت» می شود. این صندوق ها اوراق قرضه دولتی آرژانتین را پس از عدم پرداخت بدهی در گذشته خریده بودند اما توافق های تعدیل ساختار در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ را نپذیرفته بودند. سازمان های امضا کننده هشدار دادند که درگیری بر سر بدهی های دولتی بین آرژانتین، صندوق های لاشخور صفت و نظام قضایی ایالات متحده امریکا را نباید موردی منفرد تلقی کرد. این مورد نمایانگر مشکلی جهانی است که بر اجرای موثر حقوق بشر تاثیر می گذارد. گزارش خبری در این باره: آرژانتین بار دیگر موفق به پرداخت بدهی خارجی خود نشد

نامه سرگشاده به روسای جمهوری آمریکا و کشورهای آفریقایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ آگوست ۲۰۱۴ هفته آینده رییس جمهوری اباما در واشنگتن میزبان نشست رهبران آمریکا ـ آفریقا خواهد بود. با وجود این که این نشست در باره تجارت و سرمایه گذاری در آفریقاست، شماری رویدادهای دیگر نیز در برنامه هستند که گویا به نقش جامعه مدنی، زنان و جوانان در توسعه آفریقا می پردازند. سازمان های جامعه مدنی امضاکننده در زیر از شما می خواهند توجه جدی و تعهد قاطع به تضمین مشارکت جامعه مدنی، زنان و جوانان در توسعه آفریقا نشان دهید. جای تاسف است که جامعه مدنی به طور رسمی در نشست مشارکت ندارد. فضای فعالیت جامعه مدنی در بسیاری از کشورها رو به کاهش است و دولت های بسیاری از تهدید مستقیم، قوانین سرکوبگر و سیاست های دولتی برای تضعیف رسانه های مستقل، مدافعان حقوق بشر و دیگر ان استفاده می کنند. این نامه را ماده ۱۹، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، وکلای حقوق بشر و چندین سازمان حقوق بشر و جامعه مدنی از کشورهای آفریقایی امضا کرده اند.
یورش اسراییل به نوار غزه برای تصاحب منابع گازی
سازمان ملل با کمبود امکانات کمک به جنگ‌زدگان غزه مواجه است
دنیا از نگاه آدم بی‌خانمان چگونه است؟

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سازمان بهداشت جهانی: اگر جلوی ایبولا گرفته نشود، فاجعه به بار خواهد آمد

    دفاع از حقوق بشر

به «اشغال برای صلح» بپیوندید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ آگوست ۲۰۱۴ تظاهرات مجازی بین المللی با خواست پایان عملیات نظامی و درگیری در غزه و اسراییل: فدراسیون و دو سازمان عضو آن در اسراییل و سرزمین های اشغالی فلسطین، الحق (Al-Haq) و کمیته عمومی ضد شکنجه در اسراییل (PCATI)، تصمیم گرفته اند از «اشغال برای صلح» (#Occupy4Peace)، اولین تظاهرات مجازی بین المللی برای غزه، پشتیبانی کنند: http://occupy4peace.org. ما تمام فعالان صلح را فرا می خوانیم به این تظاهرات مجازی بپیوندند و: خواهان حفاظت از غیرنظامیان و پایان یافتن درگیری ها در غزه و اسراییل شوند؛ خواهان آتش بس و پایان یافتن عملیات لبه حفاظتی شوند؛ از احترام حقوق بشردوستانه و حقوق بشر حمایت کنند؛ و خواهان پایان یافتن محاصره و اشغال غزه و دستیابی به توافق صلح در درگیری اسراییل ـ فلسطین شوند.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر موضع اتحادیه‏ اروپا را در باره غزه محکوم کرد
۲۸ جولای ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر بیانیه ها و مواضع اتحادیه‏ اروپا در باره وضعیت در غزه را که به ویژه در نتیجه گیری های شورا در روز ۲۲ جولای و موضع کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز ۲۳ جولای مشهود است محکوم کرد. «نتیجه گیری های شورای اتحادیه‏ اروپا در باره بحران جاری به شدت نامتعادل است. اتحادیه‏ اروپا با گذشتن از مسئله توجه به مسوؤلیت به خاطر جرایم ارتکابی در این چارچوب از ارایه پاسخ به وضع موجود قصور کرده است. اتحادیه‏ اروپا “تنزل درجه یا کنار گذاشتن اهمیت حقوق الزام آور بین المللی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه” را به نمایش می گذارد و این چیزی بود که کمیسر عالی حقوق بشر در باره سیاست درگیری، صلح و امنیت بین اسراییل و فلسطین محکوم کرد.»

هنرمندان اسپانیا، اسراییل را به «نسل‌کشی» متهم کردند
رادیو زمانه ۳۰ جولای ۲۰۱۴ در این دادخواست بازیگران، فیلمسازان، نویسندگان و موسیقی‌دانان اسپانیا از دولت این کشور و اعضای اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا «بمباران مردم غیرنظامی فلسطین در نوار غزه از طریق هوا و زمین و دریا را محکوم کنند.» هنرمندان مطرح دیگر از کشورهای مختلف نیز در رابطه با رویدادهای غزه در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده‌اند. به علاوه، چند کشور آمریکای لاتین سفیران خود را به اعتراض از اسراییل فراخواندند و رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات بریتانیا حملات اسراییل را ‘احمقانه’ خواند

اروپا باید تمام راه های فرار در تجارت شکنجه را ببندد
عفو بین الملل ۲۹ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل و بنیاد پژوهش امگا به مناسبت نشست کارشناسان در بروکسل اعلام کردند که اتحادیه‏ اروپا باید فوری قوانین خود را تقویت کند تا اعضای آن بتوانند فوری تجارت تجهیزات و فناوری هایی را که به جز شکنجه و بدرفتاری یا اعدام مصرفی ندارند ممنوع کنند. این دو سازمان از اتحادیه‏ اروپا خواستند راه های فرار قانونی را که در عمل امکان تبلیغ، معامله و آموزش فنی برای استفاده از این گونه تجهیزات و فناوری ها را فراهم می کنند ببندند.

    زنان

اروپا باید کنوانسیون استانبول مبارزه با خشونت علیه زنان را تصویب کند
عفو بین الملل ۱ آگوست ۲۰۱۴ کنوانسیون استانبول که ابزاری برای پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان در سراسر قاره اروپا است روز ۱ آگوست ۲۰۱۴ اجرایی می شود و تمام دولت های اروپا و اتحادیه‏ اروپا باید آن را امضا و تایید کنند. «زنان و دختران فراوانی در اروپا کتک می خورند، مورد تجاوز قرار می گیرند یا آلت تناسلی شان مثله می شود. اروپا باید بیدار شود و این واقعیت را ببیند.» تمامی ۴۷ کشور عضو شورای اروپا این کنوانسیون را که اولین عهدنامه مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی است در ۱۱ مه ۲۰۱۱ تصویب کردند.
ترکیه زنان به چه می‌خندند؟
یمن ازدواج پایاپای؛ دردسرهای یک سنت

   کودکان

داستان شش کودک سوری: شاید زنده بمانیم شاید بمیریم
انقراض حیات وحش به جنگ و برده‌داری کودکان دامن می‌زند

   فرهنگ

آفرینش تصاویر هنری قدرتمند فلسطینی ها با برداشت از دود ناشی از اصابت موشک های اسراییل
بُرد پاندا جولای ۲۰۱۴ چند تن از فلسطینیان راهی برای سوگواری برای مردگان و بیان احساس خود در باره درگیری یافته اند. آنها برداشت خود از ابر دود ناشی از اصابت موشک های اسراییلی را به تصویر می کشند. این تصاویر شورش، مقاومت و سوگ را نشان می دهند. ۱۲ تصویر را در اینجا ببینید.

زندگی مرده است؛ روایت‌هایی ناگفته از غزه
رادیو زمانه ۱ آگوست ۲۰۱۴ عاطف ابوسیف، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی قصد دارد با داستان‌های کوتاهش توجه جهانیان را به زندگی فلسطینیان در غزه جلب کند و تصویری به دست دهد از تلاش این مردم در حفظ کرامت انسانی‌شان در شرایط دشوار. کتاب او «حیاه میته – قصص من غزه» (زندگی مرده است؛ داستان‌هایی از غزه») نام دارد؛ کتابی درباره دشواری‌های زندگی در یک شهر محاصره شده با کمترین امکانات.
در اورشلیم و ریگا: کنسرت گروه متال اسراییلی برای صلح
عراق داعش و «تمدنی که نابود می‌کند»
آمریکا زندگی در خانه‌های بندانگشتی

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اینترنشنال بیزنس تایمز، بُرد پاندا، بی بی سی، دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۹

پیوست‌ها: