iranPresentation1

سیمین بهبهانی ۱۳۰۶ _ ۱۳۹۳

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

محسنی اژه ای: اتهام خبرنگار واشینگتن پست و دو روزنامه نگار دیگر “امنیتی” است
رادیو فردا ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران اتهام خبرنگار واشینگتن پست و دو روزنامه نگار دیگر را که ماه گذشته در تهران بازداشت شدند را “امنیتی” توصیف کرد.

افزایش سرکوب و دستگیری‌ بهائیان ایران
رادیو زمانه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ دستگیری پنج بهائی در تهران نشانۀ افزایش موارد بازداشت و زندانی نمودن بهائیان در ایران در ماه‌های اخیر است.

پلیس ایران از دستگیری بیش از ۷۰۰ «هنجارشکن» در سواحل ایران در تابستان خبر داد
رادیو فردا ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی ایران، از دستگیری بیش از ۷۰۰ نفر در تابستان ۱۳۹۳ در قالب طرحی موسوم به طرح «سالم‌ سازی دریا» خبر داد. او افراد بازداشتی را  «هنجارشکن» خواند.

 قطع انگشتان یک سارق در ملاء عام
ایسنا ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ حکم قطع چهار انگشت دست راست فردی که جرایم سرقت، کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع را در پرونده خود داشت در شهرستان ابرکوه استان یزد با حضور مسوولان قضایی و انتظامی به اجرا درآمد.

 شهرداری با متهم کردن کودکان کار، از مسوولیت های خود شانه خالی می‌ کند
ایلنا ۱ شهریور ۱۳۹۳ شهرداری چگونه به خود اجازه می ‌دهد که میزان شرف و عزت شهروندان را تعیین کند. اگر نهادی به شرف و عزت اعتقاد دارد باید در رفتار و عملکرد خود در برخورد با دستفروشان و کارگران خدماتی، آن را نشان دهد و وظایف خود را در برابر کودکان کار به درستی انجام دهد.

     زندان

پرونده سراج‌ الدین میردامادی در دادگاه تجدیدنظر
روزنامه دنیای اقتصاد ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ پرونده «سراج‌الدین میردامادی» با اعتراض او به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. میردامادی، روزنامه ‌نگار و فعال سیاسی، پس از بازگشت به ایران، مرداد سال گذشته تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، میردامادی را به پنج سال حبس محکوم کرده است.

 هدید به مرگ زندانی عقیدتی سعید عابدینی از سوی زندانیان با عقاید افراطی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی- آمریکایی که به هشت سال  زندان محکوم است، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: همسرش از سوی تعدادی از زندانیان سالن ۴ زندان رجایی شهر کرج، که خود را از هواداران گروه داعش می دانند به مرگ تهدید شده است.

 بازگشت سلمان خلیل‌ پور به زندان رجایی شهر
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ سلمان خلیل ‌پور، شاعر فعال سیاسی طیف چپ، پس از گذراندن مرخصی درمانی، جهت ادامه حبس خود به زندان رجایی شهر بازگشته است.

 سه فعال سیاسی کُرد در مهاباد به ١٣٨ ماه زندان محکوم شدند
کردپا ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ابراهیم غدیرفر روحانی کُرد، حسین پورمصطفی اقدم و حسین غزل سه شهروند کُرد شهر مهاباد هستند که به اتهام ‌های جداگانه حکم زندان برای آن ها صادر شده است.

 علیرضا کرامتی ‌راد فعال حقوق کودکان به زندان رفت
رادیو زمانه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ علیرضا کرامتی ‌راد، فعال اجتماعی، برای اجرای حکم زندان، راهی زندان رجایی‌‌ شهر شد. این فعال حقوق کودک، به دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 به دنبال انتقال غیرقانونی افشین کرم‌ پور به اوین؛ حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو به زندان بازگشتند
مجذوبان نور ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ در پی انتقال ناگهانی افشین کرم ‌پور وکیل زندانی دراویش گنابادی از بیمارستان شهدای تجریش به بند ۴ زندان اوین، حمیدرضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو دو درویش زندانی بستری در آن بیمارستان، در اقدامی همدلانه با برادرشان، به زندان بازگشتند.

 محکومیت زندان علی اصغر غروی، نویسنده مقاله روزنامه بهار تایید شد
جرس ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ حکم پرونده «علی اصغر غروی» نویسنده مقاله روزنامه توقیف شده «بهار» مبنی بر شش ماه حبس از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، تایید شد.

 ضرب و شتم محسن برزگر در زندان بابل
کلمه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ یک مجرم خطرناک که به اعدام محکوم شده است، در حضور سایر زندانیان و سر وکیل بند زندان متی کلای بابل، ابتدا محسن برزگر را به مرگ تهدید کرد و سپس وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

 شش عضو یک سازمان سیاسی در ایران چهار ماه است که در بازداشت‌ به‌ سر می ‌برند
رادیو زمانه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ مأموران وزارت اطلاعات ایران در تاریخ ٢٠ فروردین‌ ماه سال جاری شش تن از اعضای یک سازمان سیاسی به نام «سازمان علم حق و عدالت» را پس از ضرب و شتم بازداشت‌ کرده است.

 انور حسین‌پناهی در پی ضرب و شتم نیروهای امنیتی در بیمارستان بستری شد
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۱ شهریور ۱۳۹۳ خانواده انور حسین‌پناهی، فعال مدنی کرد می‌گویند این فعال مدنی روز چهارشنبه، ۲۹ مرادماه، مقابل منزل خود در تهران از سوی ماموران نهادهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

    دفاع از حقوق بشر

تصویب بررسی طرح کنوانسیون بین المللی برای پیشگیری و مجازات جرایم علیه بشریت در کمیسیون حقوق بین الملل
حقوق بشر و ایران ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ کمیسیون حقوق بین الملل ملل متحد به عنوان نهاد مسوول در توسعه و تدوین حقوق بین الملل در سطح سازمان ملل متحد طرح کنوانسیون بین المللی برای پیشگیری و مجازات جرایم علیه بشریت که تا پیش از این بر مبنای تصمیم کمیسیون در سال ۲۰۱۳ در برنامه بلندمدت آن قرار گرفته بود، به برنامه کاری فعال خود منتقل نمود. انتقال این طرح  به دستور کار کمیسیون حقوق بین الملل توجه عمومی به ویژه به بزه دیدگان این جنایات را فراهم ساخته است.

 دیده‌ بان حقوق بشر: روحانی برای آزادی زندانیان بیشتر تلاش کند
جرس ۲۸ مرداد ۱۳۹۳  دیده‌ بان حقوق بشر در بیانیه‌ ای از موج جدید بازداشت‌ ها و صدور و اجرای احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد. این سازمان هرچند مسوولیت اصلی را بر عهده قوه قضاییه دانسته اما از روحانی خواسته تا در این زمینه بیشتر تلاش کند.

 دیدبان حقوق بشر: ده‌ها نفر در کرج به‌ طور غیرقانونی زندانی ‌اند
رادیو فردا ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد، از مقامات ایران خواست تا ده‌ ها فردی را که به گفته این نهاد تنها به دلیل استفاده از حقوق بنیادی خود از جمله ابراز عقاید و شرکت در گردهمایی‌ های صلح‌ طلبانه دستگیر و زندانی شده ‌اند «بلافاصله و بی‌ قید و شرط» آزاد کند.

 صدور حکم قرون وسطایی ۲۵ و ۵۰ ضربه شلاق علیه دو عکاس را محکوم می ‌کنیم
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ گزارش گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از صدور حکم قرون وسطایی ۲۵ و ۵۰ ضربه شلاق از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین علیه دو خبرنگار عکاس خلیل امامی و عباس علی‌ پور اعلام می ‌کند.

 تحصیلات عالی نباید در انحصار باندهای قدرت درآید
کانون مدافعان حقوق بشر ۲ شهریور ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در مرداد ماه ۱۳۹۳ پرداخت. کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به جوانانی که به دلایل سیاسی و عقیدتی از تحصیل در مقاطع عالی بازمانده اند، بر ضرورت کنار گذاشتن تبعیض های آموزشی تأکید کرد.

    زنان

رایزنی وزارت ورزش برای حضور زنان در ورزشگاه ها
بیدارزنی ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزیر ورزش و جوانان از رایزنی با سازمان های مسوول برای حضور زنان در ورزشگاه ها خبر داد و گفت: در حال حاضر پیگیر آن هستیم که بتوانیم قوانین مربوط به حضور زنان در مکان های ورزشی را تدوین کنیم.

 تدوین قانون حضور بانوان در ورزشگاه‌ ها
روزنامه شرق ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزیر ورزش و جوانان خبر از تدوین مقررات و ضوابط حضور زنان در اماکن ورزشی می ‌دهد. او در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ ها گفت: با توجه به این که حضور زنان در ورزشگاه‌ ها و اماکن ورزشی موضوعی خاص است و در حیطه تصمیم ‌گیری وزارت ورزش و جوانان نیست، در تعامل با سایر نهادهای مذکور ضوابط و مقررات حضور زنان در اماکن ورزشی در حال تدوین است.

 سازمان ملل برای لغو طرح‌ های ضد زن در مجلس ایران مداخله کند
عدالت برای ایران ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ عدالت برای ایران خواستار مداخله نهادهای سازمان ملل برای توقف تصویب قوانین ناقض حقوق زنان در مجلس شورای اسلامی ایران شد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تقلب در محصولات غذایی در ایران بیداد می‌ کند
رادیو زمانه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ رسول کدخدایی، رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: تقلب در مواد غذایی در کشور بیداد می‌ کند و دستگاه‌ های نظارتی نظارت لازم را نمی ‌توانند انجام دهند.

 به ‌زودی پیاده از دریای خزر رد می‌ شویم
روزنامه شهروند ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ قوم «آزتک» قومی است که دارد خاک تهران را به توبره می‌ کشد. زمین‌ های زعفرانیه و تجریش و ولنجک را هم همین‌ طور. رشته‌ کوه البرز را هم دارد عین کیک تکه ‌تکه می ‌کند و نجویده قورت می ‌دهد. آن طرف کوه البرز، جنگل های مازندران را هم.  جنگل که چه عرض کنم، تک‌ تک درخت ‌های مازندران را.

 هزینه‌ های درمان سالانه ۷۰۰ هزار نفر را زیر خط فقر می‌ برد
روزنامه خراسان ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ به زیر خط فقر رفتن سالانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور، به دلیل هزینه های بالای درمان، ضرورت یکپارچه شدن خدمات در حوزه بهداشت و درمان، تأکید بر اجرای قوانین و جزیره ای عمل کردن در اجرای قانون، از جمله مهم ترین نکاتی بود که وزیر بهداشت در دومین همایش علمی کاربردی مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت بهداشت به آن اشاره کرد.

 وضعیت آب تهران قرمز می‌ شود/ سد لار خشک شد
خبرگزاری تسنیم ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ وضعیت ذخیره آب پشت سدهای پنجگانه تهران نشان می دهد که در صورت تداوم روند فعلی، وضعیت آب در کلان شهر تهران از زرد به قرمز در پاییز خواهد رسید. در حال حاضر، تنها ۲۸ درصد مخازن سدهای تهران از آب پُر شده است.
کمبود آب در روستای محمدآباد به شهر
جیره‌ بندی آب در برخی مناطق دشتستان
قطع آب آشامیدنی بخش بزرگی از اصفهان
خشک شدن هامون اقتصاد سیستان و بلوچستان را در معرض خطر قرار داده است

 مرگ یک کارگر بر اثر حمله ماموران منتسب به سد معبر شهرداری تهران
بی بی سی فارسی ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ گزارش ها از ایران حاکی است کارگری که بر اثر ضرب و شتم توسط ماموران منتسب به گشت سد معبر شهرداری تهران به مدت یک هفته در بیمارستان بستری شده بود، روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه در بیمارستان نورافشار تهران جان باخته است.

 تأخیر یک تا ۴ ماهه در پرداخت حقوق کارگران منطقه صنعتی آبیک
خبرگزاری ایلنا ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ «در این واحد‌ها بیش از ۸۰۰ کارگر شاغلند. با وجود آن که تعدادی از این واحد‌ها از وضعیت مالی خوبی برخوردارند اما به دلایلی که کارگران از آن بی ‌اطلاعند، حقوق آنان را با تاخیر پرداخت می‌ کنند.»

     فرهنگ

سیمین بهبهانی درگذشت
پیکر سیمین بهبهانی سرانجام در بهشت زهرا به خاک سپرده می‌ شود
وداع با سیمین بهبهانی در شبکه‌ های اجتماعی
ستایش رسانه ‌های معتبر جهان از سیمین بهبهانی
«اگر حرف‌ هایم را نزنم، می ‌میرم» − سیمین بهبهانی در پاریس
سیمین، جان ایران است
پیام زندانیان سیاسی رجایی‌ شهر: ماتم استبداد، سینه سیمین شعر ایران را می‌ فشرد
جنبش زنان بزرگترین حامی خود را از دست داد
سیمین بهبهانی دیده بر خاک کشید
گزارش تصویری تشییع پیکر سیمین بهبهانی
براهنی: «شعر بهبهانی صلای سربلندی آزادی است»
طلوع طلایی غزل‌ بانوی ایران

 کنسرت شهرام ناظری در همدان مجوز نگرفت
خبرگزاری مهر ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ نماینده سازمان های مردم نهاد در هیات نظارت استان همدان گفت: کنسرت استاد شهرام ناظری که قرار بود در روزهای دوم و سوم شهریور ماه در همدان برگزار شود، به دلیل وجود بخشنامه وزارت ارشاد دولت یازدهم مبنی بر ممنوعیت برگزاری کنسرت در سالن های بالای ۵۰۰ صندلی، اجرا نمی شود.

 روایت مسعود کیمیایی از سعید امامی
روزنامه شرق ۲ شهرویر ۱۳۹۳ کیمیایی در بخشی از گفت ‌و گوهای خویش در مورد سعید امامی می گوید: «من از جایی پول نگرفتم، مثل یک هنرمند پاک این را می‌ گویم، من سعید امامی را دوبار دیدم، او یک مامور بود و هروقت آن ها کسی مثل من را بخواهند، باید برود، چه من و چه شما باشیم، فرقی نمی‌ کند، پس این حرف را، تمام کنید برای من. سعید امامی را پتک کرده و دایم بر سرم می ‌کوبند.»

   سیاست

 مجلس ایران وزیر علوم را برکنار کرد؛ نجفی با حکم روحانی سرپرست وزارت علوم شد
بی بی سی فارسی ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث درباره کارنامه رضا فرجی دانا، وزیر علوم کابینه حسن روحانی، به دنبال یک رای گیری با ورقه که به صورت مخفی انجام شد، با ۱۴۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، به “عدم اعتماد” رای دادند و آقای فرجی دانا را برکنار کردند.
نطق‌های روز استیضاح «دانا»
بازتاب «عدم‌اعتماد» بهارستان به «دانا»

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند، دنیای اقتصاد، خراسان سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، کلمه، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، حقوق بشر و ایران بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق‌بشر، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۰

پیوست‌ها: