زنان-690x25961

گرامی داشت ستاره غزل معاصر پارسی سیمین بهبهانی در انجمن خراسانیان در کابل

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

مرگ دست کم پنج زن در یک روز در غرب افغانستان
خبرگزاری بخدی، ۲۶ آگوست ۲۰۱۴ در جریان ۲۴ ساعت گذشته، دست کم پنج زن براثر خشونت های خانوادگی در هرات کشته شده اند. سه زن براثر شلیک گلوله، یک زن براثر ضربات چاقو و یک خانم دیگر در نتیجه لت و کوب شدید جان خود را از دست داده اند، عبدالروف احمدی، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید که مرگ این پنج زن در طول یک روز در هرات بی سابقه بوده است.
جسد دو زن در هرات پیدا شد
اعلا‌میه مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد قتل یک زن در تخار

بیوه های جنگ افغانستان
بی بی سی، ۱۸ اگوست ۲۰۱۴ بیوه های جنگ افغانستان: مستند رادیویی از زرغونه کرگر درباره زنان افغان و بریتانیایی که شوهران شان را در جنگ افغانستان از دست داده‏اند. اما زندگی این بیوه‌ها پس از شوهران شان، چگونه است و چه تفاوت‌هایی در زندگی بیوه‌های بریتانیایی و افغان دیده می‌شود.

 سوریه؛ دخترهایی که مادر می‌شوند
بی بی سی، ۲۵ اگوست ۲۰۱۴ سازمان ملل به بی بی سی گفته افزایش تعداد دختر بچه هایی که جنگ سوریه آواره شان کرده و وادار به ازدواج می شوند، مایه نگرانی جدی است. قبلا میزان این ازدواج ها در سوریه ی قبل از جنگ ۱۳ درصد بود، حالا این رقم بین آوارگان سوری در اردن به ۲۵ درصد رسیده. اورلا گیرین گزارش می دهد.

 افزایش گفتمان خشونت جنسی در بحبوبه حمله به غزه
اخبار روز، ۲۳ اگوست ۲۰۱۴  تغییر در افزاینش خشونت جنسی به روند گسترده تر‌نژاد پرستی در جامعه اسرائیل پیوسته است که با تکیه بر سیاست‌های رو به افزایش “بومی سازی”، نه تنها فلسطینی‌ها بلکه مهاجران آفریقایی را نیز مورد هدف قرار می‌دهد و از آن‌ها انسان زدایی می‌کند.

     دفاع از حقوق بشر

تلاش یونیسف برای کاهش مرگ و میر مادران در شمال افغانستان
فارسی.رو، ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ اندرو موریس مسوول اداره یونسیف در شمال می گوید: آنان برای کاهش مرگ و میر مادران برنامه های تازه ای را در دست گرفته اند. به گفته وی این برنامه ها در ۵ سال اجرا خواهند شد. او می گوید: بهبود صحت مادران و کودکان از طریق دسترسی به مراکز صحی ثابت و سیار، ارایه مشوره های صحی برای تنظیم خانواده، آموزش قابله های محلی و همکاری با وزارت صحت بخشی از این برنامه هاست.
افغانستان گراف مرگ و میر مادران در کندز پایین امده است

محاسبه خسارت به زنان در عراق: مسئله وجدان جهانی
نهاد زنان سازمان ملل، ۱۹ آگوست ۲۰۱۴  فومزیل ملامبو ـ‏ انگکوکا (معاون دبیر کل و رییس نهاد زنان سازمان ملل): از ماه جون تاکنون، در مجموع ۴/۱ میلیون نفر در نتیجه بحران خانه هایشان را ترک کرده اند. برای زنان و دختران عراقی، تسخیر شهرهایشان به دست افراط گرایان خطر فوری، مشخص و وحشتباری برای امنیت و حقوق آنها به حساب می آید. زنان و دختران، علاوه بر از دست دادن خانه، اموال و امکان زیست، هدف ربایش، تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری هستند.

 احیای جایگاه و فضایی امن برای بازگشت دانش آموزان نیجریه ای
سازمان ملل متحد، ۲۰ آگوست ۲۰۱۴ راتی ندلوو، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیجریه روز ۲۰ آگوست گفت که اعاده حیثیت  برای دانش آموزان دختری که توسط شبه نظامیان بوکو حرام ربوده شده و باز می گردند،  به منظور استقرار مجدد این دختران در یک “فضای امن” در جامعه اساسی است.

 بیانیه همبستگی با مردم فلسطین در غزه و جوینده گان آزادی و عدالت جهانی
صدای یهودی برای صلح، ۶ آگوست ۲۰۱۴ همچو فمینیست های فلسطینی، بومی، زنان رنگین پوست، ضد نژادپرستی و یهودی که در طیف وسیعی از مبارزات عدالت اجتماعی دخیل هستیم، ما قتل عام فعلی فلسطینی ها را در غزه به شدت محکوم کرده، حمایت و تعهد خود را به جنبش بین المللی رو به رشد برای فلسطین آزاد، عدالت نژادی، برابری، و آزادی برای همه تأیید می کنیم. (امضاهای فمینیست های سرشناس همچو جودیت باتلر، زیلا آیزنشتاین، ان گوارا و غیره)

 کودکان
افغانستان گزارش تحقیق ملی در مورد بچه ‏بازی در افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بنا بر صلاحیت‏های قانونی خود، تحقیق ملی را در مورد عوامل و پیامدهای بچه ‏بازی در افغانستان راه اندازی نمود. نتایج این تحقیق ملی از طریق مصاحبه با عاملین، قربانیان بچه‏ بازی و هم چنین آگاهان محلی و شاهدین این رسم به دست آمده است.
افزایش تجاوز جنسی به کودکان و نوجوانان در افغانستان
افغانستان کودک ۹ ساله در ولایت پروان از چنگ آدم ربایان ازاد شد
افغانستان پنجاه کودک افغان بعد از تداوى در آلمان به کشور بازگشت

بیانیه در باره مرگ کودکان در اسراییل و غزه
یونیسف، ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ مرگ کودک چهار ساله اسراییلی در حمله موشکی دیروز و مرگ دو کودک فلسطینی در غزه در حمله هوایی امروز صبح به شمار ۴۷۸ کودک فلسطینی کشته شده در حمله به غزه در ماه گذشته می افزاید… کودکان بار جنگی را به دوش می کشند که خود به راه نیانداخته اند. این جنگ رنج وحشتناکی را بر کودکان وارد می سازد و تاثیر تخریب کننده ای بر زیرساخت بهداشت، آموزش و زندگی آنها دارد. یونیسف یک بار دیگر از تمام طرف های درگیری می خواهد از غیرنظامیان، به ویژه کودکان، که الزام حقوق بین المللی است، محافظت کنند…» گزارش خبری: مرگ کودک ۴ ساله اسراییلی بحران غزه را «تشدید» می‌کند.
ایران دختر هشت ساله قربانی کودک آزاری به بهزیستی منتقل شد

ایران در واکنش به تبلیغات شهرداری در تهران؛ علیه زنان و کودکان کار
رادیو زمانه، ۲۴ آگوست ۲۰۱۴  یک فعال حقوق کودک در واکنش به تابلویی که در برخی ایستگاههای مترو نصب شده و در آن کودکانی را که در مترو از مردم در خواست کمک می کنند، فاقد عزت و شرف خوانده است، گفت: متهم کردن کودکان کار برای برخی نهادها، به راهکاری برای شانه خالی کردن از وظایفشان در مورد این کودکان تبدیل شده است.

     قوانین و لوایح

 سازمان ملل برای لغو طرح‌های ضد زن در مجلس ایران مداخله کند
عدالت برای ایران، ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ عدالت برای ایران خواستار مداخله مداخله نهادهای سازمان ملل برای توقف تصویب قوانین ناقض حقوق زنان در مجلس شورای اسلامی ایران شد. «طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» و «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» که در دستور کار نمایندگان مجلس ایران قرار دارند، حقوق زنان را بیش از پیش  محدود می‌کنند و هدف اصلی آنها افزایش تولید مثل و کار خانگی زنان در راستای ملت‌سازی و افزایش جمعیت  است.

 نگاهی به قانون جدید حمایت خانواده: حضانت در قوانین ایران
مهرخانه، ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ قانون ایران با اتکا بر فقه امامیه، قوانین و مقرراتی مربوط به حضانت در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده مقرر داشته است که دراین نوشتار به طور خلاصه به بررسی وضعیت حضانت در ایران و شرایط مختلف آن پرداخته شده است.

 تغییر قانون مهریه چه پیامدهایی به همراه داشته است؟
مهرخانه، ۲۱ اگوست ۲۰۱۴ کارشناسنان با توجه به شناخت ویژگی‌های جامعه ایرانی مانند ویژگی نمایشی‌بودن جامعه از یکسو و وضعیت مسائل حقوقی خانواده این قانون‌گذاری را علی‌رغم اینکه منجر به کاهش شدید زندانیان این ماده‌قانونی می‌شود، کارآمد نمی‌دانند و معتقدند باید برای مهریه چاره‌ای دیگر اندیشیده شود.

      حقوق مدنی و سیاسی

سیما سمر: افغانستان با ثبات، وابسته به تامین صلح از طریق نهادهای تحصیلی است
خبرگزاری بخدی، ۲۲ آگوست ۲۰۱۴ سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که از طریق نهادهای تحصیلی، می توان صلح را به گونه پایدار در کشور تامین کرد.
به منظور تأمین مساوات در تعلیم و تربیه، وزارت معارف افغانستان شمار معلمان اناث را افزایش می دهد

کامرون – بالا بردن صدا ها علیه تجاوز فقط بخشی از راه حال است
زنان تحت قوانین مسلمان، ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ اگرچه مدافعان حقوق زنان در کامرون قربانیان تجاوز را تشویق به صحبت می کنند، واقعیت های اقتصادی و اجتماعی عدالت جویی را برای قربانیان بسیار دشوار می سازد. روایتهای کومفورت موسا، ژورنالیست کامرونی را در این باره مطالعه کنید.

 قرضه های کوچک در اردن برای توانمند سازی زنان  سازگار نیست
گاردین، ۲۰ آگوست ۲۰۱۴ کشور اردن برای توانمند سازی زنان از نظر اقتصادی، قرضه های کوچک در اختیار شرکت های خرد می گذارد. در اردن، تعداد کمی از زنان در مشاغل رسمی کار می کنند، اما بسیاری از آنها به طور غیر رسمی در زمینه هایی مانند خیاطی، ساخت روغن جامد، چرم و صنایع دستی مشغول به کار هستند. اما آیا استراتژی توسعه این کشور که توسط دولت و اهدا کنندگان کمک های خارجی حمایت می شود، مانع پیشرفت زنانی می شود که باید از کمک برخوردار باشند؟

 برنامه آموزشی «شهر امن» برای آموزش نوجوانان: «هیچ‌کس حق ندارد بدن ما را لمس کند! هیچ‌کس!»
مهرخانه، ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ اخیراً در کشور مصر، کارگاهی برای آموزش دختران و پسران نوجوان برای پیشگیری از اذیت و آزار جنسی برگزار شده است. محور اصلی این کارگاه این عبارت عنوان شده است: «هیچ‌کس حق ندارد بدن ما را لمس کند! هیچ‌کس»!

 مرگ و میر مادران؟ این فقط زنان فقیر آفریقایی و آسیایی هستند که جان خود را از دست می دهند
گاردین، ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ با باقی ماندن ۵۰۰ روز تا پایان اهداف توسعه هزاره، اهداف مربوط به بهداشت و سلامتی مادران تحقق نیافته اند. استر ورای معتقد است که بخش مهمی از کار او رساندن پیام جلوگیری از بارداری است. او همراه با تیم خود از درمانگاه ماری ستوپس  شهر آکرا (گانا)، به مکان های پر جمعیت می رود تا با مردم در مورد ارزش برنامه ریزی خانواده، خطرات ناشی از ازدواج زودهنگام و اهمیت دسترسی زنان به تمام خدمات بهداشتی و درمانی که ممکن است آنها را  از مرگ هنگام بارداری و یا زایمان نجات دهد، صحبت می کند.
میکروچیپ ضد بارداری؛ تازه‌ترین روش جلوگیری از بارداری
عدم «توازن جنسیتی» در جهان فناوری

        فرهنگ و جامعه

سیمین بهبهانی شاعر “ستاره دیده فرو بست و آرمید بیا” به جاویدانگان پیوست
رادیو آزادی، ۱۹ آگوست ۲۰۱۴ سیمن خلیلی که بعد ها به اسم فامیلی شوهرش “بهبهانی” مشهور شد، به تاریخ بیست و هشتم سرطان سال ۱۳۰۶ شمسی در شهر تهران به دنیا آمد. پدرش عباس خلیلی شاعر، نویسنده و مدیر روزنامهء “اقدام” بود و به زبان های فارسی و عربی شعر می سرود. سیمین بهبهانی از آوان کودکی احساسات و عواطف اش را در حریر واژه ها می ریخت و نخستین شعرش زمانی که هنوز چهارده سال داشت در روزنامهء “نوبهار” که در آن زمان توسط ملک الشعرا بهار اداره می شد، نشر شد. سیمین بهبهانی به سرودن شعر ادامه داد و مقام “نیمای غزل” را در ایران از آن خود ساخت.
بیش از سه صد تصنیف سیمین بهبهانی را آهنگسازان مشهور آهنگ ساخته و توسط آواز خوانان معروف اجرا شده است که زنده یاد احمد ظاهر یکی از آنها بود. تصنیف “هوای گریه بامن” سیمین بهبهانی با صدای همایون شجریان

جنبش زنان بزرگترین حامی خود را از دست داد
مستند سیمین بهبهانی، «از شعر این خانه»
سیمین و ترانه‌هایش؛ از عشق تا وطن
سیمین بهبهانی؛ سمبل اعتراض و عشق
صدای سیمین بهبهانی غزل سرای معاصر فارسی خاموش شد
جامه عزا بر تن ما: خاموشی «سیمین بهبهانی»، بانوی غزل ایران
سرود خوانی اعتراضی فعالان زنان در تشییع جنازه رسمی سیمین بهبهانی
بدرقه سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی- آلبوم عکس
البوم تصویری: تصاویر دیده نشده از مراسم خاکسپاری پیکر سیمین بهبهانی
توضیح درباره ممانعت از دفن سیمین بهبهانی در کرج
سیمین عزیز! به سوگت نمی نشینم
کانون شهروندی زنان: سیمین بانو، ما زنان قلب مان را بدرقه راهت خواهیم کرد
شکوه و عظمت مراسم سیمین بهبهانی: پیروزی برای زنان ایرانی
یادبود سیمین بهبهانی در افغانستان؛ ستاره دیده فرو بست و آرمید
شعری از حمیرا نگهت دستگیرزاده در سوگ بانوی همیشه غزل؛ سیمین بهبهانی
حضور ادبی غزل بانو، سیمین بهبهانی در ادبیات کشورهای همسایه ایران

 درخدمت و خیانت به سیمین بهبهانی
اخبار روز، ۲۴ اگوست ۲۰۱۴  تلخ است، اما واقعیت دارد. برای آن که «خط اعتدال» آبروداری کند، یکی مرتب مجبور است در همان زمان که در خلوت کار دیگر می کند، در برابر مردم تکرار کند به «وعده ها وفادار» است و دیگری مدعی شود برگزاری مراسم تشییع سیمین بهبهانی در تالار وحدت، نشانه ی اجرای «وعده ها» و «چرخش در حاکمیت» است!

 گزارش تصویری از مدرسه موش‌ها، کِ مثل کپل • بازگشت نوستالژی یک نسل
دویچه وله، ۲۳ اگوست ۲۰۱۴ کپل، خوش‌خواب، نارنجی، سرمایی، دم باریک و … این‌ها همه خاطرات نوستالژیک یک نسل هستند. به‌زودی فیلم “شهر موش‌ها ۲” ساخته مرضیه برومند اکران می‌شود. در این فیلم کپل و نارنجی با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و کپلک و صورتی فرزندان آن‌ها هستند.
بیش از ۹ درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند
رانندگی زنان روستایی افغانستان، حرکت به جلو سرعت می‌گیرد؟
زنان اروپایی در کلاس رقص و عشوه ایرانی
زندگی عجیب زنی که اولین “سکس‌شاپ” جهان را تاسیس کرد

      سیاست

فمینیستهای ضد نژادپرستی و ضد سلطنتی علیه جنگ
فمینیست وایر، ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ هیلاری رادهام کلینتون رسما در مصاحبه خود با جفری گلدبرگ از مجله آتلانتیک وارد رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شد. او تاکنون انتقادات بسیاری علیه سیاست اوباما در سوریه داشته که به اعتقاد او خلا ایجاد شده موجب رشد “تروریسم” اسلامی در منطقه شده است. در مقابل او خیلی کم، در مورد حمایت خود از رئیس جمهور اسرائیل بنیامین نتانیاهو و جنگ اسرائیل در غزه سخن گفته است. به عقیده نویسنده این مقاله، فمینیست سرشناس زیلا آیزنستاین، اگر هیلاری کلینتون به مقام ریاست جمهوری دست پیدا کند، به نام زنان و فمینیسم حمایت خود را از جنگ ادامه خواهد داد.

 جنگ علیه آینده غزه؟
دمکراسی اکنون، ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ از جولای تاکنون بیش از ۴۶۷ کودک فلسطینی کشته شده اند که بیش از مجموع تلفات کودکان در دو جنگ قبلی در غزه است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۰۰۰ کودک زخمی شده اند و در حدود ۱۰۰۰ تن از آنها در سراسر عمر معلول خواهند ماند. دست کم ۳۷۳۰۰۰ کودک نیازمند کمک روانشناختی مستقیم و تخصصی هستند. دست کم ۲۵ مدرسه چنان خسارت دیده اند که دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.  رییس دفتر محلی سازمان ملل در غزه، پرنیل آیرونساید، می گوید: «حتا یک خانواده در غزه نیست که مرگ، جراحت، از دست رفتن خانه، خسارت گسترده و آوارگی را از سر نگذرانده باشد.»

 آیا دختری مثل من می تواند یک روز به مقام دبیرکل سازمان ملل متحد برسد؟
سازمان ملل  متحد، ۲۱ آگوست ۲۰۱۴ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، یک شاگرد کلاس ۱۰ را در شهر ماپوتو در سال ۲۰۱۳ ملاقات کرد. این دختر جوان توجه دبیر کل سازمان ملل را با این سوال به خود جلب کرد “آیا دختری مثل من می تواند یک روز به مقام دبیر کل سازمان ملل متحد برسد؟”. روز ۱۲ آگوست، بان کی مون این دختر جوان را به مناسبت روز بین المللی جوانان به عنوان مهمان ویژه  دعوت به بازدید از سازمان ملل متحد کرد. مصاحبه کامل را که در استودیو تلویزیونی سازمان ملل متحد فیلم برداری شده است تماشا کنید.

 دفاع زنان در برابر داعش و «فمنیست نبودن موقتی»
مدرسه فمینیستی، ۲۴ آگوست ۲۰۱۴  در راه مبارزه با خشونت به طور عام و خشونت علیه زنان به طور خاص و تلاش برای گسترش صلح نباید از محکومیت زنانی که در یک جنگ خونین برای «دفاع» (چه دفاع از جان شان، چه دفاع از سرزمین شان) اسلحه به دست گرفته اند شروع کنیم.

 سمیه، زنی از غزه سخن می گوید
رادیو زمانه، ۲۲ اگوست ۲۰۱۴ در تاریخ ۲۱ جولای ۲۰۱۴، زنی در غزه به همراه همسر و فرزندانش از بمباران محدوده الشجاعیه فرار می کند و شرایط زندگی در مدرسه سازمان ملل را شرح می دهد.

 دختر فریبا، مغضوب پدر و گرفتار ‘رفتار بدتر از سگ’ در ازبکستان
بی بی سی، ۲۵ اگوست ۲۰۱۴ گلناره کریم‌اوا، دختر رئیس جمهور ازبکستان که زمانی جانشین احتمالی او دانسته می شد در پیامی صوتی که به بی‌بی‌سی رسیده، گفته است که در تاشکند با او و دختر ۱۷ ساله بیمارش “از سگ هم بدتر” رفتار می‌شود و خواستار کمک از خارج از ازبکستان شده است.

      گزارش، پژوهش و کتاب

شوهر، بچه، خانه: همه‌اش همین؟
اخبار روز، ۲۳ اگوست ۲۰۱۴ بتی فریدان نویسند‌ه‌ای معروف، فعال اجتماعی و از چهره‌های تاثیرگذار جنبش حق‌خواهی زنان در آمریکا در مقاله‌ای که بعدها یکی از مهم‌ترین متون جنبش زنان امریکا تلقی شد، می‌گوید در دهه پنجاه و شصت، زن ایده‌آل امریکایی یک همسر خانه‌دار بود که در خانه‌ای زیبا در حومه شهرهای بزرگ سکونت داشت و زندگی خودش را وقف شوهر، بچه‌ها و خانه‌داری می‌کرد. فریدان می‌گوید میلیون‌ها زن آمریکایی برای تحقق این رویا ازدواج کردند و به حومه‌ شهرها رفتند. اما بسیاری از این زنان در خلوتِ خود همواره با دلهره‌ای عجیب و حسی از نارضایتی مواجه بودند. پس مشکل کجا بود؟ در «فقدان زنانگی» در آنان یا در «نیازهای زندگی خانوادگی». بتی فریدان، در این مقاله به این مشکل که – به قول او – «نامی ندارد» می‌پردازد. بود. این مطلب گزیده‌ای از کتاب «رمز و راز زنانه» فریدان است که تحلیلی ارائه می‌دهد از افسردگی پنهان و سردرگمی زنان سفید طبقه متوسط در دهه پنجاه و شصت آمریکا.

 “فمنیزم، ناسیونالیزم و جنبش مسلحانه زنان کوبانی”
اخبار روز، ۲۰ اگوست ۲۰۱۴  فمینیست های نازک دل و مخالف خشونت نمی توانند درد این زنان را بفهمند. و چپ ها یی که از زاویه مخالفت با ناسیونالیسم این حرکت را مفت و مجانی به آنها می فروشند خود کسانی بی اراده و بی ربط به این حرکت اند. یا از دور دستی بر آتش دارند و از انجا که خود کاری نمی کنند، هر حرکت انقلابی و ازادیخواهانه را دودستی به جریاناتی که درگیرند تقدیم می کنند.

 معرفی کتاب: در رگ‌های آبی کم‌خون
رادیو زمانه، ۲۳ اگوست ۲۰۱۴  عشق آتش می‌زند، خطا می‌کند، از پا می‌افتد، از پا می‌افتیم، به زندگی برمی‌گردد… به زندگی برمی‌گردیم. شاید عشق، ازلی نباشد اما می‌تواند ما را ازلی کند… گفت‌وگو با سپیده جدیری به بهانه برگردان کتاب مصور «آبی گرم‌ترین رنگ است» را در همین لینک بخوانید.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، آژانس خبری پژواک، دویچه وله، رادیو زمانه، بی بی سی فارسی، دموکراسی اکنون، شهرزاد نیوز، نهاد زنان سازمان ملل متحد، مدرسه فمینیستی، روزنامه هشت صبح، زنان تحت قوانین مسلمانان، ودصم روزنامه اقتصادی افغانستان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اخبار روز، فارسی.رو، سازمان ملل متحد، صدای یهودی، رادیو فردا، یونیسف، مهرخانه، گاردین، رادیو آزادی، جمهوریت، روزنامه ماندگار، رادیو بین المللی فرانسه، فمینیست وایر، عدالت برای ایران.

هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره ۶۱

پیوست‌ها: