افغانستان

140818111753_amanula_king_of_afghanistan__976x549_bbc_002

امان الله خان در ۱۵ نوامبر ۱۹۲۷ از طریق قندهار با ۳۱ تن همراهان خود که ملکه ثریا همسرش نیز همراه این گروه بود وارد هند بریتانیایی شد./ منبع عکس

 انتخابات

ادعای دست برد به برخی از صندوقهای تیم احمدزی
صدای امریکا/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ تیم اشرف غنی احمدزی ادعا دارد که در برخی از صندوق های این تیم در یکی از گدام ها دست برد صورت گرفته است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات آن را به شدت رد می نماید. محمد داود سلطان زوی، مسوول تیم تخنیکی اشرف غنی احمدزی گفت: به تعداد ۱۴صندوق آن ها در یکی از گدام ها دست خورده است.

 کمیسیون مستقل انتخابات در یک ماه ۴۵ درصد آرای انتخابات را بازرسی کرده است
خبرگزاری بخدی/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام کرد: از آغاز روند بازرسی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا کنون حدود ۴۵ درصد آرا بازرسی شده است. نور اما اختلاف نظر میان ناظرین دو نامزد انتخابات ریاست جمهورى را از دلایل اساسى کندى روند بازرسى می داند. او گفت: تا کنون از مجموع ۲۲۸۲۸ صندوق رای، ١٠٢٣١ صندوق رای که ۴۵ درصد تمامى آرا را تشکیل می دهد بازرسی شده است.

 بارک اوباما: امریکا منتظر نتایج انتخابات است
۸صبح/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ بارک اوباما رییس ‌جمهور ایالات متحده امریکا با ارسال پیامی به رییس ‌جمهور کرزی، سالروز استرداد اسقلال افغانستان را تبریک گفته است. رییس‌ جمهور امریکا در این پیام گفته است: ایالات متحده امریکا چشم به ‌راه نتایج پروسه انتخابات بوده و آماده همکاری با رییس ‌جمهور آینده افغانستان است.

 کمیته‌ وحدت ملی: هشتاد درصد از صلاحیت ‌های رییس ‌اجرایی حکومت مشخص شده ‌است
تلویزیون یک/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ کمیته‌ وحدت ملی که وظیفه‌ مشخص ساختن جزییات حکومت وحدت ملی را برعهده دارد، تاکنون هشتار درصد از صلاحیت ‌های رییس ‌اجرایی این حکومت را مشخص کرده ‌است. تا هنوز روشن نیست این صلاحیت‌ ها چه هستند؛ اما یکی از سخنگویان این کمیته تاکید کرده صلاحیت ‌های رییس اجرایی برابر به نخست‌ وزیر است.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
طالبان در ولایت هلمند پنج تن را به اتهام همکاری با دولت به دار آویختند

خبرگزاری باختر/ ۲۴/۵/۱۳۹۳ طالبان مسلح در ولایت هلمند پنج تن را به اتهام همکاری با دولت به دار آویختند. طالبان ادعا دارند: این مردان از افراد نفوذی دولت در صفوف طالبان بودند و طرح های این گروه را به واحدهای نظامی و استخباراتی افغانستان فاش می ساخته اند. این پنج تن از سوی طالبان شناسایی شدند و در روستایی موسوم به گندم ریز ولسوالی کجکی به دار آویخته شدند.

 پنج کارمند صلیب سرخ در هرات اختطاف شدند
خبرگزاری باختر/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ کمیته بین المللی صلیب سرخ تایید کرد که پنج کارمندش در ولایت هرات ربوده شده اند. این کارمندان صلیب سرخ از سوی طالبان در ولایت هرات ربوده شدند. رفیع الله ستانکزی سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هرات گفت: تلاش ها برای رهایی اختطاف شدگان جریان دارد.

 زنان

از تتو تا اکستنشن مژه، زیر برقع در کابل
بی بی سی/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ این روزها می‌ توانید این نام ها را در تبلیغات بسیاری از سالن‌ های آرایشی در کابل ببینید. هم‌زمان با افزایش شمار آرایشگاه ها و مشتریان ‌شان در شهرهای مختلف افغانستان، انواع آرایش های جدید در این کشور رواج یافته است. گرچند بسیار کم این نوع آرایش‌ ها را می ‌توان در ظاهر بانوان افغان در اماکن عمومی دید چون بسیاری از آن ها در زیر چادر و چادری ها پنهان می‌ شوند، اما بازار این آرایشگاه ها همچنان گرم است.

 مردی در فاریاب همسر حامله اش را تیرباران کرد
فارسی.رو/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ مام‌ یار تقوا؛ ولسوال کوهستان ولایت فاریاب، از تیرباران یک زن حامله توسط شوهرش در این منطقه خبر داد. او به رسانه ها گفته است: این زن پس از یک مشاجره لفظی از سوی شوهرش در منطقه لولاش ولسوالی کوهستان فاریاب تیرباران شده است. به گفته‌ آقای تقوا، شوهر این خانم که عبدالسلام نام دارد پس از باخت قمار این کار را کرده است و جسد خانمش را بدون تسلیم‌ دهی به خانواده‌ خسرش دفن کرده است.

 حضور دختر افغان در المپیک تابستانی جوانان
۸صبح/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ دومین دور بازی‌ های المپیک تابستانی جوانان رسما در شهر نن ‌جینگ کشور چین افتتاح گردید. در این رقابت‌ ها به نمایندگی از افغانستان، فرحناز یعقوبی ورزشکار تکواندو حضور پیدا کرده است. کیمته ملی المپیک افغانستان از حضور فرحناز یعقوبی در این مسابقات بسیار خرسند بوده و ابراز امیدواری کرد که وی بتواند با شایستگی از افغانستان نمایندگی کرده، بیرق کشور را به اهتزاز درآورد.

 کاهش مرگ و میر مادران در بلخ
فارسی.رو/ ۲۴/۵/۱۳۹۳ میرویس ربیع؛ رییس صحت عامه بلخ از کاهش مرگ و میر مادران در این ولایت خبر داد. وی می گوید: میزان مرگ و میر مادران در بلخ نسبت به دیگر ولایات افغانستان کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. طبق آماری که ارایه شده، در سال های گذشته در هر یک هزار زایمان ۶۰۰ تن جان خود را از دست می دادند، اما امسال این رقم به ۳۲۷ کاهش یافته است. به گفته آقای ربیع عوامل مهم کاهش مرگ و میر مادران در بلخ، ارتقاء وضیعت بهداشتی پزشکان، متخصصین، استخدام قابله های حرفه ای، تجهیز مراکز صحی و افزایش میزان آگاهی در میان زنان است.

 فردی در هرات خانمش را با ضربات سنگ کشت
خبرگزاری باختر/ ۲۵/۵/۱۳۹۳ یک شخص خانم سی ساله اش را در ولایت هرات، بعد از مشاجره لفظی در منزلش کشت. عبدالرووف احمدی سخنگوی پولیس ولایت هرات گفت: خانم ثریا پس از مشاجره لفظی با شوهرش به شدت مورد لت و کوب قرار گرفته و سپس با ضربات متواتر سنگ توسط شوهرش کشته شد.

 حامیان و فعالان

جوانان شیندند: مکتب و شفاخانه می خواهیم
صدای امریکا/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ تعدادی از جوانان شیندند دست به تظاهرات زدند. مظاهرکنندگان که بیشتر جوانان بودند، در مقابل دفتر کار والی هرات حضور یافته و با سر دادن شعارهای “ما خدمات صحی و تعلیمی می خواهیم” دست به اعتراض زدند. این افراد ادعا می کردند: از مدت یک ماه به این سو نزدیک به ۳۰ مکتب در مرکز و قریه جات این ولسوالی به دلیل تهدیدات امنیتی تعطیل شده است.

 انجمن دادخواهان افغان: مجرمین جنگی باید محاکمه شوند
رادیو آزادی/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ انجمن دادخواهان افغان از حکومت افغانستان و سازمان های حقوق بشر بین المللی می خواهد که مجرمین جنگی در افغانستان را محاکمه کنند. مسوولان این انجمن به مناسبت ۲۸ اسد نودمین سالروز استرداد استقلال کشور تصاویر بیش از هزاران قربانیان سی سال جنگ را در منطقه دارالامان کابل نصب کردند.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

ثریا دلیل: واقعات پولیو از ۸۰ واقعه به ۱۴ کاهش یافته است
رادیو کلید/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ مقام های وزارت صحت عامه از آغاز دور اول فصل خزانی کمپاین واکسین فلج اطفال خبر می دهند. وزارت صحت عامه در خبرنامه ای، اعلام کرد: این کمپاین سه روزه، خانه به خانه اجرا خواهد شد و برای ۵٫۴ میلیون طفل ۲ ساله الی ۵ ساله تابلیت “البندازول” برای جلوگیری از کرم های روده داده خواهد شد. ثریا دلیل، وزیر صحت عامه می گوید: تعداد واقعات مثبت پولیو از ۸۰ واقعه به ۱۴ واقعه در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

 وزیر معادن: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کنند
خامه پرس/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ وزیر معادن و پطرولیم افغانستان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌ خواهد تا در معدن ‌های افغانستان سرمایه‌ گذاری نمایند. محمد اکبر بارکزی با اظهار این مطلب می‌ گوید: در قانون معادن افغانستان سهولت‌ های فراوانی به وجود آمده ‌است. پیش ازین جنجال‌ هایی بر سر تصویب‌ نشدن قانون معادن افغانستان وجود داشت و هم‌چنان این قانون چندین ‌بار به دلیل کاستی در ساختار آن از سوی رییس جمهور و مجلس نمایند‌گان رد گردید.

 اعتیاد به مواد مخدر در ولایت بامیان افزایش یافته است
۸صبح/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ با وجودی‌که بامیان عاری از کشت کوکنار می ‌باشد، اما شمار معتادان به مواد مخدر در این ولایت نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. دو سال پیش آمار معتادان در بامیان حدود ۳۰ هزار تن و سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار تن گزارش شده بود. اما امسال دست ‌کم در این ولایت از هر سه تا پنج خانواده یک تن آن معتاد به مواد مخدر می ‌باشد که حدود ۶۰ هزار تن تخمین می‌ گردد.

 فرودگاه قندهار؛ بیم و امید توسعه
بی بی سی/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ مسوولان محلی در ولایت قندهار می‌ گویند: برای معیاری کردن فرودگاه این ولایت با استاندارد‌های بین ‌المللی ده ‌ها برنامه توسعه ‌ای را روی دست گرفته اند. فرودگاه قندهار، پنجاه سال پیش برای فعالیت ‌های نظامی تاسیس شد، حالا با دو خط پرواز، دومین فرودگاه بزرگ افغانستان است. در جریان ده سال گذشته، خطوط پرواز فرودگاه قندهار با توجه به موجودیت پایگاه بزرگی از نظامیان آمریکایی در این ولایت، بیشتر برای مقاصد نظامی و باربری استفاده شده است.

 افزایش بیماران روانی در ولایت بلخ
فارسی.رو/ ۲۳/۵/۱۳۹۳ دکتران ولایت بلخ از افزایش بیماران روانی در این ولایت خبر می دهند و می گویند: فقط در یک سال گذشته ۱۷ هزار نفر به آنان مراجعه کرده اند. اسدالله الفت متخصص اعصاب و روان یکی از شفاخانه های شخصی ولایت بلخ گفت: آمار مراجعین بیماران روانی افزایش یافته است. به گفته وی، جنگ، کوچ اجباری، فقر و نابسامانی های اجتماعی از عوامل اصلی این افراد به بیماری های روانی است.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

سیزده کودک در میان افغان‌ هایی بودند که در کانتینر پیدا شدند
بی بی سی/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ پلیس در بریتانیا اعلام کرد از میان ۳۵ نفر افغان سوار بر کانتینر، ۱۳ نفر کودکانی بودند که بین یک تا دوازده سال سن داشتند. این افراد از سیک های افغانستان هستند و در داخل کانتینری که روی یک کشتی از بلژیک به بریتانیا آمده بود، به این کشور وارد شدند. کشتی آن ها به بندر تیلبری در بریتانیا وارد شد. پلیس می گوید این افراد قربانی “قاچاق انسان” هستند.

 نیلاب حکیم عاشق ‌طبیعت است
۸صبح/ ۲۳/۵/۱۳۹۳ در افغانستان به ندرت افرادی را می ‌یابیم که به محیط‌ زیست بیاندیشند و کار برای محیط‌ زیست، جزیی از مسوولیت فردی‌ شان باشد. به صورت عموم محیط ‌زیست برای باشندگان کشور مهم پنداشته نمی ‌شود. اما داکتر نیلاب حکیم از این افراد نیست؛ او از دیرزمانی برای حفظ محیط ‌زیست کار می ‌کند و همیشه سبز می ‌اندیشد.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
یک ملا امام از سوی افراد مسلح ناشناس در ولایت نیمروز به شهادت رسید. طالبان یک کارمند شرکت ساختمانی خصوصی را در ولایت دایکندی تیرباران کردند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
دو طالب مسلح در درگیری با نیروهای پولیس در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار کشته شد. سه طالب در درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت نیمروز کشته شدند. در حمله هوایی جنگنده های ناتو در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان سه پولیس شهید شدند. شانزده طالب مسلح در درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت بدخشان کشته شدند. پنج طالب مسلح در درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت قندز کشته شدند.

 پاکستان به جنگ‌ جویان در افغانستان دستمزد می ‌دهد
خامه پرس/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ پاکستان در تلاش است تا با پرداختن ۳۰هزار کلدار پاکستانی دست‌مزد به جنگ ‌جویان در افغانستان، امنیت این کشور را برهم بزند. نهادهای استخباراتی پاکستان با پرداختن معاش ماهانۀ ۳۰هزارکلدار پاکستانی به ملیشه ‌ها و مسلح‌ ساختن‌ شان، آنان را در برابر مردم این‌ طرف خط دیورند تحریک نموده، سبب ناامنی و جنگ می ‌شود.

 سیاست

 سپنتا خبرهای کودتا را رد کرد
صدای امریکا/ ۲۸/۵/۱۳۹۳ رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: با اعلان نتایج نهایی انتخابات، قدرت به گونه مسالمت آمیز از سوی حامد کرزی به رییس جمهور آینده انتقال خواهد یافت. آقای سپنتا افزود: مساله کودتا موضوعی است که خبرنگار نیویورک تایمز کشف کرده اما ما هیچ دلیلی در این مورد نداریم و از طرف دیگر نمی شود که افغانستان هر ده سال درگیر یک بحران و کودتا شود و ارزش ها، مبانی و قوانین آن ادامه پیدا نکند.

دو واکنش به هشدار والی بلخ – قهقهه و حرف جدی
صدای امریکا/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ پس از آن که عطا محمد نور والی بلخ، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست هشدار داد: اگر داکتر عبدالله عبدالله برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلان نشود، مردم دست به “قیام مدنی” و “اشغال تاسیسات دولتی” خواهند زد، دو واکنش بسیار واضح مطرح گردیده است. پس از خندیدن قهقهه اشرف غنی احمدزی، نامزد ریاست جمهوری افغانستان به این هشدار، جیمز کنینگهم، سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان به سراغ آقای نور رفت.

 اشرف غنی: تمایلی برای تقسیم قدرت ندارم
فارسی.رو/ ۲۳/۵/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته است: اگر رییس جمهور شود به هیچ عنوان تمایلی برای تقسیم قدرت ندارد. وی می گوید: تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه ‌ای که میان وی و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری امریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک کند.

 کرزی: استقلال افغانستان مدیون فداکاری و همبستگی مردم است
۸صبح/ ۲۹/۵/۱۳۹۳ حامد کرزی رییس ‌جمهور کشور می‌گوید: آزادی و استقلال افغانستان مدیون فداکاری و همبستگی مردم است و این دو عنصر در کسب استقلال کشور نقش مهمی داشت. رییس ‌جمهور کرزی افزود: مردم افغانستان، از دوصد سال قبل یعنی از آغاز جنگ اول افغان و انگلیس، تا به امروز، قربانی داده ‌اند.

 امان ‌الله ‌خان هم پول نقد نداشت
۸صبح/ ۲۷/۵/۱۳۹۳ وزارت مالیه اعلام کرد که به‌ دلیل طولانی شدن روند انتخابات و جنجال‌ های سیاسی، نقدینگی در کشور کاهش یافته است. یک مقام وزارت مالیه هم که نخواست از او اسمی برده شود، به رسانه‌ ها گفت: این وزارت حتا در پرداخت تنخواه کارمندان دولت مشکل دارد. یعنی مشکل نقدینگی به حدی است که وزارت مالیه، حتا از پرداخت حقوق کارمندان دولت به نوعی اظهار عجز می ‌کند. در ماه‌ های پایانی سلطنت شاه امان ‌الله ‌خان هم وضعیت مالی دولت همین ‌گونه بود. شاه امان ‌الله پس از این ‌که بر تخت سلطنت کابل تکیه زد، علیه قیمومیت بریتانیا اعلام جنگ کرد و استقلال کشور را از هند بریتانیایی طلب کرد.

 فرهنگ

واکنش تند مردم بر تخریب یک مسجد تاریخی در قندهار
خبرگزاری باختر/ ۲۲/۵/۱۳۹۳ تخریب یک مسجد تاریخی برای ساخت یک مرکز تجارتی در ولایت قندهار واکنش های تند مردم و نهادهای جامعه مدنی را به بار آورد. مسجد موسوم به ملاشاه که در عهد احمد شاه ابدالی در قندهار بنا شده بود از سوی یک سرمایه گذار ویران شده تا در آن مارکیت بزرگ تجارتی ساخته شود. حاجی ظاهر از اولاده های احمد شاه بابا که در نزدیکی آرامگاهش زندگی می کند، می گوید: فردی بنام نجیب الله سروری مسجد تاریخی ملاشاه را تخریب کرده و قرار است در آن مارکیت تجارتی بسازد.

 رهنورد زریاب: نویسندگان خوب افغان در داخل افغانستان هستند نه در بیرون
رادیو فرانسه/ ۲۶/۵/۱۳۹۳ محمداعظم رهنورد زریاب، نویسنده مشهور کشور معتقد است که زبان فارسی در افغانستان دوره بسیار بدی را سپری می کند. وی تأکید می کند: نویسندگان امروز باید کاری کنند که یک زبان فارسی خوب ترویج یابد و تلاش من این بوده که در داستان ‌ها و رمان ‌هایم یک نوع فارسی ناب را استفاده کنم. این نویسنده در مورد نویسندگان مهاجر افغان نیز چنین اظهارنظر می کند: نویسندگان خوب افغان در داخل افغانستان هستند نه در بیرون و این چیزی است که جامعه ادبی باید آن را درک کند.

 سیمین بهبهانی، “بانوی غزل ایران” از دنیا رفت
تلویزیون یک/ ۲۸/۵/۱۳۹۳ سیمین بهبهانی، شاعر و نویسنده‌ ایرانی درگذشت. سیمین بهبهانی که به علت مشکلات تنفسی و قلبی در  بیمارستان بستری بود، از پانزدهم ماه اسد در کما به سر می برد. مجموعه اشعار جای پا (۱۳۳۵)، چلچراغ (۱۳۳۶)، مرمر (۱۳۴۲) و رستاخیز (۱۳۵۲) از جمله آثار او پیش از انقلاب ایران است. نخستین مجموعه اشعار او پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۶۰ با عنوان “خطی ز سرعت و از آتش” منتشر شد که تحت تاثیر حوادث انقلاب، فضایی متفاوت از آثار گذشته او داشت.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۱

پیوست‌ها: