haft-690x259

 87879

مراسم کتاب خوانی در پارک رودکی شهر دوشنبهمنبع عکس

  سیاست

احزاب سیاسی مبارزه انتخاباتی را آغاز کردند
۱۵ اوت، رادیو آزادی
احزاب سیاسی تاجیکستان می خواهند نیم سال مابقی تا انتخابات پارلمانی را به بهترین شیوه جهت تبلیغ اهداف خود استفاده نمایند. پس از شش ماه در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ شهروندان تاجیکستان پارلمان این کشوررا انتخاب خواهند کرد. در این رابطه نمایندگان برخی از احزاب سیاسی کشور گفته‌اند برنامه خویش را آماده کرده‌اند و هم نخستین گام های تازه را در این روند گذاشته اند. حزب خلقی دموکراتی حاکم  که دارای بیش از ۸۰ صندلی پارلمان است می‌گوید در تمام مناطق کشور برنامه‌هایی دائر نمودند.

 به دام سازمان فقط ماهی‌های کوچک می افتند؟
۲ اوت، رادیو آزادی
با بازداشت پی در پی مسئولین مربوطه  وزارت تندرستی به جرم گرفتن رشوه، سازمان مبارزه با فساد این نهاد را از فاسد ترین نهادها در شش ماه اخیر معرفی کرده است. اما پزشکان مخالف این هستند که با بازداشت چند نفر، یک نهاد بزرگ  فاسد خوانده شود.

 تاجیکستان آماده است تا شهروندانی که در خارج از کشور در جنگ شرکت کرده اند را تحت پیگرد قانونی قرار دهد
۱۲ اوت، سنترال آسیا آنلاین
امامعلی رحمان رئیس جمهور روز ۲۵ ژوئیه قانونی را که برای شرکت در جنگ های خارجی، ۱۲ تا ۲۰ سال زندان مجازات را در نظر می گیرد، امضا کرد. تاجیکستان برای برگرداندن شهروندان جوان از جنگ های مختلف خارجی از استراتژی چماق و هویج استفاده می کند. گزارش داده می شود که شبه نظامیان تاجیک در سوریه، پاکستان و افغانستان می جنگند و ممکن است حتی در عراق هم حضور داشته باشند. از یک طرف، شبه نظامیانی که از خواب غفلت بیدار می شوند اما هیچ جرمی مرتکب نشده اند، می توانند به خانه برگردند.

 محکوم شدن هفت مرد متهم به توطئه یک عمل تروریستی
۱۲ اوت، رادیو آزاد اروپا
دادگاه عالی تاجیکستان هفت مرد متهم به توطئه یک عمل تروریستی علیه تالکو، بزرگترین کارخانه آلومینیوم در آسیای مرکزی را به حکم زندان طولانی محکوم کرد. روز ۱۲ اوت، دادگاه عالی حکم زندان این سه مرد را  ۱۸ الی ۲۲ سال اعلام کرد. در یک بیانیه دادگاه آماده است که آنها “به جرم راهزنی، هدف سرنگونی دولت، سازماندهی یک گروه افراطی، تروریسم، در اختیار داشتن سلاح های غیرقانونی، و دیگر اتهامات “محکوم هستند.

 نرم افزار واحد  گمرکی: آیا فساد کاملاَ از بین خواهد رفت؟
۵ اوت، بی بی سی
روزنه واحد به منظور ساده کردن حمل و نقل کالای وارداتی و صادراتی در تاجیکستان راه اندازی می شود. در ماه جاری باید نظام “نرم افزار” در سیستم گمرک تاجیکستان به کار آغاز نماید. تجار تاجیک و صاحب نظران می‌گویند که راه اندازی این طرح امکان می‌دهد که ضمن حمل و نقل کالا به کشور و خارج از آن در وقت تجار صرفه جویی شود و فساد مالی از بین برود. در همین حال مسئولین نرم افزار می‌گویند که تا حال ۳۰۰ نفر از تجار تاجیک را با نحوه فعالیت روزنه ی واحد آشنا کردند، این امر ادامه خواهد یافت.

 قله اسماعیل سامانی در رتبه بندی جدید فوربس
۱۳ اوت، آزادگان
مجله فوربس قله اسماعیل سامانی را به فهرست ۱۴ موضع غیرعادی کشورهای پس از شوروی شامل کرده است. در مطلب فوربس آمده است که قله اسماعیل سامانی که قبلاَ همچون قله کمونیسم معروف بود با ارتفاع ۷۴۹۵ متر بلندترین قله در تمام قلمرو اتحاد سابق شوروی است.

    جامعه

سؤال از مهاجران: در جنگ سال ۱۸۱۲ کی به روسیه حمله کرد؟
۱۵ اوت، آزادگان
وزارت معارف و علم روسیه نمونه تست ها را برای مهاجران در موضوع های «تاریخ روسیه» و «اساس قانون گذاری فدراسیون روسیه» پیشنهاد کرده است. به گزارش انترفاکس هر موضوع شامل بیست سؤال بوده سه گزینه پاسخ دارد. برای انجام یک موضوع ۳۵ دقیقه فرصت داده می شود. قابل ذکر است که از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی برای مهاجران داشتن گواهینامه زبان روسی الزامی می باشد.

 خریداری لباس مدرسه آزاد است و یا …؟ا
۱۶ اوت، رادیو آزادی
ابهام در شکل و نوع لباس مدرسه والدین، دانش آموزان و بیشتر از همه فروشندگان را نگران کرده است. برخی از تاجران بازار «کاروان» شهر دوشنبه که در راستای سال جدید تحصیلی با مبلغ های هنگفت لباس مدرسه ای وارد بازار کرده‌اند از احتمال ضررهای عظیم مالی نگرانند. مسأله لباس واحد مدرسه ای طی چند سال اخیر در تاجیکستان خیلی داغ و بحث برانگیز شده است. امسال هم برخی از والدین سر خرید لباس واحد مدرسه ای نمی توانند تصمیم بگیرند. در اغلب مدارس  شهر و نواحی کشور مسئولین مدارس با شرکت های خیاطی قرارداد بسته و به دانش آموزان لباس واحد مدرسه ای پیشنهاد می کنند.

 تصمیم تاسیس شبکه برای مهاجران
۱۰ اوت، آرمان
۹ اوت دوره آموزشی در مورد فعالیت شبکه واحد سازمان های اجتماعی که در سمت مهاجرت فعالیت می‌کنند آغاز شد. موضوع این دوره ها «رشد اقتدار سازمان های اجتماعی و شبکه غیررسمی تاجیکستان در مهاجرت کاری» بوده و در آن ۱۴ سازمان اجتماعی شرکت می کنند. هدف اصلی دوره ها ارائه اطلاعات اصلی در مورد کار شبکه واحد و فعالیت گروهی کار اعضای آن می باشد. انتظار می‌رود که در دوره آموزش طرح سامانه شبکه واحد سازمان های اجتماعی فعال در سمت مهاجرت کاری www.muhojir.tj معرفی گردد.

 افزایش گوسفند کوهی «اریال» در فرخار تاجیکستان
۲ اوت، فرج
در ناحیه فرخار تاجیکستان نوع گوسفند کوهی «اریال» که در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ تعدادشان کاهش یافته بود دوباره افزوده شده است. برای حفظ و افزایش این نوع گوسفندها رییس جنگل ناحیه فرخار پرورشگاه «قراتاغ» در مساحت ۱۴ هزار هکتار تشکیل کرده است که در آن چهار نفر کار می کنند. محافظان طبیعت سالانه ۶ و ۷ بار از حال این گوسفندان جویا می شوند و تا حال نحوه شکار آن‌ها رسماَ ثبت نشده است. مسئولین محیط زیست می‌گویند شکار گوسفند کوهی «اریال» به «کتاب قرمز» تاجیکستان شامل شده است و اکیداَ ممنوع است و آن‌ها به حفظ و نگهداری بیشتری نیاز دارند.

 بررسی روند مهاجرت در شهرطوس
۱۵ اوت، خاور
به ابتکار خدمات مهاجرت وزارت کار، مهاجرت و شغل اهالی جمهوری تاجیکستان در دفتر مقامات اجرایی ناحیه شهرطوس با شرکت مدیران محلی بخش‌های مختلف کشاورزی ناحیه، ۱۴ اوت سال جاری جلسه برگزار شد. در این جلسه مسایل مربوط به مهاجرت کاری، مشکلات اصلی مهاجران کاری در فدراسیون روسیه، تسلط بر زبان روسی و قواعد و مقررات مهاجرت و اشتغال زایی مورد بررسی قرار گرفتند.

 انفجار یک قالب آمونیاک کلرید ۲۳ نفر را در تاجیکستان مسموم کرده است
۱۵ اوت، شانگهای دیلی به گزارش رسانه های محلی، روز پنجشنبه ۱۵ اوت، بیست و سه نفر از جمله ۱۶ کودک پس از یک انفجار یک قالب آمونیاک کلرید در یک روستای غرب تاجیکستان مسموم شدند.

   زنان

زنان تاجیک از ناچاری زن دوم می‌شوند
۳ اوت، رادیو آزادی
کمیته امور زنان و خانواده در تاجیکستان می‌گوید اغلب زنان بی‌خبر از آنکه شوهرانشان همسر دیگر دارد زن دوم می شوند. اما تعدادی از زنان که همسر دومند می‌گویند آگاهانه با نظرداشت وضع زندگی همسر دوم شده اند. آمار دقیقی از تعداد همسران دوم در تاجیکستان موجود نیست زیرا در قانون چند همسری ممنوع است، هیچ مردی هم آشکار نمی‌گوید که دو همسر دارد. نتایج یک پژوهش در دو سال قبل نشان داد که مشکلات اقتصادی و اجتماعی زنان تاجیک را وادار کرده است که چند همسری را قبول کنند. این پژوهش در ۴ منظقه کشور و نواحی تابع مرکز انجام  شده است.

 اقتصاد

نظر کارشناس در مورد اتحاد گمرکی
۱۲ اوت، تاج نیوز
کارشناس تاجیک حاجی محمد عمراف در مورد تصمیم ورود سراسیمه قرغیزستان به اتحاد گمرکی اتحاد اوروآسیا و احتمال شامل شدن تاجیکستان به آن‌ها و تأثیر این اقدام را به اقتصاد کشورها شرح داد. آقای عمراف می‌گوید تاجیکستان می‌تواند از ورود قرغیزستان به اتحاد گمرکی درس مهم بگیرد. به نظر این کارشناس وقتی قرغیزستان وارد چنین اتحادی می‌شود اغلب کالا را از کشورهای سوم نمی تواند وارد کند.

 تاجیکستان در فهرست دهگانه خطرناک
۱۴ اوت، آزادی
 پژوهشگاه بازل سوییس تاجیکستان را به رده ۱۰ کشوری شامل کرده است که خطر رسمی کردن پول‌های «کثیف» در آن‌ها زیاد است. بنابر ارزیابی پژوهشگران با ۸.۳۴ نمره پس از ایران و افغانستان و کمباج چهارمین کشوری است که امکان دارد در آن‌ها پول‌های غیرقانونی را رسمی نمایند. پس از تاجیکستان در این جدول گوئنی بیسایو، عراق، مالی، سویس، موزامبیک و میانمار وارد شده اند. پژوهشگران این شاخص را مبنی بر آمارهای بانک جهانی، Transparency International فاروم جهانی اقتصادی و سازمان مبارزه با پولشویی تهیه می کنند.

 چین کمک اقتصادی و امنیتی را به تاجیکستان ادامه می دهد
۴ اوت، تاج نیوز
وزیر امور خارجه چین ون یی اخیراَ در دوشنبه اظهار داشته است که کشورش تاجیکستان را در مسایل امنیتی و اقتصادی پشتیبانی می کند. «چین و تاجیکستان در مسایل همکاری‌ در مورد تأمین امنیت منطقه ای منافع مشترکی دارند. رئیس اداره سیاست خارجی چین در ملاقات خود با رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان گفت: ما همچنین شریکان تاجیک خود را در مسائل رشد اقتصادی همه جانبه پشتیبانی می کنیم»

 واردات خودرو به تاجیکستان ۳۰٪ کاهش یافته است
۴ اوت، تاج نیوز
ریاست خدمات گمرک در استان سغد می‌گوید، در شش ماه سال جاری ورود خودرو به کشور کاهش یافته است. رئیس گمرک استان سغد می‌گوید در طول شش ماه سال جاری توسط قطار به استان سغد ۲۲ هزار عدد خودرو خارجی وارد شده است که نسبت به همین دوره یک سال پیش ۳۰٪ کاهش یافته است. خدمات گمرک کاهش ورود ماشین ها را به کشور به کم شدن توجه خریداران به وسیله نقلیه ربط داد.

 ایران از تاجیکستان آب وارد می‌‌‌کند
۱۷ اوت، ۸ صبح
وزیر نیروی ایران از انجام مذاکرات با برخی از کشورها برای واردات آب خبر داد. رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران نیز گفت که کارگروهی در وزارت نیرو و مجلس برای بررسی واردات آب از تاجیکستان تشکیل شده‌است. به نقل از رادیو فردا و به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید چیتچیان گفته است: موضوع واردات آب را مطالعه می‌کنیم و با برخی کشورها مذاکراتی در این زمینه انجام داده‌ایم. به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس موضوع واردات آب از تاجیکستان در ماه‌های گذشته و در پی دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی، رییس جمهور ایران، مطرح شده ‌است.

بیشتر بخوانید: صادرات آب از تاجیکستان به ایران: واقعیت و چشم اندازها

 سرمایه گذاری هند در تاجیکستان
۸ اوت، خاور
معاون رییس اطاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان آقای کرمعلی یف با رییس تولیدکنندگان ملی کشور هند دیدار و ملاقات کرد. این سفر هیات هندی به منظور جست و جوی شرکای تاجیکی جهت تجارت، تحقیق بازارهای تاجیکستان و سنت های دورنمای سرمایه گذاری اقتصاد جمهوری صورت گرفته است. ضمن ملاقات مسائل مربوط به همکاری در زمینه تاسیس کارخانه های مشترک، مساعدت به رشد ساختار توریسم و آماده نمودن متخصصین تجار تبادل افکار صورت گرفت.

 قیمت بنزین در ختلان و دوشنبه باز بالا رفت
۴ اوت، تاج نیوز
طی دو روز اخیر قیمت بنزین در شهر دوشنبه و نواحی استان ختلان بالا رفت. در شرکت «گاز پروم نفت تاجیکستان» واردکننده اصلی مواد سوخت به کشور که طول بیش از یک ماه اخیر برای دومین بار است که قیمت بنزین را بالا می برد، این را به جهش قیمت ارز و کاهش روبل روسی ربط می دهند. اما تا حال مقامات رسمی تاجیکستان این قضیه را شرح نداده اند.

 بنیاد راه آهن وحدت – یاوان: رهایی از بن بست؟
۰۶ اوت، بی بی سی
کارهای ساختمانی در راه آهن «وحدت یاوان» ادامه دارد. راه آهن مسیر وحدت آوان بخشی از راه آهن «دوشنبه قرغان تپه» محسوب شده و ساختمان این راه ۱۹ مارس سال ۲۰۰۹ آغاز شده است. در صورت به بهره برداری رسیدن این راه آهن که ۴۰.۷ کیلومتر طول دارد تاجیکستان از وابستگی به راه آهن ازبکستان برای حرکت قطارهای خود به استان ختلان رها خواهد شد. هزینه ابتدایی این طرح ۱۳۰ میلیون دلار بوده در سال جاری دولت چین برای ساختمان پنج پل و سه تونل در مسیر راه آهن «وحدت یاوان» ۵۹ میلیون دلار وام اختصاص داده است. تا حال ۸.۴ کیلومتر راه «وحدت-یاوان» ساخته شده انتظار می رود در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ این راه مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 تاجیکستان – شریک با اعتماد تجاری لهستان
۱۵ اوت، خاور
طبق اطلاعات آماری لهستان در سال ۲۰۱۲ تبادل کالا بین تاجیکستان و لهستان ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکایی را تشکیل داد که در مقایسه به سال ۲۰۱۱، ۲.۶ برابر بیشتر است. سال ۲۰۱۳ بر اثر کم شدن صادرات لهستان حجم تجارت بین دو کشور کاهش یافت. طی پنج ماه اول سال جاری تبادل کالا نسبت به همین سال ۲۰۱۳، ۳۷ درصد افزایش یافته و صادرات لهستان تقریباَ ۳۰٪ را تشکیل داد.

 ۲۷.۹٪ حجم صادرات تاجیکستان به سوییس
۱۶ اوت، خاور
جمهوری تاجیکستان در این دوره با ۸۵٪ از کشورهای جهان تبادل تجاری داشته است. به گزارش خدمات گمرک تاجیکستان گردش تجارت خارجی در ۶ ماه سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار آمریکایی را تشکیل داد که نسبت به همین دوره سال گذشته ۳۵۱.۲ میلیون دلار آمریکایی افزایش یافته  و ۱۱۳٪ را تشکیل می دهد. روسیه یکی از شرکای اصلی تجارت خارجی تاجیکستان محسوب می شود که نزدیک به ۳۰٪ حجم محصولات وارداتی  تاجیکستان به این کشور تعلق دارد.همچنین حجم محصولات وارداتی کشورهای دیگر خارجی مانند قزاقستان ۱۳٪، چین ۱۴٪، ترکیه ۷٪، سوییس ۴٪ را تشکیل می دهد. حجم صادرات از تاجیکستان به کشورهای ترکیه ۱۹.۲٪، قزاقستان ۱۷.۲٪ روسیه ۹.۷٪، ایران ۱۰.۶٪، چین ۳.۹٪ را تشکیل می دهد.

 افزایش صادرات میوه و سبزیجات از تاجیکستان به روسیه
۱۲ اوت، ایتار تاس
منع واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر غربی موجب این شده است تا صادرات میوه و سبزیجات از تاجیکستان به روسیه افزایش یابد. وزارت کشاورزی و توسعه اقتصادی تاجیکستان در حال آماده سازی اقدامات لازم به منظور بالا بردن صادرات میوه و سبزیجات به روسیه پنج برابر بیشتر از گذشته است.

      روابط بین الملل

مخالفت مقامات ازبکستان برای بنیاد راغون
۴ اوت، بی بی سی
بار دیگر مقامات ازبکستان مخالفت خود را به طرح بنیاد نیروگاه راغون ابراز داشته‌اند. مقامات دولت ازبکستان گفته‌اند که این کشور به هیچ‌وجه از طرح بنیاد نیروگاه برق آبی راغون پشتیبانی نخواهد کرد. رستم عظیم‌اف، معاون اول نخست‌وزیر ازبکستان، نتیجه‌گیری کارشناسان بین‌المللی تحت‌نظر بانک جهانی را در مورد طرح بنیاد نیروگاه راغون «غیر قابل قبول» خوانده است. آقای عظیم‌اف این سخنان را در نشست اخیر نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی در شهر آلماتی قزاقستان که به منظور بررسی این طرح برگزار شده است، اظهار کرد. در اوایل سال ۲۰۱۰ دولت تاجیکستان روند فروش سهمیه‌های نیروگاه راغون را راه‌اندازی کرده و اعلام داشت که در صدد است تا با نیروی خودی این پروژه را احداث کند. بنا به اطلاع وزارت مالیه تاجیکستان، از جمله بیش از ۱۸۰ میلیون دلاری که به حساب فروش سهمیه‌ها به دست آمده بود، بخشی در کارهای برقرارسازی نیروگاه مصرف شده و بخش دیگر در بانکهای تجارتی تاجیکستان نگهداری می‌شود.

 افغانستان مقام تاجیکستان را در جهان مهم کرده است
۱۷ اوت، رادیو آزادی
نا آرامی ها در افغانستان، تاجیکستان را از نظر جو استراتژیکی برای کشورهای قدرتمند جهان به کشوری مهم تبدیل کرده است. دو پژوهش گر خارجی در یک تحقیق مشترک به این نتیجه رسیده اند. در این کار علمی به عنوان “آسیای مرکزی و افغانستان، همکاری یا انزوا” ذکر شده است که سیاست خارجی “درب های باز” تاجیکستان و یا گوناگونی روابط با امریکا، چین، روسیه و ایران موثر بوده و نتیجه داده است.

 سفر های رسمی سران کشورهای ایران، چین و قرغیزستان به تاجیکستان
۸ اوت، آسیا پلوس
کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای افغانستان، هند و مغولستان نمایندگان خود را برای شرکت در نشست سران کشورهای سازمان شانگهای در دوشنبه تأیید نکرده اند. کشورهای دیگر ناظر سازمان هیات ایران و پاکستان را در نشست دوشنبه رئیس جمهور ایران حسن روحانی و نخست وزیر پاکستان نواز شریف رهبری خواهند کرد. همزمان سران کشورهای ایران، چین و قرغیزستان سفرهای رسمی خود را به تاجیکستان انجام خواهند داد.

 بررسی مسائل میان مرزی تاجیکستان و قرقیزستان
۱۴ اوت، ۲۴ ک.ج
به گفته عبدلرهامن ممحمدالییو معاون نخست وزیر قرقیزستان، قرقیزستان پیشنهاد خود را در رابطه با تقسیم بندی مرزی با تاجیکستان تا پایان ماه اوت ارائه خواهد داد.

 بحث روابط دوشنبه و تهران وآمادگی به سفر روحانی
۷ اوت، خاور
نظام الدین زاهدی، معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان با اسماعیل محصولی،  معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به تقویت بیشتر روابط دو جانبه تاکیدکردند. به اطلاع وزارت خارجه تاجیکستان، طی این ملاقات که روز ۶ اوت در دوشنبه برگزار شد طرفین آمادگی به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ایران به تاجیکستان و اجرای قراردادهای نهمین  اجلاس کمیسیون بین دوشنبه و تهران در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی را بررسی کردند.

      علم و فرهنگ

هدیه «ادیب» به جشن استقلال
۱۶ اوت، خاور
انتشارات ادیب به مناسبت بیست وسومین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان کتاب و آثار شاعران و نویسندگان سرشناس تاجیک را منتشر نموده است. رمان «بهزاد» از نویسنده مردمی تاجیکستان شادان حنیف، «فصل سحر» صیف رحیم زاد افردی، همچنین مجموعه شعرهای شاعره سرشناس فرزانه خجندی «دریای سوزان» از همین قبیل است. همچنین برای بار نخست انتشارات «ادیب» دیوان غزلیات جلال الدین بلخی به زبان‌های تاجیکی، روسی، انگلیسی و عربی در یک جلد و با کیفیت عالی پیشکش دوستداران اشعار مولوی گرداند.

 فرهنگ اساطیر و دستاوردها در ادبیات فارسی
۱۴ اوت، خاور
کتاب جدید دکتر محمد جعفر یاحقی استاد دانشگاه مشهد با عنوان «فرهنگ اساطیر و دستاوردها در ادبیات فارسی»  تهیه و با افزوده های رستم  وهاب از اساطیر تاجیکی منتشر شد. کتاب مذکور با حمایت کتابخانه ملی تاجیکستان در انتشارات «نشریات بخارا» نشر شده است که عبارت از ۷۴۸ صفحه است.

 شب کتاب خوانی در باغ رودکی
۱۳ اوت، رادیو آزادی
روز ۱۲ اوت، به ابتکار کمیته جوانان و ورزش، شب کتاب خوانی به عنوان “بیایید کتاب بخوانیم!” در پارک رودکی شهر دوشنبه برگزار شد. در این مراسم، بیش از ۱۰۰۰ کتاب به جوانان و نوجوانان به طور رایگان اهدا شد.

 «کاروان کتاب» در خجند
۱۴ اوت، خاور
«کاروان کتاب» وارد شهر خجند استان سغد شد. در کتابخانه استانی به نام تاشخوجه اسیری مراسم افتتاحیه ۱۲ هزار و ۴۹۶ جلد کتاب مختلف برگزار شد. گفته می‌شود که در این برنامه نمایندگان وزارت فرهنگ جمهوری، مسئولین استانداری، روشنفکران و روزنامه نگاران شرکت داشتند.

 هشتاد و پنجمین سالگرد نویسنده سرشناس تاجیک پولاد طالس
۱۳ اوت، خاور
در کتابخانه دولتی کودکان و نوجوانان کشور به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد نویسنده سرشناس تاجیک پولاد طالس همایشی برگزار شد. در این همایش کتاب «تابستان» ایشان به نمایش گذاشته شد. به گزارش کتابخانه در این همایش ادیبان و دانش آموزان شرکت نموده و راجع به فعالیت این نویسنده سخنرانی‌کردند. پولاد طالس در سال ۱۹۶۱ در سن ۳۲ سالگی این جهان را پدرود گفته است.

 مخایل سینل نیک اف: «خداوند تاجیکی را برای شعر گویی آفریده است»
۷ اوت، رادیو آزادی
شاعر و مترجم روس می‌گوید که نه تنها نظم تاجیکان بلکه زندگی تاجیکی را هم دوست می دارد. مخایل سینل نیک اف شاعر و مترجم روس برنده جایزه دولتی رودکی تاجیکستان شد. این جایزه برای کتاب «نشانه های آتش» که حاوی اشعاری درباره تاجیکستان و ترجمه اشعار شاعران تاجیک می‌باشد اعطا گردید. مخایل سینل نیک اف اشعار ده ها شاعر بزرگ فارسی و تاجیک به شمول رودکی، حافظ، سعدی، خیام، جلال الدین بلخی و شاعران معاصر از جمله مؤمن قناعت، لایق شیرعلی، بازار صابر، حبیب الله فیض الله را به زبان روسی ترجمه کرده است.

 کتابی جدید درباره قهرمان تاجیکستان
۳ اوت، خاور
در شهر دوشنبه کتاب جدیدی تحت عنوان «نقش شیرین شاه شاه تیمور در رشد معارف تاجیکستان» به تعداد ۱۰۰۰ عدد منتشر شد. مؤلف کتاب آقای غریب شایف دکتر علوم فلسفه نقش شاه تیمور را در تاسیس نخستین مدرسه شوروی در روستای خاروغ در سال ۱۹۲۲ میلادی مهم تر ارزیابی کرده است. شیرین شاه شاه تیمور در طول سال‌های جدید رئیس ستاد کشوری محو بی‌سوادی بود و جهت باسواد کردن مردم در سراسر کشور خدمات ارزنده ای کرده است.

 آن دنیای دیگر؛ جهان داستانی بهمنیار
۶ اوت، بی بی سی
مقاله ی تحلیلی شاعر تاجیک سیاوش جنیدی درباره ادیب سرشناس تاجیک بهمنیار. داستان‌های کوتاه بهمنیار اوایل سال‌های هشتاد قرن گذشته ابتدا از طریق روزنامه‌ها و مجله ها و سپس به صورت کتاب چاپ و به اهل ادب ارائه شد. در دهه هشتاد میلادی رکود اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سراسر شوروی از جمله تاجیکستان فرا گرفته بود اما می توان گفت که ادبیات در رکود نبود. ادبیات آن دوره در تمام کشورهای شوروی سابق از جمله تاجیکستان دورانی پر از جوش، خروش و کشف قلب های جدید  را از سر گذراند.

 نخستین نمایش فیلم «معلم» در «کاخ جامی» (ویدیو)
۱۵
اوت، تاج نیوز فیلم جدید «معلم» کارگردان سرشناس تاجیک آقای ناصر سعیداف که از زندگی سخت آموزگاران در سال‌های ۹۰ قرن گذشته حکایت می‌کند روزهای نزدیک روی صحنه سینمای تاجیکستان خواهد رفت. در فیلم مذکور هنرپیشه ایرانی خانم مهناز افشار و آقای مارات عارف اف هنرپیشه سرشناس تاجیک نقش‌های اصلی را ایفا کرده اند. آقای ناصر سعید اف از کارگردانان سرشناس معاصر تاجیک است. فیلم‌های وی در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشته شده اند. از جمله فیلم وی تحت عنوان «قیام روز» نخستین فیلم تاجیکستان در ۷ کشور جهان به نمایش گذاشته شده است.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره :

Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Central Asia Online, Faraj.tj, ITAR-TASS, Khovar.tj, Ormon.tj, Ozodagon, Radio Free  Europe, Radio Ozodi, Shanghai Daily, Tojnews.tj, 8 Sobh, 24.KG

شماره ۵۰ و ۵۱ هفت روزنامه تاجیکستان

پیوست‌ها: