haftNYHQ2014-1121

کودکان آوار خانه ها در شهر رفح در جنوب نوار غزه را تماشا می کنند
تاکنون ۴۷۸ کودک در غزه و ۱ کودک در اسراییل کشته شده اند
عکس: اِلبابا/یونیسف/ NYHQ2014-1121

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

آمار قتل امدادگران در جهان به بالاترین رقم رسید
سوریه سازمان ملل: بیش از ۱۹۱ هزار نفر کشته شده‌اند

نهادهای دولتی
غزه/فلسطین آخرین آمار تلفات
مرکز حقوق بشر فلسطین[۱] ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ از زمان آغاز حمله اسراییل ۴۸ روز پیش، ۲۱۱۴ فلسطینی، از جمله ۱۶۲۸ غیرنظامی، ۵۰۶ کودک و ۲۹۱ زن کشته شده اند. ۱۰۵۲۹ تن زخمی شده اند، از جمله ۳۱۹۰ کودک و ۲۰۳۷ زن. ۸۸۰ خانه را هواپیماهای اسراییلی ویران کرده اند. هزاران خانه به طور کامل یا ناکامل در اثر آتش توپخانه اسراییل تخریب شده اند. هزاران  فلسطینی به پناهگاه ها رفته اند.

غزه مرکز حقوق بشر فلسطین خواهان توقف اعدام های فراقضایی شد
۲۲ آگوست ۲۰۱۴ مرکز حقوق بشر فلسطین از دولت فلسطین و گروه های مقاومت خواست برای توقف اعدام های فراقضایی، صرفنظر از دلایل یا انگیزه های آنها، اقدام کنند. راجی سورانی، رییس مرکز و نایب رییس پیشین فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، با ارسال نامه ای به شماری از رهبران فلسطین از آنها خواست دست به اقدام فوری و قاطع بزنند.

غزه حماس باید دست از اعدام فوری «خبرچین ها» بردارد
۲۲ آگوست ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز در پی اعدام ۱۸ فلسطینی در برابر جوخه آتش به اتهام دادن اطلاعات به اسراییل اعلام کرد که حماس باید از اعدام متهمان به خبرچینی دست بردارد. شمار متهمان خبرچینی اعدام شده در دو روز گذشته به ۲۱ تن رسیده است. رییس بخش پژوهش و واکنش به بحران عفو بین الملل آن فیتزجرالد گفت: «این حقیقت که قربانیان پس از محاکمه ـ اگر محاکمه ای در کار بود ـ سریع و به شدت ناعادلانه اعدام شدند، این موج اعدام را هولناک تر کرده است. حماس باید فوری و به طور کامل استفاده از مجازات اعدام را متوقف کند.» دست کم ۱۱ تن از جمله دو زن از طریق جوخه آتش در زندان الکتیبه در غرب شهر غزه اعدام شدند. هفت تن دیگر پس از نماز جمعه در بیرون مسجد اصلی شهر غزه اعدام شدند. گزارش خبری: هجده خبرچین اسراییل در غزه اعدام شدند
حماس در ربودن سه نوجوان اسراییلی دست داشت
نگرانی آمریکا از بازداشت خانواده نوجوان مقتول فلسطینی در اسراییل

عربستان سعودی گردن مادرکُش قطع شد
امارات ۷/۲۴ ـ ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ به گزارش روزنامه ها در روز جمعه ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ گردن مردی که به جرم قتل مادرش محکوم شده بود روز ۵شنبه قطع شد. عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود: قصد گردن زنی نشانه بی توجهی بیرحمانه دولتمردان به حقوق بشر است. افزایش کنونی در اعدام ها در عربستان سعودی با قطع گردن یک تن ادامه پیدا می کند. این ۲۳امین اعدام در سه هفته اخیر خواهد بود.

عربستان سعودی با اوجگیری ناراحت کننده اعدام ها، ۴ عضو یک خانواده به خاطر داشتن حشیش اعدام شدند
عفو بین الملل ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ در پی اوج گیری اعدام در این کشور و اعدام چهار عضو یک خانواده، عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان عربستان سعودی باید تمام اعدام ها را متوقف کنند. این چهار نفر پس از مجرمیت به خاطر «داشتن مقدار زیادی حشیش» گویا بر اساس اعتراف اجباری از طریق شکنجه اعدام شدند. به این ترتیب، شمار قتل های دولتی در عربستان سعودی در دو هفته گذشته به ۱۷ تن رسید.

آمریکا «بحران حقوق بشری»: عفو بین الملل در حرکتی بی سابقه ناظر به فرگوسن اعزام کرد
دمکراسی اکنون ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ پس از یک هفته سرکوب نظامی به دست پلیس و برقراری حکومت نظامی شبانه، عفو بین الملل آمریکا با حرکتی «بی سابقه» هیاتی ۱۳ نفره را برای نظارت بر اوضاع در فرگوسن، میسوری، اعزام کرد. این اولین بار است که عفو بین الملل ناظرانی را در داخل آمریکا گسیل کرده است. رییس اجرایی عفو بین الملل آمریکا به دمکراسی اکنون گفت: «عفو بین الملل شاهد بحران حقوق بشری رو به گسترش در فرگوسن بود. نقض حقوق بین المللی حقوق بشر در زمینه اعتراض ها و برقراری نظم به دست پلیس رخ داده است. ما از برقراری حکومت نظامی خیلی ناراحت هستیم. درگذشته، از رژیم هایی در سراسر جهان به خاطر برقراری حکومت نظامی در واکنش به اعتراض های مسالمت آمیز انتقاد کرده ایم.» گزارش های خبری: دهها نفر در ناآرامی‌های شهر فرگوسن بازداشت شدند؛ کشته شدن یک سیاهپوست دیگر

عوامل غیردولتی
لیبی «اعدام در انظار عمومی» در ورزشگاه فوتبال نشانه سقوط در بی قانونی
عفو بین الملل ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ فیلم ویدیویی هولناکی از گروهی مسلح که قتل اعدام گونه در ورزشگاهی در شرق لیبی را نشان می دهد نشانه ناموفق بودن دولتمردان در پیشگیری از سقوط این کشور در ورطه خشونت و بی قانونی است. این ویدیوی آماتوری که در  رسانه های اجتماعی منتشر شده، اعدام مردی مصری را به اتهام سازمان دهی گروهی مسلح با عنوان شورای جوانان اسلامی در شهر درنا را نشان می دهد.

سوریه «گردن زنی» خبرنگار آمریکایی جنایت جنگی است
عفو بین الملل ۲۰ آگوست ۲۰۱۴ قتل اعدام گونه خبرنگار آمریکایی گم شده در سوریه به دست گروه مسلح داعش جنایت جنگی و تاکیدی بر این ضرورت فوری است که تمام کشورهای پرنفوذ در منطقه باید آزادی روزنامه نگاران گم شده را تضمین کنند. گزارش خبری: در ویدئوی «داعش»، «یک خبرنگار آمریکایی گردن زده شد»
سوریه گروه دولت اسلامی «۷۰۰ عضو یک عشیره» را اعدام کرد
عراق هشدار نماینده سازمان ملل درباره احتمال ‘کشتار’ ترکمن‌ها
عراق شبه‌نظامیان شیعه ۷۳ نفر را در یک مسجد سنی کشتند

   عدالت

حماس: از شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی استقبال می‌کنیم

      حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل از ورود عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر به غزه جلوگیری کرد
هاآرتز ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ اسراییل با بهانه های بوروکراتیک از ورود کارمندان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر به نوار غزه برای تحقیق مستقل در باره درگیری جلوگیری کرد. این دو سازمان حقوق بشر از ۷ جولای کوشیده اند از حکومت غیرنظامی برای ورود به غزه اجازه دریافت کنند. دو بهانه مطرح شده است: ۱) مرز ورودی اِرِز بسته است و اجازه ای صادر نمی شود؛ ۲) هیچ یک از این دو سازمان نزد وزارت امور اجتماعی به عنوان سازمان امداد بشردوستانه به ثبت نرسیده اند. این در حالی است که مرز اِرِز در سراسر مدت حمله لبه محافظتی اسراییل باز بوده است.

آمریکا دستگیری روزنامه نگاران در فرگوسن
بنیاد آزادی مطبوعات ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ روز ۱۳ آگوست، پلیس در فرگوسن، میسوری، به دو روزنامه نگار حمله و آنها را دستگیر کرد، چون گویا در حال استراحت از کار پوشش اعتراض ها سریع از رستوران مک دونالد خارج نشده بودند. از آن پس، اقدامات پلیس علیه روزنامه نگاران افزایش و شدت یافته است. بسیاری را با گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی هدف قرار داده اند و دست کم ۹ روزنامه نگار دیگر دستگیر شده اند. تمام این دستگیری ها نقض فاحش حقوق خبرنگاران در اصلاحیه اول قانون اساسی است.

آمریکا شکست پلیس در ایجاد ارتباط در فرگوسن
دیده بان حقوق بشر ۱۹ آگوست ۲۰۱۴ ماموران اجرای قانون در فرگوسن، میسوری، بارها تحریک کنندگان بیرون از محل را به خاطر اعمال خشونت آمیز منجر به استفاده پلیس از گاز اشک آور، گلوله های لاستیکی و تجهیزات صوتی دردزا علیه معترضان مقصر قلمداد کرده اند. من دیروز ساعت ۷:۳۰ شب وارد محل اعتراض شدم و صحنه را آرام دیدم. پلیس و گاهی روحانیان یا دیگر رهبران محلی به معترضانی که می ایستادند یادآوری می کردند که مقررات تازه پلیس را رعایت کنند: به حرکت ادامه دهند. گارد ملی دیروز وارد فرگوسن شد. وظیفه آنها ظاهرا محافظت از مرکز فرماندهی موقت پلیس است.  تا صبح، پلیس ۳۱ نفر را دستگیر کرده بود.
آمریکا آلبوم عکس: شب اعتراض در فرگوسن

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

استثمار در آفتاب جنوب
عفو بین الملل ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ اردوگاهی از زاغه های چوبی و مقوایی در بیرون شهر فوجیای ایتالیا مسکن بیش از ۱۰۰۰ نفر است. هوا هنوز بسیار گرم است و بسیاری از مهاجران آفریقایی ساکن اردوگاه  که در مزارع کار می کنند پوشیده از گردوخاک هستند. باشندگان اردوگاه در کنار کوه رو به رشد زباله ها و توالت های متحرک پُر و بدبو زندگی می کنند. بسیاری از آنها سفری پرخطر از طریق دریای مدیترانه را در قایق هایی با ظرفیت چند نفر که صدها نفر را سوار کرده بودند، پشت سر گذاشته اند.

در نیمه اول امسال بیش از ۲۰۰۰۰ تن زندگی خود را برای عبور از اقیانوس هند به خطر انداختند
دیده بان اشتباهات بشر ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، بسیاری از این عده روهینجاهایی بودند که از میانمار گریخته اند.
عراق ٧٠٠ هزار آواره به اقلیم کردستان گریخته‌اند
عراق آوارگان ایزدی؛ یادآور زخم‌های تاریخی کردستان
عراق کمک اضطراری سازمان ملل برای نیم میلیون آواره در شمال

    دفاع از حقوق بشر

اسراییل بازماندگان هولوکاست اسراییل را به خاطر «کشتار در غزه» محکوم کردند و خواستار تحریم شدند
هاآرتز ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ در واکنش به آگهی الای ویزل که حماس را با نازی ها مقایسه کرده بود، ۳۲۷ بازمانده و فرزندان بازماندگان یهودی هولوکاست با امضای نامه ای که روز شنبه ۲۳ آگوست در نیویورک تایمز منتشر شد اسراییل را به «کشتار ادامه دار مردم فلسطین» متهم کردند. در این نامه که از حمایت «شبکه یهودی ضدصهیونیست» برخوردار است، ویزل به «سوءاستفاده از تاریخ» برای توجیه اقدامات اسراییل در نوارغزه متهم شده است. امضاکنندگان نامه از قتل بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی از جمله صدها کودک، بمباران پناهگاه های سازمان ملل، خانه ها، بیمارستان ها و دانشگاه ها ابراز انزجار کرده اند. به علاوه، در این نامه، ایالات متحده امریکا به خاطر کمک به اسراییل در عملیات غزه و غرب به طور کلی به خاطر محافظت از اسراییل در مقابل محکومیت، مقصر دانسته شدند. این نامه با بیان این که «نسل کشی با سکوت جهانیان آغاز می شود»، با درخواست خاتمه فوری محاصره غزه و تحریم کامل اسراییل، چنین پایان می یابد: «دوباره هرگز باید به معنای دوباره هرگز برای هیچ کس باشد!» متن کامل نامه و فهرست تمام امضاکنندگان
سه کشور اروپا خواهان اعزام “ناظران سازمان ملل” به غزه
اسراییل تظاهرات هزاران نفر در تل‌آویو در حمایت از صلح با فلسطینی‌ها

اوکراین قربانیان فراموش شده
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ وضعیت حقوق بشر در اوکراین نگران کننده است. غیرنظامیان در درگیری بین ارتش اوکراین و گروه های مسلح طرفدار روسیه، به طور عمده در شرق کشور، گرفتار شده اند.  آنها را می ربایند یا خودسرانه حبس، شکنجه و تهدید می کنند و، به ویژه در کریمه، در مورد آنها تبعیض قایل می شوند. سقوط بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی با شلیک موشک، وضعیت را دوباره به صفحات اول خبرها بازگرداند. هدف از تهیه این گزارش تاکید بر جنبه های اصلی ارتکاب نقض حقوق بشر به دست طرف های مختلف درگیری است که بعضی از آنها جرایم بین المللی هستند، شناسایی مسوؤلان آنها و ارایه توصیه هایی به طرف های بین المللی و ملی در باره محافظت از غیرنظامیان و مقابله با معافیت از مجازات است. گزارش را در اینجا بخوانید: قربانیان فراموش شده

ناوی پیلای شورای امنیت را به نادیده گرفتن بحران‌های جهانی متهم کرد
رادیو زمانه ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با تأکید بر اینکه کشورهای عضو شورای امنیت، منافع ملی خود را مقدم بر حقوق بشر می‌دانند، آنان را نسبت به بحران‌های موجود در کشورها، جنگ، نقض حقوق بشر و صلح جهانی «بی‌توجه» خواند. به عقیده او کشورهای عضو شورای امنیت می‌توانستند جان هزاران نفر را در بحران‌های فعلی در جهان نجات دهند. او به گسترش جنگ داخلی در سوریه و همچنین بحران در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دمکراتیک کنگو، عراق، لیبی، مالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، اوکراین و غزه اشاره کرد و گفت که «در هیچکدام از این کشورها بحران بدون پیش‌زمینه و هشدار آغاز نشده است».

روز بین المللی یادبود تجارت برده و الغای آن
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ شب ۲۲ آگوست به ۲۳ آگوست ۱۷۹۱، قیامی در سانتو دومینگو (هاییتی و جمهوری دومینیک امروزی) آغاز شد که نقشی مهم در الغای تجارت برده در دو طرف اقیانوس اطلس داشت. هدف از روز بین المللی یادبود تجارت برده و الغای آن حک کردن فاجعه تجارت برده در خاطره تمام انسان هاست.

   زنان

محاسبه خسارت به زنان در عراق: مسئله وجدان جهانی
نهاد زنان سازمان ملل ۱۹ آگوست ۲۰۱۴ فومزیل ملامبو ـ‏ انگکوکا (معاون دبیر کل و رییس نهاد زنان سازمان ملل) ـ ماه آگوست است و بسیار گرم. از کار به خانه می آیید، با شستشو و دور شدن از نگرانی های روز تسکین پیدا می کنید. کمی به هزاران عراقی فکر کنید که ناچار از خانه هایشان فرار کرده اند، در خیابان های خاکی، پارک ها، اردوگاه های سازمان ملل، و هر جا که پیدا کنند زندگی می کنند و سعی دارند از گرمای طاقت فرسای ۴۰ درجه فرار کنند. رویای آب پاکیزه خاطره ای دور دست است. از ماه جون تاکنون، در مجموع ۴/۱ میلیون نفر در نتیجه بحران خانه هایشان را ترک کرده اند. برای زنان و دختران عراقی، تسخیر شهرهایشان به دست افراط گرایان خطر فوری، مشخص و وحشتباری برای امنیت و حقوق آنها به حساب می آید. زنان و دختران، علاوه بر از دست دادن خانه، اموال و امکان زیست، هدف ربایش، تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری هستند. بسیاری از آنها تنها فرار کرده اند، بیوه شده اند، باید زندگی دیگران را تامین کنند. از مطالعاتی که نهاد زنان سازمان ملل انجام داده، می دانیم که بعضی مردان آواره که ناتوان از هرکاری تمام روز را در چادر به سر می برند، با خانواده شان خشونت آمیز رفتار می کنند. حتا آخرین سرپناه برای زنان و دختران ناامن می شود.
غزه افزایش گفتمان خشونت جنسی در بحبوبه حمله 
سمیه، زنی از غزه سخن می گوید
عدم «توازن جنسیتی» در جهان فناوری

   کودکان

بیانیه در باره مرگ کودکان در اسراییل و غزه
یونیسف ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ مرگ کودک چهار ساله اسراییلی در حمله موشکی دیروز و مرگ دو کودک فلسطینی در غزه در حمله هوایی امروز صبح به شمار ۴۷۸ کودک فلسطینی کشته شده در حمله به غزه در ماه گذشته می افزاید… کودکان بار جنگی را به دوش می کشند که خود به راه نیانداخته اند. این جنگ رنج وحشتناکی را بر کودکان وارد می سازد و تاثیر تخریب کننده ای بر زیرساخت بهداشت، آموزش و زندگی آنها دارد. یونیسف یک بار دیگر از تمام طرف های درگیری می خواهد از غیرنظامیان، به ویژه کودکان، که الزام حقوق بین المللی است، محافظت کنند…» گزارش خبری: مرگ کودک ۴ ساله اسراییلی بحران غزه را ‘تشدید’ می‌کند

جنگ علیه آینده غزه؟
دمکراسی اکنون ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ از جولای تاکنون بیش از ۴۶۷ کودک فلسطینی کشته شده اند که بیش از مجموع تلفات کودکان در دو جنگ قبلی در غزه است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۰۰۰ کودک زخمی شده اند و در حدود ۱۰۰۰ تن از آنها در سراسر عمر معلول خواهند ماند. دست کم ۳۷۳۰۰۰ کودک نیازمند کمک روانشناختی مستقیم و تخصصی هستند. دست کم ۲۵ مدرسه چنان خسارت دیده اند که دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.  رییس دفتر محلی سازمان ملل در غزه، پرنیل آیرونساید، می گوید: «حتا یک خانواده در غزه نیست که مرگ، جراحت، از دست رفتن خانه، خسارت گسترده، آوارگی را از سر نگذرانده باشد.»

   فرهنگ

سانسور سر بریدن جیمز فولی در توییتر؛ چالش‌ مقابله با توحش آنلاین
یک قرن سینمای چین: از نمایش سایه تا انقلاب فرهنگی مائو

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، امارات ۷/۲۴، بنیاد آزادی مطبوعات، بی بی سی، دمکراسی اکنون، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق بشر فلسطین، نهاد زنان سازمان ملل، هاآرتز، یونیسف



[۱] عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۲

پیوست‌ها: