iran59

اوقات فراغت کودکان

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 بازداشت ۱۱ تن از فعالان مدنی در استان اردبیل
رادیو زمانه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱ تن از فعالان ملی –  مدنی شهرهای استان اردبیل که به روال هر سال قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند.

 روزنامه «نشاط» و«تهران امروز» مجرم شناخته شدند
خبرنگاران ایران ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ دادگاه کیفری استان تهران، یکشنبه ۱۹ مرداد، مدیران مسئول دو روزنامه «نشاط» و «تهران امروز» را مجرم تشخیص داد.

 دفاع صادق لاریجانی از وضعیت حقوق بشر:‌ جمهوری اسلامی نمی‌تواند قانون قصاص را کنار بگذارد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه مدعی شد که دلیل اصلی اعتراض کشورهای دیگر به وضعیت حقوق بشر در ایران این است که “آنها با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف هستند.” رییس قوه قضاییه به همین دلیل از سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور خواست تا از عملکرد قوه قضاییه ایران دفاع کنند و گفت:«نمایندگان جهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هجمه های حقوق بشری علیه ایران را رصد کنند و به آنها پاسخ دهند.

 دیوان عالی حکم شش ماه توقیف روزنامه اصلاح‌طلب بهار را تایید کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ دیوان عالی کشور در ایران، حکم دادگاه علیه روزنامه اصلاح طلب بهار را که اواخر سال گذشته خورشیدی به شش ماه توقیف محکوم شده بود، تایید کرده است.

 دو عکاس با شکایت مقام دولتی، به ۷۵ ضربه شلاق محکوم شدند
جرس ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ با شکایت دولت و بر اساس حکم اولیه شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین دو تن از عکاسان قزوینی به اتهام “توهین” جمعا به ۷۵ ضربه شلاق محکوم شدند.

     زندان

انتقال گروهی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند مالی
بی بی سی فارسی ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ گروهی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین که پیشتر به بند مالی برده شده بودند، اکنون به قرنطینه همین بند منتقل شده اند.

 بازرسی بی‌سابقه از بند۳۵۰ و تهدید زندانیان‌سیاسی توسط رییس زندان‌
جرس ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ نزدیک به ۸۰ تن از ماموران یگان حفاظت زندان اوین به همراه رئیس این زندان، معاون اجرائی زندان وتنی چند ازماموران حفاظت اطلاعات زندان اوین برای بازرسی به بند ۳۵۰ هجوم بردند.

 دراویش زندانی: برای حفظ کرامت زندانیان سیاسی با لباس زندان ملاقات نمی‌کنیم
مجذوبان نور ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ رضا انتصاری بار دیگر به خاطر اعمال فشار غیرقانونی مسوولان زندان اوین در خصوص اجبار این درویش زندانی به پوشیدن لباس زندان، از ملاقات با خانواده‌اش به دلیل آنچه این زندانی رعایت کرامت و نگه داشتن حرمت زندانیان سیاسی توصیف می‌کند خودداری کرد.

 محکومیت چهار فعال عرب به حبس ابد و از پنج تا ۱۰ سال زندان
رادیو زمانه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ پس از گذشت دو سال و هفت ماه از دستگیری حسن عبیات، جاسم ساعدی، خالد عبیداوی و عیدان بیت سیاح، چهار فعال عرب اهوازی، دادگاه انقلاب اسلامی این شهر احکام اولیه آن‌ها را صادر کرد.

 سرنوشت ٣ زندانی سیاسی و عقیدتی کُردستان
کردپا ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ بختیار معماری ٣٧ سال سن دارد و بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام ایشان که به تأیید دیوان عالی نیز رسیده در ٢٠ مهرماه جاری اجراء می‌شود.

    دفاع از حقوق بشر

 احمد شهید: یک مدافع حقوق بشر مسائل را شخصی تلقی نمی‌کند
رادیو فردا ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به حقوق بشر در ایران، در گفت و گویی اختصاصی با رادیو فردا، اتهاماتی را که از سوی جمهوری اسلامی علیه او وارد می شود، رد کرد.

 ایران، حقوق بشر و میثاق‌های بین‌المللی
رادیو زمانه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ دفتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، ویدئویی منتشر کرده و در پاسخ به سؤال فوق در مورد میثاق‌های بین‌المللی‌ای صحبت می‌کند که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را امضاء کرده است، و بنا به آن‌ها نباید حقوق بشر شهروندان ایرانی را نقض کند.

    زنان

محدودیت زنان در گشایش حساب بانکی برای فرزندان‌شان
رادیو زمانه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ به گفته یک کارشناس امور بانکی، افتتاح حساب بانکی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کودکان باید با حضور پدر یا قیم قانونی کودک صورت بگیرد. این قانون که ریشه در قوانین اسلامی دارد از پیش بوده، اما به تازگی رعایت آن برای بانک‌های خصوص و دولتی الزامی شده است.

حضور زنان عاملی برای توسعه فرهنگ ورزشگاه‌ها
روزنامه آرمان ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ حضور زنان و دختران در استادیوم‌های ورزشی به‌عنوان تماشاگر مساله‌ای است که امروزه در فضای ورزشی کشور ما مطرح است. نقش تماشاگران در ورزش هم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی از نظر تقویت حس همگرایی ملی و هم به عنوان تقویت منابع اقتصادی و هم فرهنگی قابل تامل است.

 زنان به طور میانگین ۲۳% کمتر از مردان در سمت های مشابه حقوق دریافت می کنند
بیدازنی ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ بزرگترین سایت استخدامی ایران، اولین گزارش سراسری حقوق و دستمزد کشور را منتشر کرد. در این گزارش میزان دریافتی ماهانه متخصصان و مدیران کشور در ۲۳ گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی ارائه شده است. همچنین تأثیر نوع شرکت، تحصیلات و نوع دانشگاه بر دریافتی شاغلین ارزیابی شده است. طبق این آمار، بین حداقل و حداکثر دریافتی افراد در هر رده سازمانی تفاوت ۲۰۰ درصدی قابل مشاهده است.

 یک زن ایرانی اولین زن برنده معتبرترین جایزه جهانی ریاضی
روزنامه آرمان ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ مریم میرزاخانی٬ استاد ایرانی دانشگاه استنفورد آمریکا٬ برنده مدال فیلدز شد. مدال فیلدز که نوبل ریاضیات خوانده می‌شود، معتبرین جایزه جهانی ریاضی است. مریم میرزاخانی نخستین زنی است که موفق به دریافت مدال فیلدز شده است.

 بله اما شما سکسیت هستید
بیدارزنی ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ اگر زن باشید حتما بارها با رفتارهای «جنسیت‌زده» روبه‌رو شده‌اید. رفتارهایی که شما را به عنوان زن در موقعیت «ضعیف» یا «پایین‌تر» می‌بیند و طیف وسیعی را از خشونت آشکار فیزیکی تا خشونت در گفتار در بر می‌گیرد. برخورد شما با  این رفتارها چیست؟

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آب آشامیدنی در برخی از مناطق مازندران ۱۴ ساعت قطع است
رادیو فردا ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ آب آشامیدنی در برخی از مناطق مازنداران از جمله شهرستان ساری روزانه ۱۴ ساعت قطع است.
قطع آب مشترکان پرمصرف کشور در کل کشور اعمال می‌شود
طرح جریمه مشترکان پرمصرف آب و برق به دولت رفت
خطر کمبود آب در کهنوج جدی است
آمار آب؛ چه کسی درست می‌گوید؟
سدهای تهران برای ۴۰ روز بیشتر آب ندارند

 سواحل بوشهر در آلودگی غرق می‌شود
رادیو زمانه ۲۱مرداد ۱۳۹۳ قاچاقچیان سوخت، صنعتگران، استخراج‌کنندگان نفت و گاز وهمچنین صیادان، زیست بوم خلیج فارس در سواحل بوشهر را به آستانه یک فاجعه زیست محیطی رسانده‌اند.

 سوءاستفاده جنسی از کودکان در ایران قانونی شده
ایران وایر ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ از تصویب قانونی تر شدن ازدواج پدران با فرزندخواندگان خود زمان چندانی نگذشته است. از آن زمان اگر به زبان انگلیسی در موتورهای جستجوگر همانند گوگل دو واژه پدرخوانده، ازدواج با دخترخوانده را در کنار هم جستجو کنیم ( به عنوان مثال marriage with adopted daughter)، فقط نام کشور ایران و قانون حمایت از کودکان بی سرپرست ایران خودنمایی می کند و دیگر نام مردی از دنیای سینما که با فرزندخوانده دوست دختر خود ازدواج کرد. و البته اندک نگاهی به قوانین کشورهای دیگر نیز نشان خواهد داد که چنین قانونی در قرن حاضر در نوع خود بی سابقه بوده است.
سوءاستفاده جنسی از کودکان کار؛ مخفیانه و گسترده

 طی ۷۲ ساعت ۸ میلیون متر مربع از جنگل‌های گلستان خاکستر شد
روزنامه شهروند ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ از زمین سبز و درختان پهن برگ خزری، ارس و افرا، بلوط و کرکو، فقط خاکستر ماند و زمینی سیاه. آتش، نزدیک به ۷۲ ساعت پس از آغاز، مهار شد و ۸۰۰ هکتار، معادل ۸ میلیون متر مربع، زمین سوخته برجای گذاشت.

 گزارش‌های‌ تصویری

آتش سوزی گسترده جنگل های گلستان
مرگ تدریجی خزر
مدرسه معتاد‌ها
آتش سوزی در پارک ملی گلستان
کم آبی و خشکسالی در روستاهای تفت یزد و دهک سیستان و بلوچستان

 خطر نقض حریم حافظیه در شیراز
خبرگزاری میراث فرهنگی ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ اجرای پروژه باغ موزه مشاهیر در سال ۷۴ با هدف اتصال مجموعه آرامگاه حافظ به مجموعه هفت‌تنان به‌عنوان یکی از بخش‌های محور عرفان در شیراز به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید که فاز اول این پروژه در خرداد سال ۸۸ به‌تصویب رسید و در تیرماه ۸۹ وارد فاز اجرایی شد.

     فرهنگ

واکنش ارشاد به انتقادها از صدور مجوز چند کتاب‌ توقیفی
بی‌بی‌سی فارسی ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد، با اشاره به انتقاد چهره ها و رسانه های تندروی اصولگرایان در خصوص ارائه مجوز به شماری از کتاب هایی که در دولت محمود احمدی نژاد چاپ آنها ممنوع شده بود، گفته است: “انتقادات را بررسی می‌کنیم و اگر لازم باشد جسارت پذیرفتن اشتباهاتمان را داریم.”

 مجوز نگرفتن «کلنل» بار دیگر تکذیب شد
ایسنا ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ در پی انتشار خبری مبنی بر مجوز نشر نگرفتن رمان «کلنل» در جلسه هیأت نظارت بر ضوابط چاپ و نشر کتاب و از انتشار بازماندن آن، رییس و سخنگوی این هیأت می‌گوید در آخرین جلسه این هیأت درباره این رمان هیچ صحبتی نشده است.

   سیاست

روحانی: به جهنم که از مذاکره می‌ترسید
بی‌بی‌سی‌ فارسی ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ حسن روحانی رئیس جمهور ایران از مخالفان مذاکرات هسته ای انتقاد کرده و گفته که “یک عده به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی اند. هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟

 احمدی‌نژاد با بودجه وام ازدواج به سفر استانی می‌رفت
دویچه وله ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ اخیرا اعلام شد که پرداخت وام ازدواج از سر گرفته شده است. معاون وزیر ورزش پیش‌تر گفته بود که دولت احمدی‌نژاد بودجه وام را هزینه سفرهای استانی می‌کرد. گزارش‌های متعددی از تخلفات بودجه‌ای دولت‌های نهم و دهم منتشر شده است.

 و سرانجام استضیاح دانا…
روزنامه شرق ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ بالاخره پس از قریب به دوماه کش‌وقوس، روز گذشته هیات‌رییسه مجلس طرح ۵۲ نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری را اعلام‌وصول کرد و به این ترتیب؛ فرصت ۱۰روزه فرجی‌دانا و روحانی برای حضور در «بهارستان» و پاسخ‌دادن به نمایندگان استیضاح‌کننده از دیروز آغاز شد. وزیری که در روز پنجم آبان‌ سال گذشته از مجلس رای‌اعتماد گرفت و دوماه بعد در روز هشتم دی‌ از همان مجلس «کارت زرد» گرفت، قرار است طی هفته آینده در نهمین ماه فعالیت خود استیضاح شود.
استیضاح؛ تاوان بزرگ یک افشاگری
خانواده طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی
واکنش در مجلس به افشای نام‌های موجود در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی

 ده پرونده سعید مرتضوی در انتظار ابلاغ احضاریه
روزنامه آرمان ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ یک وکیل دادگستری با تشریح آخرین وضعیت پرونده مرتضوی، پالیزدار و بنزین‌های آلوده گفت: روز شنبه تعدادی از وکلا در خصوص شیرهای آلوده شکایتی را علیه مسئولان وزارت بهداشت و موسسه استاندارد در دادسرا ثبت می‌کنند. مهر نوشت؛ پیمان حاج محمود عطار در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و تحقیقات مقدماتی بازپرس ۱۰ شهریور برای رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی تعیین وقت شد و برای وی احضاریه ارسال شده است. وی افزود: پیش از این چند بار از وی به صورت تلفنی دعوت شده بود که تا کنون برای توضیح در دادسرا حاضر نشده است. نمی‌دانیم که احضاریه به دست مرتضوی رسیده است یا نه.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند  سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، کلمه، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، دادگستری قزوین، عصر ایران، بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۹

پیوست‌ها: