haft-690x259

33

دیدار رئیس جمهور ایران حسن روحانی از تاجیکستان منبع عکس

    جامعه

فرار مغزها از تاجیکستان از ۱۰ نفر شش نفر را تشکیل می‌دهد
۳ سپتامبر، آزادگان سازمان آلمانی GIZ با نشر یک گزارش در مورد رشد تاجیکستان در سال ۲۰۱۴ فرار مغزها را از این کشور مایه نگرانی خوانده است. این سازمان که سالهاست در تاجیکستان فعالیت دارد گزارش داده است که “شاخص فرار کادرها از تاجیکستان طبق جدول ۱۰ امتیازی با ۶.۱ برابر است. “گزارشگران آلمانی تأکید می‌کنند که از تاجیکستان نه تنها مهاجران عادی کاری بلکه متخصصین خوب نیز خارج می‌شوند که به جز روسیه به کشورهای اروپایی و آمریکایی می روند.

 کودکان زیاد و میدانچه های کم دوشنبه
۲ سپتامبر، آرمان نبود و یا کمبود میدانچه های بازی برای کودکان در دوشنبه به مشکل عمده برخی از ساکنان تبدیل شده است. شمار جمعیت پایتخت همه ساله افزایش می یابد اما شرایط و امکانات معیشتی برای کودکان روز به روز کاهش می یابد. حکومت دوشنبه تلاشی برای حل این مشکل به خرج داده است ولی به قول برخی از ساکنان این تلاش‌ها هنوز ناکافی است.

 لیست جدید ۲۰۰ هزار تاجیک ممنوع الورود به روسیه
۴ سپتامبر، آزادگان مقامات روسیه لیست جدید تاجیکان ممنوع الورود را در اختیار خدمات مهاجرت تاجیکستان گذاشته اند. به گزارش سخنگوی خدمات مهاجرت تاجیکستان “این لیست اطلاعات جدید را تا ۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴ فرا می گیرد.” سخنگوی خدمات مهاجرت تاجیکستان به مهاجران تاجیک توصیه می‌دهد که قبل از سفر به روسیه به خدمات مهاجرت مراجعه نمایند و در مورد اجازه ورودشان به روسیه اطلاعات کسب کنند. این در حالی است که اخیراَ با دستور تغایزاده سمنگل وزیر کار و مهاجرت تاجیکستان یک گروه ۳۰ نفره تاسیس شده است که برای مردم در نواحی کشور درخواست های جدید قانون گذاری روسیه را توضیح خواهند داد.

 سمن گل تغای زاده: مهاجران را آگاه کنید!
۴ سپتامبر، فرج سمن گل تغای زاده وزیر کار و مهاجرت دستور داده است که مهاجران کاری از قانونگذاری جدید روسیه مطلع گردند. به گزارش این نهاد ۳ سپتامبر سال ۲۰۱۴ طبق نقشه برنامه‌های وزارت کار و مهاجرت جمهوری تاجیکستان و دستور وزیر، گروه‌هایی متشکل از کارمندان این نهاد تشکیل شده است.

 مهاجرت: ساکنان سغد با کار تأمین می شوند
۳ سپتامبر، فرج جمعیت سهامی باز “نقلیات” که در شهر خجند فعالیت دارد در روزهای نزدیک مهاجران کاری گروهی را به روسیه اعزام خواهد کرد. به گزارش دفتر مطبوعاتی خدمات مهاجرت مهاجران کاری طبق قرارداد کاری به مدت یک سال در کارخانه «پابیدا» استان لنین گراد فعالیت خواهند کرد. طبق قرارداد مذکور جانب ها مهاجران کاری در بخش کشاورزی فعالیت نموده حقوق خود را دریافت خواهند کرد که این حالت جهت بالا بردن سطح زندگی آن‌ها مساعدت خواهد کرد.

   زنان

دختر باید تحصیل کند و یا خیر؟
۲ سپتامبر، فرج  مصاحبه خیابانی خبرنگار فرژ با افراد گوناگون جامعه تاجیک. برخی بر این عقیده هستند که دختر تحصیل کرده بهتر است چرا که قادر است مشکلات زندگی خود را حل نماید و به شوهر و خانواده شوهر می‌تواند کمک مادی و معنوی رساند. برخی دیگر مخالف این عقیده هستند، آن‌ها می گویند در شرایط امروزه تحصیل کردن دختران امر محال بوده و ضرورت برای تحصیل آن‌ها وجود ندارد. از پرسش ها معلوم گردید که اندیشه‌ها پیرامون تحصیل علم توسط دختران گوناگون بوده هر فرد در این باره فکر و عقیده خود را دارد. ولی قابل قید است که اغلب طرفدار تحصیل دختران در مدارس عالی هستند.

 اقتصاد

خانم ویورس کارتر: مدل جدید رشد را در تاجیکستان راه اندازی کنیم
۴ سپتامبر، خاور رئیس جمهور تاجیکستان با نماینده جدید بانک جهانی در تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد. پس از این دیدار نماینده بانک جهانی گفت: “این دیدار نخستین من با رئیس جمهور تاجیکستان است. خیلی خوش حالم که در جمهوری تاجیکستان قرار دارم چرا که تاجیکستان اولین کشوری است که با مردم شریف و طبیعت زیبای خود در تمام جهان آبرو و اعتبار پیدا نموده است. در آینده قصد دارم از مناطق مختلف این کشور زیبا دیدن نموده با مردم سربلند آن از نزدیک آشنایی پیدا نمایم.”

 نیروگاه راغون مدت استفاده آب انبار نارک را برای صد سال دیگر تمدید خواهد کرد
۴ سپتامبر، آسیا پلوس کارشناسان شرکت “Poyry Energy Ltd” معتقدند که نیروگاه راغون امکانات اداره آبخیزی و حفظ آبانبار نارک و سلسله نیروگاه های پایاناب ها را فراهم می سازد. غیر از این آن‌ها ذکر کرده‌اند که بدون اجرای پروژه ساختمان نیروگاه برقابی راغون بنیاد نیروگاه شوراب با اقتدار در حدود ۸۵۰ مگاوات که ساختمان آن در بین نیروگاه های راغون و نارک در نظر است غیرممکن است. ذکر گردیده است که رودخانه های تاجیکستان دارای مجرای آب موسمی می‌باشند که تابستان زیاد شده در زمستان کاهش می یابد. مهلت استفاده راغون ۱۱۵ الی ۲۰۰ سال ارزیابی می شود.

 تاجیکستان بایستی هرچه زودتر در نیروگاه راغون برق تولید نماید
۳ سپتامبر، آسیا پلوس یک کارشناس تاجیک می‌گوید تا اخیر سال جاری به منظور بنیاد سربند آبنبار نیروگاه راغون بستن مجرای رودخانه وخش امر ضروری بوده وهمزمان نصب دو چرخه نیروگاه را باید آغاز کرد. به گفته این کارشناس، تاجیکستان برای انجام کامل این ساختار تأسیسات کافی ندارد. “از این رو جهت ادامه ساخت نیروگاه با کشورهای همسایه بایستی به جهت استفاده مشترک آن همکاری کرد”. وی همچنین افزود که همکاری متقابلاَ سودمند در این مسایل برای تأمین بعدی امنیت انرژی کشور ضروری است.

 رقابت در تاجیکستان از نگاه ۱۴ هزار مدیر شرکت
۳ سپتامبر، آزادگان انجمن جهانی اقتصاد در پی نظرپرسی ۱۴ هزار مدیر شرکت های مختلف، تاجیکستان را از روی رقابت پذیری میان ۱۴۴ کشور دنیا در رتبه ۹۱ قرار داده است. گزارشگران در این رده بندی از ۷ امتیاز امکان پذیر به ثمره فعالیت مقامات تاجیک امتیاز ۳.۹ مقام ۶۵، زیرساختار امتیاز ۲.۶۵ مقام ۱۲۰، محیط ماکرواقتصادی امتیاز ۴.۷ جای ۶۹، حفظ سلامتی و تحصیلات اصلی در تاجیکستان امتیاز ۵.۵۶ و مقام ۸۳ را سزاوار دانسته اند.

      روابط بین الملل

کمک فنی چین به ارتش تاحیکستان
۴ سپتامبر، آسیا پلوس در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور مردمی چین به تاجیکستان یک گروه افسران بلندپایه ارتش این کشور وی را همراهی خواهد کرد. در نظر است که نظامیان چین برای وزارت دفاع تاجیکستان یک مقدار کمک فنی ارائه دهد. “ضمن سفر رییس جمهور چین به دوشنبه به بهره برداری رساندن خانه افسران وزارت دفاع تاجیکستان در شهر دوشنبه در نظر است که کاملاَ از حساب مبالغ بورسیه چین ساخته شده است.”

 روسیه، پاکستان و هندوستان – سرمایه گذاران “راغون”؟
۳ سپتامبر، تاج نیوز وکیل مجلس نمایندگان مجلس عالی جمهوری تاجیکستان می گوید: برای جذب سرمایه گذار به پروژه نیروگاه برقابی “راغون” روسیه کشوری مناسب است. بانک جهانی در نتیجه‌گیری در مورد تحقیق و تشخیص پروژه “راغون” نوشته بود که این پروژه برای تاجیکستان ضروری است اما این کشور بنا به مسایل مالی نمی‌تواند به تنهایی آن را بسازد. به عقیده این نماینده مجلس تاجیکستان بهترین شریک برای بنیاد این طرح روسیه است “روسیه به نسبت آمریکا برای سرمایه گذاری بهتر است… همچنین ما می‌توانیم برای سرمایه گزاری کشورهایی مانند پاکستان و هندستان را نیز جذب نماییم.”

اجلاس شانگهای؛ هدف سفر روحانی به آسیای میانه
۷ سپتامبر، آریا نیوز سفر رئیس جمهور به دو کشور قزاقستان و تاجیکستان از فردا آغاز می شود. به گزارش خبرگزاری آریا، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به جایگاه مهم آسیای میانه و اهمیت این سفر افزود: ۷ – ۸ سند با مضامین همکاری در عرصه های اقتصادی، صنعتی و علمی آماده شده است که با حضور روسای جمهور ایران و قزاقستان امضا می شود. ابراهیم رحیم پور گفت: رئیس جمهور در این سفر با مقامات مختلف قزاقستان دیدار و درباره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی و نیز گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو می کند. وی حضور رئیس جمهور در همایش بزرگ اقتصادی را از دیگر برنامه های سفر دکتر روحانی به قزاقستان دانست و افزود: تیم اقتصادی کارآمدی از اتاق بازرگانی ، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کند .رحیم پور گفت: روابط و مبادلات اقتصادی ما با قزاقستان زیاد نیست و ارزش آن کمتر از یک میلیارد دلار است که این میزان با امضای این اسناد افزایش می یابد.

 ایران و تاجیکستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه همکاری امضا می‌کنند
۷ سپتامبر، خبرگزاری تسنیم نشست سازمان همکاری شانگهای هفته جاری در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان برگزار می‌شود و در حاشیه این نشست، ایران و تاجیکستان در امر مبارزه با مواد مخدر نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که برای شرکت در اجلاس شانگهای طی روزهای آتی به تاجیکستان سفر خواهد کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، علاوه بر ملاقات با همتای تاجیک خود با رئیس آژانس ملی مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تاجیکستان نیز ملاقات و در نهایت دو طرف یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر را امضاء می‌کنند.

 میز گرد در مرکز پژوهش های استراتژیکی
۳
سپتامبر، تاج نیوز مرکز تحقیقات استراتژیکی نزد دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان به همراه وزارت امور خارجه تاجیکستان میز گردی با موضوع “جایگاه تاجیکستان در روند تشکیل و رشد سازمان همکاری شانگهای” برگزار می نماید. در این میز گرد نقش و جایگاه تاجیکستان در این سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

      علم و فرهنگ

رونمایی میراث موسیقی تاجیکان در کتابخانه ملی
۴ سپتامبر، خاور روز ۳ سپتامبر در دایره هفته کتاب رونمایی گنجینه ی الکترونیکی “میراث موسیقی تاجیکان” در کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار شد. دراین برنامه میهمانان و استادان موسیقی تاجیک حضور داشتند. اساتید هنر در مورد میراث معنوی موسیقی تاجیک سخن گفته به حاضرین نشست، طرز استفاده از خزینه الکترونی موسیقی تاجیک اطلاعات کامل ارائه دادند.

 «دریای سوزان» فرزانه
۲ سپتامبر، خاور به مناسبت ۲۳ مین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان انتشارات “ادیب” کتاب شاعر مردمی تاجیکستان فرزانه را تحت عنوان “دریای سوزان” منتشر کرد. به گزارش خدمات مطبوعاتی رئیس استان سغد این کتاب حاوی مجموعه خاطرات و نگاشته های نثری فرزانه است. در این مجموعه چند خاطره مؤلف از دیدار و ملاقات هایش با چهره‌های ماندگار کشور از جمله ساتم علوغ زاده، لایق شیرعلی، محمدجان شکوری، عبدالمنان نصرالدین، اعظم صدقی و دیگران گرد آمده اند.

 ‘بوی جوی مولیان’: شعر معاصر تاجیک در تهران
۳ سپتامبر، بی بی سی
در تهران کتابی تحت عنوان “بوی جوی مولیان” منتشر شده است که شعر معاصر تاجیکستان را به خوانندگان معرفی می‌کند. این کتاب در چارچوب “گفتگوی شعر معاصر ایران و جهان”، طرح بزرگ مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تهیه و نشر شده است. تذکره (مجموعه شعر) “بوی جوی مولیان” حاصل همکاری انجمن شاعران ایران با رستم وهاب، شاعر و پژوهشگر تاجیک و دبیر مسئول مجله “صدای شرق” بوده است. آقای وهاب گردآوری، انتخاب آثار و نوشتن مقدمه کتاب را بر عهده داشته است.

 گفتگو با صفر عبدالله، دانشمند تاجیک، در باره هویت ایرانی و تاجیکی
۶ سپتامبر، بی بی سی
صفر عبدالله، از فرهنگیان شناخته شده تاجیک است که سالهاست در خارج از تاجیکستان زندگی می‌کند، ولی چنانکه خودش می‌گوید، دل و یادش همیشه با زبان و فرهنگ و سرزمینش است. وی در دانشگاه ابولیخان شهر آلماتی در قزاقستان به تدریس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان مشغول است و پژوهش هایی در باره فرهنگ و تمدن ایرانی انجام داده است. در سفر اخیر آقای عبدالله به تاجیکستان فرصتی فراهم شد که همکارمان اسفندیار آدینه با ایشان به گفتگو بنشیند.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره :

Arya News, Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Fars-news, Khovar.tj, Ormon.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Shafaqna, Tasnim News, Tojnews.tj

شماره ۵۴ هفت روزنامه تاجیکستان

 

پیوست‌ها: