زنان-690x259140830160856_yazidi_iraq_syria_624x351_afp

بیش از ۳۰۰ زن ایزدی به عنوان “غنیمت جنگی” به سوریه منتقل شده‌اند/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

سوریه داعش، زنان ایزدی ربوده‌شده را می‌فروشد
بی بی سی ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ گزارش‌ها از سوریه حاکی است بیش از ۳۰۰ زن ایزدی که چند هفته پیش در شمال عراق توسط شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) ربوده شده بودند، به عنوان “غنیمت جنگی” به سوریه منتقل شده‌اند. مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد دست کم ۲۷ مورد، این زنان هر کدام به ازای ۱۰۰۰ دلار به عنوان همسر به اعضای داعش فروخته شده‌اند.

 افغانستان حمله مسلحانه بر متعلمین اناث در ولسوالی شیندند
لید گروپ ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ افراد مسلح ناشناس بالای شماری از متعلیمن اناث ولسوالی شیندند هرات حمله مسلحانه نمودند که در نتیجه آن، یک متعلم زخمی شد. بصیر احمد آروین طاهری، رئیس معارف ولایت هرات می گوید: این دختران، شاگردان مکتب میر فاروق، ولسوالی شیندند هرات بودند که پس از رخصتی مکتب، به سمت خانه هایشان می رفتند.
ایران فضای دیدارهای موسوی و رهنورد امنیتی‌تر شده است

 ناجا: اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌‌ها ممنوع است
مهرخانه ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ در سال‌های اخیر کار در کافی شاپ به عنوان شغلی بی دردسر در میان دانشجویان باب شده است. با این حال دیروز رئیس پلیس اماکن ناجا گفت: طبق قانون اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها ممنوع است. به نقل از ایلنا، او همچنین اضافه کرد: در سفره خانه‌های سنتی نیز اشتغال زنان در محیط عمومی این سفره‌خانه‌ها ممنوع است. طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتی اگر صاحب پروانه کسب نیز باشند، در داخل قهوه خانه‌ها ممنوع است.

 چرا زنان از روند صلح سازی در سودان حذف شده اند؟
گاردین، ۲۶ آگوست ۲۰۱۴ زنان سودانی تا حد زیادی به جوامع خود در زمان جنگ خدمت کرده اند، اما در روند رسمی صلح این کشور حضور ندارند. جنگ ۲۲ ساله سودان که در آن مقدار بسیار زیادی از منابع این کشور مصرف شد، با جدایی سودان جنوبی و تبدیل شدنش به یک کشور مستقل در سال ۲۰۱۱ پایان یافت. این جنگ نقش عمده ای در ایجاد موانع برای توانمندسازی زنان سودانی داشت. با توجه به اهمیت توانمندسازی زنان در این کشور، برنامه توسعه سازمان ملل متحد روی برابری جنسیتی در تمامی فعالیت های خود تاکید می کند و به همکاران ملی خود برای شناسایی و پیاده سازی یک استراتژی به منظور ارتقاء برابری جنسیتی و توسعه در سودان کمک می کند. همانند هر جامعه ی دیگری، انتظار می رود که بهبود وضعیت آموزشی، اجتماعی و اقتصادی زنان بر پ مشارکت آنها در روند صلح و بازسازی تاثیر مثبت بگذارد.

     دفاع از حقوق بشر

افغانستان فیصلۀ جرگه هاى محلى سبب خشونت علیه زنان می شود
آژانس خبری پژواک، ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ معین وزارت امور زنان مى گوید که از طریق برخى جرگه هاى محلى، فیصله هاى غیرقانونى صورت مى گیرد و این فیصله ها سبب خشونت علیه زنان مى شود.

 افغانستان یک هیات حقیقت یاب در رابطه به حادثه پغمان تحقیق می کند
کلید گروپ، ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ حامد کرزی، رییس جمهور کشور براى بررسی حادثه سرقت اموال و آزار و اذیت غیر نظامیان در مسیر راه ولسوالی پغمان ولایت کابل، هیاتى را توظیف کرد.
پولیس کابل خواهان اعدام عاملان حادثه پغمان شد

شبکه اجتماعی فیس بوک مدافع دسترسی آزاد زنان آفریقایی به اطلاعات در باره ی حقوق بشر خودشان
تک کرانچ، ۱ آگوست ۲۰۱۴ هیچ کس نباید از دسترسی به اطلاعات در باره حقوق بشر خود محروم باشد، آن هم فقط به خاطر نداشتن اینترنت تلفن همراه. در حال حاضر در کشور زامبیا، زنان به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد. شبکه اجتماعی فیس بوک و Internet.org زنان زامبیایی را به طور رایگان به اینترنت برای دسترسی به منابع حقوق زنان مانند ماما (Mobile Alliance For Maternal Action) و و.ر.آ.پ.پ. (برنامه حقوق زنان برای تلفن های همراه )، و سایت یونیسف آمار برای زندگی متصل خواهد کرد.

 کودکان
کودک گمنام ایزدی در بیمارستان درگذشت
بی بی سی، ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ کسی نمی‌داند بر سنگ قبرش چه بنویسد. کسی نام او را نمی‌دانست، در سکوت، در بیمارستانی در سوریه دنیا را ترک کرد. دنیایی که روشنایی را از او گرفت. کسی از سرنوشت پدر و مادرش خبر نداشت. آنچه مسلم بود پسر بچه‌ای از آوارگان ایزدی بود. نیروهای کرد سوریه به نام ‘ی‌پ‌گ’ او را تنها در کوهستان یافته بودند. بیشتر بخوانید: پدر کودک ایزدی بعد مرگش رسید

 جلوگیری از استفاده جهانی کودکان سرباز، از جمله دختران
شبکه خبری زنان (WNN) در کمپین جدید سازمان ملل متحد به عنوان “کودکان، نه سربازان” آژانسهای حقوق بشری و رایزنی سازمان ملل از جمله یونیسف (UNICEF) در حال افزایش فشار بر روی کشورهایی هستند که در آنها حمایت دولتی از استفاده از کودکان سرباز ادامه داده می شود. با راه اندازی این کمپین جدید سازمان ملل متحد، امیدی هست که تا سال ۲۰۱۴ از استفاده سربازان کودک به طور کامل جلوگیری شود.

 دختربچه زنده به گور هندی زنده ماند
بی بی سی، ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ یک دختربچه هندی که به دست خویشاوندانش زنده به گور شده بود از مرگ نجات یافته است. پلیس منطقه سیتاپور در ایالت اوتار پرادش در شمال هند گفته است که یکی از روستاییان محلی توانست این دختر هفت ساله را که زنده در یک گور کم عمق دفن شده بود نجات دهد.

 مواجهه با حقایق تلخ: موارد استثمار جنسی کودکان در روترهام
دموکراسی باز، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۰، پنج مرد پاکستانی تبار محکوم به استثمار جنسی دختران خرد سال شدند که کوچک ترین آنها ۱۲ سال داشت. به تازگی در این باره گزارش جدیدی منتشر شده است. به گفته تهمینه کازی، مقیاس و شدت استثمارجنسی کودکان در در روترهام انگلستان نیاز به پاسخ سازنده ای دارد که بیشتر به پیدایش حقیقت مربوط است. بیشتر بخوانید: ۱۴۰۰ مورد آزار جنسی کودکان در یک شهر انگلستان

 جنگ سوریه: بدبختی ناگفته عروسان کودک
زنان تحت قوانین مسلمان، ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ بر اساس آمار و ارقام جدید سازمان ملل، تعداد دختران پناهنده سوری در اردن که به ازدواج های اجباری زودهنگام مواجه هستند به طور نگران کننده افزایش یافته است. به گزارش خبرنگار ارلا گرن از اردوگاه پناهندگان زرتاری در کشور اردن، فقر برخی از خانواده ها را مجبور ساخته است تا دختران خود را به مردان بزرگ سال بفروشند و در حال حاضر تجارت سازمان یافته ای در این زمینه وجود دارد.
ایران دستور پرداخت دیه کامل دختران “شین‌آباد” صادر شد

 فراخوان همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان
مهر خانه، ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ فراخوان پنجمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان و سومین جشنواره پژوهش (جشنواره رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر) در قلمرو ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد. به نقل از روابط عمومی، پنجمین همایش مرکز مطالعات ادبیات کودک ویژه داستان و رمان نوجوان است.

     قوانین و لوایح

ایران شکایت فعالان حقوق زنان از سهمیه‌بندی جنسیتی به دیوان عدالت اداری
رادیو زمانه، ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ شماری از وکیلان و فعالان حقوق زنان با استناد به قانون اساسی ایران و قوانین بین‌المللی همچون «کنوانسیون منع تبعیض در آموزش» که دولت ایران نیز به آن پیوسته است، در پیوند با سهمیه‌بندی جنسیتی و حذف برخی رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویان دختر، از سازمان سنجش وزارت علوم و ۳۶ دانشگاه، به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند.

 افغانستان وزارت امور زنان: از مصارف گزاف عروسی جلوگیری می‌کنیم
هشت صبح، ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ مقام‌های وزارت امور زنان می‌گویند که برگزاری مراسم عروسی و دیگر محافل خوشی و تعزیه‌ در افغانستان تبدیل به یک رقابت ناسالم در میان خانواده‌ها شده و این وزارت در نظر دارد که با طرح پالیسی‌های جدید از مصارف گزاف در این محافل جلوگیری کند. بیشتر بخوانید: قانون جلوگیرى از مصارف گزاف عروسى، هر چه زودتر تصویب شود.

      حقوق مدنی و سیاسی

بررسی مناسبات مالی زوجین در زمان طلاق
مهر خانه، ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ طلاق در کنار جدایی زن و مرد حل و فصل مناسبات مالی میان زوجین را نیز به همراه دارد. مهریه، نفقه، جهیزیه و اجرت‌المثل جزو همان دغدغه‌های مالی هستند که گاهی زنان قربانی آن هستند و گاهی مردان. نباید فراموش کرد که رسیدگی به هریک از این مباحث مالی پیچیدگی‌های بسیاری در پرونده‌های طلاق ایجاد می‌کند که نقد و بررسی هریک از پیچیدگی‌ها خالی از لطف نیست.

 “شکستن گلدان” و یا چگونه زنان در آسیای میانه و افغانستان نگهبانان مرزی می شوند؟
سازمان امنیت و همکاری اروپا، ۱۵ آگوست ۲۰۱۴ “گلدان” به آرامی در بسیاری از کشورها در حال شکستن است در حالی که سازمان های اجرای قانون، تا حدودی درب های خود را به زنان باز کرده اند، خدمات پلیس مرزی یکی از آخرین پایگاه ها به شمار می رود که برای ورود زنان به این نهاد تمایلی نداشت.

 زبان و نحوه پوشش مسائل دگرباشان جنسی در رسانه‌ها
رادیو زمانه، ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ به چه زبانی مسائل مربوط به دگرباشی جنسی را در رسانه‌ها بیان کنیم؟ از چه مفهوم‌هایی بهره بریم؟ مگر زبان فارسی در این زمینه کمبود دارد که لازم شده است به عنوان روزنامه‌نگار یا مخاطب رسانه‌ در این باره آموزش ببینیم؟ نازلی کاموری، پژوهشگر و نویسنده حوزه سکس، جنسیت و گرایش جنسی، در وبیناری در زمانه به موضوع زبان و نحوه پوشش مسائل دگرباشان جنسی در رسانه‌ها پرداخته است. انجام پژوهش‌های مرتبط با این این وبینار از حمایت کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر مردان و زنان همجنس‌گرا برخوردار بوده است.

 عدم وجود سرویس بهداشتی بهداشت هندوستان و امنیت زنان روستایی را به خطر می اندازد
گاردین، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ در روستایی که دو دختر در سال جاری قربانی تجاوز گروهی شده اند، سرویس های بهداشتی می توانند برای حفظ امنیت و سلامتی زنان موثر باشند. برای نسل ها، بیش از ۷۵۰ خانواده در روستا ی کاترای ایالت اوتار پرادش هند، بدون سرویس بهداشتی زندگی کرده اند. اما در روز ۲۷ می سال جاری، دو دختر ۱۴ و ۱۵ ساله پس از آن که برای برطرف کردن نیاز های خود به محل تاریکی رفته بودند، مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفتند. این واقعه ساکنین روستای کاترا را وحشت زده کرد.

        فرهنگ و جامعه

افغانستان بازسازی شهر “غلغله”، یادگار فراموش شده ساسانیان
دویچه وله، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ می‌گویند نام نخستین این شهر، که یکی از دیدنی‌های جذاب بامیان است، غلغله نبوده است و این نامی است که پس از حمله چنگیز و قتل عام مردم بر این شهر نهاده‌اند. غلغله یا فریاد و غوغا.

 برگزیده ای از مجموعه عکس “من یک زن هستم”
دویچه وله، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ ”من یک زن هستم” نام مجموعه‌ای از عکس‌های شفق کلهر است که بازتاب نگاه عکاس به زندگی روزمره وی است. در این عکس‌ها خالق اثر در انعکاس یک آینه حضور دائمی و البته شاید بتوان گفت غیرمتعارف دارد.

 روایت مستندساز دانمارکی از زندگی دختر ایرانی علاقمند به فضا
بی بی سی، ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ سپیده دختر جوانی است که رویای فضانورد شدن را در سر دارد. او که پدر خود را از دست داده همراه با مادر و برادر کوچکش در شهری کوچک زندگی می‌کند. سپیده در کنار تحصیل در دبیرستان در دوره‌های ستاره شناسی در سعادت آباد هم شرکت می‌کند و رویاهای خود را در دفتری برای آلبرت انیشتین می‌نویسد.

 جشنوارۀ راه ابریشم زیر سایۀ تنش هاى انتخاباتى افغانستان قرار گرفت
آژانس خبری پژواک، ۳۱ آگوست ۲۰۱۴ ناامنى و طولانى شدن پروسۀ انتخابات، بر جشنواره سالانۀ راه ابریشم در بامیان سایه افگنده ومردم از نمایشگاه هاى صنایع دستى و محصولات زراعتى خود، چندان سودى نبردند.
مولاوردی: اعتیاد زنان کانون خانواده را تهدید می‌کند
گرامی داشت یاد سیمین بهبهانی در کلن

مکثی بر نارسایی‌ها و تبعیض ها در ورزش زنان

      سیاست

زنان داعش، شناخت و مبارزه با افراط گرایی زنان
امور خارجه، ۲۱ گوست ۲۰۱۴ گزارش ها در باره ی زنانی که واحد خود را در دولت اسلامی عراق و الشام تشکیل داده اند کارشناسان را نگران کرده است. برای بسیاری، این مفکوره که زنان می توانند افراط گرایان خشونت طلب باشند، متناقض به نظر می رسد. چرا باید زنان بخواهند به مبارزه ی سیاسی بپیوندند که آنها را سرکوب می کند؟

 تقدیس زنان مسلح کوبانی: خدمت به گفتمان جنگ!
مدرسه فمینیستی، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ حضور زنان کوبانی در جنگ علیه داعش، بحث های داغی را به ویژه در جنبش زنان و میان فمینیست ها برانگیخته است. بی شک این بحث و گفتگوهای نظری می تواند تاثیرات گوناگون و گاه تناقض آلود این پدیده را آشکار سازد و راهگشای ما زنان در آشفته بازار خشونت های عجیب و غریب در منطقه مان باشد. اما برای این که این چالش های نظری به فرجامی راهگشا از منظر فمینیستی رهنمون شود، به نظر می رسد ابتدا می بایست «محل منازعه» و نقطه کانونی این چالش ها را به درستی تعیین کرد.

 دختر صدام حسین، به دنبال خونخواهی و بازگشت به قدرت
دویچه وله، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ پیش‌روی گروه تروریستی “دولت اسلامی” فرصت انتقام‌گیری را برای رغد حسین، فرزند ارشد صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق فراهم کرده است. او با ثروت ده‌ها میلیون دلاری به حمایت از “دولت اسلامی” برخاسته و در فکر بازگشت به قدرت است.

 نسرین ستوده: با حکم دادگاه انتظامی وکلا به وکالت ادامه می‌دهم
بی بی سی، ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ نسرین ستوده، وکیل دادگستری می‌گوید با حکم امروز دادگاه انتظامی وکلا، او می‌تواند به کار خود ادامه دهد. شاکی پرونده، نماینده دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین بود که خواستار لغو پروانه وکالت نسرین ستوده شده بود.

 “بانو القاعده” کیست و چرا آمریکا او را مبادله نمی‌کند؟
دویچه وله، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ یک زن پاکستانی به مدت چهار سال در صدر تعقیب‌شوندگان بین‌المللی بود. زمانی طالبان و حال “دولت اسلامی” پیشنهادهای قابل توجهی برای مبادله او با گروگان‌ها ارائه کرده‌اند. این زن کیست و چرا آمریکا او را مبادله نمی‌کند؟

 فدریکا موگرینی جانشین کاترین اشتون شد
دویچه وله، ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ پارلمان اروپا، فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا را به‌عنوان جانشین کاترین اشتون و دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان را به‌عنوان رئیس شورای اتحادیه برگزید. بحث پیرامون تحریم روسیه و کمک نظامی غرب به اوکراین ادامه دارد.

 برگزاری اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی در باکو
مهر خانه، ۱  سپتامبر ۲۰۱۴ معاون امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی مهر ماه در باکوی آذربایجان برگزار می‌شود و شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان در آن حضور می‌یابد.

 ورود نیمی از نمایندگان انگشت شمار زن در مجلس ایران به مسائل فراکسیون زنان
شهرزاد نیوز، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ تعداد نمایندگان زن مجلس ۲۸۸ نفره نهم تنها ۹ نفر است که آن‌ها نیز بیشتر زنانی هستند که، به قول یک نماینده سابق، تحت تأثیر افکار مردسالارانه اند. حال خبر می‌رسد که از این تعداد نیز تنها حدود نیمی از آنان وارد مسائل فراکسیون زنان می شوند. شهلا میرگلوی بیات، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایلنا، در این رابطه از جمله اظهار داشت که فراکسیون زنان باید فعال‌تر عمل کند و مطالبات مردم فرا‌تر از آن چیزی است که تا کنون در این فراکسیون رخ داده است.

 نخستین زن وزیر آموزش ملی در فرانسه معرفی شد
مهر خانه،۱ سپتامبر ۲۰۱۴ دولت فرانسه به منظور ترمیم کابینه خود، «نجاه فالو بلقاسم» را به عنوان وزیر جدید آموزش ملی فرانسه منصوب کرد . به نقل از ایسنا، با انتصاب بلقاسم به این سمت «ژنویو فیوراسو» همچنان در سمت معاون وزیر آموزش عالی باقی می‌ماند. «نجاه فالو بلقاسم» نخستین زنی است که در فرانسه به این سمت منصوب می‌شود. وی جایگزین «نبوآ آمون» می‌شود که تنها پنج ماه در این پست دوام آورد

      گزارش، پژوهش و کتاب

بازی جنسیت
اخبار روز، ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ آیا زنان دارای قدرت هستند؟ چگونه این قدرت در یک زمینه پدرسالار خود را بروز می دهد؟ آیا از این قدرت در جهت منافع زنان استفاده می شود؟ داوود غنیم در کتاب «خشونت و جنسیت در خاورمیانه » نشان می دهد که چگونه زنان از قدرت و عاملیت خود در «بازی جنسیت» استفاده می کنند.

 در ادامه‌ی «بعد از پایان!»
مدرسه فمینیستی، ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ رؤیایش را در تبت، خوانندگانش پسندیدند و تحسین کردند و هنوز هم در میان دوستداران ادبیات، از این بخش و آن بخش رمان صحبت به میان می‌آید. رمانی که در آن «فریبا وفی» ایدئولوژی را در آسیابِ زمان ریخت و نیز در محیطِ کشتِ خانواده قرارش داد؛ سنجید و به ما نشان داد اثراتش را بر افراد و نیز بر زنان. شاید برخی از خواننده‌ها هنوز هم بیاد داشته باشند که موضوع ساده و بنظر پیش و پا افتاده‌ی مثلا “ویار” چگونه از نگاه متفاوت دو مرد در رمان نگریسته و با آن برخورد شد…
نقد و بررسی جداسازی جنسیتی فضاهای عمومی شهر تهران
معضلات بی‌توجهی به نیمه برابر جامعه

 گزارش – عشق در ایران به ندرت از «شکوه» برخوردار است
صدای امریکا، ۱  سپتامبر ۲۰۱۴ خبرگزاری فرانسه در مقاله‌ای به مقوله ازدواج در ایران پرداخته و می‌نویسد: مهناز از جمله زنان ایرانی است که به خاطر فشارهای موجود در یک جامعه محافظه‌کار که به عشق به عنوان یک مؤلفه مهم در ازدواج نمی‌نگرد، در سن پائین ازدواج کرد، اما اکنون طلاق گرفته است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: آژانس خبری پژواک، کلید گروپ ، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، ۸ صبح، شبکه خبری زنان، مهرخانه، گاردین، TechCrunch، رادیو زمانه، صدای امریکا، دموکراسی باز، زنان تحت قوانین مسلمان، سازمان امنیت و همکاری اروپا،  امور خارجه، دویچه وله.

شماره ۶۲ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: