زنان-690x259

878987889

گرافیتی از شمسیه حسنی، هنرمند افغان بر ویرانه های جنگ در کابل منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

هشدار صندوق جمعیت ملل متحد در مورد وضعیت بحرانی سلامت زنان در منطقه غزه
مهر خانه، ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ صندوق جمعیت ملل متحد در خصوص بحرانی بودن وضعیت سلامت زنان در غزه هشدار داده است. وضعیت سلامت و بهداشت زنان به‌ویژه در دوران بارداری، زایمان و پس از آن، به‌شدت بحرانی اعلام شده است و اینکه به دلیل نبود امکانات کافی سلامت بسیاری از مادران و نوزادان با خطرات جدی مواجه شده است.

 افغانستان مداخلۀ متنفذین در امورعدلی و قضایی ازعوامل افزایش خشونت علیه زنان است
آژانس خبری پژواک، ۱۱  آگوست ۲۰۱۴ ریاست امور زنان دایکندى، از افزایش خشونت علیه زنان و دختران ابراز نگرانى کرده، مداخلۀ متنفذین در امورعدلی و قضایی، مبهم بودن قوانین درخصوص ازدواج دختران خُردسن و عنعنات ناپسند را از عوامل افزایش آن می داند.
افغانستان یک زن و یک دختر در کندز به قتل رسید
افغانستان مردی در هرات خانمش را با ضربات سنگ کشت

 جنایات داعش علیه زنان و کودکان – بیشتر بدانید: عکس و گزارش تصویری
دیلی میل، ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ حدود ۳۰۰۰  تن از زنان و دختران توسط نیرو های داعش تنها در دو هفته گذشته ربوده شده اند و صدها مرد که به اسلام رو نیاوردند به ضرب گلوله کشته شده اند. ۷ زن خطرناک و بدون چهره داعش

شبه نظامیان داعش قصد دارند”ازدواج” را بر زنان ایزدی اسیر تحمیل می کنند 
ایندیپندنت، ۷ آگوست ۲۰۱۴ سرنوشت بیش از ۱۰۰۰ زن عراقی که اسیر شبه نظامیان داعش هستند هنوز مشخص نیست، با اینکه نیروهای کرد به شهر موصل که توسط داعش در ماه جون گرفته شد، نزدیکتر می شوند. شاهدان می گویند که زنان اسیر شده که متعلق به اقلیت ایزدی هستند، به دو گروه زنان جوان و سالمند تقسیم شده اند. شاهدان همچنین گفتند که آگاه نیستند به این دو گروه چه چیزی تحمیل خواهد شد، اما به نظر می رسد که زنان جوان همچون عروس انتخاب می شوند، به شرطی که به اسلام رو بیاورند.
ایران نوزادی که در توالت بیمارستان به دنیا آمد
ایران محدودیت زنان در گشایش حساب بانکی برای فرزندان‌شان
ایران زنان به طور میانگین ۲۳% کمتر از مردان در سمت های مشابه حقوق دریافت می کنند

        دفاع از حقوق بشر

افغانستان اتحادیۀ ژورنالیستان زن درجوزجان ایجاد گردید
آژانس خبری پژواک، ۱۰ آگوست ۲۰۱۴ اتحادیۀ ژورنالیستان زن در ولایت جوزجان، به هدف ارتقاى ظرفیت و دفاع از حقوق آنان، ایجاد شد. این اتحادیه که متشکل از ٢٠ زن است، امروز رسماً در شبرغان مرکز جوزجان به فعالیت آغاز نمود.

 نخست‌وزیر هند خواهان پایان تبعیض علیه زنان در کشورش شد
بی بی سی، ۱۵ آگوست ۲۰۱۴ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در اولین سخنرانی خود در روز استقلال این کشور خواهان پایان دادن به تبعیض علیه زنان در هند شد. آقای مودی گفت که هند باید به خشونت‌ها به دلایل جنسیتی، طبقاتی و مذهبی پایان دهد. نخست‌وزیر هند در لال قلعه در دهلی و بدون نوشته برای مردم سخن گفت. برای اولین بار در چنین مراسمی، نخست‌وزیر هند پشت صفحه ضدگلوله قرار نگرفته بود.

 زنان متعلق به اقلیت های مذهبی در عراق: زمان  بالا بردن صدا ها فرا رسیده است
دموکراسی باز، ۱۵ آگوست ۲۰۱۴ در حالی که نابودی اقلیت های مذهبی در عراق به طور سیستماتیک انجام می شود، ما فمینیست ها نمی توانیم از این چشم پوشی کنیم که چگونه عناصری مثل مذهب، جنسیت و موقعیت جغرافیایی بر روی ماهیت خشونت اعمال شده و بر روی نتایج آن موثر هستند. فمینیستها نمی تواند بر روی جنایات مرتکب شده علیه زنان متعلق به اقلیت های عراق ساکت بمانند.

 اقلیت‌های جنسی را دریابیم/ تراجنسی‌ها سنت‌شکن نیستند
مهر خانه، ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ فرهنگ عمومی ما به گونه‌ای است که بسیاری از ما شناخت علمی و دقیق درباره‌ی هیچیک از گونه‌های اقلیت‌های جنسی نداریم. بنابراین در مواجهه‌ی خود با این افراد ممکن است درگیر قضاوت‌های نا‌به‌جا شده و یا حتا با رفتارهای نامناسب خود نسبت به این افراد به بروز ناهنجاری ها و آسیب‌هایی دامن بزنیم. به نظر می‌رسد که برخورداری از اطلاعات دقیق بتواند در برخورد منطقی با گروه‌های مختلف افراد حاضر در اجتماع اطرافمان ما را یاری کند.

 کودکان
رویا های یک دختر کوچک با وجود مشکلات (ویدئو)
صندوق کودکان ملل متحد، ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ آمدن سیل چندین خانواده را در کشور پاراگوئه بی خانمان کرده است. در این ویدئو که توسط صندوق کودکان ملل متحد تهیه شده است، دختری کوچک امیدوار است که تحصیل به آینده ی او بهبود خواهد بخشید.

 وزارت صحت: در دور اول کمپاین خزانی واکسین پولیو، بیش از ۸ میلیون طفل واکسن می شوند
خبرگزاری بخدی، ۱۶ آگوست ۲۰۱۴ وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده است که امروز دور اول خزانی کمپاین واکسن پولیو آغاز می شود که در این دور، بیش از هشت میلیون طفل زیر پنج سال واکسن خواهند شد. داکتر ثریا دلیل، وزیر صحت عامه گفته است که در سال جاری دو دور کمپاین واکسن پولیوی بهاری و خزانی در سراسر کشور راه اندازی شد.

 بچه‌های مرز؛ کودکانی میان زمین و آسمان/ روایت مدرسه‌ای که با عشق مادرانه بنا شد
خبرگزاری مهر، ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ بچه‌های مرز روایت کودکانی است که دچار اختلال بیش فعالی، اوتیسم و یا سندروم دان هستند. آنها مشکلات یادگیری دارند اما نه در گروه بچه‌های استثنایی قرار می‌گیرند و نه جزو بچه‌های عادی محسوب می شوند. مدرسه روشن مهر حکایت بانویی است که مهر مادری را علاوه بر فرزند خود نثار کودکان دیگر کرده و با وجود بی‌مهری مسئولان همچنان چتر حمایتش را بالای سر آنها نگه داشته است.
ایران ۶ ماه زندان برای شکنجه کودکان در مهدکودک

     قوانین و لوایح

ایران آخرین وضعیت سند امنیت زنان از زبان مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور
مهرخانه، ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور در رابطه با آخرین وضعیت سند امنیت زنان که در راستای ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه بایستی تدوین شود، ‌اظهار داشت: سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی، در فاز آخر تدوین به‌سر می‌برد و به‌زودی نهایی خواهد شد.

 رئیس انجمن جامعه شناسی: تفکیک جنسیتی منجر به «مونوپلی مردانه» می‌شود
شهرزاد نیوز، ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ بحث تفکیک جنسیتی در ادارات به شدت ادامه دارد و در حالی که عده‌ای از اسلامگرایان آن را مطابق قوانین شرعی می دانند، گروهی دیگر، از جمله کارشناسان و جامعه شناسان، آن را مقدمه خانه نشین کردن زنان و از نظر اجتماعی آسیب زا و غیر قابل اجرا ارزیابی می کنند.

 ایران بررسی نحوه نظارت بر اجرای مصوبات و قوانین حوزه زنان و خانواده در فراکسیون زنان
مهر خانه، ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ اعضای فراکسیون زنان در جلسه صبح امروز خود نحوه نظارت بر اجرای مصوبات و قوانین حوزه زنان و خانواده را مورد بررسی قرار دادند. رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ‌در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، با اعلام این خبر گفت: در سال آخر برنامه پنجم توسعه به سر می‌بریم و متأسفانه هنوز برخی اقداماتی که در برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان و خانواده وجود داشت؛ مثل ماده ۲۳۰ و ۲۲۷، بی‌نتیجه مانده است.

      حقوق مدنی و سیاسی

انتقال تجربه‌های تجارت برای زنان از آمریکا به افغانستان
بی بی سی، ۱۲ آگوست ۲۰۱۴  “زنان آمریکایی، باید شکرگزار باشند.” چرا؟ “برای اینکه اگر بخواهند وارد تجارت شوند، می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. این جمله‌ها از مدیر برنامه‌ای است که به زنان افغان و رواندایی کمک می‌کند تا وارد تجارت شوند و در آن موفق باشند.

 ایران حضور زنان عاملی برای توسعه فرهنگ ورزشگاه‌ها
روزنامه آرمان، ۱۲ اگوست ۲۰۱۴ حضور زنان و دختران در استادیوم‌های ورزشی به‌عنوان تماشاگر مساله‌ای است که امروزه در فضای ورزشی کشور ما مطرح است. نقش تماشاگران در ورزش هم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی از نظر تقویت حس همگرایی ملی و هم به عنوان تقویت منابع اقتصادی و هم فرهنگی قابل تامل است.

 ایران زنان دولت دهم بعد از یک سال از عملکردشان می‌گویند
مهر خانه، ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم و پایان دولت دهم می‌گذرد، فاصله یک ساله زنان دولت دهم از مسئولیت سابقشان، قطعاً فرصتی برای ارزیابی بهتر عملکرد آنها فراهم می‌کند. مشروح نشست دو ساعته مهرخانه با دکتر فاطمه بداغی؛ معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت دهم، دکتر نسرین سلطان‌خواه؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دولت نهم و دهم و رئیس بنیاد ملی نخبگان، و مریم مجتهدزاده؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت دهم را در همین لینک بخوانید.

 پیام مدیر اجرایی  زنان سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مردم بومی جهان
زنان سازمان ملل، ۹ آگوست ۲۰۱۴ “امروز، ۹ آگوست، روز بین المللی مردمان بومی جهان است. از طرف زنان سازمان ملل، من به مردم سراسر جهان برای بزرگداشت دستاوردها و مبارزات مردم بومی می پیوندم”. چالش امسال حذف فاصله ها و اجرای حقوق مردمان بومی است. این امر به ویژه به زنان و دختران بومی مربوط است. در تمام مبارزات، آنها ظرفیت های گوناگون خود را به عنوان مدافعان حقوق بشر، تصمیم گیرندگان و مجریان با وجود تبعیض، نشان داده اند. به گزارش سازمان ملل، در جهان حدود ۳۷۰ میلیون مردم بومی در بیش از ۹۰ کشور زندگی می کنند.

        فرهنگ و جامعه

سیمین بهبهانی ‘بانوی غزل ایران’ درگذشت
بی بی سی، ۱۹ آگوست ۲۰۱۴ خبرگزاری ایسنا، به نقل از علی بهبهانی، فرزند خانم بهبهانی خبر فوت او را منتشر کرده است. خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از مسوولان بیمارستان پارس در تهران، خبر درگذشت خانم بهبهانی در بامداد سه شنبه را تایید کرده است. سیمین بهبهانی که به علت مشکلات تنفسی و قلبی در بیمارستان بستری بود، از پانزدهم مرداد در کما به سر می برد. خانم بهبهانی در بیست و هشتم تیر ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمده بود. او اولین شعرهای خود را در سال ۱۳۲۰ و در ۱۴ سالگی سرود. شعرهای نخستینش در روزنامه نوبهار با مدیریت ملک الشعرا بهار منتشر شد. مجموعه اشعار “جای پا” (۱۳۳۵)، “چلچراغ” (۱۳۳۶)، “مرمر”(۱۳۴۲) و “رستاخیز” (۱۳۵۲) از جمله آثار او پیش از انقلاب ایران است.

 عروسی یک زن یهودی با یک مسلمان در میانه جنجال تندروهای اسرائیلی
دویچه وله، ۱۸ اگوست ۲۰۱۴ گروهی از راست‌‌گرایان اسرائیلی تظاهراتی علیه ازدواج زنی یهودی و مردی مسلمان برگزار کردند و کوشیدند به محل جشن عروسی آنان حمله کنند. پلیس اسرائیل با تشکیل زنجیر انسانی مانع حمله آنان شد.

 دیوارنگاری روی ویرانه‌‌های کابل توسط بانوی افغان
دویچه وله، ۱۱ اگوست ۲۰۱۴ برای اولین‌بار در افغانستان یک بانوی جوان با نقاشی‌های سه بعدی‌اش مشکلات اجتماعی این کشور را به تصویر کشیده است. شمسیه حسنی گرافیتی‌هایی را نیز روی خرابه‌های جنگ در کابل خلق کرده و چهره این شهر را زیباتر ساخته است.

 مریم میرزاخانی، اولین زن برنده بالاترین جایزه بین المللی ریاضی
شهرزاد نیوز، ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ مریم میرزاخانی، اولین برنده زن این جایزه از سال ۱۹۳۶، برای همکاری و مشارکت در موضوعات مختلفی از سیستم های دینامیکی تا هندسه اعداد و حل معادلات که بسیاری از پدیده های فیزیکی  را شرح می دهد، انتخاب شده است.
مریم میرزاخانی، تیتر اول رسانه های جهان
یک «مادر» در ایران می تواند نوبل ریاضیات را ببرد

 نیلاب حکیم، عاشق‌طبیعت است
هشت صبح، ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ در افغانستان به ندرت افرادی را می‌یابیم که به محیط‌زیست بیندیشند و کار برای محیط‌زیست، جزیی از مسوولیت فردی‌شان باشد. به صورت عموم محیط‌زیست برای باشندگان کشور مهم پنداشته نمی‌شود. اما داکتر نیلاب حکیم، از این افراد نیست؛ او از دیرزمانی برای حفظ محیط زیست کار می‌کند، و همیشه سبز می‌اندیشد. خانم حکیم در  بنیادِ هنریش بل، که یک نهاد آلمانی است برای محیط زیست کار می‌کند و مسوول برنامه‌های محیط‌ زیستی است.
از تتو تا اکستنشن مژه، زیر برقع در کابل
لاغری؛ دغدغه‌ای نو برای زنان افغان

 دل نوشته ای برای سیمین بهبهانی
مدرسه فمینیستی، ۱۵ آگوست ۲۰۱۴  …سیمین سخن بگو، خاموشی تو، به فاجعه می ماند. جای خالی تو، چشم ها و نگاه هایمان را تلخ می کند. فقدان حضور تاریخی ات، دل ما زنان هموطن ات را مچاله می کند… تو به کُما رفته ای اما ترانه ها و غزل های تو، چو آبی زلال، در رگ های ما در گردشی ابدی است: مایه ای برای تداوم حیات…

      سیاست

حجاب: پرچم راست افراط گرای مسلمان
زنان تحت قوانین مسلمانان، ۸ آگوست ۲۰۱۴ مریم هلی لوکاس، جامعه شناس الجزایری و بنیانگذار سازمان “زنان تحت قوانین مسلمانان” و “سکولاریسم همچو موضوع زنان” است. در این مصاحبه که توسط مریم نمازی فعال فمینیست ایرانی در تبعید انجام شده است، جامعه شناس الجزایری نظر تحریک آمیز خود را در باره ی جنجال ممنوعیت حجاب کامل در فرانسه بیان می کند.

 اولین زن فرمانده نیروی سازمان ملل متحد در قبرس اعزام می شود 
مرکز خبری سازمان ملل متحد، ۱۱ آگوست ۲۰۱۴ سرلشگر کریستین لوند رسما وظایف خود را به عنوان فرمانده نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در قبرس آغاز کرد. در قبرس، مقام ارشد سازمان ملل، لیزا بوتنهایم  نیز یک زن است. این ماموریت سازمان ملل متحد برای اولین بار در جهان تحت رهبریت دو زن است.

 برزیل و صف بانوان برای ریاست جمهوری
خبرگزاری مهر، ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ ملی گرایان برزیلی درصدد هستند تا وزیر سابق محیط زیست این کشور را که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ نیز در میان رقیبان “دیلما روسف” قرار داشت به عنوان نامزد این دوره از رقابت های ریاست جمهوری این کشور معرفی کنند.

 ایران همسر سعید عابدینی: اعضای داعش در زندان همسرم را به مرگ تهدید کردند
صدای امریکا، ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ همسر سعید عابدینی، کشیش آمریکایی ایرانی‌تبار که حدود دو سال است در ایران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» زندانی است، روز پنجشنبه در گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفت همسرش در زندان و از سوی برخی از هم‌بندی‌هایش تهدید به مرگ شده است.

 محاسبه درآمد سکس، مواد مخدر و قاچاق در تولید ناخالص داخلی آلمان
دویچه وله، ۱۴ اگوست ۲۰۱۴ طبق توافقی جهانی عملکرد اقتصادی دولت‌ها باید بهتر از گذشته قابل مقایسه باشد. برای همین ارزش افزوده اقتصاد زیرزمینی نیز به محاسبات آماری در آلمان اضافه شده است. در این رابطه ویدیویی را ببینید.

        گزارش، پژوهش و کتاب

بله، اما شما سکسیت هستید
بیدارزنی، ۱۷ اگوست ۲۰۱۴ اگر زن باشید حتما بارها با رفتارهای «جنسیت‌زده» روبه‌رو شده‌اید. رفتارهایی که شما را به عنوان زن در موقعیت «ضعیف» یا «پایین‌تر» می‌بیند و طیف وسیعی را از خشونت آشکار فیزیکی تا خشونت در گفتار در بر می‌گیرد. برخورد شما با  این رفتارها چیست؟

 نظامی کردن زنان: مبارزه علیه خشونت داعش یا تشدید آن؟
مدرسه فمینیستی،۱۳ آگوست ۲۰۱۴  آتش خشونت های اخیر در منطقه ی خاورمیانه که با جنگ و بمباران دوباره ی غزه و همچنین قدرت گرفتن نیروهای رادیکال تحت عنوان داعش گسترده شد، گمانه ها و ترس های بسیاری را در مورد سرنوشت مردم خاورمیانه به وجود آورده است. حضور سایه شوم جنگ در این منطقه و انتشار عکس ها و تصاویر کشتارهای دسته جمعی داعش در عراق، بار دیگر منطقه ما را با بحران جنگ و خونریزی و نسل کشی مواجه کرده است. در این میان اعمال خشونت های خونبار از سوی نیروهای موسوم به داعش، بیشترین تاثیر را بر زندگی زنان در کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه گذاشته است.

 قانون انقلابی زنان زاپاتیستی  امروزه چگونه اجرا می شود
دموکراسی باز، ۲۲ جولای ۲۰۱۴ نویسنده ی این مقاله به قانون انقلابی زنان زاپاتیستی بیست سال پس از پیدایش آن، عکس العمل زنان زاپاتیستی به همراه دهه ها درگیر بودن با فمینیسم بومی و زاپاتیسم می‏اندیشد. قبول کردن تفاوت ها از طریق احترام به جای خنثی سازی می تواند ما را فراتر از بن بست فمینیسم معاصر، نظریه های سیاسی و فعالیت مبتنی بر حقوق بشر پیش ببرد.

 سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی به قلم دختر ناصرالدین شاه
مهر خانه، ۱۸ آگوست ۲۰۱۴  «سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی»، دومین کتاب زهرا تاج‌السلطنه دختر ناصرالدین شاه قاجار است. به نقل از پایگاه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، زهرا تاج السلطنه متولد سال ۱۳۰۱ قمری فرزند ناصرالدین شاه و توران السلطنه دختر پسرعموی شاه بوده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: مهرخانه، آژانس خبری پژواک، خبرگزاری بخدی، دیلی میل، ایندیپندنت، دویچه وله، بیدار زنی، رادیو زمانه، بی بی سی فارسی، دموکراسی باز، صندوق کودکان ملل متحد، خبرگزاری مهر، شهرزاد نیوز، روزنامه ارمان، زنان سازمان ملل متحد، مدرسه فمینیستی، روزنامه هشت صبح، مرکز خبر رسانی سازمان ملل متحد، زنان تحت قوانین مسلمانان، صدای امریکا.

شماره ۶۰ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: