زنان-690x259578E4FBA-CE41-422C-B476-119369035AF0_w640_r1_s

حمیرا نکهت دستگیرزاده، شاعر، ادیب و منقد افغانستان در حال دکلمه شعر در کابل منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان  نیروهای بین المللی در ۵ سال گذشته در کشتار افغانهای ملکی دست داشته اند
رادیو ازادی ۱۲ اگست ۲۰۱۴ سازمان عفو بین الملل می گوید، بررسی های آنان نشان می دهد که در پنج سال گذشته نیروهای بین المللی بخصوص نیرو های امریکایی در شماری از ولایات افغانستان در کشتار و رفتار نادرست با افراد ملکی افغان دست داشته اند.

 گزارش ایندپندنت: داعش زنان و کودکان ایزدی را زنده به گور کرد
صدای امریکا ۱۲ اگست ۲۰۱۴ روزنامه ایندپندنت چاپ بریتانیا در رابطه با بحران عراق  به نقل از وزیر حقوق بشر عراق می نویسد، پیکارجویان داعش در  جریان یکی از  حملات خود به اقلیت قومی-مذهبی ایزدی (یزیدی)، زنان وکودکان ایزدی را زنده به گور کردند. بنا به گزارشها،  اجساد در یک گور دسته جمعی در کوههای اطراف سنجار کشف شد.
تکفیری تجاوزکننده به ۶۰ دختر عراقی کشته شد

 کابوس اسیدپاشی، زنان پاکستانی را خانه‌نشین کرده است
مهر خانه ۱۱ اگست ۲۰۱۴ افزایش اسیدپاشی در استان بلوچستانِ پاکستان، اغلب زنان این استان را خانه‌نشین کرده است . به نقل از ایسنا، این اسیدپاشی‌ها موجب وحشت زنان در استان بلوچستان پاکستان شده است . افزایش این قبیل جرائم در منطقه بلوچستانِ پاکستان، موجب در گرفتن بحث‌هایی در خصوص رشد افراطی‌گرایی‌ و به دنبال آن اجبار زنان به خانه‌نشینی شده است.

 سوریه گروگان گیری یک ساله زنان و کودکان
دیده بان حقوق بشر ۶ آگوست ۲۰۱۴ نیروهای مسلح غیردولتی باید دست کم ۵۴ زن و کودک را که از زمان آغاز تهاجم نظامی در منطقه لَتکیا یک سال پیش در گروگان نگه داشته اند، فوری  آزاد کنند. این گروه ها در ماه مه ۲۰۱۴، چهل تن دیگر را پس از مذاکره با دولت سوریه آزاد کردند. ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر شده افرادی را نشان می دهد که خود را گروگان هایی در اختیار «مجاهدین در روستاهای لتکیا» معرفی می کنند.

 افغانستان یک دختر جوان در ارزگان خودکشی کرد
افغانستان علی و ذکیۀ تقلبی به خارج رفتند اما اصلی‌ها زیر تهدید امنیتی به‌سر می‌برند
افغانستان شوهر پیری آلت تناسلی خانم جوانش را برید
افغانستان مقام های امنیتی در ولایت بادغیس در غرب افغانستان اعلام کرده اند که یک بانوی جوان در این ولایت خودکشی کرده است
ایران جراحی پیشگیری از بارداری در ایران ممنوع شد
ایران قتل زن و مادرزن توسط داماد

        دفاع از حقوق بشر

 منشور اجلاس «دختر» در زمینه  ختنه زنان، ازدواج کودکان، زیر سن و اجباری
منشور اجلاس دختر آگست ۲۰۱۴ در مقدمه این منشور امده است: هیچ کس نباید مجبور به ازدواج شود یا ازدواج کند در حالی که هنوز کودک است. هیچ دختر و زنی نباید آثار روحی و جسمی ختنه را تحمل کند.  این اعمال، حقوق بنیادین دختران و زنان را برای زندگی عاری از خشونت و تبعیض نقض می کند.

 ایران بیانیه اعتراضی به سیاست های جدید جمعیتی: هر سیاست جمعیتی، مستلزم رعایت برابری جنسیتی است
بیدارزنی ۱۰ اگوست ۲۰۱۴ سیاست جدید جمعیتی که در قالب طرح‌هایی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، افزایش جمعیت را از طریق محروم کردن زنان از دسترسی به اطلاعات و امکانات رایگان پیشگیری از بارداری و حتی برخی اقدامات تنبیهی و مجازات دنبال می‌کند بدون آنکه توجهی به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت در ایران داشته باشد.
برگزاری نشست «زنان، خانواده، سیاست‌های جمعیتی»پ


کلیشه‌های جنسیتی از منظر حقوق بین‌الملل بشر

مهر خانه ۱۱ اگست ۲۰۱۴ در سال‌های اخیر یکی از مواردی که معمولاً در اسناد بین‌المللی و توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گرفته است، مقابله با کلیشه‌های جنسیتی است؛ به‌گونه‌ای که کمتر گزارش یا سند حقوق بشری مرتبط با زنان را می‌توان یافت که در آن حرفی از کلیشه‌های جنسیتی، مصادیق و یا ضرورت مقابله با آن سخنی به میان نیامده باشد.

راهپیمایی سالانه زنان برهنه در برزیل
یورونیوز ۱۱ اگست ۲۰۱۴ زنان برهنه در خیابان های ریو دو ژانیرو، روز شنبه علیه خشونت جنسی راهپیمایی کرده و خواستار حقوق برابر و آزادی جنسی برای زنان شدند. این راهپیمایی بخشی از اقدامی است که هر ساله در ساحل کوپاکابانا از سوی این زنان کنشگر اجتماعی صورت می گیرد. برپاکنندگان این راهپیمایی، از مشارکت کنندگان خواسته اند تا با برهنگی خود موجب جلب توجه شوند.

 کودکان

یونیسف: ۴۰ کودک ایزدی در شمال عراق جانشان را از دست داده‌اند
بی بی سی ۵ اگست ۲۰۱۴ یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد روز سه‌شنبه ۵ اوت در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۰ کودک از خانواده‌های کردهای ایزدی در شمال عراق در اثر پیامدهای حمله نیروهای اسلامگرای داعش جان خود را ازدست داده‌اند. این کودکان در اثر خشونت‌ها، بیجا شدن خانواده ها و تشنگی در طی دو روز گذشته مرده اند.

 تجاوز جنسی به یک طفل دو ساله در شمال افغانستان
خبرگزاری بخدی ۱۰ اگست ۲۰۱۴ مقام های محلی در ولایت تخار در شمال کشور اعلام کرده اند که یک طفل دو و نیم ساله در این ولایت از سوی یک پسر جوان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

 ایران واکسیناسیون کودکان اتباع بیگانه
مهر خانه ۱۱ اگست ۲۰۱۴ کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون فلج اطفال در محدوده این دانشگاه خبرداد و تأکید کرد که از سال ۸۰ موردی از فلج اطفال در ایران گزارش نشده است.
ایران شهروندان در صورت مشاهده کودک جا مانده از تحصیل اطلاع دهند

     قوانین و لوایح

بررسی لایحه کاهش ساعت کار زنان در مجلس ایران
رادیو زمانه ۱۲ اگست ۲۰۱۴ در صورتی که این لایحه قانونی شود، با عنوان قانون کاهش ساعت کاری بانوان شاغله با شرایط خاص به دستگاه‌های دولتی و تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی ابلاغ می‌شود.

 هیچ ایرادی در قانون افزایش مرخصی زایمان وجود ندارد/ دولت نظرات خود را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند
مهر خانه ۱۱ اگست ۲۰۱۴ رئیس فراکسیون زنان مجلس٬ با بیان اینکه ایرادی در قانون افزایش مرخصی زایمان وجود ندارد٬ گفت: اگر ایرادی از نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در قانون افزایش مرخصی زایمان وجود دارد باید هر چه سریع‌تر با ارایه اصلاحیه‌ای به مجلس در جهت رفع آن اقدام کند.

      حقوق مدنی و سیاسی

حمیرا نکهت دستگیر زاده: می گفتند زن تنها اجازه نوشتن با پنسل را دارد
صدای امریکا ۱۱ اگست ۲۰۱۴ داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده، شاعر، ادیب و منتقد ادبی معاصر افغان و یکی از زنان سردمدار ادبیات فارسی دری است. از داکتر دستگیر زاده تاکنون نه مجموعه شعری تحت عنوان های: شط آبی رهایی، غزل غریب غربت، به دور آتش و دریغ، آفتاب آواره، هیچ نتوان گفت، تلخ در آتش، از سپیده لبریز، از پوست تا پوستر و کوچه های روشن ماه به چاپ رسیده است.

 زنان خبرنگار گرفتار تبعیض‌ها و برچسب‌ها
شهرزادنیوز ۱۱ اگست ۲۰۱۴ به باور بسیاری از روزنامه‌نگاران زن، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های پیش روی زنان خبرنگار، وجود تبعیض‌های جنسیتی در محیط کارشان است؛ چراکه غالباً موضوعات و موقعیت‌های بهتر و جذاب‌تر را به مردان خبرنگار پیشنهاد می‌کنند تا همتایان زن آنها. در واقع اصطلاح “سقف شیشه‌ای” که اشاره به وجود موانع نامحسوس و غیررسمی‌ و بیشتر عرفی و فرهنگی دارد که از پیشرفت زنان در زمینه شغلی آنها ممانعت به‌عمل می‌آورد، در حوزه روزنامه‌نگاری و زنان خبرنگار خود را به خوبی نشان می‌دهد.

 مادران امروز نصف ۴۰ سال پیش زایمان می ‌کنند
دویچه وله ۱۳ اگست ۲۰۱۴ آمار یک بنیاد آلمانی نشان می‌ دهد که امروز شمار کودکانی که هر زن به‌ طور متوسط به دنیا می ‌آورد، نسبت به سال ۱۹۷۰ به نصف کاهش یافته است. کارشناسان این روند را مثبت و نشانی از بارداری آگاهانه می‌ دانند. بنا بر اعلام بنیاد جمعیت جهان در آلمان، در حال حاضر هر زن به طور متوسط ۵/ ۲ کودک به دنیا می ‌آورد؛ این عدد حدود ۴۰ سال پیش ۷/ ۴ بود.
ایران رشد ۴ درصدی طلاق در سه ماهه اول امسال

 دفاع تمام قد سخنگوی شهرداری تهران از اجرای طرح تفکیک جنسیتی
شهرزاد نیوز ۶ اگست ۲۰۱۴ سعید معیدفر، جامعه شناس، با اشاره به این که برخی‌ها تحت لوای واژ‌ه هایی چون “حراست از عفت عمومی” و حفظ جایگاه زنان، زنان را عملا از حقوق حقه خود محروم می‌کنند.
تفکیک جنسیتی و تشنج در روابط زنان و مردان
پاسخ خوانندگان به دفاع نایب رئیس شورای شهر تهران در دفاع از تفکیک جنسیتی

تفکیک موجب حذف زنان از برخی پست ‌ها می‌ شود

        فرهنگ و جامعه

یک ایرانی، اولین زن برنده جایزه بزرگ ریاضی جهان شد
یورو نیوز ۱۳ اگست ۲۰۱۴ مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی دانشگاه استانفورد آمریکا برنده «مدال فیلدز» معتبرترین جایزه ریاضیات شد. این اولین بار است که یک زن برنده جایزه فیلدز می شود. جایزه فیلدز به نوبل ریاضی معروف است و هر چهار سال یک بار به محققان جوانی که زیر چهل سال سن دارند و دستاورد عمده ای در زمینه ریاضیات داشته باشند، اهدا می شود.

 ایران سیمین بهبهانی، شاعر پیشکسوت، در آی‌سی‌یو به سر می‌برد
بی بی سی ۸ اکست ۲۰۱۴ علی بهبهانی، فرزند سیمین بهبهانی، از بستری بودن این شاعر معاصر در بخش آی سی یو خبر داده است. خانم بهبهانی از روز چهارشنبه ۱۵ مرداد (۶ اوت) در بیمارستانی در تهران، زیر نظر پزشکان است.
کاشکی سیمین بهبهانی حرف هایم را بشنود

 افغانستان بانوی تکواندوکار افغان برای شرکت در المپیک جوانان به چین می رود
طلوع نیوز ۱۱ اگست ۲۰۱۴ یک بانوی تکواندو کار افغانستان برای شرکت در دومین دور بازی های المپیک جوانان رهسپار چین شد. این بازی ها در شهر سوزوی چین برگذار خواهد شد و یک هفته ادامه خواهد داشت. فرحناز یعقوبی تنها ورزشکاری است که برای شرکت در دومین دور بازی های المپیک جوانان رهسپار سوزوی چین می شود.

 در عکس‌هایم همیشه پای یک زن در میان است
دویچه وله ۱۲ اگست ۲۰۱۴ زهرا خرمی یکی از عکاسان جوان ساکن هلند است. او که به تازگی مجموعه‌ای از عکاسی روایی را انجام داده است، درباره این سبک عکاسی و حضور پررنگ زنان در عکس‌هایش با دویچه‌وله سخن می‌گوید.

 ۱۰ رمان برتر جهان درباره تجربه مادرشدن
زنان پرس ۱۱ آگست ۲۰۱۴ «بتان رابرتز» نویسنده رمان «جزیره مادر» ۱۰ رمان برتر جهان را که تجربه مادر شدن را به‌ خوبی به تصویر کشیده ‌اند، معرفی کرده است. او معتقد است دوران بارداری، زایمان و نخستین تجربه‌ های پدر و مادر شدن سرشار از فرصت ‌های روایی توأم بااحساس شادی، کشمکش و درد هم از لحاظ روحی و هم جسمی است، ولی با این‌ وجود به‌ ندرت اتفاق می ‌افتد این موضوعات درون‌ مایه داستانی را به خود اختصاص دهند.
زنان ژاپنی با میانیگین سنی ۸۶ سال همچنان رکورددار شاخص «امید به زندگی»

      سیاست

عضو فراکسیون زنان: در بنگلادش ۵۰ درصد سهمیه مجلس از آن زنان است
شهرزاد نیوز ۱۲ اگست ۲۰۱۴ شهلا میرگلوی بیات، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، پس از بازگشت از سفر بنگلادش، که به دعوت رئیس مجلس این کشور صورت گرفته بود، گفت که ریاست مجلس، نخست وزیری و برخی سمت‌های مهم دیگر همچون ریاست دانشگاه در بنگلادش بر عهده زنان است و یکی از سئوالاتی که از او پرسیده می شد، در باره نبود وزیر زن در کابینه و یا تعداد کم نمایندگان زن در مجلس‌ شورای اسلامی بوده است.

 از خواهران و مادران وطنی
مجله هفته ۱۲ اگست ۲۰۱۴ با گذشت بیش از صدسال از انقلاب مشروطیت، فرآیند تاریخ ‌نگاری مشروطه همچنان با سویه ‌هایی مواجه است که کمتر به ‌آن پرداخته شده است. شاید این امر بیش از آن که به ضعف منابع و کمبود اسناد مربوط باشد، به نحوه نگریستن به مشروطه و مفروضات ناگفته و تصوراتی مرتبط است که عمدتا در هر دوره در ضمیر مورخان و محققان نفوذ کرده است. به همین منظور سراغ منصوره اتحادیه (نظام‌ مافی) رفتیم و درباره زنان مشروطه و نحوه حضورشان در تاریخ ‌نگاری آن دوره با او به گفت ‌و گو نشستیم.

 اشتغال زنان در جریان توسعه، امری گریزناپذیر است
زنان و خانواده ۱۲ اگست ۲۰۱۴ مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه می گوید: یکی از مهم ترین معیارهای سنجش توسعه یافتگی جوامع، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در کشور دارا می باشند. وی اظهار داشت: اشتغال زنان در جریان توسعه، امری گریزناپذیر و در مواردی با شدت یافتن نیازهای فردی و جامعه ضروری است.

 نخستین زن در سیستان و بلوچستان به عنوان معاون سیاسی فرمانداری منصوب شد
رادیو زمانه ۱۲ اگست صاحب گل صالحی، فرماندار نیکشهر گفت: «توانایی زنان در پست‌های حساس مدیریتی سیستان و بلوچستان ثابت شده و استاندار تاکنون در چند انتصاب توانسته ضمن معرفی توانمندی‌های زنان و کارایی آنان موفق عمل کند». نرگس محمدی محمودی متولد ۱۳۵۹ با مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و پیش از این مسئول دبیرخانه شورای تامین شهرستان نیکشهر و کارشناس اداره کل منابع انسانی و تحول اداری استانداری سیستان و بلوچستان بوده است.

 رفسنجانی: سخت‌گیری حالت فرار ایجاد می‌کند و نتیجه عکس دارد/ پوشیدن کت و دامن هم برای بانوان اشکالی ندارد
مهر خانه ۱۱ اگست ۲۰۱۴ رفسنجانی با اشاره به طرح جداسازی زنان و مردان گفت: اینها همه سخت‌گیری‌های است که نتیجه عکس می‌دهد، اگر سخت‌گیری‌ها را رسمی کنیم برای جامعه مخصوصاً در زن‌ها و جوان‌ها حالت فرار درست می‌شود.

 مخالفت انجمن زنان مدیر کارآفرین با تفکیک جنسیتی
شهرزاد نیوز ۷ اگست ۲۰۱۴ در کشمکشی که بر سر تفکیک جنسیتی بین وزارت کار و شهرداری در گرفته است، انجمن زنان مدیر کارآفرین با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر کار، از مواضع وی در رابطه با تفکیک جنسیتی کارمندان در شهرداری تهران حمایت کرد.

        گزارش، پژوهش و کتاب

قلمروهای ملی و مرزهای جنسی
زن نگار ۱۳ اگست ۲۰۱۴ جنس، تمایل جنسی و جنسیت چه ربطی به نژاد، قومیت، ملیت و ملی‌گرایی دارد؟ نفوذ و نقش تمایل جنسی در شکل دادن به عقاید و احساسات مربوط به نژاد، قومیت و ملیت چیست؟ و چرا و چگونه نژادگرایی، قوم‌ گرایی و ملی ‌گرایی با هراس ‌های جنسی و کلیشه ‌های جنسیتی درهم تنیده می ‌شوند؟ گستردگی موضوع تفاوت‌ های نظری و عملی در بسترهای مختلف تاریخی، سیاسی و فرهنگی مانع از آن است که به همه پیچیدگی‌ ها و تنیدگی ‌ها و تنوعات این فرآیندها پرداخته شود.

 ایران کتابچه آموزشی«تاثیر سیاست های افزایـش جمعیت بـر زنان»
بیدارزنی ۱۱ اگوست ۲۰۱۴ در چند سال اخیر ابراز نگرانی از کاهش نرخ رشد جمعیت، مسئولان را به اتخاذ سیاست هایی برای مقابله با این روند وا داشته است. این سیاست های جدید جمعیتی که خود را در قالب طرح ها و دستورالعمل های مختلف نشان داده، دو برابر کردن جمعیت در مدتی کوتاه را هدف قرار داده است و برای رسیدن به این هدف بیش از هر چیز به ابزارهای تنبیهی متوسل شده است. در این کتابچه قصد داریم تا با نگاهی به تاریخچه سیاست های جمعیتی و تنظیم خانواده در ایران، چشم انداز نگران کننده اجرای سیاست های جدید جمعیتی را نیز به اختصار ترسیم کنیم.

 رحم های اجاره ای و سیاست افزایش جمعیت
مدرسه فمینیستی ۱ اگست ۲۰۱۴ در اینکه منشأ فرودستی زنان چیست و چه چیزی منجر به برتری مردان برای قرن ها شده، توافق نظر وجود ندارد و نحله‎های مختلف فمینیسم توضیح های گوناگونی ارانه داده اند که برحسب جهان بینی آنها متفاوت است. فمینیستِ برجستۀ سالیانِ نه چندان دور، شولامیت فایرستون، در این باره توضیحی ارائه داد که هنوز هم موافقانِ بسیار دارد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو آزادی، صدای امریکا، مهرخانه، دیده بان حقوق بشر، رادیو کلید، خامه پرس، خبرگزاری بخدی، دویچه وله، منشور اجلاس دختر، بیدارزنی، یورونیوز فارسی، بی بی سی فارسی، رادیو زمانه، شهرزادنیوز، مدرسه فمینیستی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طلوع نیوز، زنان پرس، مجله هفته، زنان و خانواده، زن نگار.

شماره ۵۹ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: