haft08-07-2014Iraq_Yezidi

عراق: اعضای یک خانواده از ایزدیان پس از فرار از شهر سینجار و حمله «داعش»/ عکس: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل/ UNHCR/N. Colt

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل شواهد و مدارک رو به افزایش در باره حمله های عمدی ارتش اسراییل به امدادگران پزشکی در غزه
عفو بین الملل ۷ آگوست ۲۰۱۴ تحقیق فوری در باره شواهد و مدارک رو به افزایش در باره حمله های عمدی ارتش اسراییل به بیمارستان ها و امدادگران پزشکی در غزه ضروری است. شش امدادگر پزشکی کشته شده اند. عفو بین الملل  شهادت های دکترها، پرستاران و کارکنان آمبولانس ها را منتشر کرد. رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «شواهد و مدارک رو به افزایش در باره حمله های عمدی ارتش اسراییل به تاسیسات و کارکنان درمانی نگران کننده است. حقوق بین المللی به طور مطلق این حمله ها را ممنوع کرده است و چنین حمله هایی به معنای جنایت های جنگی است.»

اسراییل سربازان به فراریان غیرنظامی تیراندازی می کنند و آنها را می کشند
دیده بان حقوق بشر ۴ آگوست ۲۰۱۴ نیروهای اسراییلی در شهر خوزا در جنوب غزه با نقض آشکار حقوق جنگی در چندین مورد بین ۲۳ و ۲۵ جولای ۲۰۱۴ به غیرنظامیان شلیک کرده و آنها را کشته اند. حمله های عمدی به غیرنظامیانی که در جنگ مشارکت ندارند جنایت جنگی است. هفت فلسطینی که از خوزا فرار کرده اند خطرهای جدی علیه غیرنظامیانی را که می کوشند از این شهر در نزدیکی مرز اسراییل فرار و در خان یونس پناه بگیرند، برای دیده بان حقوق بشر تشریح کرده اند. از جمله این خطرها گلوله باران مکرر ساختمان های آشکار غیرنظامی، نداشتن دسترسی به مراقبت پزشکی و تهدید نیروهای اسراییلی به حمله در صورت تلاش برای خروج از منطقه است.
فلسطین/غزه حمله اسراییل به یک مدرسه دیگر سازمان ملل در غزه
اسراییل جنایت علیه بشریت در غزه: آیا واقعا «منطقه‌ حایل» است یا نقشه‌ بزرگ‌تری‌است؟

اوکراین معافیت از مجازات طرفداران دولت کیف برای آدم ربایی و بدرفتاری در شرق
عفو بین الملل ۶ آگوست ۲۰۱۴ جبهه های نبرد در شرق اوکراین، در پی برقراری کنترل جدایی خواهان طرفدار روسیه بر شهرها و مناطق این ناحیه، از ماه ها پیش تغییر کرده است. نیروهای اوکراینی می کوشند کنترل را به دست بگیرند. اما نظم و قانون لزوما به همراه نمی آیند. عفو بین الملل نگرانی های خود در باره یکی از نمایندگان گمراه پارلمان که افرادی را در سراسر این منطقه «بازداشت» می کند ـ در عمل می رباید ـ و مورد بدرفتاری قرار می دهد، با دولتمردان اوکراین مطرح کرده است. نام او اولِگ لیاشکو است: رهبر حزب رادیکال اوکراین، نماینده پارلمان و نامزد پیشین ریاست جمهوری.

عوامل غیردولتی

سوریه گروگان گیری یک ساله زنان و کودکان
دیده بان حقوق بشر ۶ آگوست ۲۰۱۴ نیروهای مسلح غیردولتی باید دست کم ۵۴ زن و کودک را که از زمان آغاز تهاجم نظامی در منطقه لَتکیا یک سال پیش در گروگان نگه داشته اند، فوری  آزاد کنند. این گروه ها در ماه مه ۲۰۱۴، چهل تن دیگر را پس از مذاکره با دولت سوریه آزاد کردند. ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر شده افرادی را نشان می دهد که خود را گروگان هایی در اختیار «مجاهدین در روستاهای لتکیا» معرفی می کنند.

اوکراین شورشیان در خدمات پزشکی اخلال ایجاد می کنند
دیده بان حقوق بشر ۵ آگوست ۲۰۱۴ حمله های شورشیان طرفدار روسیه به واحدها و کارکنان پزشکی افراد بیمار و آسیب پذیر را به خطر می اندازد. بی توجهی تاسف بار به بیماران و مجروحان ممکن است مرگبار باشد و باید فوری متوقف شود.
عراق ایزدی‌ها، داعش و تهدید به نابودی یک قوم چهار هزار ساله
عراق حملات تروریستی “دولت اسلامی” به ایزدیان و مسیحیان

   عدالت

دادستان دادگاه بین المللی جزایی با وزیر خارجه فلسطین دیدار کرد
دادگاه بین المللی جزایی ۵ آگوست ۲۰۱۴ در پی درخواست وزیر خارجه فلسطین، دادستان دادگاه امروز با او دیدار کرد. در این دیدار، وزیر خارجه فلسطین، ریاض ملکی، در باره درگیری های اخیر در غزه ابراز نگرانی جدی کرد و در مورد مکانیزم های مختلف پذیرش صلاحیت دادگاه و به طور کلی چارچوب اساسنامه رُم توضیح خواست. فلسطین کشور عضو دادگاه بین المللی جزایی نیست و دادگاه سندی رسمی از آن در مورد پذیرش صلاحیت دادگاه یا درخواست از دادستان برای آغاز تحقیق در باره جرایم اتهامی بر اساس قطعنامه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل که به فلسطین جایگاه کشور عضو ناظر داد، دریافت نکرده است. بنابراین، دادگاه بین المللی جزایی در مورد جرایم ارتکابی در سرزمین فلسطین صلاحیت ندارد.

رهبران فلسطین در صدد پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی
گاردین ۵ آگوست ۲۰۱۴ رهبران سیاسی فلسطین در صدد هستند با هدف شکایت از اسراییل به اتهام جنایت های جنگی به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندند. وزیر خارجه فلسطین، ریاض ملکی، پس از دیدار با مسوؤلان دادگاه به خبرنگاران گفت: «اسراییل راه دیگری برای ما باقی نگذاشته است.» عضویت در دادگاه به عنوان یک کشور به فلسطین اختیار درخواست تحقیق در باره جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت را می دهد.

کامبوج محکومیت دو تن از رهبران خمر روژ به زندان ابد تاریخی است
۷ آگوست ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در کامبوج (ADHOC) از حکم تاریخی دادگاه بین المللی مستقل به خاطر محکومیت خیو سامفان، رهبر پیشین جمهوری دمکراتیک کامبوج، و نون چی، رییس پیشین مجمع نمایندگان مردم کامبوج، به زندان ابد استقبال کردند. حکم دادگاه همچنین به قربانیان غرامت اعطا کرده است. رییس افتخاری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، پاتریک بُدُوَن، گفت: «با وجود این که این حکم پس از ۴۰ سال صادر شده، یک پیروزی تاریخی برای طرف های خصوصی است.» طرف های خصوصی ساکن فرانسه که فدراسیون نماینده آنها بود، و امروز در دادگاه حضور داشتند، اعلام کردند: «حالا که مسؤولان بلندپایه مجرم شناخته شده اند، ما می توانیم برای خویشاوندانمان سوگواری کنیم. » گزارش خبری در این باره: دو رهبر خمرهای سرخ برای جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شدند
ترکیه فعالان حقوق زنان از معاون نخست وزیر به اتهام تبعیض جنسیتی شکایت کردند

      حقوق مدنی و سیاسی

چرا آتش بس در غزه کافی نیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۴ راجی سورانی:[۱] توصیف مرگ و ویرانی در غزه غیرممکن است. اینجا، در غزه، که نشسته ایم حتا درک این که چه رخ می دهد دشوار است…. ما خواهان پایان یافتن خشونت هستیم. پایان این وحشت و این رنج هستیم. این همه کودک کشته شده اند. جنایت های جنگی واقعیت روزمره ما شده اند. اما آتش بس کافی نیست. ما خواهان عدالت هستیم. خواهان پاسخگویی هستیم. می خواهیم به عنوان انسان با ما رفتار شود و کرامت انسانی ذاتی ما به رسمیت شناخته شود. خواهان پایان یافتن محاصره غزه هستیم.

آذربایجان اختناق رو به افزایش علیه جامعه مدنی بر ریاست آذربایجان در شورای اروپا سایه افکنده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ آگوست ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر حمله های اخیر علیه مدافعان حقوق بشر و دستگیری آنها را محکوم کرد و از دولتمردان خواست به اختناق رو به افزایش خاتمه دهند. به علاوه، در روز ۸ آگوست ۲۰۱۴، عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، و جرالد استابروک، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، با توجه به ریاست ادواری آذربایجان بر شورای وزرای اروپا در نامه ای سرگشاده از طرف برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به دبیر کل و وزاری شورای اروپا نگرانی عمیق خود را از افزایش اختناق در آذربایجان علیه جامعه مدنی و نمایندگان آنها در مغایرت با کنوانسیون حقوق بشر اروپا ابراز کردند.

«خطر واقعی علیه اسراییل از درون آن است»
رادیو زمانه ۸ آگوست ۲۰۱۴ گفتگویی با اوا ایلوز، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه عبری اورشلیم. «صدای راست افراطی اکنون بلندتر از همیشه است و دفاع از دمکراسی در اسراییل ضرورتی انکارناپذیر.» او تاکید دارد که مولفه‌های فاشیستی و نژادپرستی کمتر از تهدیدهای امنیتی بیرون از مرزها نیستند و خطر واقعی برای اسراییل و بقای آن  از درون خود اسراییل می‌آید.

آمریکا افشاگری درباره لیست دیده‌بان تروریستی اوباما
رادیو زمانه ۶ آگوست ۲۰۱۴ در چند سال گذشته، لیست سازمان «دیده‌بان تروریسم» دولت آمریکا دو برابر شده است. از زمان روی کار آمدن اوباما، او تعداد افرادی را که در لیست «پرواز ممنوع» بودند، ۱۰ برابر کرده و اکنون ۴۷ هزار  نفر در این فهرست هستند که تعدادشان به مراتب بیشتر از دوران جورج بوش است.

نامه سرگشاده ۹۰۹ نویسنده در اعتراض به «آمازون»
رادیو زمانه ۹ آگوست ۲۰۱۴ در نامه سرگشاده‌ای که شنبه ۹ آگوست/ ۱۸ مرداد ماه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است، ۹۰۹ نویسنده سر‌شناس آمریکایی شرکت آمازون را متهم کرده‌اند که ناشران را تحت فشار قرار داده و با سیاست‌هایش، آفرینش ادبی نویسندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
اتیوپی محاکمه ۹ خبرنگار و وبلاگ‌نویس به اتهام ‘تروریسم’

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

عراق  آوارگان در اثر حمله های داعش در سینجار «به شدت» نیازمند کمک هستند
عفو بین الملل ۵ آگوست ۲۰۱۴ در پی فرار ده ها هزار غیرنظامی از شهر سینجار و مناطق پیرامون آن پس از حمله نیروهای داعش، عفو بین الملل گفت به آوارگان باید فوری کمک انسان دوستانه داد. صدها نفر ناپدید شده اند و بیم آن می رود که کشته یا ربوده شده باشند. ده ها هزار تن دیگر بدون دسترسی به مواد ضروری و اساسی در کوهستان سینجار در دام افتاده اند. بیشتر آنها از اقلیت ایزدیان هستند.
آنچه آفریقا در معامله با آمریکا می‌خواهد: احترام متقابل
اردن پناهجویان فلسطینی را ‘نمی پذیرد’

    دفاع از حقوق بشر

اسراییل/سرزمین های اشغالی فلسطین شورای امنیت سازمان ملل باید خواهان اعزام نیروی بین المللی حایل به غزه شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ آگوست ۲۰۱۴ در نامه ای سرگشاده به رییس شورای امنیت سازمان ملل، سِر مارک لیال گرانت، سفیر و نماینده دایمی بریتانیا در سازمان ملل، سفرا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، با اعلام وحشت و بیزاری خود از ویرانی گسترده و از دست رفتن جان انسان ها در نتیجه عملیات «لبه حفاظتی» نیروهای دفاع اسراییل در نوار غزه خواهان اقدام فوری شد. فدراسیون با محکوم کردن شلیک موشک های گروه های مسلح فلسطینی به مناطق مسکونی غیرنظامی در داخل اسراییل، گفت: «عملیات تهاجمی نظامی دولت اسراییل، که قدرت اشغالگر در سرزمین فلسطین است، به نقض فاحش و گسترده حقوق بین المللی بشردوستانه انجامیده است. عملیات ارتش اسراییل جنایت های جنگی را در بر می گیرد و … می تواند به این نتیجه گیری بیانجامد که این اقدامات جنایت های علیه بشریت هستند.»

اسراییل/آمریکا با افزایش شواهد و مدارک در مورد جنایت های جنگی، ارسال سوخت آمریکا به نیروهای مسلح اسراییل باید متوقف شود
۴ آگوست ۲۰۱۴ عفو بین الملل از دولت آمریکا خواهان توقف فوری انتقال سوخت به ارتش اسراییل شد. با افزایش شواهد و مدارک در باره ارتکاب جنایت های جنگی به دست دو طرف در چهار هفته گذشته در غزه، این سازمان بارها خواهان تحریم جامع اسلحه به طرفین درگیری شده است. با وجود افزایش شدید تلفات غیرنظامی از حمله های هوایی و حمله های دیگر اسراییل، دولت آمریکا به تامین صدها هزار تن سوخت از جمله سوخت برای جت جنگنده و خودروهای نظامی به ارتش اسراییل ادامه داده است. رییس بخش کنترل سلاح و حقوق بشر عفو بین الملل گفت: «با ادامه تامین سوخت به خوروهای ارتشی و جت های جنگنده که در حمله های منجر به افزایش تلفات غیرنظامی می شود، دست دولت آمریکا بیشتر در خون فرو خواهد رفت.» عفو بین الملل خواهان ارجاع وضعیت در اسراییل و سرزمین های اشغالی فلسطین به دادستان دادگاه بین المللی جزایی شده است.

انتقاد شدید از وزیر خارجه کانادا به خاطر اظهارات در باره درگیری در غزه
گلوب اند میل ۱ آگوست ۲۰۱۴  دیده بان حقوق بشر به شدت از جان بِرد، وزیر خارجه کانادا انتقاد کرد. او گفته بود حماس آتش بس را نقض کرده و اسراییل ناگزیر از دفاع از خود شده است. دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای که منتشر کرد گفت اظهارات آقای بِرد به معنای «دادن چراغ سبز برای حمله های بیشتر اسراییل و کشتن غیرنظامیان است.» سارا لی ویتسن، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشرگفت: «اگر حماس آتش بس را نقض کرده، مسؤول حمله های اسراییل به مدارس و بیمارستان ها و کشتن کودکان در ساحل نیست. اگر کانادا نگران صلح است، باید بر تمام طرف ها فشار وارد کند تا حقوق جنگ را رعایت کنند و در مورد نقض حقوق بشر که تاکنون رخ داده خواهان عدالت شود.»
دبیرکل سازمان ملل: کشتار و ویرانی غزه مایه شرمساری جهان است
وقت روشن کردن حقیقت درباره حمله اسراییلی ها علیه فلسطینی ها رسیده است
اشغال کارخانه تولید سلاح برای اسراییل به دست معترضان بریتانیایی
تصمیم شورای شهر گلاسکو برای برافراشتن پرچم فلسطین
جامعه جهانی در تکاپوی کمک به آوارگان ایزدی
هند علیه لیبرالیزه کردن تجارت جهانی

   کودکان

کودکان غزه با زخم‌هایی برای همیشه
بی بی سی ۷ آگوست ۲۰۱۴ کودکان از قربانیان اصلی جنگ غزه بوده اند. بنابر آمار سازمان ملل، ۴۰۸ کودک جان باخته و بیش از دو هزار و پانصد کودک زخمی شده اند. خبرنگار ما در غزه، مهرداد فرهمند گزارشی دارد از کودکان غزه که تا آخر عمر، زخمهای جنگ را بر خود خواهند داشت. با این توضیح که تصاویر این گزارش ممکن است برای عده ای آزاردهنده باشد. ویدیو را ببینید.
عراق یونیسف: ۴۰ کودک ایزدی در شمال جانشان را از دست داده‌اند
آلمان عملیات گسترده پلیس علیه پورنوگرافی کودکان

   فرهنگ

اسراییل صلح‌طلبی به سبک نتانیاهو
رادیو زمانه ۵ آگوست ۲۰۱۴ کاریکاتوری از مانا نیستانی
گوگل بازی «غزه را بمباران کن» را از پلی‌استور حذف کرد

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، دادگاه بین المللی جزایی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گلوب اند میل


[۱] راجی سورانی نایب رییس پیشین فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس مرکز حقوق بشر فلسطین  است.

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۰

پیوست‌ها: