منبع: بی بی سی فارسی

سازمان عفو بین‌الملل در افغانستان اعلام کرده که از سال ۲۰۰۱ تا حال هزاران غیرنظامی افغان از سوی نیروهای بین‌المللی به‌ویژه سربازان آمریکایی در این کشور کشته شده‌اند، ولی ارتش آمریکا سربازان خود را تحت پیگرد قرار نداده است.
این نهاد با انتشار گزارشی گفته که بازماندگان قربانیان این حملات هیچگاهی به عدالت دست نیافتند. در این گزارش به روز دوشنبه ۱۱ آگست ۲۰۱۴ منتشر شد، گفته شده که ده‌ها کودک هم در میان قربانیان بوده‌اند.

140811094320_afghan_civilians_281x351_amnesty_nocredit
آمار تلفات غیرنظامیان افغان در حملات مستقیم و غیرمستقیم نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی‌ها بالا است و عدم پاسخگویی نیروهای آمریکایی در برابر تلفات غیر نظامیان، سازمان عفو بین الملل را نگران کرده است.
حوریه مصدق پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید نیروهای آمریکایی در مستندسازی تلفات غیرنظامیان از سوی سربازان این نیروها و مجازات عاملان این تلفات ناکام بوده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۳ با ۱۲۵ تن از بازماندگان حملات خارجی‌ها دیدار کرده ــ کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند و در “تاریکی رها شده‌اند”.
ریچارد بنت، مدیر بخش آسیایی سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید نیروهای آمریکایی باید به مواد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پابند باشند و برای حفظ مصونیت غیرنظامیان افغان تلاش کنند.

عفو بین الملل برخی از قتلها را به صورت موردی بررسی کرده است
آقای بنت گفته: “از زمان ورود نیروهای آمریکایی، هزاران افغان از سوی این نیروها کشته یا زخمی شده‌اند، اما قربانیان و خانواده‌های آنها فرصت اندکی برای جبران خسارت داشته‌اند. سیستم قضایی ارتش آمریکا تقریبا همیشه ناکام شده که سربازان خود را در برابر تلفات غیر نظامیان و بدرفتاری‌های آنها در مقام پاسخگویی قرار دهد.”
او افزوده: “هیچ یک از مواردی که ما آنها را نگاه کردیم، از جمله قتل ۱۴۰ غیرنظامی، از سوی ارتش آمریکا تعقیب قانونی نشده است. شواهد جنایات جنگی احتمالی و قتل‎های غیرقانونی ظاهرا نادیده گرفته است.”
دفتر مطبوعاتی نیروهای ناتو به بی‌بی‌سی گفته که این گزارش سازمان عفو بین‌الملل را دیده و آن را بررسی می‌کند.
سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود کشته و زخمی شدن غیرنظامی در حملات نیروهای بین المللی را به صورت موردی بررسی کرده و با بازماندگان آنها گفت‌وگو کرده است. از جمله در مورد تلفات دها تن در یک حمله هوایی ناتو در سال ۲۰۰۹ در ولایت شمالی قندوز.
براساس این گزارش، روز سوم سپتامبر ۲۰۰۹ شبه نظامیان طالبان دو نفتکش را ربودند و زمانی که این دو تانکر در گل و ماسه گیر ماندند، به ساکنان روستای عمرخیل گفتند که نفت آنها را بگیرند. دهها تن برای گرفتن نفت آمدند. اما دو بمب افگن اف-۱۵ای در هوا پیدا شدند و هر کدام یک بمب ۵۰۰ کیلویی بر سر آنها ریختند. این بمباران به دستور یک ژنرال آلمانی صورت گرفت.
یک روستایی که بعد از ریختن بمب به آنجا آمده بود، به نویسندگان گزارش سازمان عفو بین الملل گفته است: “مردم هرجا بودند. بعضی پایش نبود، بعضی دستش، بسیاری ها زیر گل شده بودند؛ مثل روز قیامت شده بود. مردم می گریستند، نامها را صدا می کردند، فریاد می زدند و هر سو می دویدند.”
مسئولان سازمان عفو بین الملل در کابل در مراسم انتشار گزارش تازه خود، شماری از بازماندگان قربانیان را هم دعوت کرده بودند. هر یک از آنها چند تن از عزیزان خود را در حملات نیروهای خارجی از دست داده اند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در همه این سال‌ها تنها در شش مورد عاملان تلفات غیرنظامیان افغان تحت پی‌گرد قرار گرفته‌اند.
حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان بارها تلفات غیرنظامیان از سوی خارجی‌ها را محکوم کرده و نیروهای بین‌المللی گفته‌اند که موارد این چنینی را با دقت بررسی می‌کنند.
از سال ۲۰۰۱ تا حال هزاران غیرنظامی افغان در حملات شورشیان کشته شده‌اند، اما آنچه برای مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های بین المللی تکان‌دهنده است کشتار غیرنظامیان افغان از سوی نیروهای خارجی است ــ نیروهایی که برای محافظت از غیرنظامیان افغان در برابر گروههای شورشی به این کشور آمده‌اند.