افغانستان

140824080525_caricature_show_in_kabul_976x549_bbc

مهدی امینی هنرمند و مهندس افغان، نخستین نمایشگاه کاریکاتورهای خود را در کابل برگزار کرده است./ منبع عکس

 انتخابات

نیویارک تایمز: هردو نامزد و رییس ‌جمهورکرزی در انتخابات تقلب کرده ‌اند
تلویزیون یک/ ۲/۶/۱۳۹۳ روزنامه‌ امریکایی نیویارک تایمز در تازه ترین گزارش اش نگاشته است: در این دور انتخابات، دو اعشاریه دو میلیون رای به سود اشرف غنی احمدزی و هشت ‌صد هزار رای به سود عبدالله‌ عبدالله تقلب شده است. در این گزارش، کاخ ریاست جمهوری نیز به انجام تقلب های کلان سازمان یافته متهم شده است. بر بنیاد گزارش این روزنامه، کاخ ریاست جمهوری در کمیسیون مستقل انتخابات، افرادی را مقرر کرد تا به سود یک نامزد مشخص کار نمایند.

 هنوز هم یک مورد اختلافی میان نامزدان، باقی مانده است
رادیو آزادی/ ۳/۶/۱۳۹۳ هنوز هم بی باوری و دو رنگی در نگاه های نامزدان ریاست جمهوری بر سر چگونگی ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان به نظر می رسد. گفتگوهای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر سر موارد اختلافی تشکیل حکومت وحدت ملی هنوز هم در چهارچوب کمیسیون مشترک وحدت ملی ادامه دارد. گفتگوها برای تفاهم بر سر دو مورد اختلافی میان نامزدان که همانا چگونگی صلاحیت های رییس اجراییه و رییس جمهور آینده است، ادامه دارد.

 تحول و تداوم: به خواست سازمان ملل از پروسه بیرون شدیم
رادیو کلید/ ۵/۶/۱۳۹۳ تیم تحول و تداوم می گوید: به خواست سازمان ملل از پروسه بیرون شدیم. پس از هشدار تیم اصلاحات و همگرایی مبنی بر ترک روند بازرسی، تیم اشرف غنی احمدزی اعلام کرد: آنان بر اساس درخواست سازمان ملل، ناظرین خود را از این روند خارج نموده و تمام مسوولیت را به این سازمان واگذار کرده اند.

 دیدار حامد کرزی با دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان
فارسی.رو/ ۳/۶/۱۳۹۳ حامد کرزی با دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در خصوص زمان برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، دیدار و گفت وگو کرد. کرزی در این دیدار از هر دو نامزد خواست که در زمینه بازشماری و بازرسی آرا همکاری کنند و زمینه را برای انتقال قدرت به رییس جمهور جدید، فراهم سازند.

 کمیسیون انتخابات روند تصمیم گیری در مورد آرای تفتش شده را به طور علنی آغاز کرد
رادیو آزادی/ ۳/۶/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند تصمیم گیری در خصوص سرنوشت آرای تفتیش شده را به طور علنی آغاز کرد. عبدالرحمان هوتکی معاون این کمیسیون گفت: در اولین مرحله از میان ۳۶۴۵ هزار محل که شامل پروسه شده ۲۸۷۶ آن دارای صحت بوده است. از میان ۳۸۴۷ محل تصمیم گرفته شده ۱۰۳ محل از همه مراحل بیرون ساخته شده است.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
طالبان یک ملا امام را کشتند

خبرگزاری باختر/ ۴/۶/۱۳۹۳ طالبان مسلح ملا امام یک مسجد را در مربوطات ولسوالی بالابلوک ولایت فراه سربریدند. جواد افغان سخنگوی والی فراه گفت: طالبان مسلح محمد فاروق عالم ملا امام یک مسجد را در ولسوالی بالابلوک فراه سر بریدند. مردم محل می گویند: ملا امام مسجد یک فرد عادی بوده و با دولت هیچ نوع همکاری نداشته است.

 زنان

جسد دو زن در هرات پیدا شد
۸صبح/ ۳/۶/۱۳۹۳ پولیس ولایت هرات در غرب کشور می‌ گوید: جسد دو زن را پیدا کرده که نخست شکنجه و سپس کشته شده‌ اند. عبدالرووف احمدی، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید: این زنان بین ۴۰ تا ۴۵ سال عمر داشتند و به نظر می ‌رسد که از سوی افراد مسلح به قتل رسیده ‌اند. این دو جسد از ساحه ‌ای موسوم به «کمپ مسلخ» از مربوطات ولسوالی انجیل در مسیر شاهراه هرات – اسلام قلعه پیدا شده است.

 رانندگی زنان روستایی افغانستان، حرکت به جلو سرعت می ‌گیرد؟
بی بی سی/ ۳/۶/۱۳۹۳ رانندگی زنان، هنوز در خیلی از شهر های بزرگ افغانستان، چیز تازه ای است؛ اما در مرکز ولایت بسیار فقیر و سنتی ولایت غور وضع کاملا فرق می کند. شماری از زنان در مرکز این شهر رانندگی می کنند و حتی می توانید زنی را پیدا کنید که با موتورسیکلت در مسیر های بسیار خطرناک و ناهموار مناطق دور افتاده غور گشت و گذار می کند.

 تلاش یونیسف برای کاهش مرگ و میر مادران در شمال افغانستان
فارسی.رو/ ۳/۶/۱۳۹۳ اندرو موریس مسوول اداره یونسیف در شمال می گوید: آنان برای کاهش مرگ و میر مادران برنامه های تازه ای را در دست گرفته اند. به گفته وی این برنامه ها در ۵ سال اجرا خواهند شد. او می گوید: بهبود صحت مادران و کودکان از طریق دسترسی به مراکز صحی ثابت و سیار، ارایه مشوره های صحی برای تنظیم خانواده، آموزش قابله های محلی و همکاری با وزارت صحت بخشی از این برنامه هاست.

 یک زن در فراه توسط برادر شوهرش کشته شد
خبرگزاری باختر/ ۴/۶/۱۳۹۳ یک زن در ولایت فراه از سوی برادر شوهرش به وسیله پتو کشته شد. یک مسوول پولیس در ولایت فراه گفت: این رویداد در منطقه موسوم به رنج در ولسوالی خاک سفید رخ داده است. پس از مشاجره لفظی بین یک مرد با خانم برادرش، ضارب با چند ضربه بر سر این زن او را به قتل رسانیده است. ضارب بعد از رویداد از محل حادثه موفق به فرار شده است.

 خود را بقچه‌ پیچ می کنم از دست مردان جوان
بی بی سی/ ۳۰/۵/۱۳۹۳ کمتر زنی است که در کابل بوده باشد و یک روز در خیابان های این شهر، آزار خیابانی را تجربه نکرده باشد. این معضل اجتماعی بارها زنان افغان را شاکی ساخته و آن ها را برای اعتراض به خیابان ها کشانده است. آزارهای خیابانی شماری از زنان را از نظر روحی ضعیف ساخته و سبب ترس و اذیت شان می شود. باید زن بود و در خیابان های کابل گشت تا فهمید این زنان چه می کشند.

 حامیان و فعالان

شورای سراسری منسوبین اسبق اردو ملی در کابل مظاهر کردند
رادیو آزادی/ ۳/۶/۱۳۹۳ شورای سراسری منسوبین اسبق اردو ملی در کابل دست به مظاهره زده و خواهان رسیدگی به مشکلات شان شدند. شمار این تظاهرکنندگان که به ده ها تن می رسید، از حکومت خواستند که معاشات و حق دوره خدمت شان را بپردازد. آنان گفتند: اگر حکومت به این خواست آن ها توجه نکند به تظاهرات شان هم چنان ادامه خواهند داد.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

پارک صنعتی هرات در چنگ زمین‌ خواران
۸صبح/ ۳/۶/۱۳۹۳ شماری از افرادی که در شهرک صنعتی هرات زمین خریده‌ اند، خلاف شرط‌ نامه‌ این اداره زمین‌ های این شهرک را به بلند منزل ‌ها، باغ‌ ها و گلخانه‌ ها تبدیل کرده ‌اند. این یافته ‌ها نشان می‌ دهد با آن‌ که ده‌ سال پیش، حدود ۵۰ تن نزدیک به ۱۰۰ نمره زمین مربوط شهرک صنعتی را به‌ منظور ساخت تاسیسات تجاری خریداری کرده ‌اند؛ اما برخی از افراد در این زمین‌ ها به‌ جای ساخت شرکت، باغ‌ ها و بلند منزل ‌ها اعمار کرده‌ اند.

 رکود اقتصادی و پیوند آن با جنجال انتخابات
صدای امریکا/ ۲/۶/۱۳۹۳ اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا می گوید: به دلیل طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، گراف سرمایه گذاری ها در این کشور ۱۵ الی ۲۰ درصد افت داشته است. وفی الله افتخار، رییس اداره آیسا گفت: به درازا کشانده شدن جنجال انتخابات برای دستارودهای سرمایه گذاری، به ویژه سرمایه گذاری های خارجی در افغانستان نگران کننده و زیانبار است.

 دستگیری یک نامزد شورای ولایتی بدخشان به جرم قاچاق مواد مخدر
فارسی.رو/ ۳۰/۵/۱۳۹۳ نیروهای امنیتی بدخشان اعلام کردند: یک نامزد شورای ولایتی این ولایت را به جرم قاچاق مواد مخدر شناسایی و دستگیر کردند. سیف الله صابری؛ قوماندان امنیه ولسوالی کشم ولایت بدخشان گفت: یک تن از نامزدان پیشتاز شورای ولایتی بدخشان در هنگام حمل و قاچاق مقدار ۲۹۴ کیلوگرام تریاک ذریعه یک موتر رینجر پولیس، به همراه ۲ تن دیگر شناسایی و بازداشت شدند.

 یک تونل حفر شده در زندان شبرغان کشف شد
رادیو کلید/ ۵/۶/۱۳۹۳ مقام های ولایت جوزجان از کشف تونلی که توسط ۲ سرباز در زندان شبرغان حفر شده بود خبر دادند. سید زمان الدین حسینی، آمر امنیه قوماندانی ولایت جوزجان می گوید:‌ ۲ سرباز را  در پیوند به این قضیه شناسایی و بازداشت کرده اند. تا کنون روشن نیست که زندانیان در چه مدت این تونل را حُفر کرده اند و چه تعداد از زندانیان در این جرم شریک اند.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

مرکز رسانه های حکومت افغانستان، عکس العمل یونما را در مورد اخراج خبرنگار نیویارک تایمز تأسف بار خواند
رادیو آزادی/ ۱/۶/۱۳۹۳ مرکز رسانه های حکومت عکس العمل یونما را در مقابل اخراج یک خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز از افغانستان، قابل تاسف خوانده است. در اعلامیه مرکز رسانه های حکومت آمده است: متیو روزنبرگ تلاش کرده است با نشر مقاله اش ثبات افغانستان را برهم بزند. این مرکز فعالیت های این خبرنگار را استخباراتی خوانده است.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اصابت یک راکت بر منزل مسکونی در ولسوالی دانگام ولایت کنر ۵ تن زخمی شدند. در یک انفجار ماین در کابل، به شمول افراد ملکی حداقل ۱۰ تن زخمی شدند. در اثر یک حمله انتحاری در ولایت هلمند ۹ تن زخمی شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در عملیات تصفیوی به نام شاهین در ولایت قندز  چهار مخالف مسلح کشته شدند. انفجار ماین کنار جاده ای در مربوطات ولسوالی غوریان   ولایت هرات یک کشته و چهار زخمی برجای گذاشت. چهار طالب پاکستانی در ولایت نورستان کشته شدند. یک قوماندان محلی طالبان با چهار تن از افرادش در ولایت ارزگان کشته شد.

 آی ‌اس ‌آی ۱۶۸ گروه تروریستی را علیه افغانستان تمویل می ‌‌کند
۸صبح/ ۳/۶/۱۳۹۳ وزارت امور داخله می ‌گوید: شبکه استخباراتی پاکستان، آی اس ‌ای، ۱۶۸ گروه تروریستی بزرگ و کوچک را تجهیز و تمویل می ‌‌کند و به نوبت از این گروه‌ های تروریستی علیه دولت افغانستان استفاده می ‌کند. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله گفت: هدف اصلی حمایت سازمان استخباراتی پاکستان از فعالیت گروه ‌های تروریستی در افغانستان، برهم زدن اوضاع امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشور است.

 سیاست

امریکا: رهایی ۹ محبوس مطابق قوانین جنگ امریکاست
صدای امریکا/ ۲/۶/۱۳۹۳ کمیته صلیب سرخ می گوید: ایالات متحده نه زندانی را که اتباع پاکستان بودند، از زندان بگرام رها کرده است. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان رهایی این محبوسین را تایید کرد و خبر داد که آن ها به پاکستان رسیدند. حکومت افغانستان به این خبر واکنش شدیدی نشان داده و آن را محکوم کرده است. سفارت ایالات متحده امریکا رهایی این زندانیان را مطابق معیارهای بین المللی خواند.

 بن بست سیاسی سبب ناامن تر شدن افغانستان شده است
بی بی سی/ ۲/۶/۱۳۹۳ مقام‌ های وزارت داخله افغانستان می گویند: بن بست سیاسی یکی از دلایل افزایش ناامنی های اخیر در افغانستان است. صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت گفت: وضعیت فعلی در کشور و بن بست سیاسی، در بین مخالفان این تصور انداخته که می ‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

 ریاست امنیت ملی: اگر پاکستان بخواهد، اسناد را در اختیارشان قرار می دهیم
رادیو کلید/ ۵/۶/۱۳۹۳ مقام های ریاست امنیت ملی می گویند:‌ آنان اسناد و شواهدی در خصوص دست داشتن استخبارات پاکستان در اختیار دارند که نظر به خواست آن کشور می توانند این اسناد و شواهد را ارایه دهند. عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی ریاست امنیت ملی گفت:‌ استخبارات پاکستان به گونه مستقیم رهبری جنگ در مناطق مختلف کشور را بر عهده دارند و ملیشه های آن کشور به گونه شانه به شانه با مخالفان داخلی و خارجی علیه نیروهای امنیتی افغان می جنگند.

 پیمان امنیتی نقطه پرش حکومت آینده در سیاست داخلی و خارجی
روزنامه افغانستان/ ۵/۶/۱۳۹۳ دست رد نخبگان افغانستان را می توان در مساله پیمان امنیتی با ایالات متحده آمریکا دید. بنا بود پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده آمریکا امضا شود اما نخبگان افغانستان و در رأس آن حامد کرزی حاضر به امضا پیمان امنیتی نشد. حامد کرزی اما این فرصت را به حکومت بعدی واگذار کرد. حال این سوال مطرح است که آیا حکومت بعدی پیمان امنیتی با ایالات متحده آمریکا را امضا خواهد کرد یا خیر.

 فرهنگ

«دست ‌های آلوده» بر جنایت اعتراض کرد
۸صبح/ ۳/۶/۱۳۹۳ دست‌ های آلوده، نمایشگاه آثار مهدی امینی، کاریکاتوریست جوان، در مرکز فرهنگی فرانسه با حضور هنرمندان و فرهنگیان گشایش یافت. بیش از ۴۰ کاریکاتوری که در این نمایشگاه به‌ نمایش گذاشته شده، وضعیت کنونی افغانستان را به نقد گرفته است. مهدی امینی می ‌گوید: من خواسته ام واقعیت‌ های تلخ جامعه افغانی را توسط آثارش بیان کنم. مردم ما قربانی اصلی فجایع هستند. ظلم‌ و جنایت‌ بر کشور ما طوری سایه افگنده که به نوعی برای شمار زیادی از مردم یک مساله عادی پنداشته می ‌شود.

 مسحور جمال، از پیش‌کسوتان موسیقی حماسی افغانستان درگذشت
بی بی سی/ ۳/۶/۱۳۹۳ جلیل احمد مسحور جمال از پیشکسوتان موسیقی افغانستان در ۶۹ سالگی در شهر آنهام هلند در گذشت. مسحور جمال در چند سال گذشته، از بیماری سرطان رنج می‌برد. جلیل احمد معروف به مسحور جمال را از پیشکسوتان موسیقی حماسی در افغانستان می ‌شناسند که با آهنگ های میهنی و حماسی خود بیشتر شهرت داشت.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۲

پیوست‌ها: