iran57

به دلیل “مونث” بودن دانش آموزان شین آبادی، بیمه فقط “نصف دیه” را پرداخت می کند / مانا نیستانی / ایران‌وایر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت تعداد دیگری از فعالان سایبری و فیسبوکی در مشهد
کمیته گزارشگران حقوق‌بشر ۸ مرداد ۱۳۹۳ حمید حکمتی، اسماعیل ایزدی، فرید صارمی، علی چینی ساز، زهرا کعبی، فرجاد صالحی و یک تن دیگر، توسط ماموران امنیتی در مشهد بازداشت شدند.
اداره اطلاعات چهار جوان کُرد در خوی و نقده را بازداشت کرد
بازداشت یک فعال عرب در اهواز به دستور دادستانی
بازداشت دو شهروند کرد در خوی

افشای طرح ساماندهی کار شهروندان افغان در ایران
رادیو زمانه ۵ مرداد ۱۳۹۳ در روزهای اخیر تصاویری از فهرست مشاغل چهارگانه مجاز برای مهاجران افغان در ایران منتشر شده است. این تصاویر به بخش‌نامه‌هایی مربوط می‌شوند که در آنها «مشاغل چهارگانه که الزاماً توسط اتباع افغانی مجاز انجام می‌شود» فهرست شده‌اند. اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی و شهروندان افغان که این فهرست را به اشتراک گذاشته‌اند، آن را تحقیرکننده و توهین‌آمیز توصیف کرده‌اند.

گرداندن یک متهم در تهران توسط پلیس
ایسنا ۶ مرداد ۱۳۹۳ پلیس ایران فردی را که به اتهام «شرکت در خانه فساد و قمارخانه» بازداشت شده بود، در چند خیابان تهران دور گرداند.

شماری از فعالان کارگری پتروشیمی رازی به دادگاه احضار شدند
رادیو زمانه ۷ مرداد ۱۳۹۳ موسی هندیجانی، مازیار رحیم‌زاده، غلامحسین حیدری و عادل راشدی چهار تن از فعالان کارگری شرکت پتروشیمی رازی کرمانشاه با شکایت مدیران این شرکت به دادگاه احضار شدند.

یک سال دولت روحانی و یک سال وخامت بیشتر حقوق بشر در ایران
دویچه وله ۷ مرداد ۱۳۹۳ افزایش ۱۶ درصدی آمار اعدام در سال ۹۲ نسبت به سال قبل، اجرای احکام قدیمی فعالان سیاسی و مدنی و دستگیری آنان و ادامه حصر موسوی، کروبی و رهنورد نتایج نگاهی گذرا به کارنامه یکساله دولت روحانی در زمینه حقوق بشر است.

اخراج دانشجویان ستاره‌دار، شرط صرف نظر از استیضاح وزیر علوم ایران
بی بی سی فارسی ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس، گفته است شرط استیضاح‌کنندگان رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، برای صرف‌نظر از استیضاح این است که دانشجویان ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشتند دوباره اخراج شوند.

     زندان

مخالفت دادستانی با تمدید مرخصی بهاره هدایت، با وجود عمل کلیه
کلمه ۵ مرداد ۱۳۹۳ بهاره هدایت با وجود عمل سنگ شکن کلیه و لزوم مراقبت پس از عمل، از سوی دادستانی به زندان فراخوانده شد.

حکم شش سال حبس تعزیری به سراج الدین میردامادی ابلاغ شد
جرس ۵ مرداد ۱۳۹۳ پس از دو ماه و نیم بازداشت حکم دادگاه بدوی به سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب ابلاغ شد. بر اساس این حکم میردامادی به شش سال حبس تعزیزی محکوم شد
پدر سراج میردامادی: قاضی گفت برخورد می‌کنیم که دیگران هوس بازگشت نکنند

نام روزنامه نگاران دستگیر شده هفته گذشته هیچ جایی ثبت نشده است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۶ مرداد ۱۳۹۳ یک منبع نزدیک به خانواده های روزنامه‌نگاران رسانه‌های بین المللی که هفته گذشته در تهران دستگیر شده اند گفت که پیگیری چند روز گذشته خانواده‌ها از دادستانی و دادگاه انقلاب برای گرفتن اطلاعات در خصوص دستگیری فرزندانشان بدون نتیجه باقی مانده است. این منبع به کمپین گفت نام جیسون رضاییان، یگانه صالحی و دیگر دستگیر شدگان هیچ جایی در قوه قضاییه ثبت نشده است و عملا این موضوع پیگیری در خصوص وضعیت این افراد را غیر ممکن می کند.

وضعیت وخیم جسمی سه زندانی سیاسی کُرد در مهاباد
کردپا ۷ مرداد ۱۳۹۳ مسئولان زندان مرکزی مهاباد از انتقال سه فعال سیاسی کُرد به خارج زندان جهت معاینه و معالجه پزشکی ممانعت می‌کنند.

زهرا زهتابچی پس از ۹ ماه هنوز در انفرادی است
جرس ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ زهرا زهتاب‌چی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، با وجود پایان یافتن بازجویی، همچنان و افزون بر ۹ ماه در سلول انفرادی محبوس است.

مادر صبا آذر پیک: گناه صبا رساندن حرف خانواده زندانیان ۳۵۰ به نمایندگان است
خبرنگاران ایران ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ اکرم محمدی، مادر صبا آذر پیک پس از شصت و پنج روز از بازداشت دختر روزنامه نگارش لب به سخن گشود. صبا آذرپیک روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته‌نامه «تجارت فردا» روز هفتم خرداد ماه دستگیر شد. مکان بازداشت صبا آذر پیک خبرنگار پارلمانی روزنامه اعتماد هنوز مشخص نیست. او در این مدت نتوانسته با وکیلش ملاقات کند و تنها دو بار با منزل تماس گرفته است. این دومین بار است که صبا آذر پیک بازداشت می‌شود . این خبرنگار در بهمن سال ۹۱ همراه چند روزنامه‌نگار دیگر به بهانه ارتباط با رسانه‌های خارجی دستگیر و پس از مدتی آزاد شد.

انتقال هفتاد زندانی امنیتی از بند ۳۵۰ به بند مالی اوین
جرس ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ حدود پنجاه نفر از زندانیان بند ۳۵۰ که همگی دارای اتهامات امنیتی بودند، عصر روز شنبه از این بند به بند هفت زندان اوین منتقل شدند و حدود بیست نفر دیگر در روزهای آینده منتقل خواهند شد.
تقسیم نوکیشان مسیحی در سالن های مختلف ندامتگاه مرکزی

وکیل بهزاد نبوی، از قطعی شدن حکم موکلش در ارتباط با پرونده بند ۳۵۰ اوین خبر داد
رادیو فردا ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ خبرگزاری مهر به نقل از صالح نیکبخت، وکیل بهزاد نبوی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گزارش داد که حکم یک سال حبس موکلش که بدل به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی شده بود، قطعی شده است.

هاشم آقاجری به یک سال زندان محکوم شد
بی بی سی فارسی ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ هاشم آقاجری، از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

   دفاع از حقوق بشر

جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زن
سازمان گزارشگران بدون مرز ۶ مرداد ۱۳۹۳ با ۱۰ زن روزنامه‌نگار و وب‌نگاران زندانی، امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن است.
آمریکا خواستار آزادی جیسون رضائیان و همسرش شد
نگهداری جیسون رضاییان و یگانه صالحی، دو خبرنگار بازداشت شدۀ هفتۀ گذشته در خانۀ امن

دستیابی به شبکه تور در ایران مسدود شد: گامی جدید برای محدودیت دسترسی به اینترنت امن؟
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۹ مرداد ۱۳۹۳ وب سایت تور ترافیک با انتشار گزارشی نوشته است که از روز گذشته دسترسی کاربران ایران به شبکه‌ تور به شدت کاهش یافته تا جایی که می‌توان گفت شبکه‌ تور در ایران قطع شده است. هنوز هیچ مسوول مرتبطی در ایران در این خصوص اظهار نکرده است اما در صورت ایجاد چنین محدودیتی از سوی دستگاه های دولتی، این اقدام را می توان گام جدیدی در راستای ایجاد محدودیت برای دسترسی  کاربران اینترنتی به اینترنت قلمداد کرد.

    زنان

اجرای طرح تفکیک جنسیتی در خبرگزاری تسنیم
خبرنگاران ایران ۶ مرداد ۱۳۹۳ این خبرگزاری با انتشار تصاویری از تحریریه جدید خود اعلام کرده «با هدف تکریم شخصیت زن مسلمان،‌ تحریریه مجزایی را برای خبرنگاران و نویسندگان زن» فراهم آورده است.

تفکیک جنسیتی: تحقیر زنان در شهرداری تهران
رادیو زمانه ۷ مرداد ۱۳۹۳ طرح شهرداری تهران برای تفکیک جنسیتی در محیط‌های اداری با واکنش اعتراضی وزارت کار روبرو شده است اما تضمینی نیست که این اعتراض به تغییر تصمیم شهرداری منجر شود.

نیمی از جمعیت زنان در ایران تجربه آزار جنسی داشته‌اند
رادیو زمانه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ به گفته جاوید سبحانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران، دست‌ کم ۳۲ درصد دختران راهنمایی و دبیرستانی در این کشور تجربه کودک‌آزاری جنسی داشته‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تولد نوزاد معتاد کنار اتوبان / گزارش‌تصویری
خبرگزاری مهر ۶ مرداد ۱۳۹۳ نوزادی از پدر و مادر معتاد به هروئین حدود یک ماه قبل به دلیل فقر مالی و بی خانمانی پدر و مادر کنار یکی از اتوبانهای تهران چشم به جهان گشود. این نوزاد هویت حقوقی ندارد و همچنان بلا تکلیف روزگار سپری می کند.

ابتکار: از هر هفت مرگ یک مورد به خاطر آلودگی هواست
رادیو فردا ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران دلیل یک مورد از هر هفت مورد مرگ شهروندان را آلودگی هوا دانست و خبر داد که با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته‌ است.

کم آبی روستاهای مرکزی شهرستان اهر را تهدید می کند
خبرگزاری مهر ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه کم آبی روستاهای مرکزی شهرستان اهر را تهدید می کند و زمین های کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست می دهند.

     فرهنگ

انتشار نسخه جعلی رمان زوال کلنل محمود دولت‌آبادی
رادیو زمانه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ دولت‌آبادی گفت: «وقتی از حراست وزارت ارشاد رفتند و کتاب‌های چاپ‌شده با عنوان “زوال کلنل” را توقیف کردند، حدود ۴۷۰۰ نسخه بیش‌تر در دسترس نبود و بقیه را پخش کرده بودند. این طرف آن طرف شنیده می‌شود این کتابِ جعلی که فروخته می‌شود اصل است. همان روزهایی که این اتفاق افتاده بود گفتم این کتاب جعلی است و “کلنل” عملا دارد قربانی یک بازی کثیف می‌شود.»

مبارزه با قاچاق فیلم؛ نیازمند همت دولت و مردم
بی بی سی فارسی ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ از انتشار بیانیه گلایه‌آمیز سینماگران ایرانی خطاب به مخاطبان آثارشان در اینترنت و معرفی وبسایت اروپایی آی.ام.وی‌باکس به عنوان تنها راه قانونی برای تماشای آنلاین فیلم‌های ایرانی چند روزی می گذرد.

   سیاست

دو شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای ایران به حبس ابد محکوم شدند
رادیو فردا ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ دادگاهی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان،  دو تبعه این کشور را به اتهام همکاری با نهادهای امنیتی ایران به حبس ابد محکوم کرده است.

ایران: قسط اول دارایی‌های بلوکه شده ما آزاد شد
بی بی سی فارسی ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ عباس عراقچی، معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران می‌گوید پس از موافقت گروه ۱+۵ و ایران بر سر تمدید زمان توافق ژنو، نخستین قسط دارایی‌های بلوکه شده این کشور به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار آزاد شده است.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ سازمان گزارشگران بدون مرز، مرکز حامیان حقوق‌بشر،  کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۷

پیوست‌ها: