iran58

یک تجربه؛ زنان در بقاع متبرکه باید حجاب چادر داشته باشند

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

مسعود شفیعی: سه سال پس از وکالت سه آمریکایی هنوز نمی توانم کار کنم و ممنوع‌الخروجم
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ مسعود شفیعی، وکیل و فعال حقوق بشر که پس از وکالت سه کوهنورد آمریکایی در سال ۱۳۹۰ بارها برای بازجویی به وزارت اطلاعات احضار و  پس از آن ممنوع الخروج شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: ««سه سال است که نتوانسته‌ام کار کنم. پاسپورتم را هم گرفتند و ممنوع الخروجم کردند. در پاسپورت من حتی مهر خروج خورده، یعنی الان من خارج از کشور هستم و اگر مشکلی برایم پیش بیاید یعنی در خاک ایران نبوده‌ام.»

 شلاق خوردن ۲۰۰ نفر به اتهام روزه خواری در قزوین
دادگستری قزوین ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در این ایام ۴۰۰ نفر دستگیر شدند که به برخی تذکر داده شد و برای ۲۰۰ نفر نیز پرونده تشکیل شد که ظرف ۲۴ ساعت به پرونده آنها رسیدگی و حکم شلاق آنها نیز اجرا شد.

 دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه: از احکام قصاص و رجم ناراحت نیستیم
خبرگزاری مهر ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه نهاد ملی حقوق بشر در قوه قضاییه گفت: ما به نظام قضایی مبتنی بر شرع خود افتخار می کنیم و از احکامی مانند قصاص و رجم ناراحت نیستیم.

 موج جدید احضار روزنامه نگاران و فیلتر سایت های خبری در کرمانشاه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ روز ۱۲ مردادماه علی محمد اسلامپور، سردبیر نشریه “نوای وقت” و فرزاد پورمرادی، مدیر سایت خبری “کرمانشاه پست” به دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه احضار شدند. همچنین یک روز قبل از این تاریخ امیر صالحی، دبیر حزب مردمسالاری و مدیر سایت این حزب در استان کرمانشاه ساعاتی را در بازداشت به سر برد. علاوه بر این ها چند سایت خبری استان کرمانشاه نیزاز هفته گذشته تا کنون فیلتر شده‌اند.

 محکومیت اردشیر امیرارجمند به ۱۶سال حبس
رادیو زمانه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ یک سایت خبری در ایران می‌گوید اردشیر امیرارجمند از مشاوران میرحسین موسوی در انتخابات ۱۳۸۸به ۱۶سال حبس محکوم شده است.

     زندان

سکوت قوه قضاییه و اقدام نشریات امنیتی برای پرونده سازی علیه جیسون رضاییان با اتهامات بی پایه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ دو هفته پس از دستگیری جیسون رضاییان و همسرش خبرنگار روزنامه های واشینگتن پست و نشنال امارات در تهران، و علیرغم اظهار بی خبری مقامات قضایی از جرائم آنها، رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی با انتشار مطالبی با جاسوس خواندن این خبرنگار از آنچه در اتاق های بازجویی می گذرد پرده برداشتند.

 لغو مرخصی سید محمد ابراهیمی توسط باز پرس خورشیدی بازپرس شعبه دوم دادسرای مقدس اوین
جرس ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ مرخصی سید محمد ابراهیمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، توسط بازپرس شعبه دوم بازرسی دادساری مقدس اوین لغو شد.

 انتقال سعید شیرزاد به بند قرنطینه زندان اوین
کمیته گزاشگران حقوق بشر ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ با گذشت بیش از دوماه از بازداشت سعید شیرزاد، سرانجام. این فعال حقوق کودک و حقوق بشر به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

 قاتل ستار بهشتی به سه سال زندان محکوم شد
بی بی سی فارسی ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ دادگاه جزایی تهران یک مامور پلیس متهم قتل ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در زندان درگذشت، را به سه سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام توهین و فحاشی محکوم کرده است.
اعتراض مادر ستار بهشتی به حکم دادگاه در مورد پرونده فرزندش

   دفاع از حقوق بشر

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل موج اخیر دستگیری و محکومیت فعالان جامعه مدنی را محکوم کردند
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران  ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ هفت تن از کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه مشترکی از افزایش دستگیری ها و محکومیت فعالانی که از حق خود برای ابراز نظر و عقیده، ایجاد تشکل و برگذاری گردهمایی مسالمت آمیز استفاده می کنند، ابراز نگرانی شدید کردند.

 روزنامه “نشنال” امارات متحده عربی خواستار آزادی خبرنگارش در ایران شد
رادیو فردا ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ سردبیر روزنامه ” نشنال” چاپ ابوظبی ابراز امیداوری کرده است خبرنگارش در تهران که ماه گذشته بازداشت شد هر چه زودتر آزاد شود. یگانه صالحی که به عنوان خبرنگار خارجی روزنامه نشنال در تهران کار می کرد روز ۲۲ ژوئیه همراه همسرش، جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بازداشت شد. جیسون رضائیان تابعیت دو گانه ایرانی – آمریکایی دارد.

    زنان

دفتر موسیقی: تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها تصمیم نیروی انتظامی است
عصر ایران ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: هر گونه تفکیک جنسیتی درکنسرت‌ها مورد تأیید ما نیست و در شأن مردم شریف ایران محسوب نمی‌شود زیرا ما موظفیم به ساحت خانواده‌های ایرانی احترام بگذاریم. ما معتقدیم یکی از سالم‌ترین محیط‌ها، سالن‌های کنسرت است. اگر قرار باشد کنسرتی با تفکیک جنسیتی برگزار شود اصلا آن کنسرت را برگزار نخواهیم کرد.
مردانه‌سازی مشاغل شهرداری با هدف انتخابات انجام می‌شود
تفکیک جنسیتی؛ ادامه حمایت اصولگرایان، مخالفت دولت

 یک تجربه / گزارش تصویری
خبرگزاری مهر ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ زنان مجبورند در بقاع متبرکه حجاب چادر داشته باشند.

 خنده زن و مرد در محل کار معنی ندارد
رادیو زمانه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ محسن کاظمینی٬ فرمانده سپاه تهران بزرگ خواستار اجرای طرح «تفکیک جنسیتی» در تمام سازمان‌ها و اداره‌های سراسر کشور شده است.
حذف سهمیه‎سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه، یکی از برنامه‌های مورد توجه دولت یازدهم بود؛ آنقدر که جز لیست وعده‌های ۱۰۰ روزه رئیس جمهور  قرار گرفت و بارها بر رفع آن تاکید شد اما حالا بعد از یک سال از روی کار آمدن دولت اعتدال، شواهد نشان می‌دهد تغییر چندانی در وضعیت سهمیه‌بندی جنسیتی به وجود نیامده است..

تبعیض علیه زنان؛ محور اتحاد محافظه‌کاران
جرس ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ انگار که زمان دارد به عقب برمی‌گردد و تاریخ برای جمهوری اسلامی در حال پس‌رفت است. پس‌رفتی که در آن زنان همچون سالهای نخست پیروزی انقلاب به حاشیه‌ رانده می‌شوند.

 هنوز این در بر همان پاشنه می‌چرخد
بیدارزنی ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ حذف سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه، یکی از برنامه‌های مورد توجه دولت یازدهم بود؛ آنقدر که جز لیست وعده‌های ۱۰۰ روزه رئیس جمهور قرار گرفت و بارها بر رفع آن تاکید شد اما حالا بعد از یک سال از روی کار آمدن دولت اعتدال، شواهد نشان می‌دهد تغییر چندانی در وضعیت سهمیه‌بندی جنسیتی به وجود نیامده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کمبود آب؛ عمده‌ترین چالش امنیتی-انسانی ایران
رادیو فردا ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ایران از سال‌های دور با مشکل آب مواجه بوده است، موضوعی که مقامات ایران به کرات از آن به عنوان «بحران آبی» یاد کرده‌اند.
با بیش از ۶۰۰ لیتر کمبود آب در ثانیه مواجه هستیم
بی‌اطلاعی عمومی از ابعاد کم‌آبی در ایران

 اعتراض میراث فرهنگی به تخریب یک اما‌م‌زاده ۸۰۰ ساله
رادیو زمانه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین تخریب ساختمان هشتصد ساله یک امام‌زاده را توسط اداره اوقاف غیر قانونی خواند و از پیگیری شکایت از این نهاد خبر داد.

 رئیس فراکسیون کارگری مجلس: ۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیرخط فقر زندگی می کنند
رادیو فردا ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت که ۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیرخط فقر زندگی می کنند.

     فرهنگ

سیمین بهبهانی همچنان در اغماء
رادیو زمانه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ بر اساس خبرهایی که رادیو زمانه به دست آورده، سیمین بهبهانی همچنان در اغماء به سر می‌برد. او که در بخش سی سی یو یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است، تا این لحظه زنده است.

 ناشران از پرداخت مالیات معاف شدند
رادیو زمانه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ علی عسگری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نامه‌ای را که بر مبنای آن کتابفروشان هم مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، امضاء کرد. چنانچه وزیران اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی این نامه را تأیید کنند، ناشران از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

   سیاست

دولت گذشته، بی‌محابا به بیت‌المال می‌تاخت
روزنامه شرق ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ دولت در آستانه یک‌سالگی است و این یعنی یک ‌سال از روزهای ریاست محمود احمدی‌نژاد بر قوه‌مجریه می‌گذرد اما همچنان شاهد ارایه گزارش‌هایی متعدد از تخلفات گسترده در دولت‌های او هستیم. گزارش‌هایی که اکبر ترکان، مشاور ویژه رییس‌جمهوری درباره آن می‌گوید، زمان تحویل دولت هرگز فکر نمی‌کرده اوضاع این‌چنین باشد و دولتمردان قبلی اینگونه بی‌محابا به بیت‌المال تاخته باشند.

 عراقچی: اگر تا آذر به توافق جامع نرسیم، شانس ادامه مذاکرات بسیار اندک می شود
بی‌بی‌سی فارسی ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی گفته است که اگر ایران تا ماه آذر به توافق جامع با گروه ۱+۵ نرسد، شانس ادامه مذاکرات بسیار اندک می شود اما در عین حال درباره رسیدن به توافق نهایی، ابراز خوشبینی کرده است.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر روزنامه‌ی شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، دادگستری قزوین، عصر ایران، بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ جامعه دفاع از حقوق بشر ایران،  کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۸

پیوست‌ها: