haftDisplaced people queuing for food in the Central African Republic

عکسی از آوارگان در جمهوری آفریقای مرکزی در صف غذا برنده جایزه ویزا دِ اُر در ۲۶امین جشنواره فوتوژورنالیسم شد
عکس: ویلیام دانیلز/پانوس پیکچرز/در وبسایت روزنامه گاردین

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
اسراییل باید مصادره غیرقانونی زمین ها در کرانه غربی را کنار بگذارد
۱ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: طرح ظالمانه مصادره در حدود ۱۰۰۰ جریب [در حدود ۴۰۰ هکتار] زمین در کرانه غربی غیرقانونی است و باید فوری لغو شود. رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان گفت: «نه تنها این کار در حقوق بین المللی غیرقانونی است، بلکه منجر به نقض گسترده حقوق بشر فلسطینیان می شود. این کار که کابینه اسراییل گویا در واکنش به قتل تاسف بار سه نوجوان اسراییلی در ماه جون توجیه کرده، مجازات دسته جمعی است و اسراییل هر چه بیشتر از تعهدات خود بر اساس حقوق بین المللی فاصله می گیرد.» بر اساس این طرح، این بیشترین میزان زمینی است که پس از سال ۱۹۸۰ مصادره خواهد شد. گزارش خبری: اسرائیل ۴۰۰ هکتار زمین فلسطینی‌ها را برای شهرک‌سازی مصادره می‌کند

پن اینترنشنال قتل روزنامه نگاران استیون سُتلُوف و جیمز فولی را محکوم کرد
۳ سپتامبر ۲۰۱۴ پن اینترنشنال از قتل روزنامه نگار آمریکایی استیون سُتلُوف، که ویدیوی گردن زنی او دو هفته پس از قتل جیمز فولی، روزنامه نگار آزاد، منتشر شد، به دست گروه تندروی خلافت اسلامی به شدت متاسف و غمگین شده است. از زمان خیزش علیه دولت ریاست جمهوری بشار اسد در بهار ۲۰۱۱، سوریه یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران شده است. به اعلام کمیته حمایت از روزنامه نگاران، دست کم ۷۰ روزنامه نگار در درگیری در سوریه کشته و در حدود ۲۰ روزنامه نگار نیز ناپدید شده اند. گزارش خبری: سر یک روزنامه‌نگار دیگر بریده شد

عاملان غیردولتی
عراق عفو بین‌الملل: تلاش «دولت اسلامی» برای پاکسازی قومی
عراق سازمان ملل: ابعاد جنایات گروه «دولت اسلامی» غیر قابل تصور است
عراق «داعش در پادگان تکریت ۷۷۰ سرباز را اعدام کرده است»
عراق حملات انتحاری در محله‌های شیعه‌نشین بغداد چندین کشته برجای گذاشت

   عدالت

دولت های آفریقایی باید معافیت از مجازات برای جرایم مهم را رد کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ سازمان های جامعه مدنی و سازمان های بین المللی دارای حضور در آفریقا و فعال در زمینه حقوق بشر و عدالت کیفری، تاسف و مخالفت خود را با اصلاحیه بر اساسنامه دادگاه عدالت و حقوق بشر آفریقا مصوب در اخیر سران کشورهای آفریقا در اجلاس ۲۳ام ابراز کردند. این اصلاحیه سران شاغل دولت و کشور و بعضی دیگر از مسوؤلان ارشد را از محاکمه به اتهام جرایم مهم و ناقض حقوق بین المللی مستثنا می کند. پروتکل مربوط به اساسنامه دادگاه به آن صلاحیت کیفری در مورد نسل کشی، جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت داده است. این بیانیه را ۱۴۳ گروه و سازمان محلی، منطقه ای و بین المللی امضا کرده اند.

اتحادیه عرب باید تشکیل دادگاه حقوق بشر را به تعویق بیاندازد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۴ هجده سازمان و گروه حقوق بشر ملی و بین المللی با امضای نامه ای مشترک خطاب به نشست وزرای اتحادیه کشورهای عرب در تاریخ ۸ـ۳ سپتامبر نگرانی خود را در باره تصویب اساسنامه دادگاه حقوق بشر عربی اعلام کردند. آنها از نشست وزرا خواستند تصویب اساسنامه را به شکل کنونی آن به تعویق بیاندازند تا از سازگاری آن با موازین و حقوق بین المللی حقوق بشر اطمینان حاصل شود. علاوه بر کمیسیون بین المللی حقوقدانان، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، و عفو بین الملل، سازمان های ملی حقوق بشر از فلسطین، مصر، بحرین، یمن، لبنان، مراکش و تونس نیز این نامه را امضا کرده اند.

سازمان ملل: جنایت‌کاران “دولت اسلامی” باید محاکمه شوند
دویچه وله ۱ سپتامبر ۲۰۱۴  از دید سازمان ملل متحد اعمال شبه‌نظامیان افراط گرای “دولت اسلامی” (داعش) از موارد جنایت علیه بشریت است. قرار است کارشناسان سازمان ملل شواهد لازم برای بازخواست و محاکمه مسئولان جنایت‌های واقع شده در عراق را جمع‌آوری کنند. فلاویا پانزیری، معاون کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل گفت که هم شبه‌‌نظامیان افراطی “دولت اسلامی” و هم نیروهای نظامی عراق مسئول حملات سیستماتیک و عمدی علیه غیرنظامیان در عراق هستند؛ این حملات از موارد “جنایت علیه بشریت” و به احتمال “جنایت جنگی” هستند. او گفت در مناطق زیر سلطه “دولت اسلامی” اعدام‌های گروهی، ربودن انسان‌ها، شکنجه، تجاوز جنسی و برده‌داری وجود دارد. وی افزود که چندین گرو‌ه از مردم تنها به دلیل تبار یا اعتقاد خود با آزار و تعقیب بیرحمانه مواجه شده‌اند.

      حقوق مدنی و سیاسی

حق با برادر بزرگ است
عفو بین الملل ۲ سپتامبر ۲۰۱۴ دولت ها در سراسر جهان کنترل اینترنت را به دست گرفته اند تا آزادی بیان آنلاین را سرکوب و اطلاعات مربوط به نقض حقوق را سانسور کنند و یک سره به نام امنیت ملی مراقب کاربران باشند. نمونه های حیرت آوری در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه در زیر ارایه می شود: چین ۲۰۰۰۰۰ تن را برای نظارت بر اینترنت در استخدام دارد. ایالات متحده امریکا به آژانس امنیت ملی اجازه داده علیه ۱۹۳ دولت خارجی، سازمان ها و جناح های خارجی جاسوسی کند. عربستان سعودی رائف بداوی را به خاطر «ایجاد یک وبسایت»، اهانت به اسلام و مسخره کردن چهره های اسلامی، به ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم کرده است. او در حال حاضر به همین جرم حکم ۱۰ سال زندان را می گذراند. ویتنام با ۳۴ وبلاگ نگار زندانی، پس از چین، بیشترین کاربران اینترنت را در زندان دارد. عفو بین الملل در این زمینه اطلاعاتی را در باره سودان، ترکیه، بریتانیا، فرانسه، پاکستان، تایلند، عربستان سعودی، اتیوپی، و ایران نیز ارایه کرده است.

ترکیه کاربران توییتر در دادگاه؛ ترکیه میزبان اجلاس اینترنت سازمان ملل
۲ سپتامبر ۲۰۱۴  عفو بین الملل امروز اعلام کرد ترکیه با محاکمه کاربران توییتر و میزبانی مجمع مدیریت اینترنت با دورویی عمل می کند. این سازمان با تاکید بر نقض آزادی اینترنت در ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و ویتنام، از میزبان های آتی خواست الگوی بهتری ارایه کنند. ۲۹ کاربر توییتر در ازمیر در محاکمه هستند و به خاطر نشر پیام های توییتری طی اعتراض های سال گذشته با اتهام رسمی «تحریک مردم به قانون شکنی» روبرو هستند. هیچ یک از پیام های آنها حاوی تحریک به خشونت نبوده است.
چین انتخابات در هنگ‌کنگ را محدود کرد
سوریه خطرناک‌ترین جای دنیا برای خبرنگاران
بازیکن همجنسگرا از تیم فوتبال آمریکایی سن لوئیس حذف شد

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فلسطین «بازسازی خانه ها در غزه به خاطر محدودیت های اسراییل ۲۰ سال طول می کشد»
راشیا تودی ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ به گفته روت آلن از شورای آوارگان نروژ در گفتگو با راشیا تودی، تنها بازسازی خانه ها در غزه، بدون در نظر گرفتن مدارس، بیمارستان ها و زیرساخت های غیرنظامی، ۲۰ سال طول می کشد. «ما بر این اساس به این نتیجه رسیده ایم که ۱۷۰۰۰ خانه در عملیات لبه محافظتی ویران شده اند و پس از عملیات نظامی قبلی در غزه هنوز ۵۰۰۰ خانه بازسازی نشده اند. افزایش طبیعی جمعیت نیز ساخت ۷۵۰۰۰ خانه دیگر را ضروری می سازد. بنابراین، ۱۰۰۰۰۰ خانه کم است.»

بریتانیا از کارگران خانگی مهاجر حمایت کنید
۴ سپتامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر و موسسه خیریه بریتانیایی، کَلایان، امروز گفتند: دولت بریتانیا به جای رد کردن مدارک سوءاستفاده از کارگران خانگی مهاجر باید به آنها توجه کند. پیش نویس قانونی در پارلمان به منظور مبارزه با کار اجباری و جرایم کیفری دیگر مطرح است اما به سیستم صدور ویزا که در سوءاستفاده کارفرمایان از کارگران خانگی مهاجر نقش دارد توجهی نشان نداده است. دولت بریتانیا در گزارشی به تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۴ در باره لایحه بردگی مدرن ادعا کرد که گزارش کلایان در باره خدمات این کارگران، و گزارش دیده بان حقوق بشر در باره سوءاستفاده کارفرمایان از این کارگران فقط شمار کمی از آنها را در بر می گیرد. پژوهشگر اروپای غربی دیده بان حقوق بشر گفت: تحقیق ما سوءاستفاده های جدی از جمله کار اجباری کارگران خانگی مهاجر ساکن در لندن را نشان داده است.
پزشکان بدون مرز: دنیا در مبارزه با بیماری ابولا در آستانه شکست است
تصویر هالیوود از اوکراینی ها: خدمتکار، کلاهبردار و کارگران جنسی

    دفاع از حقوق بشر

مصر اولتیماتوم برای انحلال گروه های مستقل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ وزارت همبستگی اجتماعی مصر در روز ۳۱ اوت اعلام کرد که مهلت ثبت سازمان های غیردولتی بر اساس قانون سال ۲۰۰۲ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ تمدید شده است. ۴۵ گروه ملی و بین المللی حقوق بشر از سراسر جهان امروز اعلام کردند که سرکوب سازمان های مستقل در مصر در پیش است. وزارت همبستگی اجتماعی مصر با انتشار آگهی در روزنامه دولتی الاهرام در روز ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۴ به تمام سازمان های غیردولتی مصری و بین المللی تا ۲ سپتامبر مهلت داده بود تا بر اساس قانون ۲۰۰۲/۸۴ خود را به ثبت برسانند. این قانون محدود کننده در زمان حاکمیت مبارک به تصویب رسیده است و به دولت اختیار می دهد به دلخواه هر گروهی را منحل، دارایی های آن را مسدود و اموال آن را مصادره کند؛ داوطلبان عضویت در هیات مدیره را رد کند؛ جلوی تامین بودجه برای آن را بگیرد؛ یا با درخواست عضویت آن در سازمان های بین المللی مخالفت کند. این قانون در باره حق اعتراض سازمان های غیردولتی علیه تصمیم دولت سکوت کرده است.

قطر باید وضعیت و محل فعالان حقوق بشر را اعلام کند
۴ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: دولتمردان قطری باید فوری محل دو فعال حقوق بشر بریتانیایی را اعلام و سلامت آنها را تضمین کند. این دو تن از روز یکشنبه (۳۱ آگوست) ناپدید شده اند و  بیم آن می رود که مخفیانه در انزوای کامل در حبس هستند. کریشنا اوپاهیایا (پژوهشگر) و قیمیر گوندِو (عکاس) که در باره شرایط کاری مهاجران نپالی در قطر تحقیق می کردند، پس از خروج از هتل در روز ۳۱ آگوست دیده نشده اند. پیشتر، آنها نگرانی خود از تعقیب پلیس های لباس شخصی را به دوستان و همکارانشان ابراز کرده بودند.

بحرین ممنوعیت ورود و حبس خودسرانه مریم الخواجه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با انتشار فراخوان فوری اعلام کرد که مریم الخواجه، یکی از دو رییس مرکز حقوق بشر خلیج، که دارای تابعیت دوگانه بحرین و دانمارک است، اجازه ورود به بحرین را نیافته و در فرودگاه بین المللی بحرین بازداشت و زندانی شده است. او برای دیدار با پدر زندانی اش، عبدالهادی الخواجه، فعال حقوق بشر و رییس پیشین مرکز حقوق بشر بحرین، که در حال حاضر در زندان در اعتصاب غذا به سر می برد، به بحرین سفر کرده بود.

مصر قرار صدور حکم در دادگاه ضدتروریسم
پن اینترنشنال ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ هفتاد و نه سازمان امروز با امضای بیانیه مشترکی اعلام کردند که دولت سوریه باید فوری و بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر در حبس خودسرانه ـ مازن درویش و همکارانش هانی الزیتانی و حسین قریر ـ را آزاد کند. دادگاه ضدتروریسم قرار است حکم خود را در محاکمه به خاطر «تبلیغ عملیات تروریستی» در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ صادر کند. درویش رییس مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه است. نیروهای امنیتی سوریه هر سه تن را در ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ در دمشق دستگیر کردند. این بیانیه مشترک را سازمان های ملی و بین المللی از جمله پن اینترنشنال، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فرانت لاین دیفندرز، شبکه حقوق بشر مدیترانه ـ اروپا و بسیاری از سازمان های حقوق بشر عربی و منطقه ای امضا کرده اند.

   زنان و کودکان

کودکان مهاجر نیازمند حمایت هستند نه حبس
ام اس ان بی سی ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مردم آمریکا از طریق انتشار گسترده عکس های کودکان که بازداشتگاه های شلوغ را پر کرده اند از حضور ده ها هزار کودک اهل آمریکای مرکزی در مرز آمریکا و مکزیک مطلع شده اند. آمریکا با افت و خیز موفق شده بیشتر این کودکان را تحت مراقبت قرار دهد تا دادگاه ها تعیین کنند که آیا باید به آنها اجازه اقامت داد یا آنها را پس فرستاد. اما هزاران کودک دیگر در سراسر جهان در حالی که رسیدگی به درخواست پناهندگی آنها ادامه پیدا می کند، سال ها در بازداشتگاه های زندان مانند پژمرده می شوند. مسوؤلان اغلب به بازی انتظار می پردازند به این امید که بازداشت شدگان منصرف شوند و  پول بلیت بازگشت خود به وطن را بپردازند.

از هر ۱۰ دختر در جهان یکی قربانی خشونت جنسی جدی است
یونیسف ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارش جدید یونیسف، ده درصد دختران در سراسر جهان، یعنی ۱۲۰ میلیون تن، مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار گرفته‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۲، از هر پنج قربانی قتل در سراسر جهان، یک نفر کودک بوده است. این وضعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه رایج است. در جمهوری دمکراتیک کنگو و گینه استوای در حدود ۷۰% دختران و در اوگاندا، تانزانیا و زیمبابوه در حدود ۵۰% دختران قربانی خشونت جنسی هستند. به علاوه، در کشورهای ثروتمندتر، دختران زیادی که قربانی جنسی می شوند، برای نمونه از طریق آزار یا هرزه نگاری، آن را گزارش نمی دهند. تقریبا نیمی از دختران ۱۹ـ۱۵ ساله گفتند قربانی خشونت جسمی و/یا جنسی بوده اند ولی هرگز آن را گزارش نداده اند. شمار زیادی از جوانان نیز هر سال به قتل می رسند، برای نمونه این تعداد در سال ۲۰۱۲ در حدود ۹۵۰۰۰ تن بود.

بدن رها شده زن در میدان جنگ، تاریخ تجاوز و روند حقوقی حمایت از قربانیان (۱) و (۲)
رادیو زمانه ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ خشونت جنسی و به ویژه تجاوز در زمان جنگ یا مخاصمات مسلحانه تنها ارضای جنسی تجاوزگر نیست بلکه نشانه ای از پیروزی و فتح است…

تعریف واژه ها: رضایت جنسی و حمله جنسی
اخبار روز ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ سهیلا وحدتی ـ شمار اندک واژه هایی که ما در فرهنگ خود برای مشخص کردن رفتارهای ناشایست جنسی داریم، نشانگر فقر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان است.
محتوای ‘نژادپرستانه، زن ستیز و ضد همجنسگرای’ فیس‌بوک به سلامت روان آسیب می‌زند

   فرهنگ و اندیشه

چرا غرب در بحران اوکراین مقصر است
فارین اَفِیرز شماره سپتامبر/اکتبر ۲۰۱۴ توهمات لیبرالی که پوتین را تحریک کرد: بر اساس استدلال رایج در غرب، بحران اوکراین را به طور کامل می توان تقصیر تجاوزگری روسیه دانست… بر پایه این نظر، سرنگونی رییس جمهوری اوکراین ویکتور یانوکویچ در فوریه ۲۰۱۴ فقط بهانه ای به پوتین داد که دستور تسخیر بخشی از اوکراین را به نیروهای روسیه بدهد. این بحث غلط است. ایالات متحده امریکا و متحدان اروپایی آن بیشترین مسؤولیت را در این بحران دارند. ریشه مشکل در گسترش ناتو و استراتژی خارج کردن اوکراین از مدار روسیه و ادغام آن در مدار غرب است. همزمان، گسترش اتحادیه‏ اروپا رو به شرق و حمایت غرب از جنش دمکراسی در اوکراین که با انقلاب نارنجی ۲۰۰۴ شروع شد، عوامل مهمی بودند. رهبران روسیه از اواسط دهه ۱۹۹۰ به شدت با گسترش ناتو مخالفت کرده اند و در سالهای اخیر مشخص اعلام کرده اند که در صورت تبدیل همسایه های مهمشان به پایگاه های غرب آرام نخواهند ماند. برای پوتین، سرنگونی غیرقانونی دولت اوکراین که به طور دمکراتیک انتخاب شده و طرفدار روسیه بود ـ که او به درستی «کودتا» نامید ـ آخرین تیری بود که شلیک شد.

حقیقت در باره داعش
دیده بان اشتباهات بشر  ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ گروه خلافت اسلامی را حتما باید به خاطر بی رحمی و خشونت وحشیانه اش محکوم کرد… اما بسیاری از کسانی که داعش را محکوم کرده اند نمی خواهند بدانند این گروه تروریستی چگونه به وجود آمد. این گروه نتیجه مستقیم حمله بریتانیا و آمریکا به عراق و اشغال آن در سال ۲۰۰۳ است.

جنایت های داعش و امپریالیسم آمریکا
دیده بان اشتباهات بشر  ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ قتل وحشیانه استیون سُتلُوف خشم میلیون ها تن را در سراسر جهان را برانگیخته است. نه تنها باید با سُتلُوف و خانواده او همدردی کرد، بلکه باید دلایل عمیقتر این فاجعه را درک کرد. این قتل هم ماهیت ارتجاعی داعش را بیشتر نشان می دهد و هم پیامدهای نیم قرن مداخله امپریالیسم آمریکا در خاورمیانه را.
داعش و تئوری‌های توطئه
حافظه سخن نگو: نگاهی اجمالی به رمانی درباره هولوکاست 
سیاست های آموزشی : اصلاحات ممکن و ناممکن
سکسِ پارینه‌سنگی
آموزش جنسی: حلقه گم‌شده
«سیرک، آسیب‌های جنگ‌ را از بین می‌برد»

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، ام اس ان بی سی، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، راشیا تودی،  فارین اَفِیرز، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۴

پیوست‌ها: