الکس شمس/مترجم: آیدا نیکو/ویرایش:زهرا حسینی خو

 تغییر در افزاینش خشونت جنسی به روند گسترده تر‌نژاد پرستی در جامعه اسرائیل پیوسته است که با تکیه بر سیاست‌های رو به افزایش “بومی سازی”، نه تنها فلسطینی‌ها بلکه مهاجران آفریقایی را نیز مورد هدف قرار می‌دهد و از آن‌ها انسان زدایی می‌کند. …

طی چهار هفتهٔ گذشته و همزمان با بمباران غزه، جنگ دیگری در قلب و ذهن جهانیان در جریان بوده است.

این جنگ نه به مرگباری جنگ اول بستری برای بررسی تغییرات فکری موجود در جریان اصلی اسرائیل و صهیونیست فراهم می‌آورد و گواهی بر استدلال کار‌شناسان است که معتقدند جهان بینی صهیونیستی به طور فزاینده‌ای نژادپرستانه و زن-ستیز است.

دیانا بوتو، وکیل فلسطینی و عضو سابق تیم مذاکره کنندهٔ (PLO، ساف)، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری معان گفت که در هفته‌های پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه، او سیلی از صد‌ها ایمیل تهدید آمیز و خشونت بار دریافت کرده است. اگر چه دریافت چنین پیام‌های تهدید آمیزی برای بوتو تازگی ندارد، اما بنا به گفتهٔ خود او لحن و تعداد این پیام‌ها «بی‌سابقه» بوده است.

«پیام‌هایی که در گذشته دریافت می‌کردم من را دیوانه و بی‌عقل خطاب می‌کردند، اما در حال حاضر به طور مرتب پیام‌های دشنام و ناسزایی از گروه‌های سازمان یافته اسرائیلی دریافت می‌کنم که حاوی جملاتی مانند “تمام مسلمان‌های منفور را باید کشت” هستند.»

بنا به گفتهٔ خانم بوتو، از صد‌ها ایمیلی که طی چند روز گذشته به دست او رسیده همگی حاوی لحنی نژادپرستانه یا سکسیستی بوده است – از جمله تهدید به تجاوزجنسی – و در مجموع هیچ کدام حاوی استدلالی منطقی و اساسی در مخالفت با دیدگاه‌های او نبوده‌اند.

بوتو طی مصاحبه‌ای که از طریق اسکایپ با معان داشت، گفت که او بر این باور است که این تغییر لحن زبانی و افزایش خشونت جنسی به مثابه بازتابی از جنگ، نشانگر گرایشات کلی تر جامعه اسرائیل است.

«وقتی شما نخست وزیری دارید که قاتلین آن سه شهرک نشین اسرائیلی را “حیوان” خطاب می‌کند، و یا وقتی که آیلد شکد (عضو کنست)، فلسطینی‌ها را “مار” می‌نامد و خواستار “نابودی” آنهاست… همهٔ این‌ها در نظرات و پیام‌های تهدید آمیزی که ما دریافت می‌کنیم بازنمود پیدا می‌کند.

استدلال بوتو این است، مادامی که پروپاگاندای دولت اسرائیل بیش از پیش مبارزهٔ مردم فلسطین را به عنوان “شاخه‌ای” از بوکو حرام، داعش، اخوان المسلمین، و اساسا هر چیز بدی که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد ترسیم می‌کند، حقیقت جدال فلسطینی‌ها که جدالی ملی گرایانه و در جهت آزادی است به طور کامل از بین می‌رود.

الگوی دومی که بوتو در خصوص پیام‌های تهدید آمیز به آن اشاره می‌کند، تبعیض جنسی خشونت آمیز است که به زعم او به جریان غالب در گفتمان صهیونیستی تبدیل شده است. به گفته او اصلیترین تناقض این گفتمان [صهیونیستی] در ادبیات سکسیستی (تبعیض جنسیتی) آشکاری است که بر علیه چهره‌های مدافع فلسطین استفاده می‌شود. درحالی که طبق ادعای صهیونیست‌ها اسرائیل قرار است “بهشتی” برای حقوق زنان باشد.

وی به اظهارات اخیر مردخای کیدار، محقق اسرائیلی ادبیات عربی و مدرس دانشگاه مذهبی ایلان، اشاره کرد که «تنها راه “بازداشتن” تروریست‌های فلسطینی را تهدید تجاوز به مادران و خواهران آن‌ها» دانسته است.

این اظهارات او بخشی از مقایسه کلی تری میان اسرائیل و “جوامع عرب” بوده است، که در آن تنها زبان قابل درک برای عرب‌ها را خشونت جنسی می‌داند و به این ترتیب سربازان یهودی را ملزم به استفاده از آن می‌کند.

بوتو می‌گوید:«این باور که اسرائیل از حقوق زنان دفاع کرده و آن را به رسمیت می‌شناسد، به آنان [اسرائیلی‌ها] اجازه می‌دهد تا از این نوع ادبیات خشونت بار جنسی علیه زنان استفاده کنند.»

به علاوه «اهمیت بررسی این بخش از گفتمان آنجاست که، به باور برخی [اسرائیل] دولتی بسیار لیبرال و خارق العاده است و زنان باید بیاموزند که چگونه این گفتمان را بپذیرند.»

این نگاه خصمانه کاملا متفاوت با قبل است… پروپاگاندای اسرائیل طی شش سال گذشته، به طور نظاممند بر روی «انسانیت زدایی فلسطینیان تمرکز کرده است.»

«تنفری که به ما اعمال می‌شود، بازتاب گسترده‌ای است از آنچه که در اسرائیل می‌گذرد.»

شئ انگاری بدن فلسطینی‌ها، بازتابی از خشونت

سیمونا شارونی، مدیر بخش مطالعات زنان و جنسیت دانشگاه سانی پلتسبورگ (SUNNY Plattsburge) و متخصص مطالعات جنسیت و نظامی شدگی اسرائیل / فلسطین، در گفتگویی که از طریق ایمیل با معان داشت، اظهار داشت که تصاویری از خشونت جنسیتی که طی حملات جاری [به غزه] مورد استفاده قرار گرفته است، در مقایسه با قبل، «شدید‌تر و عریان‌تر است و شباهت بسیار زیادی به پورنوگرافی دارد.»

وی ادامه می‌دهد: «در بستر حمله اسرائیل به غزه، زنان فلسطینی، هم به عنوان فلسطینی و هم به عنوان زن، قربانی اشغال و خشونت شده‌اند. روشن است که شئ انگاری بدن زنان فلسطینی، استعاره‌ای است از خشونت این عملیات، آسیب پذیری قربانیان و عدم مسئولیت و پاسخگویی عاملان.»

اگر چه این [سطح از خشونت] تازگی ندارد، اما «این حملهٔ وحشتناک بستری را فراهم کرده است که به استفاده از ادبیات نژادپرستانه، ضد همجنسگرایانه و سکسیستی (زن ستیز)، علیه هرکسی که با جنگ مخالفت است، مشروعیت داده.» شارونی اضافه می‌کند که «اصولاً چنین حملاتی در زمان جنگ مشروعیت بیشتری پیدا می‌کنند، حتی علیه اسرائیلی‌های یهودی که با جنگ مخالف هستند.» همچنین تاکید می‌کند که «خشونت جنسی در تار و پود فرهنگ قویاً نظامی شده اسرائیل تنیده شده است» و تنها دعوت از سربازان به استفاده از خشونت تحت عنوان «امنیت ملی» و همچنین مرگ و میر آن‌ها در این پروسه است که این پدیده را نمایان‌تر می‌کند.

شارونی می‌گوید، از زمانی که تعدادی از سربازان اسرائیلی در این حملات کشته شده‌اند، گروه‌هایی در فیس بوک ایجاد شده که در آن زنان یهودی اسرائیلی، تحت عنوان «حمایت از نیروهای نظامی» بدن خود را در معرض رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهند. فرستاندن عکس‌هایی از بخش‌های بدن خود همراه با پیام‌هایی در حمایت از ارتش به گروه‌هایی مانند «حمایت از ارتش اسرائیل» توسط زنان، پدیده‌ای تازه است.

«اینکه سربازان اسرائیلی، به ویژه در زمان جنگ، بدن زنان را حق بی‌چون چرای خود می‌دانند، پدیده جدیدی نیست… اما چیزی که دراین میان تازگی دارد این است که این حق عموما مورد استقبال زنان قرار گرفته است.»

اگر چه این روند [خشونت جنسی]، بخش جدایی ناپذیراز ایدئولوژی صهیونیستی از حتی قبل از سال ۱۹۴۸ بوده است، اما فضای فکری پس از حملات ۱۱ سپتامبر، و تاکید بر جنگ بین غرب و اسلام، این چارچوب را به طور قابل توجهی تغییر داد. به باور برخی این تغییردر چارچوب ایدئولوژیک، درعین حال که داعیهٔ دفاع از لیبرالیسم دارد، به طور هم زمان نوع جدیدی از نفرت ایجاد کرده که به یک جهان بینی تماماً گستاخانه، نژادپرستانه و سکسیستی ترغیب می‌کند.

«بی‌بی‌قبل از انزال بیرون نکش»

یوسف منیر، مدیر اجرایی مرکز فلسطین در واشنگتن دی. سی [آمریکا]، درمصاحبه‌ای تلفنی به معان گفت که به باور او در طی ده سال گذشته که او مشغول کار بر روی مسائل مربوط به خاورمیانه بوده، گرایش به سوی خشونت جنسی بسیار صریح و روشن‌تر شده است.

منیر به کارتونی اشاره می‌کند که در طی یک ماه گذشته به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی اسرائیل منتشر شده بود، تصویر زنی که نقاب برچهره دارد و بر روی تختی دراز کشیده و کلمه «غزه» بر رویش نوشته شده است، با این عنوان که «بی‌بی‌ این بار قبل از انزال بیرون نکش!» امضا؛ «شهروندان حامی حملات زمینی»

به تعبیر معیر «تغییر واضح و روشنی روی داده که نه تنها مشابه وضعیت تجاوز است، بلکه با پذیرفتن دینامیک قدرت آن را تشویق هم می‌کند. سطحی از شرارت که تاکنون دیده نشده است.»

«این پدیده در حال حاضر به سطح آمده اما ریشه‌های بسیارعمیقی دارد، و از این لحاظ به نوعی متفاوت با قبل است و واقعا نگران کننده است.»

«درحالی که اسرائیل مدعی دفاع ازحقوق زنان است، از ادبیاتی خطاب به زنان فلسطینی و به طور کلی مردم فلسطین استفاده می‌کند، که کوچک‌ترین بویی از نگرانی برای زنان نبرده است.»

به زعم منیر، تغییر در افزاینش خشونت جنسی به روند گسترده تر‌نژاد پرستی در جامعه اسرائیل پیوسته است که با تکیه بر سیاست‌های رو به افزایش “بومی سازی”، نه تنها فلسطینی‌ها بلکه مهاجران آفریقایی را نیز مورد هدف قرار می‌دهد و از آن‌ها انسان زدایی می‌کند.

معیر می‌گویید شواهد این تغییرات در جامعهٔ اسرائیلی را می‌توان در کمپین‌های «حمایت از زنان یهودی در برابر مردان عرب» مشاهده کرد. ه گروه مشهور لوا‌ها یکی از آنهاست که مخالف پیوند نژادی است و به منظور جلوگیری از اختلاط نژادی در مکان‌های عمومی پرسه می‌زند.

هدف این سیاست‌ها صرفاً حفاظت از زنان یهودی نیست، بلکه محافظت از قبیله و نیز نبردی دائم بر سر مسائل جمعیتی و میزان زاد و ولد فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است که بنیان‌های دولت اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

انسان زدایی از انسان‌ها وتصور آن‌ها به عنوان تهدیدی ذاتی، بستری فراهم می‌آورد که در آن نژادپرستی، خشونت جنسی، و مانند آن مشروعیت خواهد یافت.

منبع:فیس بوک نگاه سوم

منبع www.maannews.net