haft138264_Fleeing_Libya_by_Sea

پناهجویان نجات یافته در کشتی ایتالیایی/ عکس: F. Noy/ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در وبسایت عفو بین الملل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق سازمان ملل: داعش و و رژیم سوریه مرتکب جنایت های جنگی و داعش مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده اند
سوریه سازمان ملل: نیمی از جمعیت سوریه از خانه‌های خود گریخته‌اند
اوکراین سازمان ملل: دو هزار و ۶۰۰ نفر در درگیری‌های اوکراین کشته شده‌اند

نهادهای دولتی
غزه/فلسطین قربانیان حمله اسراییل به غزه
مرکز حقوق بشر فلسطین [۱]  ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ پس از ۸ جولای تا آتش بس روز ۲۶ آگوست، در مجموع ۲۱۶۸ فلسطینی کشته شده اند. این عده شامل ۱۶۶۲ تن غیرنظامی (۶/۷۶%)، ۵۱۹ کودک (۷/۳۱% از غیرنظامیان)، و ۲۹۷ زن (۸/۱۷% از غیرنظامیان) بودند؛ شمار زخمی ها ۱۰۸۹۵ تن شامل ۳۳۰۶ کودک و ۲۱۱۴ زن بود. بنا به گزارش دیگر این مرکز، ۹۵۳ خانه را هواپیماهای اسراییلی ویران کرده اند. هزاران خانه به طور کامل یا ناکامل در اثر آتش توپخانه اسراییل تخریب شده اند. ۱۶۵ خانواده در خانه هایشان مورد حمله قرار گرفتند و ۹۹۱ عضو این خانواده ها کشته شدند. مرکز حقوق بشر المیزان که گردآوری آمار خود را از تاریخ ۷ جولای آغاز کرده، شمار کودکان کشته شده را ۵۲۱ تن اعلام کرد.

عوامل غیردولتی
اوکراین نیروهای شورشی غیرنظامیان را بازداشت و شکنجه می کنند
دیده بان حقوق بشر ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ نیروهای شورشی مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین خودسرانه غیرنظامیان را بازداشت می کنند و تحت شکنجه و دیگر رفتارهای تحقیرآمیز قرار می دهند و به کار اجباری وا می دارند. آنها از غیرنظامیان بازداشت شده به عنوان گروگان استفاده می کنند. جنگندگان مسلح طرفدار به اصطلاح جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوبانسک از آپریل ۲۰۱۴ صدها غیرنظامی را دستگیر کرده و به منتقدان و روزنامه نگاران، فعالان سیاسی طرفدار اوکراین، فعالان مذهبی و در بعضی موارد اعضای خانواده آنها حمله کرده اند. در آگوست، پژوهشگران دیده بان حقوق بشر در شرق اوکراین ۲۰ مورد غیرنظامی اسیر شده را ثبت کردند و با ۱۲ تن مصاحبه کردند که دستگیرکنندگانشان آنها را کتک و چاقو زده، با سیگار سوزانده و در معرض اعدام ساختگی قرار داده بودند.
سوریه اسارت ۴۳ صلح‌بان سازمان ملل در بلندی‌های جولان
سوریه «خلافت اسلامی» ویدئویی از «کشتن» ده‌ها سرباز سوری منتشر کرد
عراق انتشار ویدیوی ‘بریده شدن سر یک مرد کرد’ توسط پیکارجویان دولت اسلامی
عراق گروه خلافت اسلامی شماری از زنان ایزدی ربوده‌شده را فروخت

   عدالت

بحرین حقوق شکنجه شدگان را بازگردانید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ سازمان های حقوق بشر، در نامه ای سرگشاده به پادشاه بحرین، از دولت بحرین خواستند به تعهدات خود بر اساس عهدنامه های بین المللی پایبند باشد و حقوق شکنجه شدگان را رعایت کند. آنها از دولت خواستند به ویژه اجازه ارزیابی مستقل از نیازهای درمانی افرادی را بدهد که در حبس مورد بدرفتاری قرار گرفته اند و کمیسیون مستقل بحرین بدرفتاری با آنها را گزارش کرده است. فدراسیون، فرانت لاین دیفندرز، دیده بان حقوق بشر، دکتران حقوق بشر، ریدرس و چندین گروه محلی و منطقه ای این نامه را امضا کرده اند.

جمهوری دمکراتیک کنگو/سنگال دادگاه شکایت بر اساس صلاحیت قضایی جهانی را پیگیری می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ آگوست ۲۰۱۴ در پی شکایت کیفری که فدراسیون و خانواده های قربانیان بر اساس صلاحیت قضایی جهانی در دادگاه های سنگال طرح کردند، بازپرس مسئول پرونده به شکایت گوش فرا داد و رسیدگی به آن را مورد تایید قرار داد.  این شکایت علیه پل مویلامبوه، یکی از متهمان قتل دو مدافع حقوق بشر است. از آنجا که کوشش برای روشنگری در باره این قتل ها در جمهوری دمکراتیک کنگو با مانع برخورد می کرد، سازمان های ما از تلاش های مسئولان قضایی سنگال استقبال می کنند و از آنها می خواهند تحقیقات قضایی در این باره را ادامه دهند. پاتریک بُدُوَن، رییس افتخاری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس گروه اقدام قضایی، گفت: شهادت خانواده های قربانیان که ادا شده امید آنها را به اجرای عدالت باز خواهد گرداند. قاضی سنگالی در گام بعدی سخنان پل مویلامبوه را خواهد شنید.»

      حقوق مدنی و سیاسی

گروه های حقوق بشر از کشورهای آسه‌آن خواستند به ناپدید شدن های قهری پایان دهند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ امروز به مناسبت روز بین المللی قربانیان ناپدید شدن قهری، ۳۹ گروه حقوق بشر ی از کشورهای عضو آسه‌آن ( ASEAN) خواستند به ناپدید شدن های قهری در جنوب شرقی آسیا پایان دهند. ناپدید شدن قهری هنوز در این منطقه رخ می دهد و گروه های آسیب پذیری مثل کودکان قربانی آن هستند. سه مورد اخیر که در سال گذشته رخ داده این روند نگران کننده را به نمایش می گذارد. در اندونزی، افراد مسلح ارتشی محل آقای ددک خیرالدین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ از خانه اش ربودند. پلیس و ارتش می گویند او را در اختیار ندارند. در کامبوج، خِم سوپات، ۱۶ ساله، از ۳ ژانویه ۲۰۱۴ پس از شلیک نیروهای امنیتی به روی کارگران اعتصابی پوشاک دوز گم شده است. در آن روز، او را با سینه خونین در نزدیکی شهرک صنعنی کانادیا دیده اند. در تایلند، آقای پُرلاگی، یکی از رهبران جامعه کارن و مدافعان حقوق محیط زیست در آپریل ۲۰۱۴ گم شد. به جز این سه مورد، در ۱۰ سال گذشته، بارها موارد مهمی از ناپدید شدن قهری رخ داده که دولت ها از پرداختن به آنها کوتاهی کرده اند؛ مثل آقای سُومبات سُمفُن در لائوس، خانم سوملوت روج جا در برمه، آقای جوناس بورگوس در فیلیپین، و آقای سُمچای نیلاپایجیت در تایلند. این نامه را علاوه بر فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، فرانت لاین دیفندرز، عدالت برای زنان، محافظت بین المللی، ده ها گروه محلی و منطقه ای امضا کرده اند.

سوریه ناپدیدشدگان: ارواح جنگ
عفو بین الملل ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ دوستان محمد بشیر عرب، پزشک پرکار و فعال سیاسی متعهد، از ۱ نوامبر ۲۰۱۱ به بعد خبری از او نداشته اند… رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «استراتژی مسوؤلان سوری برای مقابله با دگراندیشان بسیار خشن و بی رحمانه است: یک بار علیه آنها چیزی بگویید، دستگیرتان می کنند؛ دوباره چیزی بگویید، ناپدید می شوید.» بسیاری از افرادی که از بخت خوش برخوردار بوده و ماه ها پس از حبس آزاد شده اند، زخم و رنج رفتار بی رحمانه را با خود دارند. بیشتر آنها می گویند در چندین بازداشتگاه مربوط به نیروهای امنیتی و سازمان های امنیتی سوریه زندانی بوده اند. ناپدیدشدگان دیگر از این جمله هستند: علی محمود عثمان، شهروند خبرنگار، جوان عبد الرحمان خالد، فعال کُرد، خلیل معتوق، وکیل حقوق بشری. فهرست اسامی طولانی است. آنها ارواح جنگ سوریه هستند.

روسیه سازمان غیردولتی پس از گزارش در  باره اقدامات ارتش در اوکراین «عامل خارجی» اعلام شد
عفو بین الملل ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ دولت روسیه قصد دارد با انگ «عامل خارجی» که مشابه «جاسوسی» است، از نشر اطلاعات در باره فعالیت های ارتش خود در اوکراین جلوگیری کند. روز ۲۸ آگوست، وزارت دادگستری روسیه سازمان غیردولتی «مادران سربازان سنت پترزبورگ» را به لیست رسمی «عاملان خارجی» بر اساس قانون ۲۰۱۲ اضافه کرد.  این اقدام پس از سخنان رهبر این سازمان الا پولیاکووا در باره مرگ سربازان روسی در جنگ علیه نیروهای اوکراینی رخ داد. سازمان او فهرستی از حدود ۱۰۰ سرباز روسی تهیه کرده که گویا در اوکراین کشته شده اند و نیز ۳۰۰ سرباز که زخمی شده اند و خواهان تحقیق در این باره شده است.

ژاپن اعدام های مخفی با بی توجهی دولتمردان به اصلاحات
عفو بین الملل ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ اعدام دو مرد در روز جمعه در ژاپن در مخالفت کامل با افزایش درخواست از این کشور برای توقف مجازات اعدام انجام شده است. بی بهره ماندن متهمان محکوم به اعدام در ژاپن از تضمین های کافی قانونی به طور گسترده ای مورد انتقاد قرار گرفته است. این ایرادها شامل محرومیت متهمان از دسترسی کافی به وکیل از زمان دستگیری، نبودِ فرایند الزام آور استیناف در مجازات های مستوجب اعدام و حبس طولانی انفرادی است. چندین زندانی دچار بیماری روانی نیز اعدام شده اند و بعضی از آنها نیز در انتظار اعدام به سر می برند.

داستان ناگفته در پس کوشش های برای ایجاد نظم عادلانه اطلاعاتی
دیده بان اشتباهات بشر ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ روبرتو ساویو[۲] ـ در سال ۱۹۸۰ در سازمان ملل در مناظره ای با مرحوم استَن سوینتون ، رییس پرقدرت و  عالی آسوشیتد پرس، شرکت کردم. در بخشی از بحث آماری در باره جهت گیری رسانه های به نفع غرب ارایه کردم. در سال ۱۹۶۴، چهار آژانس فراملیتی ـ آسوشیتد پرس، یونایتد پرس اینترنشنال، آژانس فرانس پرس (خبرگزاری فرانسه) و رویترز ـ ۹۲ درصد جریان خبر جهان را در اختیار داشتند. موسسه هایی از کشورهای صنعتی دیگر از جمله خبرگزاری تاس متعلق به شوروی ۷ درصد را در اختیار داشتند. سهم باقی جهان ۱ درصد بود. سپس پرسیدم چرا باید تمام جهان ناچار اطلاعات خود را از امثال آسوشیتد پرس دریافت کند که در آن همواره آمریکا بازیگر اصلی بود. پاسخ سوینتون  کوتاه و مشخص بود: «روبرتو، رسانه های آمریکا ۹۹ درصد از درآمد ما را تامین می کنند. فکر می کنی آنها به وزیر خارجه آمریکا بیشتر علاقه دارند یا به یک وزیر آفریقایی؟
اسرای جنگی در اوکراین و قوانین بین‌المللی
مقاومت در برابر حماس با تولید شراب خانگی در نوار غزه

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بیش از ۳۰۰ پناهجو در هفته گذشته در مدیترانه غرق شدند
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ۲۶ آگوست ۲۰۱۴ به این ترتیب شمار تلفات پناهجویانی که می کوشیدند به اروپا برسند در سال جاری در دریای مدیترانه به حدود ۱۹۰۰ تن رسید که ۱۶۰۰ تن از آنها پس از ماه جون درگذشته اند.  بزرگترین حادثه روز جمعه ۲۲ آگوست رخ داد که قایقی با ۲۷۰ مسافر در نزدیکی لیبی واژگون شد. ۱۹ نفر زنده ماندند و گارد ساحلی لیبی اجساد ۱۰۰ تن از جمله پنج کودک و هفت زن را پیدا کردند.  گمان می رود ۲۵۱ تن کشته شده باشند. در حادثه ای دیگر در روز ۲۳ آگوست، نیروی دریایی ایتالیا ۷۳ تن را نجات داد و اجساد ۱۸ تن را در آبهای لیبی پیدا کرد.

معیار «غیرانسانیت انسان» سود و فقر است: اقتصاد کار اجباری
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ کار اجباری، قاچاق انسان، استثمار اجباری جنسی هنوز وجود دارد و احتمال رشد آنها نیز هست، با وجود این که بیش از یک قرن است که دنیای پیشرفته آنها را ممنوع کرده و کشورهای در حال توسعه نیز چندین دهه پیش آنها را غیرقانونی اعلام کردند. این عبارت ها بخش هایی از فصل «نتیجه گیری» گزارش سازمان جهانی کار با عنوان سود و فقر: اقتصاد کار اجباری است. همچنان که این گزارش نشان می دهد، سود ناشی از کار اجباری بیش از سه برابر برآوردهای پیشین سازمان جهانی کار است. ۲۱ میلیون نفر قربانی کار اجباری هستند و بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سود غیرقانونی از کار آنها به دست می آید که بیش از جمعیت و تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها و مناطق جهان است.

 در باره برآمدن داعش از تهاجم آمریکا به عراق و ویرانی ملت
دمکراسی اکنون ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ نظریات ویجای پراشاد[۳] ـ جان مک کین می گوید سربازان آمریکایی باید به جنگ زمینی بروند. آنها پیشتر کوشیده اند پیشینیان داعش یعنی القاعده را شکست بدهند. بازی خطرناکی در جریان است که هیلاری کلینتون، جمهوریخواهان و تونی بلر در آن شرکت دارند. آنها می گویند داعش فرزند جنگ در سوریه است. می خواهند انکار کنند که ریشه های داعش در ویرانی کشور عراق در تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ است. ویران کردن یک کشور ساده است. صد سال طول کشید تا عراقی ها نهادها را بسازند. آمریکایی ها ظرف یک بعدازظهر همه را نابود کردند. داعش در سال ۲۰۰۶ متولد شد. او متولد دیروز نیست. محصول جنگ عراق است.
شکایت پناهجویان از دولت استرالیا

    دفاع از حقوق بشر

جنبش تحریم اسراییل در اروپا شتاب می گیرد
نیویورک تایمز ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ یکی از شعبه های فروشگاه سِینزبوریز در لندن محصولات کوشر را از قفسه ها برداشت تا از تظاهرات ضد اسراییل پرهیز کند. سینما ترایسیکل در شمال لندن که هشت سال میزبان جشنواره فیلم یهودی بود خواهان بررسی تمام فیلم هایی شد که از دولت اسراییل بودجه دریافت می کنند. جرج گالووی، نماینده پارلمان بریتانیا که منتقد سرسخت اسراییل است، شهر برادفورد را «منطقه آزاد از اسراییل» اعلام کرد. جنگ در غزه و پیامدهای آن به نظریات التهاب آمیزی دامن زده و به باور کارشناسان می تواند به حمایت بیشتر از جنبش BDS (تحریم، عدم سرمایه گذاری و مجازات) بیانجامد. کارشناس اسراییلی جاودانفر گفت: «تلفات و ویرانی ها در غزه می توانند کار را برای جنبش BDS منزوی کردن اسراییل و تحریم های بیشتر، بسیار آسان کند.» دو کارشناس دیگر در تحقیقی برای موسسه امنیت ملی در تل آویو هشدار دادند که اسراییل به خاطر غزه «بهای بسیار زیادی از نظر افکار عمومی و کاهش حمایت از موضع آن در مذاکره با فلسطینیان» خواهد پرداخت.

فلسطین خواهان پاسخگویی اسراییل برای جنایت های جنگی و پایان اشغال سرزمین های اشغالی فلسطین هستیم
مرکز حقوق بشر المیزان[۴] ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ تهاجم اسراییل غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار داد، هزاران نفر را کشت و تخریب گسترده ای را در سراسر غزه باعث شد. نیروهای اسراییلی خانه ها را بر سر ساکنان خراب کردند، صدها نفر را در خانه هایشان کشتند و آپارتمان ها و ساختمان های بلند را به روشی بی سابقه و در مغایرت با حقوق بین المللی بشردوستانه ویران کردند، کارخانه ها و مراکز خرید و تجاری، ساختمان های دولتی، دامداری ها و زمین های کشاورزی را به روشی سامان مند در هم کوبیدند… جامعه بین المللی باید این نقض حقوق بشر را محکوم کند و از فرایند شفاف و موثر برای تضمین پاسخگویی و جبران غرامت به قربانیان حمایت کند.

ویتنام سه مدافع حقوق بشر به زندان محکوم شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ امروز برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: حبس خودسرانه سه مدافع حقوق بشر به اتهام های ساختگی مضحکه تعهدات حقوق بشری ویتنام است. دادگاه دو زن و یک مرد را به اتهام «اخلال در نظم»  به سه سال، دو سال و شش ماه و دو سال زندان محکوم کرد. پلیس از حضور عده ای از فعالان در دادگاه جلوگیری کرد و حاضر نشد شهادت ۱۴ شاهد را بشنود. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: ویتنام ۸ ماه پس از انتخاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل به بازی معمول سرکوب همه دگراندیشان ادامه می دهد. قول ویتنام به بهبود نظام حقوقی و قضایی و احترام به حقوق بشر تحقق نیافته است. زمان آن رسیده که جامعه بین المللی در ارتباط های خود با هانوی آزادی تمام زندانیان سیاسی از جمله  مدافعان حقوق بشر را خواست اصلی خود قرار دهد.» عفو بین الملل نیز با اعتراض به کتک زدن فعالان در بیرون دادگاه اعلام کرد: «این حکم ها تلاش دیگری برای تنبیه فعالیت مسالمت آمیز در ویتنام است.»

   زنان

بازی جنسیت
افزایش گفتمان خشونت جنسی در بحبوبه حمله به غزه

   کودکان

کودکان؛ یک چهارم کشته شدگان غزه
رادیو زمانه ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ در پی حملات مکرر اسراییل به غزه ازجمله به مناطق غیر نظامی چون مدارس، بیمارستا‌ن‌ها و مناطق مسکونی، به گزارش مرکز حقوق بشری «میزان» ۵۳۶ کودک و به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر ۵۷۸ کودک در این منطقه کشته شده‌اند.
بریتانیا ‘۱۴۰۰ مورد آزار جنسی کودکان’ در یک شهر

   فرهنگ

کن لُوچ خواهان تحریم فرهنگی اسراییل شد
گاردین ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ فیلم ساز بریتانیایی خواهان «تحریم کامل تمام رویدادهای مورد حمایت کشور اسراییل» است و در جشنواره سارایوو، با محکوم کردن حمایت آمریکا و بریتانیا از اسراییل،ۀ آمریکا را «زورگو» نامیده است. لُوچ که در سارایوو جایزه بنیاد کاترین کارتلیج را به دو مستند ساز از غزه، عبدالسلام شهاده و اشرف مشاراوی می داد، این سخنان را ادا کرد. او مصیبت های باشندگان سارایوو در زمان محاصره شهر را با باشندگان غزه مقایسه کرد و افزود: اسراییل باید طرد شود.» او همچنین انتقاد خود از دولت بریتانیا را که در هنگام تحویل توماری به دیوید کامرون با درخواست تحریم تسلیحاتی اسراییل بیان کرده بود، تکرار کرد. «موجب شرم کشور من است که زورگویی مثل آمریکا را دنبال می کند. اما ما ناتوان نیستیم. می توانیم با هم اقدام کنیم.»

طلاق: محاکمه ویویان آنسلم
اخبار روز ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ اسم فیلم طلاق است (گِت به عبری)، ولی نه فقط طلاق: طلاق: محاکمه ی ویویان آنسلم. فیلم جریان دادگاه زنی است که تقاضای طلاق کرده است. در اسراییل. در کشوری که قوانین حاکم بر ازدواج و طلاق قوانین مدنی نیستند. مذهبی‌اند. در اسراییل زنان حق طلاق ندارند. شوهر است که زن را طلاق می‌دهد (یا نمی‌دهد). طی آدابی متحجر و تحقیر آمیز.
عراق بازگشایی بخشی از موزه بغداد در میان تهدیدات داعش
ما برای زن­ها به دنیا می­‌آییم؛ شعرهای وحید بکتاش

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، دمکراسی اکنون، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه،عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گاردین، مرکز حقوق بشر المیزان، مرکز حقوق بشر فلسطین، نیویورک تایمز،

 


[۱] عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

[۲] روبرتو ساویو، ناشر خبر دیگر و بنیانگذار آی پی اس در سال ۱۹۶۴ و رییس پیشین آن است.

[۳]  استاد مطالعات بین المللی در کالج ترینتی و نویسنده کتاب های بهار عربی، زمستان لیبی؛ و ملت های فقیرتر: تاریخ احتمالی جنوب جهان

[۴] عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۳

پیوست‌ها: