زنان-690x259anahita

آناهیتا راتب زاد وزیر معارف افغانستان در زمان حکومت حزب دموکراتیک درگذشت.

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان یک دانش آموز دختر در تخار از سوی مرد مسلح ناشناس کشته شد
خبرگزاری بخدی، ۴ سپتمامبر ۲۰۱۴ مقام های محلی ولایت تخار در شمال افغانستان اعلام کرده اند که یک دانش آموز دختر در این ولایت با ضرب چاقو از سوی مرد مسلح ناشناس کشته شده است.

 افغانستان یک زن در بامیان به دلیل مشکلات خانوادگی خود را آتش زد
خبرگزاری بخدی، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ خدایار قدسی، قوماندان امنیه بامیان امروز به خبرگزاری بخدی گفت: “حوالی ساعت ۷ شب گذشته زنی ۳۰ ساله به نام حمیده که سه طفل دارد، به دلیل مشکلات خانوادگی خود را آتش زده است.”حمیده که در حال حاضر در شفاخانه بامیان زیر تداوی قرار دارد می گوید، زمانی که قصد خودکشی داشت زن پسر کاکای شوهرش بالای او، تیل ریخته و آتش زده است.

 ایران بازداشت ۴۳ دختر و پسر به دلیل شرکت در یک مهمانی
رادیو زمانه، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴  ۲۷ دختر و ۱۶ پسر ایرانی به دلیل شرکت در یک مهمانی در شهرک ساحلی «خزرشهر» مازندران از سوی پلیس بازداشت شدند. این ۴۳ دختر و پسر که «در فیس‌بوک با هم آشنا شده بودند»، از شهرهای مختلف ایران برای حضور در جشن تولد به ویلایی در خزرشهر رفته بودند. بر پایه این گزارش «در بررسی‌ها از خانه ۵۰ شیشه مشروب کشف شده و میهمانان این جشن که به نظر می‌رسید در میانگین سنی ٢٢‌ سال هستند با دستور قضایی به کلانتری منتقل شدند.»

 دیدبان حقوق بشر: سربازان اتحادیه آفریقا به زنان تجاوز می‌کنند
دیدبان حقوق بشر، ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، سربازان اتحادیه آفریقا در موگادیشو، پایتخت سومالی از قدرت خود “سواستفاده” کرده و زنانی را که از فقر و خشونت فرار می‌کردند، مورد آزار قرار داده‌اند. حدود ۲۲ هزار سرباز اتحادیه آفریقا در سومالی مشغول مبارزه با شبه‌نظامیان اسلامی هستند. اتحادیه آفریقا هنوز درباره این اتهام‌ها واکنشی نشان نداده است. سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید گزارشش را بر اساس مصاحبه با ۲۱ زن تنظیم کرده که در اردوگاه آوارگان سومالی مورد تجاوز سربازان اتحادیه آفریقا قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش سربازان بیشتر اهل کشورهای اوگاندا و بروندی بوده‌اند. سال گذشته فعالان حقوق بشر در اعتراض به “تجاوز گروهی سربازان به یک زن” علیه نظامیان اتحادیه آفریقا تظاهرات کردند.

  یونیسف: ۱۲۰ میلیون دختر در سراسر جهان قربانی خشونت جنسی هستند
بی بی سی فارسی، ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارش جدیدی که به وسیله سازمان ملل متحد منتشر شده، ۱۲۰ میلیون دختر در سراسر جهان مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

     دفاع از حقوق بشر

آنچه که زنان می خواهند – برابری جنسیتی بعد از سال ۲۰۱۵
موسسه توسعه خارجی انگلستان (ODI)، ۲۶ آگوست ۲۰۱۴ فشار بسیاری برای ایجاد یک هدف مستقل در ارتباط با برابری جنسیتی در تدوین دستور کار اهداف توسعه پس از ۲۰۱۵ موجود است. اما چگونه دختران و زنان برابری جنسیتی را در اولویت های خود قرار می دهند؟ ما می دانیم که برابری جنسیتی هم اهمیت خاص خود را دارد و هم به بهبود نتایج توسعه برای همه کمک می کند. اطلاعات کنونی در زمینه عدالت جنسیتی هم از شکاف ها و هم از دستاورد ها خبر می دهند. این مقاله خلاصه ای است از دستاورد ها و چالش ها در زمینه ی برابری جنسیتی از دیدگاه زنان.

 در مناطق زیر کنترل داعش صداهای زنان باید زنده بماند
زنان تحت قوانین مسلمان، ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ گروه های شبه نظامی داعش در حال حاضر مساحت ۱۳۰۰۰ کیلومتر مربع در عراق و سوریه را تحت کنترل خود قرار داده اند.  شاهدان در باره سرکوب و خشونت علیه زنان در مناطق تحت کنترل داعش مشاهدات خود را بیان کرده اند. حدود چهار زن نیز پس از مورد تجاوز قرار گرفتن، دست به خود کشی زده اند. خانم یاتکه ون دن سخات که با سازمان های حقوق زنان در مناطق جنگ زده کار می کند، گفته است که وضعیت زنان از نظر امنیت و آزادی به طور قابل توجهی بدتر شده است و تجاوز همچو سلاح جنگی استفاده می شود.

 افغانستان متهمان پرونده تجاوز گروهی در پغمان به اعدام محکوم شدند
بی بی سی، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ دادگاهی در کابل هفت متهم پرونده سرقت و تجاوز جنسی پغمان را به جرم سرقت مسلحانه به اعدام محکوم کرد. این پرونده ۱۰ متهم دارد که سه تن از آنها فراری هستند. رئیس هیات قضایی اتهام وارده علیه آنها را در دادگاه، آدم‌ربایی، زنای به عنف و سرقت مسلحانه اعلام کرد. براساس حکمی از سوی صفی‌الله مجددی رئیس هیئت قضایی دادگاه قرائت شد، برای پنج تن از این هفت نفر، ۱۵ سال زندان به جرم آدم‌ربایی و ۲۰ سال زندان به جرم زنای به عنف و اعدام به جرم سرقت مسلحانه صادر شد.

 فعالان مدنی در کابل: عاملان تجاوز جنسی بر زنان اعدام شوند
خبر گزاری بخدی، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ همزمان با برگزاری محکمه رسیدگی به تجاوز گروهی به چندین زن در حومه کابل، ده ها تن از فعالان مدنی و نهادهای مدافع از حقوق زنان در نزدیک دادگاه عالی کشور تظاهرات کردند.

 ایران شکایت فعالان حقوق زنان از سهمیه‌بندی جنسیتی به دیوان عدالت اداری
رادیوزمانه، ۳۰ اگوست ۲۰۱۴ شماری از وکیلان و فعالان حقوق زنان با استناد به قانون اساسی ایران و قوانین بین‌المللی همچون «کنوانسیون منع تبعیض در آموزش» که دولت ایران نیز به آن پیوسته است، در پیوند با سهمیه‌بندی جنسیتی و حذف برخی رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویان دختر، از سازمان سنجش وزارت علوم و ۳۶ دانشگاه، به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند.در ماده ۱۰ دیوان عدالت اداری تاکید شده که رسیدگی به شکایت‌هایی که‌ مربوط به تصمیم‌های وزارتخانه‌ها و آئین‌نامه‌های دولتی می‌شود بر عهده این سازمان است. بر این اساس مرجع رسیدگی به دادخواست یادشده، دیوان عدالت اداری است.

 یادبود جنگ ایران و عراق از طریق زندگی زنان بیوه
گاردین، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مجموعه ای ادبی ادای احترام و یادبود به سربازان جان سپرده و همسران آنها که با از دست دادن شوهرانشان پس از جنگ با غم و اندوه دست و پنجه نرم کردند. فرض معمول در ادبیات جنگ بر این است که “در جنگ، مرده بدهی زنده را پرداخت می کند”. اما در اثر “نیمه پنهان ماه”، نه  سربازان جان سپرده بلکه بازماندگان آنها بار سنگین جنگ را بر دوش دارند. در اثر “نیمه پنهان ماه” نویسنده کتاب کورش علیانی، جنگ ایران و عراق را از دیدگاه زنان بیوه نقل می کند.

 کودکان
گزارش یونیسف هشدار می دهد: از هر ۱۰ کودک، ۶ تن  خشونت جسمی را به طور مکرر تجربه می کنند
نیو یورک تایمز، ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ به گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد از هر ۱۰ کودک دختر ، ۱ تن در سراسر جهان به اعمال جنسی وادار شده است و از هر ۱۰ کودک، ۶ تن در  سنین ۲ تا ۱۴ سال به طور منظم توسط پدر، مادر و سرپرستان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. این گزارش که بر اساس آمار جمع آوری شده از ۱۹۰ کشور تهیه شده است نشان می دهد که خشونت جسمی و روحی به طور روز مره بر روی کودکان بیشتر در خانه و در زمان صلح تحمیل می شود نه در خیابان و یا در جنگ. گزارش کامل را بخوانید.

 تجارت سکس و استثمار جنسی کودکان
رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ در حاشیه جام جهانی، جز تظاهرات‌های گسترده حاشیه‌نشینان و محرومان در شهرهای مختلف برزیل، زیر پوست شهرهای میزبان جام جهانی، تجارت سکس و استثمار جنسی کودکان بیش از پیش بی‌داد می‌کند. روسپی‌گری، فاحشگی، تن‌فروشی یا کارگری جنسی، نامش هرچه باشد، از سال ۲۰۰۰ در برزیل قانونی شده است و اتحادیه‌هایی برای زنانی که به این کار مشغول‌اند وجود دارد. برزیل، کشوری با میانگین بی‌سوادی ۱۰ درصد است و ۱۳ میلیون نفر در این کشور دچار سوءتغذیه هستند. ۴۲هزار و ۷۸۵ نفر در سال ۲۰۱۳ در این کشور به قتل رسیده‌اند و کمبود پزشک به ۱۶۸ هزار نفر می‌رسد.

     قوانین و لوایح

استانداری تهران از نهایی شدن طرح مقابله با “ازدواج سپید” خبر داد
دویچه وله، ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ استانداری تهران از نهایی شدن طرحی برای مقابله با “ازدواج سپید” خبر داده است. پس از افزایش زندگی مشترک بدون ازدواج در ایران، مقامات و خبرگزاری‌های دولتی ایران بارها از این نوع زندگی انتقاد کرده‌اند. سیاوش شهریور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از نهایی شدن طرح “اعتلای خانواده پایدار” برای مقابله با “ازدواج سپید” سخن گفته است. به گزارش خبرگزاری “ایسنا” مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ گفته: «جوانان ایرانی باید بدانند که این نوع ازدواج آرامش و سلامت را برای خانواده‌های ایرانی همراه ندارد.»

 قانون حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران تدوین می‌شود
رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزیر ورزش و جوانان خبر از تدوین مقررات و ضوابط حضور زنان در اماکن ورزشی داده است. یکی از تجمعات اعتراضی زنان ایران در دفاع از حق زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها.

      حقوق مدنی و سیاسی

مدیرکل یونسکو: بیشترین آمار بیسوادی در جهان به زنان تعلق دارد
خبرگزاری ایلنا، ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ زندگی بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.

 ۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند
رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند.

 حذف زنان از همخوانی و نوازندگی تا اشتغال در قهوه خانه ها
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، ۲ سپتامبر ۲۰۱۴ رییس پلیس اماکن ناجا روز هشتم شهریور ماه اعلام کرد از این پس زنان اجازه اشتغال در کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی را ندارند. البته این مقام انتظامی نگفت بر اساس چه قانونی و به چه علتی زنان از ردیف این مشاغل حذف می شوند. همچنین حضور زنان به عنوان همخوان یا نوازنده در اجراهای زنده در ۱۳ استان کشور منع شده است. بر اساس این خبر تنها گروه‌های موسیقی که هیچ زنی در آنها حضور نداشته باشد مجوز اجرا خواهند گرفت. واکنش معاون رئیس‌جمهور ایران به ممنوعیت اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها

 یک مقام قضایی: مبارزه با “بدحجابی” و ماهواره به ضرر حاکمیت است
دویچه وله، ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ به گفته معاون دادگستری آذربایجان‌غربی پدیده “بدحجابی” و ماهواره به اندازه‌ای گسترش یافته که مقابله با آن‌ها به “ضرر حاکمیت” است. به گفته او با برچیدن ماهواره‌ها، مردم پس از چند روز دستگاه گیرنده دیگری را جایگزین می‌کنند. به گفته پرویز علیزاده معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ایران گیرنده ماهواره‌ای دارند.

 وب پورتال جدید رهبریت فمینیستی برای تمام  فعالین حقوق زنان 
زنان تحت قوانین مسلمان، ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ شرکت گاه – مرکز منابع زنان، موسسه توانمند سازی زنان (IWE) و زنان تحت قوانین مسلمانان (WLUML) امروز از راه اندازی یک وب پورتال رهبریت فمینیستی جدید به عنوان بخشی از برنامه ی توانمندی و توسعه رهبریت زنان برای دموکراسی (WELDD) خبر می دهند. این .پورتال به عنوان یک منبع در اختیار فعالین فمینیستی، سازمان ها و یا کسانی که برای برابری جنسیتی مبارزه می کنند گذاشته می شود. پورتال شامل یک فضا برای به اشتراک گذاشتن منابع مفید و یک انجمن برای ارائه تجارب و گفتگو ها در مورد تقویت پایدار رهبریت فمینیستی می باشد. WELDD به تولید دانش جهانی از جنوب تعهد دارد و برای تولید یک فضای اکتشافات نظری با تولید اندیشه از مناطق مسلمان نشین به زبانهای عربی، باهاسا، انگلیسی، فرانسه و اردو می کوشد.

        فرهنگ و جامعه

ماماهای تاجیک در یکی از دور افتاده ترین ولایت افغانستان
بی بی سی، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ شش تن از ماماها (قابله‌های) کشور تاجیکستان در مناطق دوردست و نا امن ولایت غور در مرکز افغانستان مشغول به کارند. قابله‌های تاجیکستانی را موسسه مرکز آموزشی و توسعه‌ای برای افغانستان(ACTD ) استخدام کرده است. شماری از این قابله‌ها، در حال حاضر در ولسوالی دولینه ولایت غور به کار گماشته شده‌اند. این قابله‌ها همیشه مسیرهای به شدت ناهموار و در عین حال دور و نا امن را تا رسیدن به مراکز درمانی طی می‌کنند.

 رخشان بنی‌اعتماد برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم ونیز شد
دویچه وله، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ هفتاد‌و‌یکمین جشنواره فیلم ونیز به پابان رسید. امسال در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان رخشان بنی‌اعتماد سینماگر سرشناس ایران به همراه فرید مصطفوی با فیلم “قصه‌ها” برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند.

 تغییر الگوی ابتلا به ایدز و افزایش بیماران روانی در ایران
دویچه وله، ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ یک مقام مسئول می‌گوید رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده در حال تبدیل به رایج‌ترین دلیل ابتلا به ایدز است. مقام دیگری می‌گوید آمار مبتلایان به اختلا‌ل‌های روانی رو به افزایش است و هزینه‌ی درمان بالای این بیماری‌ها، معضلی جدی‌ست.

 «دختران جوان؛ بیشترین مراجعه‌کنندگان برای سقط جنین در ایران»
رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ بیشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنین دارند، «دختران جوانی» هستند که «خانواده‌ آن‌ها چیزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.» سالانه بیش از ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود که در مقایسه با میزان سقط جنین‌ قانونی، ۴۰ برابر بیشتر است.
آموزش جنسی: حلقه گم‌شده
سکسِ پارینه‌سنگی

یاد سیمین بهبهانی، با یک بغل خاطره و شعر زنانه
مدرسه فمینیستی، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴  مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی عصر روز ۱۱ شهریورماه، به دعوت کانون شهروندی زنان و انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، و با حضور زنان از طیف ها و گرایش های گوناگون فکری، برگزار شد.در این مراسم که به دلیل محدودیت سالن، جمعیت به اجبار در بیرون از سالن و خیابان ایستاده بودند، شهلا لاهیجی، نسرین ستوده، نوشین احمدی خراسانی، نرگس محمدی، بنفشه حجازی، فاطمه راکعی، هیلا صدیقی، روح انگیز کراچی، پوران فرخزاد، شهلا اعزازی، عیسی سحرخیز، پروین فهیمی (مادر سهراب اعرابی)، سارا محمدی اردهالی و شیوا دولت آبادی به ایراد سخنرانی و خواندن شعر و بیان خاطرات خود پرداختند.

      سیاست

آناهیتا راتب‌زاد از بنیانگذاران جنبش چپ در افغانستان درگذشت
بی بی سی، ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ آناهیتا راتب‌زاد، از زنان پیشگام در سیاست و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان در دهه‌های شصت تا هشتاد میلادی در سن ۸۳ سالگی در آلمان درگذشت. خانم راتب‌زاد که از اعضای ارشد شورای رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود، از سال ۱۹۹۶ تا کنون در آلمان زندگی می‌کرد.

 آیا بریتانیا تعهد خود را  مبنی بر شامل کردن زنان افغان در روند صلح، شکسته است؟
گاردین، ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ همانطور که اجلاس سران ناتو درپیش است، تعهد دولت بریتانیا در رابطه با حضور زنان در روند صلح به آزمایش گذاشته خواهد شد. در ماه ژوئن، وزیر امور خارجه بریتانیا ویلیام هگ و بازیگر هالیوود آنجلینا جولی، اجلاسی را در ارتباط با پایان دادن خشونت جنسیتی در زمان جنگ در لندن میزبانی کردند. وزیر امور خارجه بریتانیا با قاطعیت تضمین کرد که زنان “به طور کامل و معنی دار در هر رویداد یا نشست بین المللی به میزبانی انگلستان حضور خواهند داشت و هیئت دولت های دیگر نیز برای شامل کردن نمایندگان زن تشویق خواهند شد”. سه ماه پس از این گفته ها، در اجلاس ناتو که این هفته در ویلز صورت خواهد گرفت، این وعده ی دولت سنجیده می شود. آینده افغانستان در یک ترازو قرار دارد و به نظر می رسد که زنان افغان دوباره از تصمیم گیری های مهم در ارتباط با آینده کشورشان حذف شده اند.

 روسری سفید بریتانیایی- ایرانی در اوین زندانی ست
صدای امریکا، ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ یک زن ۲۵ ساله ایرانی-بریتانیایی بیش از  دو ماه است که به خاطر شرکت در فعالیت های حمایت از حقوق زنان در ایران در زندان  به سر می برد. نشریه دیلی تلگراف چاپ لندن در گزارشی از قول فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است غنچه قوامی که می خواست  همراه با دیگر فعالان حقوق زنان برای تماشای مسابقه والیبال ایران – ایتالیا وارد استادیوم مردانه آزادی تهران شود، در محوطه بیرون استادیوم بازداشت شد. معترضان که همگی به نشانه اعتراض به قوانینی که خواستار استفاده از رنگ های تیره است، روسری سفید بر سر داشتند در حالی که می کوشیدند از لای میله های ورزشگاه وارد آن شوند، دستگیر شدند.

 چرا مسائل جنسیتی در فعالیت اجتماعی (activism) اهمیت دارند: فمینیسم و جنبش عدالت اجتماعی
برنامه ی توانمندی و توسعه رهبریت زنان برای دموکراسی (WELDD)، ۳۰ می ۲۰۱۴ جنبش های عدالت اجتماعی قادر به ایجاد تغییرات عمیق و پایداری هستند که تنها با تغییر سیاست و توسعه نمی شود به دست آورد. با این حال، در بسیاری از موارد، حقوق زنان و عدالت جنسیتی برای جنبش ها از اولویت پایانی برخوردار است، حتی زمانی که زنان اعضای فعال این جنبش ها هستند. در این مقاله سه مطالعه ارائه می شود که بخشی از برنامه ی بریج (پل – BRIDGE)  در ارتباط با جنسیت و فعالیت اجتماعی می باشد. هدف این برنامه الهام بخشیدن به جنبش ها و حمایت از گنجاندن اصول و شیوه های برابری جنسیتی در بسیج سازی اجتماعی است. مقاله کامل را بخوانید.

 زنان جهادی  بریتانیایی به نیروی پلیس زنانه داعش می پیوندند
تلگراف، ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ به گزارش روزنامه تلگراف، زنان جهادی بریتانیایی در حال فعالیت در نیروی پلیس مذهبی داعش هستند که زنان را برای رفتار غیر اسلامی در سرزمین تحت کنترل نیرو های شبه نظامیان داعش تنبیه می کند.

      گزارش، پژوهش و کتاب

بدن رها شده زن در میدان جنگ، تاریخ تجاوز و روند حقوقی حمایت از قربانیان (۱) و (۲)
رادیو زمانه، ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ خشونت جنسی و به ویژه تجاوز در زمان جنگ یا مخاصمات مسلحانه تنها ارضای جنسی تجاوزگر نیست بلکه نشانه ای از پیروزی و فتح است.

 قرآن و زنان: بازخوانی متون مقدس از دیدگاه زنان
برنامه ی توانمندی و توسعه رهبریت زنان برای دموکراسی (WELDD)، ۳۰  می ۲۰۱۴ هیچ کدام از روش های تفسیر قرآن به طور کامل عینی (objective) نیست. هر متخصص تفسیر و شرح متون در هنگام تفسیر، انتخاب های ذهنی (subjective) می کند. برخی جزئیات از تفسیرهای آنها منعکس کننده انتخاب های ذهنی خودشان است نه معنای متن. با این حال، اغلب اوقات فرقی بین متن و تفسیر آن گذاشته  نمی شود. تفاسیر زنان از قرآن به سه دسته تقسیم می شوند: «سنتی»، واکنش پذیر و جامع. کتاب کامل را بخوانید.

 تعریف واژه ها: رضایت جنسی و حمله جنسی
اخبار روز، ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ سهیلا وحدتی ـ شمار اندک واژه هایی که ما در فرهنگ خود برای مشخص کردن رفتارهای ناشایست جنسی داریم، نشانگر فقر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان است.

 معرفی کتاب: تجاوزی که پی‌گرد قانونی ندارد!
شهر کتاب، ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ رمان «خانه‌ی گِرد»، نوشته‌ی «لوییز اردریچ»، نویسنده‌ی آمریکایی، ماجراهای مربوط به زندگی نوجوان سیزده ساله‌ی سرخپوستی است که مردی ناشناس حین یک رویداد پیچیده به مادرش تجاوز می‌کند. «جو» که در بخش‌های انتهایی رمان متوجه می‌شویم به هنگام روایت داستان، دادستان عمومی شهری است در آمریکا، ما را به درون جامعه‌ی سرخپوستان در یکی از قرارگاه‌های ویژه‌ای می‌برد که برای زندگی ایشان در نظر گرفته شده است. حوادث رمان به سال ۱۹۸۸ میلادی بازمی‌گردد.

 فمنیسم کوردی و راز آن اسلحه مقدس
مدرسه فمینیستی، ۶ سپتامبر ۲۰۱۴  بعد از سخنرانی در پانزدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان با موضوع «زن کورد و مدرنیته» در حالی که در پرسش و پاسخ ها به مشکلات زنان کورد اشاره شده  بود، دختر خانمی تهرانی که از مدعوین پانل جوانان از داخل ایران بود پشت میکروفن رفت و گفت  که او از تهران آمده و آن چه را که  از کوردستان می گویم از نظر او نامأنوس است و با فضای ایران انطباق ندارد. من هم اتفاقاَ در آن زمان در ایران و در کوردستان زندگی می کردم و از همانجا به کنفرانس دعوت شده  بودم. در حالی که دختر زیبا با موهای مش  کرده و آرایشی ملایم از آزادی خود در تهران و حق داشتن دوست پسر و امکان تردد با او می گفت، ناله های پروانه دختر جوان کوردی که هفته پیش خودسوزی کرده  بود و او را در بیمارستان «توحید» سنندج قبل از مرگش دیده  بودم در گوشم طنین می انداخت…

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، رادیو زمانه، دیدبان حقوق بشر، بی بی سی فارسی، موسسه توسعه خارجی انگلستان (ODI)، زنان تحت قوانین مسلمان، گاردین، دویچه وله، خبرگزاری ایلنا، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مدرسه فمینیستی، صدای امریکا، برنامه توانمندی و توسعه رهبریت زنان برای دموکراسی (WEIDD)، تلگراف، اخبار روز، شهر کتاب.

شماره ۶۳ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: