haft-690x259

53

منبع عکس

  سیاست

علی خان اکرامی: “سنگک و فیض علی بدون تشخیص دفن شدند
۲۶
 اوت، رادیو آزادی علی خان اکرامی کارشناس طبی دادگاه اخیراً کتابی را تحت عنوان «شکنجه افسران» منتشر کرده است که وضع پرونده های جنایی دوران جنگ داخلی را به قلم آورده است. در این کتاب پرونده های جنایی دوران جنگ داخلی تاجیکستان جمع آوری شده اند.

 مقام جدید برادر زن امام علی رحمان
۳۰ اوت، فرج
امان الله سعدولایوف برادر همسر رئیس جمهور تاجیکستان، معاون رئیس شرکت سهامی “برق تاجیک” تعیین شد.

    جامعه

نگرانی «رحمان» از نفوذ گروه‌های تندرو در میان جوانان تاجیک
۱ سپتامبر،
فارس نیوز رئیس جمهوری تاجیکستان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، از گرایش جوانان تاجیک به سمت گروه‌های تندرو و افراطی ابراز نگرانی کرد.  به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» امروز با حضور در مراسم گرامی داشت آغاز سال تحصیلی جدید و آیین افتتاحیه ساختمان جدید دانشگاه آموزگاری شهر دوشنبه گفت: جنبش‌های تندرو با سوءاستفاده از جوانان ناآگاه مبادرت به جذب و استفاده از آنان کرده که این موضوع تهدیدی جدی برای تاجیکستان محسوب می‌شود. وی با اشاره به وقایع خونین عراق و سوریه تاکید کرد: جنگ داخلی و دخالت کشورهای بیگانه مردمان این کشورها را با بحران شدید سیاسی مواجه کرده‌ است که می‌توان از مهم‌ترین دلایل آن به وجود و فعالیت گروه‌های افراطی و تندرو اشاره کرد.

  وضعیت پناهنده گان افغان در تاجیکستان (چند رسانه ای)
۲۸ اوت، آرمان
سه سال است که فرید، یک پناهنده افغان در بازار وحدت واقع در ۳۰ کیلومتری شهر دوشنبه توجه مردم را به محصولاتش با آواز خوانی جلب می کند. تمام تلاش های فرید برای بر طرف کردن نیازهای فرزندانش است. “هر روز فقط ۳۰-۳۵ سامانی به دست می آورم (معادل ۵ دلار آمریکایی)، بیشتر نمی شود” فرید از شهر کابل است. او در کابل به فرید ناله  معروف است، در کنسرت های بین المللی هنرمند معروف افغانستان فرهاد دریا موسیقی نواخته است. وی امروز در تاجیکستان در کنج بازاری مشغول به فروش محصولات غذایی است.

 نارضایتی داوطلبان کار مرکز آزمون را مختل کرد
۲۶  اوت، بی بی سی در حالی که تا زمان آغاز سال جدید تحصیلی در تاجیکستان کمتر از یک هفته باقی مانده است مرکز ملی آزمون این کشور با چالش های جدی در زمینه پذیرش داوطلبان به دانشگاه ها رو به رو شده است. امسال برای بار اول مسؤلیت برگزاری امتحانات ورودی را مرکز آزمون بر عهده داشت. امسال حدود ۱۵ هزار جای خالی برای دانشجویان آینده در دانشگاه های تاجیکستان وجود داشت. اما طبق اطلاع این مرکز در مجموع حدود ۳۰ هزار نفر از داوطلبان به جمع دانشجویان پذیرفته شده اند.

 بازداشت دو نظامی روس به جرم قتل یک راننده تاکسی در تاجیکستان
۲۸ اوت، بی بی سی وزارت امور داخله تاجیکستان از بازداشت دو نظامی روسیه به ظن قتل یک راننده تاکسی در جنوب شهر دوشنبه خبر داده است. به گزارش وبسایت این نهاد این دو نظامی روس در پی عملیات ویژه پلیس بعد از کشف جسد این راننده در یکی از محلات جنوب پایتخت تاجیکستان بازداشت شده‌اند. جسد رحیم‌جان تیشه‌یف، راننده خودروی از نوع «اوپل-آسترا» را روز ۱۹ اوت با نشانه‌های مرگ اجباری در روستای چیم تپه، واقع در نزدیکی یکی از تأسیسات پایگاه نظامی روسیه معروف به «شهرک نظامی» در جنوب شهر دوشنبه، پیدا کرده‌اند. روسیه کشورهای آسیای میانه‌، از جمله تاجیکستان را، حوزه تحت نفوذ خود می‌داند و همواره تلاش کرده است حضور نظامی اش را در این منطقه حفظ کند.

  پرتو در تاجیکستان
۲۷
اوت، موسسه گزارش دهی جنگ و صلح بیش از دو دهه از پایان استخراج اورانیوم در تاجیکستان می گذرد اما هنوز باقی مانده های صنعتی از دوران شوروی، جوامع محلی را با خطرات بهداشتی مواجه می سازد. زباله ها از معادن متروکه هنوز هم حاوی مواد رادیو اکتیو خطرناک هستند. تجهیزات ذخیره زباله که یک بار مهر و موم شده بر اثر گذشت زمان ترک خورده اند، اجازه می دهند تا مواد رادیو اکتیو خطرناک به محیط زیست آسیب برسانند. بسیاری از مکان های زباله در نزدیکی شهرک ها و منابع آب واقع هستند.

 “رنگارنگ” جهانگردان را به تماشای دوشنبه و اطراف آن خواند
۳۰ اوت، رادیو آزادی جهانگردان خارجی بیشتر به تماشای وادی های زرافشان و بدخشان و کوهستان تاجیکستان میل دارند اگرچه در دوشنبه و اطراف آن هم جای های زیبا و دیدنی بسیار هستند. در جشنواره «رنگارنگ» که روز ۳۰ اوت در باغ «ارم» برگزار شد، جهانگردان بسیاری برای تماشا آمده بودند. به گفته مسؤلین، این جشنواره جهت جذب بیشتر جهانگردان خارجی به پایتخت تاجیکستان تشکیل شده بود. بنا بر آمار رسمی، در نیمه اول سال جاری ۷۴ هزار جهانگرد خارجی از تاجیکستان دیدن کرده اند. امسال تاجیکستان از توریزم به میزان ۳۷ میلیون دلار درامد داشته است.

 حج ۲۰۱۴ – مشکلات زائران
۲۹ اوت، فرج
عربستان سعودی از زائران تاجیک تقاضا کرده است که برای وارد شدن به این کشور و زیارت خانه خدا، باید از پاسپورت بیو متریک برخوردار باشند. این تقاضا قبل از سفر زائران تاجیک به حج اعلام شده است.

   زنان

“در پشت چرخ”: نگاهی به زنانی که مردان تاجیکستان برای رفتن به روسیه پشت سر گذشته اند
۲۴
اوت، گلوبال وایسز  “در پشت چرخ”، فیلم کوتاه فیلمساز بریتانیایی الیز لیکر، زندگی دشوار زنان و خانواده های تاجیک که نزدیکان شان برای کار به روسیه برای کار سفر می کنند را به تصویر می آورد. تا به حال، این فیلم برنده جایزه های بسیاری در جشنواره های اروپایی شده است.

 اقتصاد

تاجیکستان: زیر انگشت شست اقتصادی چین
۱
سپتامبر، اوراسیا نت چین در تاجیکستان سرمایه گذاری های هنگفتی کرده است. ساخت کارخانه های سیمان برای تامین تقاضای داخلی یکی از مثال های سرمایه گذاری چین در این کشور است. اما ساکنین محلی می گویند که سیمان تولید شده که با قیمت پایین تر به فروش می رسد، به آنها فروخته نمی شود. یکی از کارخانه های سیمان چینی در جنوب تاجیکستان سه چهارم کل سیمان مصرف شده در تاجیکستان را در سال جاری تولید کرده است.

 انتقال آب تاجیکستان به ایران و مبادله برق، مهمترین محورهای گفت گوی مقام های تهران و دوشنبه
۲
سپتامبر، شفاقنا دهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با محوریت انتقال آب تاجیکستان به ایران و مبادله برق بین دو کشور در دوشنبه آغاز شد. به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، به نقل از ایرنا، موضوع انتقال آب تاجیکستان به ایران از سال ها پیش مطرح و فرضیه های گوناگونی برای مابه ازای آن ازجمله انتقال برق، ارایه خدمات فنی و صادرات نفت و گاز طرح شد. اگرچه هنوز رسما در باره این موضوع، اطلاعاتی منتشر نشد اما براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، آب یکی از موضوعاتی است که در پیش نویس سند مشترک همکاری گنجانده شده است.

 تاجیکستان، قزاقستان و ترویج همکاری اقتصادی
۲۷
اوت، کنترل آسیا آنلاین در نیمه اول سال ۲۰۱۴، حجم تجارت بین دو کشور به ۴۱۴ میلیون دلار آمریکایی رسیده است. “قزاقستان تاجیکستان را به عنوان یک شریک مهم در آسیای مرکزی می شمارد. تحلیلگران می گویند فرهنگ مشترک برای کمک در تقویت روابط اقتصادی نقش مهمی دارد.

      روابط بین الملل

برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های ایران و تاجیکستان
۲
سپتامبر، عرش نیوز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو برای شرکت در دهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان امروز به شهر دوشنبه سفر کرد. به گزارش عرش نیوز، دهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان از امروز به‌ مدت دو روز در شهر دوشنبه برگزار می‌شود. پیش از سفر وزیر نیرو، هیات کارشناسی با حضور نمایندگان ۱۵ دستگاه اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی به سرپرستی اسماعیل محصولی قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل برای انجام مذاکره کارشناسی پیرامون موضوع‌های مطرح‌شده در پیش نویس سند همکاری مشترک در تاجیکستان حضور یافته‌اند.

 تلاش تاجیکستان برای تحکیم همکاری ها با عربستان
۲۸ اوت، تاج نیوز دورنمای همکاری های اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی در ملاقات سفیر پادشاهی عربستان در تاجیکستان بندر محمدجمیل و رییس اطاق بازرگانی و صنایع کشور سعید شریف مورد مذاکره قرار گرفت. رییس اطاق بازرگانی تاجیکستان بر این نظر است که تاجیکستان و عربستان امکانات فراوانی برای همکاری های دوجانبه دارند. سفیر تاجیکستان آمادگی کشورش را برای راه اندازی اقدامات مشخص و فعال سازی ارتباط تجاری اعلام کرد.

 آیا یخ روابط تاجیکستان و ازبکستان آب خواهد شد؟
۱ سپتامبر، آزادگان
امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان به مناسبت روز استقلال این کشور تبریک گفت و خواستار روابط نزدیک دو طرفه شد. امام علی رحمان همچنین افزود که “برای تاجیکستان که یکی از اولویت های اساسی سیاست خارجیش مستحکم نمودن روابط منطقه ای است، روابط دو جانبه با ازبکستان اهمیت بسیاری دارد”.

 دو نفر در درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان کشته شدند
۲۶ اوت، گاردین
دو شهروند تاجیکستان در درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان کشته شدند. درگیری های مرزی میان دو کشور از خونین ترین درگیری های موجود در بین کشورهای شوروی سابق محسوب می شود.

      علم و فرهنگ

محفل بزرگداشت سیمین بهبهانی در تاجیکستان
۲۹ اوت، بی بی سی اهالی فرهنگ و ادبیات تاجیکستان با برگزاری محفلی یاد سیمین بهبهانی، شاعر سرشناس ایرانی را که اخیراً درگذشت، گرامی داشتند. این محفل روز جمعه ۲۹ اوت به ابتکار گلرخسار صفی، شاعر معروف و رئیس فرهنگستان شعر جهان، و مسئولان مجله ادبی «صدای شرق» و اتحادیه نویسندگان تاجیکستان برگزار شد. در این محفل شاعران، نویسندگان و هنرپیشگان و روزنامه‌نگاران تاجیک و مسئولان سفارتخانه‌های ایران و افغانستان در شهر دوشنبه شرکت و سخنرانی کردند.

 گلرخسار فرزانه را “مدار” شعر فارسی – تاجیکی نامید
۲۹
اوت، تاج نیوز گلرخسار صفی که محفل بزرگداشت سیمین بهبهانی را میزبانی می کرد از خاطراتش با شاعر تعریف کرد و افزود، اگر سیمین امروز ما را ترک کرده است، فرزانه هنوز هست، یعنی مادر شعر فارسی – تاجیکی هنوز زنده است.

 انیسه صابری: “روسی می نویسم ولی قلب تاجیکی دارم
۲۹
اوت، رادیو آزادی ادیب جوان تاجیک انیسه صابری نخستین کتاب خود را تحت عنوان «دیوانه گراد» در شهر دوشنبه معرفی کرد. کتاب مذکور که به تعداد ۱۰۰۰نسخه چاپ شده شامل شعرها و داستان های کوتاه ادیب جوان می باشد. مصاحبه این ادیب جوان را در سایت رادیو آزادی مطالعه کنید.

 تئاتر در این کشور می میرد!
۲۶ اوت، فرج
میثم جوادی کارگردان ایرانی که طی یک سال اخیر در تاجیکستان فعالیت کرده است در جشنواره ی “نگاه نو” برنده یک جایزه شد. در مصاحبه ای با رسانه فرج، اظهار داشت که در سناریوی نمایش نامه ی “یک دروغ مینیمالیستی” او از افکار، درد ها و مشکلات مردم الهام گرفته است.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

  دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره:
Arsh News, Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Central Asia Online, Eurasianet.org, Faraj.tj, Fars-news, Global Voices, Guardian, IWPR, Khovar.tj, Ormon.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Shafaqna, Tojnews.tj

شماره ۵۳ هفت روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: