haft-690x259

t

منبع عکس

  سیاست

“بهمن ماه خونین، سکوت مخکموف، استقلال و سکوت روشن فکران، از نگاه بوری کریموف
۲۳ اوت، آزادگان
بوری کریموف، رئیس سابق برنامه ریزی دولتی  تاجیکستان شوروی که نامش با اتفاقات بهمن ماه خونین پیوند خورده است، علت های اصلی رخ دادن این وقایع را به سخن می آورد. او روز ۲۲ اوت سال جاری در نشست “گفتگوی تمدن ها” علت آغاز بهمن ماه خونین را مساله آمدن ارمنی ها دانست.

 آژانس گالوپ (Gallup) تاجیکستان و ازبکستان را امن ترین کشورهای پسا شوروی می شمارد
۲۲ اوت، آزادگان
بر اساس شاخص (index) قانون و ترتیب آژانس نظرسنجی گالوپ، تاجیکستان و ازبکستان از امن ترین کشور های پسا شوروی به شمار می روند. آژانس گالوپ در پی نظرسنجی خود در آسیای میانه، امتیاز ۸۸ را به این دو کشور داده است. به اطلاع این آژانس، نسبت به پنج سال پیش، تاجیکستان در نشان دهنده ها ۱۰ امتیاز بیشتر به دست آورده است.

 شورای رسانه‌ها آرزو عیسی‌اف را در نقض اصول اخلاقی مقصر دانست
۲۲ اوت، بی بی سی
آقای عیسی‌اف از نخستین روزنامه‌نگاران در تاجیکستان بود که فعالیت شرکت «کویستنت» را زیر سؤال برد. شورای رسانه‌های تاجیکستان آرزو عیسی‌اف، خبرنگار سابق رادیوی «امروز»  را، در نقض پنج بند آیین‌‌نامه اخلاق روزنامه‌نگاری مقصر دانسته است. این شورا با صدور اطلاعیه ای خبر داد که پس از دو مرحله بررسی شکایت مسئولان شرکت «کویستنت» علیه آقای عیسی‌اف به این نتیجه رسیده است.

 الوداع وطن؟ آیا تاجیکستان می تواند مهاجرین خودرا بازگرداند؟
۲۱
اوت، فرج نخست وزیر ازبکستان هنگام بازدید از وادی پرجمعیت فرغانه در ماه ژوئیه از مقامات محلی تقاضا کرده است که تمام جمعیت مهاجر را به وطن برگردانند و همه آنها با کار تأمین کنند. در مقاله گفته می شود که مشکلات مهاجرت برای تاجیکستان نیز یکی از معماهای اصلی باقی می ماند. طبق اطلاعات غیر رسمی، امروزه در روسیه حدود دو میلیون تاجیک به حیث مهاجر زندگی می کنند، اما مقامات رسمی این آماررا رد کرده اظهار می کنند که در روسیه نزدیک به یک میلیون مهاجر تاجیک مستقر هستند.

 رئیس جمهور تاجیکستان از کمبود آموزگاران در مدرسه‌های سغد انتقاد کرد
۲۱ اوت، بی بی سی
رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان سطح جهانبینی آموزگاران و برخی از متخصصین جوان در این استان را در زمان معاصر ناکافی خوانده است. به گزارش سایت ریاست جمهوری تاجیکستان در سال تحصیلی گذشته در مؤسسات آموزشی استان سغد بیش از ۳۳ هزار آموزگار فعالیت داشتند که ۷۴٪ آن‌ها دارای مدرک تحصیلات عالی بوده اند. با وجود این آقای رحمان از کمبود آموزگاران در برخی از نواحی استان سغد انتقاد کرد .اما گزارش ها حاکیست که از میان بیش از یک میلیون مهاجر کاری در خارج از تاجیکستان بویژه در روسیه، شمار قابل ملاحظه ای را افراد تحصیل کرده تشکیل می دهند.

    جامعه

از تاجیکستان زنان و مردان قاچاق می شوند
۲۲ اوت، رادیو آزادی
قاچاق انسان یکی از موضوعات مهم جامعه تاجیکستان است. قاچاق انسان در تاجیکستان بیشتر در دو شکل مشاهده می شود: قاچاق زنان و قاچاق نیروی کار رایگان. مقامات حفظ حقوق می گویند که در سال گذشته ۶۷۹ مورد قاچاق شهروندان تاجیکستان ثبت شده است. این تعداد نسبت به یک سال پیش حدود ۳۰% بیشتر است. بر اساس آمار سازمان جهانی مهاجرت زنان تاجیک در امارات متحده، ترکیه، ازبکستان و مردان بیشتر در قزاقستان و روسیه مورد قاچاق و استثمار قرار می گیرند.

 وضع نگران کننده اعتیاد
۲۳ اوت، خاور
روزهای ۲۰ و ۲۱ اوت سال جاری در شهر و نواحی استان خود مختار بدخشان تاجیکستان جلساتی مربوط به برنامه های «استراتژی ملی مبارزه با گردش غیرقانونی مواد مخدر در جمهوری تاجیکستان» برگزار گردید. هدف از برگزاری این برنامه ها بالا بردن سطح آگاهی در باره مواد مخدر شهروندان دانسته می شود. مدیریت ناحیه راشت قلعه تاکید داشتند که در همکاری در جهت جلوگیری گسترش اعتیاد و مبارزه با معاملات غیرقانونی مواد مخدر کارهای زیادی را می توان انجام داد.

 عدم وجود بهزیستی برای کودکان بی سرپرست در ختلان
۲۳ اوت، رادیو آزادی
عدم وجود بهزیستی برای کودکان بی سرپرست و آواره که از بازارها، کوچه و خیابان‌ها شب ها بازداشت می‌شوند کار مقامات انتظامی را سخت کرده است. در عملیات های پلیس پیوسته شمار زیادی از کودکان آواره و بی سرپناه دستگیر می شوند. از اول سال جاری در شهر و نواحی استان در نتیجه بیش از ۵۰۰ عملیات حدود ۲۰۰۰ کودک به اصطلاح آواره بازداشت شده و برخی به خانواده‌های شان تحویل داده شده ند. مقامات پلیس می‌گویند از اول سال جاری در میان نابالغان ۱۲۹ جرم و جنایت ثبت شده است که اغلب آن دزدی است.

 بازداشت یک ساکن به جرم تبلیغ رویه سلفیه
۱۸ اوت، بی بی سی
 پولیس از بازداشت یک ساکن شهر دوشنبه به جرم جذب جوانان به گروه‌های تندرو مذهبی در این کشور خبر داده است به گزارش سایت وزارت کشور تاجیکستان این ساکن پایتخت تاجیکستان برای دعوت به پیوستن جوانان به رویه سلفیه بازداشت شده است. همینی غازی یف ۲۵ سال داشته چهار نفر از ساکنان شهر دوشنبه را برای پیوستن به این گروه جذب کرده است. کارشناسان و حقوقدانان در تاجیکستان می‌گویند «علت اصلی پیوستن ساکنان جوان به گروه‌های مذهبی ممنوع در تاجیکستان مشکلات اقتصادی و نقض حقوق بشر است».

 در یک سال گذشته جمعیت تاجیکستان ۲.۳٪ افزایش یافت
۱۸
اوت، آسیا پلوس طی سال اخیر جمعیت تاجیکستان به میزان ۲.۳٪ افزایش یافت. طبق اطلاعات آژانس آمار تاجیکستان در اول ماه ژوئیه سال جاری جمعیت تاجیکستان بیش از ۸ میلیون و ۲۴۶ هزار نفر را تشکیل داده است که نسبت به همین دوره سال گذشته ۲.۳٪ بیشتر است. به گزارش این نهاد افزایش قابل ملاحظه جمعیت در استان ختلان و نواحی تابع مرکز دیده می شود.

 ۴۰۰۰ سامانی جریمه برای مانع شدن به تحصیل محمد و منیژه
۲۲ اوت، آزادگان
دادگاه ناحیه اسماعیل سامانی شهر دوشنبه، یک ساکن پایتخت را به جرم منع کردن فرزندانش از تحصیل به ۴۰۰۰ سامانی جریمه کرد.

   زنان

ویدیو و عکس: نامه قبل از مرگ شهلا
۲۱ اوت، رادیو آزادی
بستگان مادر جوانی که روز ۲۰ اوت در یک آرایشگاه خود را حلق آویز کرده است، شوهر این زن را در مرگ وی مقصر می دانند. شهلا رستم خواجه یوا ۲۵ ساله روز ۲۰ اوت در حالی خود را حلق آویز کرد که در بتنش طفل دوماهه داشت و دو دختر کوچک داشت. هیچ کدام این‌ها نتوانست سد راه مادر جوان شود و شهلا با نوشتن نامه‌ای قبل از مرگ در کارگاهش حلقه دار را به گردن انداخت و زندگی خود را خاتمه داد. خودکشی شهلای ۲۵ ساله در حالی است که طبق آمار رسمی روزانه در تاجیکستان دست کم یک زن قصد خودکشی می کند. طبق اطلاع وزارت کشور تاجیکستان تنها در نیمه اول سال جاری ۳۱۸ نفر قصد خودکشی کرده‌اند که از این تعداد ۱۵۳ نفرشان زن هستند.

 اقتصاد

صالح اف: کشورهای سازمان همکاری شانگهای در رشد اقتصاد جهانی نقش کلیدی دارند
۲۲
اوت، خاور در نیمه اول ماه سپتامبر در شهر دوشنبه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار می گردد که در آن مسائل مربوط به تقویت همکاری های کشورهای این سازمان معتبر در بخش های مختلف مورد بررسی قرار داده خواهد شد. مصاحبه کامل فرخ صالح اف مدیر اداره روابط اقتصاد خارجی وزارت رشد اقتصادی جمهوری را در اینجا مطالعه نمایید.

 دوشنبه برای همایش بزرگ سرمایه گذاری آماده میشود
۲۲
اوت، آسیا پلوس دولت تاجیکستان تصمیم گرفته است در روزهای ۱۵ و ۱۷ اکتبر یک همایش بزرگ بین المللی سرمایه گزاری را با شرکت تجار داخلی و خارجی برگزار کند. در حاشیه این همایش ملاقات رئیس جمهوری تاجیکستان امامعلی رحمان با نمایندگان ساختارهای تجاری و نماینده های کشورهای خارجی در نظر گرفته شده است. ضمن ملاقات های رئیس جمهور با تجار تبادل نظر در مورد توسعه تجارت در تاجیکستان و مشکلات موجود در این زمینه، صورت خواهد گرفت. تمام تدارکات این همایش به عهده کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی کشور واگذار شده است.

 کاهش تولید برق به علت کاهش تقاضای “تالکو
۱۹ اوت، آسیا پلوس در مقایسه با ماه ژوئیه سال گذشته، در سال جاری، نیروگاه های تابع شرکت «برق تاجیک» حجم تولید نیروی برق را کاهش داده اند. به گزارش مرکز مونیتورینگ وزارت رشد اقتصادی و تجارت تاجیکستان، دلیل کاهش تولید برق به کاهش تقاضای شرکت آلومینیوم تاجیک تالکو به نیروی برق می باشد.

 ژاپن قصد دارد از تاجیکستان میوه انتقال بدهد
۲۲
اوت، تاج نیوز بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان، ژاپن در حال بررسی واردات محصولات کشاورزی از تاجیکستان است. در این باره رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان آقای شریف سعید و رئیس سازمان ژاپن برای رشد تجارت خارجی اظهار نظر کرده اند.

      روابط بین الملل

آغاز رزمایش نظامی کشورهای شانگهای در چین/ حضور شرکت معروف آمریکایی در ازبکستان
۲۵ اوت، فارس نیوز
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، پنج کشور عضو سازمان همکاری شانگهای امروز (یکشنبه) در منطقه خودمختار «مغولستان داخلی» در شمال چین رزمایشی مشترک را برگزار کردند. به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، در این رزمایش که تا ۲۹ ماه اوت ادامه دارد، هفت هزار نیروی نظامی کشورهای چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان شرکت کرده‌اند. ازبکستان به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای در این رزمایش حضور ندارد. این بزرگترین رزمایش مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با شرکت یگان‌های مختلف زمینی و هوایی است که سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک در آن آزمایش می‌شود.

 آرامش در مرز افغانستان و تاجیکستان + تصاویر
۲۴ اوت، آرش نیوز
مردم در مرز «پنج» میان افغانستان و تاجیکستان این روزها فارغ از هرگونه دغدغه درگیری و احتمال سرایت بحران به مناطق همجوار به زندگی عادی مشغول بوده و با آرامش روزگار می‌گذرانند.

      علم و فرهنگ

رونمایی چند کتاب امین دهقی، نویسنده ایرانی در تاجیکستان
۲۲ اوت، بی بی سی
 سال ۲۰۰۹  برای نخستین بار آقای دهقی برای دفاع رساله نامزدی‌اش در بخش سیاست‌شناسی به تاجیکستان آمد. در تاریخ ۲۰ اوت ضمن برگزاری محفلی با حضور شعرا و نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات در تالار اتحادیه نویسندگان در شهر دوشنبه مراسم رونمایی چهار کتاب از امین دهقی، نویسنده جوان ایرانی با نامهای «مو پریشان های باد» ، «ملا بچه»، «موسفید» و «لالی خداوند» برگزار شد. در رونمایی کتاب های آقای دهقی شاعر و نویسنده‌ معروف همچنین علاقه‌مندان شعر و ادبیات، دانشجویان و استادان دانشکده و دانشگاهها شرکت و سخنرانی کردند. در این محفل گفته شد که این نخستین مجموعه داستان و حکایات آقای دهقی بوده که به خط سیریلیک در تاجیکستان منتشر شده و به دست علاقه‌مندان ادبیات می‌رسد.

 تصویب کلیات لایحه مشترک زبان فارسی بین ایران، تاجیکستان و افغانستان
۳۰ اوت، ایسنا اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه خود لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ایتا) را تصویب کردند. عبدالوحید فیاض عضوکمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: این لایحه بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان مشترک بوده و کمیسیون ما به عنوان کمیسیون فرعی کلیات آن را تصویب کرد.

 “پیمان” فیلمی جدید در سینمای تاجیک
۲۲
اوت، خاور یک گروه جوانان استان سغد فیلم جدیدی را تحت عنوان «پیمان» فیلمبرداری کردند. از کارگردان این فیلم قبلاَ فیلم هنری «آرمان ها» نیز منتشر شده است. گفتنی است که در فیلم «پیمان» مشکلات جامعه تاجیک، از جمله هم پاشیدن خانواده های جوان به صحنه آورده شده است.

نماد سه هزار سالگی شهر حصار تأیید گردید
۲۲ اوت، تاج نیوز
دولت تاجیکستان به مناسبت سه هزارسالگی حصار نماد این مکان را تأیید کرد. این نماد شکل دایره را داشته با سه رنگ پرچم تاجیکستان – قرمز، سفید و سبز آراسته شده است.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره:
Arsh News, Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Central Asia Online, Faraj.tj, Isna.ir, Khovar.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Tojnews.tj

شماره ۵۲ هفت روزنامه تاجیکستان

پیوست‌ها: