iran

Bahram-Beyzai-16
یک منتقد سینمایی طی نامه ای در روزنامه شرق از بهرام بیضایی خواست به وطن بازگردد/ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

سردبیرسایت«خبر پارسی» احضار و بازداشت شد
خبرنگاران ایران ۶ شهریور ۱۳۹۳ فرزاد صدری، سردبیر سایت «خبر پارسی» و سردبیر سابق خبرگزاری دانشجویان فارس(ایسنا) به دادگاه احضار و بازداشت شد.

 کیکی با طرح پرچم کردستان منجر به بازداشت شیرینی‌فروش ارومیه‌ای شد
کردپا ۴ شهریور ۱۳۹۳ صاحب یک شیرینی‌فروشی در ارومیه به دلیل طراحی پرچم کُردستان بر روی کیک، بازداشت و مغازه وی نیز پلمپ شد.

 آزار نوکیشان مسیحی در زندان های ایران به دلیل تغییر مذهب
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۴ شهریور ۱۳۹۳ منصور برجی، یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که تعدادی از زندانیان نوکیش مسیحی در زندان عادل آباد شیراز و زندان رجایی شهر از سوی برخی از زندانیان یا مسولان زندان مورد تهدید کلامی واقع شده اند. به گفته آقای برجی به این زندانیان گفته شده چون تغییر مذهب داده اند خون شان مباح است. منصور برجی همچنین مدعی شد که طی ماه های اخیر مسیحیان زیادی دستگیر شده اند که به دلیل عدم میل خانواده های شان اسامی آنها علنی و رسانه ای نشده است.

 اعمال خشونت برای راندن کودکان کار از چادرهای شان در حاشیه تهران
ملی مذهبی ۴ شهریور ۱۳۹۳ گروهی از ماموران که هویت‌شان تا کنون مشخص نشده است با حمله به چادرهای محل زندگی جمعی از کودکان کار اهل سیستان و بلوچستان و خانواده‌های‌شان که عمدتا زباله‌گرد و نوازنده دوره‌گرد هستند، ضمن آتش‌زدن چادرها و انتقال وسایل زندگی آنان به مکانی نامعلوم، تلاش کردند این خانواده‌ها را از تپه‌های شنی معادن شهر قدس (قلعه حسن‌خان) دور کنند.

 نسرین ستوده: با حکم دادگاه انتظامی وکلا به وکالت ادامه می‌دهم
بی بی سی فارسی ۸ شهریور ۱۳۹۳ نسرین ستوده، وکیل دادگستری می‌گوید با حکم امروز دادگاه انتظامی وکلا، او می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

     زندان

خانواده‌های دراویش زندانی همچنان از وضعیت زندانیان خود بی‌خبرند
مجذوبان نور ۲ شهریور ۱۳۹۳ پس از گذشت شش روز از انتقال دو تن از دراویش زندانی از بیمارستان به زندان، خانواده‌های این دراویش زندانی همچنان از وضعیت آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.
وخامت حال امید بهروزی

 مادر زهرا زهتابچی: بعد از ۱۰ ماه بازجویی‌ها از دخترم ادامه دارد
جرس ۳ شهریور ۱۳۹۳ زهرا زهتابچی، کار‌شناس جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی بیش از ۱۰ ماه است در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. بازجویی‌ها از وی همچنان ادامه دارد و اولین جلسه دادگاه وی در بیستم مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

 حکم اعدام ارژنگ داوودی به دیوان عالی کشور فرستاده شد
رادیو زمانه ۴ شهریور ۱۳۹۳ پرونده ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی که به اتهام فعالیت سیاسی در زندان به اعدام محکوم شده است به دیوان عالی کشور ارسال شد.

 علت مرگ سیزده زندانی شهرکرد ‘گازگرفتگی و خفگی’ بوده است
بی بی سی فارسی ۵ شهریور ۱۳۹۳ حدود سه هفته بعد از آتش‌سوزی در زندان شهرکرد و مرگ سیزده زندانی، مدیر کل پزشکی قانونی چهار محال و بختیاری علت مرگ زندانیان را “گاز گرفتگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن” اعلام کرده است.

 جلوگیری از آزادی محمد داوری پس از دوران محکومیت به بهانه داشتن یکبار مرخصی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۵ شهریور ۱۳۹۳ محمد داوری، زندانی سیاسی که پس از پایان دوران محکومیت خود باید ۲۵ مرداد ماه از زندان آزاد می شد هنوز در زندان اوین به سر می برد. برادر این روزنامه نگار زندانی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که به دلیل مرخصی ۴۵ روزۀ این زندانی در سال ۱۳۹۲، او به ۴۵ روز حبس مضاعف و پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شده است و به همین دلیل تاریخ آزادی او به تاریخ هفتم مهرماه موکل شده است.

 امید کوکبی در قرنطینه زندان اوین بیمار است؛ مخالفت با درمان در خارج از زندان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۸ شهریور ۱۳۹۳ یکی منبع آگاه به وضعیت امید کوکبی، دانشجوی نخبه ای که به ۱۰ سال زندان محکوم است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که این زندانی در وضعیت بسیار نامناسبی همراه با دیگر زندانیان سیاسی در قرنطینه بند هفت زندان اوین به سر می برد و علیرغم تشدید بیماری سنگ کلیه و معده هنوز با درخواست های متعدد او برای درمان در خارج از زندان موافقت نشده است. او همچنین طی ۴ سال حبس حتی یک بار نیز به مرخصی نیامده است.

    دفاع از حقوق بشر

کری خواستار آزادی سه آمریکایی زندانی در ایران شد
دویچه وله ۸ شهریور ۱۳۹۳ وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست، سه ایرانی ـ آمریکایی زندانی در ایران را آزاد ساخته و به یافتن یک آمریکایی مفقود در ایران کمک کند. جان کری این درخواست را در سومین سالروز دستگیری امیر حکمتی مطرح کرده است.

    زنان

فرمانده نوپو از راه‌اندازی “یگان ضداغتشاش زنان” در تهران خبر داد
دویچه وله ۲ شهریور ۱۳۹۳ “نیروهای ویژه پاسدار ولایت” یگان ویژه نیروی انتظامی است که با آموزش‌هایی مانند چتربازی و سوارکاری برای مبارزه با تروریسم، گروگان‌گیری، حضور در ورزشگاه‌ها و نیز تخلیه محل تجمعات اعتراضی بانوان تربیت شده‌اند.

 شناسایی آسیب‌های حوزه زنان به تفکیک هر استان
خبرگزاری ایلنا ۲ شهریور ۱۳۹۳ معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از اجرای برنامه «نقشه سازی پلی گون زنان و خانواده» در کشور خبر داد و  گفت: بر اساس این برنامه، نقشه آسیب‌های زنان و خانواده در کشور ترسیم شده و براساس الویت‌های هر استان، برای زنان آن منطقه برنامه ریزی می‌شود.

 آسیب‌های زنان تهدیدی برای جامعه
روزنامه آرمان ۴ شهریور ۱۳۹۳ براساس سرشماری سال ۸۵ زنان در همه گروه‌های سنی ۳۴ میلیون نفر، تقریبا ۴۸ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند. اسناد حقوق بشری و مطالعات آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر یا حقوق  زنان همگی حاکی از اهمیت مسائل زنان به‌عنوان محور سلامت خانواده است.

 در اکثر شهرهای ایران حضور نوازنده زن در کنسرت ها ممنوع شده است
جرس ۶ شهریور ۱۳۹۳ در ادامه اعمال محدودیت ها برای فعالیت های فرهنگی و هنری، گزارش ها حاکی از آن است که تقریباً در بسیاری از شهر‌ها، حضور نوازنده‌ خانم، در کنسرت‌ها ممنوع است.

 شکایت فعالان حقوق زنان از سهمیه‌بندی جنسیتی به دیوان عدالت اداری
رادیو زمانه ۸ شهریور ۱۳۹۳ شماری از وکیلان و فعالان حقوق زنان با استناد به قانون اساسی ایران و قوانین بین‌المللی همچون «کنوانسیون منع تبعیض در آموزش» که دولت ایران نیز به آن پیوسته است، در پیوند با سهمیه‌بندی جنسیتی و حذف برخی رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویان دختر، از سازمان سنجش وزارت علوم و ۳۶ دانشگاه، به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند.

 جلوگیری از اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها غیرقانونی است
جرس ۹ شهریور ۱۳۹۳ یک روز پس از آنکه رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی از ممنوعیت اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها خبر داد، یک وکیل دادگستری در واکنش به این سخنان گفت: برابر قوانین موجود هیچ منعی برای اشتغال کارگران زن کافی‌شاپ‌ها وجود ندارد.
اشتغال زنان در قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها “ممنوع است

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ظرفیت اکولوژیکی تهران ‘سال‌ها پیش به پایان رسیده است
بی بی سی فارسی ۲ شهریور ۱۳۹۳ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید که ظرفیت اکولوژیکی تهران در سال ۱۳۷۵ پایان یافت و هر نوع توسعه صنعتی و جمعیتی پس از این سال باید در تهران متوقف می‌شد.

 ایران خشک‌تر و داغ‌تر می‌شود!
ملی مذهبی ۳ شهریور ۱۳۹۳ هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد گفت: ایران در آینده خشک تر و داغ تر خواهد شد و یکی از دلایل آن عملکردی است که در نتیجه حرکت به سوی توسعه در این کشور صورت گرفته است.

 نود و یک هزار نفر در ایران در پنج ماه گذشته در ارتباط با مواد مخدردر ایران بازداشت شده‌اند
رادیو فردا ۳ شهریور ۱۳۹۳ علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد که ۹۱ هزار نفر در سال جاری با جرائم مربوط به مواد مخدر در ایران بازداشت شده‌اند.

بحران آب در ایران
لب‌های خشکیده ایران
گنج نهفته در صرفه‌جویی مصرف آب
کم‌آبی و صرفه‌جویی بی‌هدف
یکی از مسئولان امور آب در ایران نسبت به احتمال بروز وضعیت قرمز در تهران هشدار داد

 یک شکارچی پلنگ در ایران به سه سال زندان محکوم شد
بی بی سی فارسی ۷ شهریور ۱۳۹۳ یک شکارچی پلنگ در استان خراسان شمالی در هنگام فروش پوست پلنگ دستگیر و به تحمل سه سال زندان محکوم شده است.

     فرهنگ

لغو کنسرت حافظ ناظری‌در تهران
روزنامه شرق ۴ شهریور ۱۳۹۳ اولین کنسرت سمفونی رومی «حافظ ناظری» به همراه استاد «شهرام ناظری» و ستارگان موسیقی در تهران لغو شد.

 بیضایی به وطن بازگرد
روزنامه شهروند امروز ۴ شهریور ۱۳۹۳ مدتی بود که زمزمه بازگشت شما؛ که از خوبان و عزیز فرهنگ این سرزمین هستید؛ دهان‌به‌دهان می‌چرخید؛ و ما خوشحال بودیم از اینکه سرانجام این سینمای خالی ما هم، تکانی خواهد خورد از شرف و نفس حضور شما؛ تا اینکه امروز خبری رسید که باز هم نمی‌آیید.

   سیاست

قسط دوم دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شد
رادیو زمانه ۳ شهریور ۱۳۹۳ روز دوشنبه ۲۵ اوت / سوم شهریورماه قسط دوم از دور جدید آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران سررسید شد.

 لغو امتیاز استخدام و تدریس بورسیه‌‌های متخلف
روزنامه آرمان ۴ شهریور ۱۳۹۳ وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درخصوص دستور فوری معاون اول رئیس‌جمهور پیرامون بررسی تخلف احتمالی یکی از مدیران دولت گفت: بنده از این موضوع اطلاع ندارم و اگر کسی شاکی است می‌تواند به سازمان بازرسی یا قوه قضائیه یا وزارت دادگستری شکایت کند، اگر موضوع خلاف قانون باشد حتما برخورد خواهیم کرد. فعلا منتظر اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستیم.

مکارم شیرازی: اینترنت پرسرعت همراه خلاف شرع است
دویچه وله ۵ شهریور ۱۳۹۳ مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در پاسخ به استفتایی از ارائه “خدمات اینترنت پرسرعت همراه” ابراز نگرانی کرده است. با این حال وزیر ارتباطات ایران می‌گوید این خدمات با در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها ارائه خواهد شد.

 رئیس دادگستری تهران: پرونده محمدرضا رحیمی سنگین است
بی بی سی فارسی ۷ شهریور ۱۳۹۳ غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گفته است که پرونده محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در دوره محمود احمدی‌نژاد، قطور و سنگین است.
وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد ‘به دادسرا احضار شد
فروش دستوری خودرو با ۸۰ درصد تخفیف به افراد خاص در دولت احمدی‌نژاد

 ایران: تحریم‌های تازه آمریکا ناقض توافق ژنو است
بی بی سی فارسی ۸ شهریور ۱۳۹۳ وزارت امور خارجه ایران اضافه شدن شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های آمریکا را در تضاد با توافق ژنو و در “تعارض کامل” با روند حل و فصل کنونی موضوع هسته‌ای خواند

 احضار سعید مرتضوی به دادسرا به اتهام اختلاس و خیانت در امانت
جرس ۹ شهریور ۱۳۹۳ سعید مرتضوی رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی با احضاریه کتبی دادسرای کارکنان دولت برای پاسخگویی به شکایت شاکی‌های خصوصی در مورد مسائل مالی سازمان تأمین اجتماعی فردا- دوشنبه- باید در بازپرسی شعبه ۱۵ دادسرا حضور یابد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند، دنیای اقتصاد، خراسان سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، کلمه، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، حقوق بشر و ایران بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق‌بشر، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر

شماره ۶۱ هفت روزنامه ایران

 

 

پیوست‌ها: