افغانستان

fa

عصر طلایی هلمند” در صحنه ای از فیلم گلن فاستر / منبع

 انتخابات

تاکنون بیش از ۸۳ درصد آرا تفتیش شده است
خبرگزاری رشد/ ۹/۶/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد: بیش از ۸۳ درصد آرا تفتیش شده است. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: در ادامه پروسه بازرسی آراء، پس از تفتیش ۶۴۳ صندوق، مجموع صندوق های تفتیش شده به ۱۹۰۴۷ رسید که آرای این صندوق ها در مجموع ۸۳٫۴ کل آرا را تشکیل می دهد. آقای نور افزود: از ۱۹۰۴۷ صندوق تفتیش شده جدول نتایج ۱۶۳۸۵ صندوق وارد سیستم جمع بندی کمیسیون مستقل انتخابات شده است.

 حبیبی: کارهای تخنیکی پروسه تفتیش آرا تا اخیر هفته به پایان خواهد رسید
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ پس از پایان روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که کارهای باقیمانده تخنیکی این پروسه تا اخیر هفته روان تکمیل خواهد شد. داخل کردن چک لست های تفتش آرا به سیستم و ابطال آرا از جمله کارهای تخنیکی اند که هنوز هم کار روی آن جریان دارد.

 انتخابات و سرنوشت دموکراسی
۸صبح/ ۱۰/۶/۱۳۹۳ نظام‌ های دموکراتیک ثبات خود را مدیون گرفتن مشروعیت از رای واقعی مردم هستند، در غیر این صورت مشروعیت نظام‌ های دموکراتیک نیز سوال می‌ رود. معمولا نظام ‌هایی که مرحله‌ گذار به دموکراسی را تجربه می ‌کنند، در جریان دگرگونی‌ های سیاسی به مشکلاتی از این نوع دچار می ‌شوند.

 استاد سیاف: اعلام نتیجه‌ انتخابات پیش از توافق سیاسی، فتنه‌ خوابیده را بیدار خواهد ساخت
تلویزیون یک/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ عبدرب الرسول سیاف، نامزد پیشین و از رهبران جهادی هشدار داده است: اگر نتیجه‌ انتخابات پیش از توافق سیاسی نامزدان اعلام شود، افغانستان با بی ‌ثباتیِ مهار ناشدنی رو به ‌رو خواهد شد. آقای سیاف در اعلامیه‌ ای هشدار داده، اعلام نتیجه‌ انتخابات پیش از رسیدن به یک راه حل سیاسی، فتنه‌ خوابیده را بیدار خواهد کرد و افغانستان به بی ثباتی کشانیده خواهد شد.

 شمارش معکوس برای اعلان نتایج انتخابات
افغانستان/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ شمارش آرا پایان یافته است و تنها چیزی که مانده اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری است که ماه ها به طول انجامیده و کشور را در سکوت و سکون و تهدید و ترس نگه داشته است. انتخابات ریاست جمهوری در نوع خود یکی از بدترین انتخابات ها در تاریخ افغانستان بوده است؛ هر چند که عمر انتخابات نیز در تاریخ افغانستان چندان طولانی نیست.

 نامزدان هنوز به توافق نرسیده ‌اند
۸صبح/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ در حالی که روند تفتیش آرا به پایان رسیده دو نامزد هنوز بر سر بخش سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق نرسیده ‌اند. دو نامزد و طرفداران آن ‌ها چند هفته است که بر سر تقسیم قدرت چانه‌ زنی می ‌کنند ولی تا هنوز به توافقی نرسیده ‌اند. اختلاف اصلی حالا این است که رییس اجرایی، رییس کابینه باشد یا نه. تیم انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید: رییس اجرایی همان صدراعظم اجرایی است و باید در راس کابینه باشد ولی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی به این باور است که چنین صلاحیتی خلاف قانون اساسی است.

 واشنگتن: عبدالله و غنی به نتایج تفتیش آرا احترام بگذارند
رادیو کلید/ ۱۸/۶/۱۳۹۳ خانم ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید: آقای عبدالله تاکید دارد که از قانون اساسی افغانستان اطاعت می کند. به همین دلیل واشنگتن از عبدالله عبدالله و هوادارانش انتظار دارد تا به روند انتخابات پایبند باقی بمانند. این در حالی است که داکتر عبدالله، خود را برنده انتخابات خوانده تاکید کرد: هرگز خواهان اعتراضات خشونت آمیز نبوده و حق خود را از راه اعتراضات مدنی به دست خواهد آورد.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
پلیس کابل سه نفر را به اتهام دزدی و تجاوز گروهی بازداشت کرد

بی بی سی/ ۹/۶/۱۳۹۳ فرمانده پلیس کابل اعلام کرد: نیروهای پلیس این شهر توانسته اند سه نفر را به اتهام تجاوز جنسی و سرقت اموال شهروندان این شهر بازداشت کند. چهار خانواده افغان که از یک عروسی عازم منزل شان بودند در منطقه پغمان در شمال غرب کابل، موتر آنان متوقف و زنان و مردان به مکانی دورتر منتقل شدند و بعد از سرقت اموال با ارزش آنان به زنان این خانواده نیز تجاوز شده است. بیشتر بخوانید:
رییس‌جمهور کرزی: عاملان رویداد پغمان علنی اعدام خواهند شد
دادستانی کل: پرونده‌ مجرمان ولسوالی پغمان به دادگاه فرستاده شد
ده ها تن از فعالان جامعه مدنی و باشندگان کابل دست به مظاهره زده و خواهان محاکمه فوری متهمین رویداد پغمان شدند
محاکمه علنی متهمین رویداد ولسوالی پغمان در کابل دایر می گردد
معترضان در جاغوری خواستار اعدام عاملان حادثه پغمان شدند
طناب دار در انتظار هفت متهم حادثه پغمان
دید‌بان حقوق بشر: فیصله دادگاه ابتدایی در نتیجه فشارهای سیاسی صادر شد
کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حکم اعدام باید بالای متجاوزین جنسی اجرا شود
کار بررسی دوسیه های متهمین پغمان تا دو هفته دیگر تمام خواهد شد

 جسد رییس حج و اوقاف غزنی در میدان وردک یافت شد
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ مقامات محلی ولایت غزنی می گویند: جسد رییس حج و اوقاف این ولایت در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک یافت شده است. شفیق ننگ سخنگوی والی غزنی گفت: حاجی فضل احمد رییس حج و اوقات این ولایت توسط طالبان مسلح اختطاف گردیده بود. به گفته وی دو تن دیگر نیز با رییس حج و اوقاف این ولایت اختطاف گردیده بودند که تا حالا در مورد سرنوشت آنان معلوماتی در دست نیست.

 دو غیرنظامی افغان در حمله موشکی پاکستان در ولایت کنر کشته شدند
طلوع نیوز/ ۱۷/۶/۱۳۹۳ مقام‌ های محلی ولسوالی دانگام ولایت کنر می گویند: در نتیجۀ موشک پراکنی های نظامیان پاکستانی بر ولایت کنر، دو غیر نظامی کشته شدند و شش تن دیگر زخم برداشته اند. تمامی کشته و زخمی شدگان اعضای یک خانواده هستند. گفته می شود که در این موشک پراکنی ها، ده ها خانواده بی جا شده اند. بر بنیاد گفته های مقام های افغان، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون بیش از پنج هزار موشک بر ولسوالی های دانگام، شیگل و مروره این ولایت پرتاب شده اند.

 زنان

آناهیتا راتب ‌زاد از بنیان گذاران جنبش چپ در افغانستان درگذشت
بی بی سی/ ۱۷/۶/۱۳۹۳ آناهیتا راتب‌ زاد، از زنان پیشگام در سیاست و فعالیت‌ های اجتماعی زنان در افغانستان در دهه ‌های شصت تا هشتاد میلادی در سن ۸۳ سالگی در آلمان درگذشت. خانم راتب‌ زاد که از اعضای ارشد شورای رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود، از سال ۱۹۹۶ تا کنون در آلمان زندگی می ‌کرد. رومان بریالی، نوه خانم راتب ‌زاد گفت: او به دلیل کهولت سن و بیماری شش در بیمارستانی در شهر دورتموند آلمان درگذشت.

 یک دختر جوان در تخار به ضرب چاقو کشته شد
فارسی.رو/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ یک دختر جوان در ولایت تخار واقع در شمال افغانستان توسط دو فرد ناشناس مورد حمله قرار می گیرد و به ضرب چاقو کشته می شود. عبدالخلیل اسیر؛ سخنگوی پلیس ولایت تخار ضمن تایید مطلب فوق گفته است: این دختر جوان دانش آموز صنف یازده بوده و در راه مکتب مورد حمله مهاجمین قرار گرفته است. او افزود: مهاجمین دو نفر و بر موترسایکل سوار بوده اند. تا به حال انگیزه قتل این دختر جوان مشخص نشده است.

 حیات خانم نیم‎ سوخته بامیانی در خطر است
روزنامه اطلاعات/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ مسوولان شفاخانه مرکزی ولایت بامیان می‌ گویند: نصف بدن یک خانم سی ساله این ولایت، در آتش خشم خشونت‌ های خانوادگی، سوخته است. به گفته‌ مسوولان این بیمارستان، این خانم با بدن نیم‌ سوخته به این بیمارستان منتقل شده است. این خانم باید به بیمارستان‌ های اختصاصی در کابل منتقل شود اما اکنون، نه کسی از بستگانش حضور دارند و نه امکانات آن فراهم است که او به کابل منتقل شود.

 پدر مینه ۸ ساله بازداشت شد
فارسی.رو/ ۱۳/۶/۱۳۹۳ مسوولین در سارنوالی منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ از توقیف پدر مینه در توقیف خانه و نگهداری موقت مینه در خانه امن این ولایت خبر می ‌دهند. پدر مینه در ولسوالی شولگره ولایت بلخ بخاطر ازدواج مجدد خود، مینه دختر ۸ ساله اش را در بدل ۱۱۰ هزار افغانی و ۴ گوسفند به عقد نکاح یک پسر ۱۲ ساله درآورد. این موضوع واکنش تند نهادهای مدافع از حقوق زن و نهادهای حقوق بشری در این ولایت را در پی داشت.

 ماماهای تاجیک در یکی از دورافتاده ترین ولایت افغانستان
بی بی سی/ ۱۰/۶/۱۳۹۳ شش تن از ماماهای کشور تاجیکستان در مناطق دوردست و نا امن ولایت غور در مرکز افغانستان مشغول به کارند. قابله‌ های تاجیکستانی را موسسه مرکز آموزشی و توسعه ‌ای برای افغانستان استخدام کرده است. شماری از این قابله ‌ها، در حال حاضر در ولسوالی دولینه ولایت غور به کار گماشته شده ‌اند. این قابله ‌ها همیشه مسیرهای به شدت ناهموار و در عین حال دور و نا امن را تا رسیدن به مراکز درمانی طی می ‌کنند.

 حضور طالبان در شیندند ادامه تحصیل دانش‌ آموزان دختر را دشوار ساخته است
طلوع نیوز/ ۱۸/۶/۱۳۹۳ رییس معارف هرات می ‌گوید: افزایش ناامنی در ولسوالی شیندند، بر بخش معارف به ویژه مکاتب دخترانه در این منطقه اثرات ناگواری گذاشته است. بصیر احمد طاهری با بیان این که تهدیدهای امنیتی در ولسوالی شیندند هرات سبب شده است که بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان دختر در این ولسوالی به مکتب نروند، گفت: پس از آن که طالبان بارها بر مکتب ‌های دخترانه و دانش ‌آموزان آن در شیندند حمله کردند، اکنون شمار اندکی از این دانش آموزان به مکتب می‌ روند.

 حامیان و فعالان

باشندگان ولسوالی قیصار فاریاب از برخورد پولیس محلی شکایت دارند
رادیو آزادی/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ باشندگان محل در ولسوالی قیصار فاریاب شکایت دارند که پولیس محلی از مردم محل به زور پول می ستاند. یکی از باشندگان قیصار می گوید: خانه ای که در آن جوان وجود ندارد، از آن برای پهره های امنیتی مبلغ چهارصد افغانی گرفته می شود. مردم ازین گونه پولیس محلی بیزارند. اما مقام های فاریاب با رد این ادعای مردم محل می گویند: پولیس محلی در برقراری امنیت و سرکوب شورشیان در محل نقش مهمی دارد.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

چابهار؛ آلترناتیف کراچی و امید اقتصادی افغانستان
۸صبح/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ ترانزیت یکی از راه‌ هایی است که به‌ دلیل موقعیت قابل اتکایی که افغانستان به‌ عنوان قلب آسیا و نقطه اتصال میان آسیای میانه و شرق میانه و جنوب آسیا دارد، می ‌تواند دوای درد بسیاری از چالش ‌های اقتصادی افغانستان باشد. در طول سال‌ های مدید همواره از این موقعیت جیوپولیتیک افغانستان به ‌عنوان یکی از برتری‌ های اقتصادی کشور نام برده شده است؛ اما در این میان کم ‌تر به استفاده بهینه از این فرصت پرداخته شده است.

 توافق آذربایجان و آمریکا برای انتقال کالاهای نظامی به افغانستان
فارسی.رو/ ۱۳/۶/۱۳۹۳ نوروز محمداف رییس بخش روابط بین المللی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، از توافق با امریکا برای انتقال کالاهای نظامی به افغانستان خبر داد. وی گفته است: این کشور نقش مهمی را در ترانزیت محموله های امریکا به افغانستان ایفا می کند؛ باکو و واشنگتن در مورد انتقال محموله های نظامی امریکا به افغانستان از طریق خاک خود به توافق رسیده اند.

 درگیری بر سر عواید یک قمارخانه
رادیو کلید/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ در نتیجه درگیری میان افراد مسلح غیر مسوول و محافظین ولسوال المار ولایت فاریاب بر سر عواید قمارخانه، یک فرد ملکی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. مقامات امنیتی ولایت فاریاب می گویند: این درگیری میان محافظین ولسوال المار این ولایت و قوماندان بسیل، از قوماندان های افراد مسلح غیر مسوول صورت گرفت.

 طرح اتهام پولشویی علیه زلمی خلیلزاد
بی بی سی/ ۱۷/۶/۱۳۹۳ مقامات در اتریش مشغول تحقیق درباره اتهام پولشویی علیه زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، افغانستان و عراق هستند. آقای خلیلزاد متهم شده که از طریق حساب بانکی همسرش در وین اقدام به پولشویی کرده است. به گزارش مجله اتریشی پروفیل، آقای خلیلزاد متهم است که یک میلیون و چهار صد هزار دلار را به حساب همسرش منتقل کرده است. این پول به فعالیت‌ های مرتبط با شرکت‌ هایی در عراق و امارات متحد عربی مربوط است.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

حامد کرزی: راه بیرون رفت از احتیاج، رشد تعلیم و تربیه اولاد وطن است
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ حامد کرزی در آخرین روزهای کاری اش به عنوان رییس جمهور افغانستان ابراز امیدواری کرده که رییس جمهوری جدید بتواند با بلند بردن سطح تعلیم در کشور، افغانستان را از احتیاج بیگانه ها بیرون سازد. آقای کرزی می گوید: رشد تعلیم و تربیه اولاد این وطن سبب می شود تا افغانستان از هر لحاظ خودکفا شود و به کمک های خارجی نیاز نداشته باشد.

 غور؛ ولایتی بدون اینترنت
بی بی سی/ ۱۱/۶/۱۳۹۳ بهبود وضعیت مخابرات از مهم ترین دست آوردهای دولت افغانستان در یک دهه گذشته به حساب می ‌آید. در سال های گذشته، افغان ها بصورت گسترده ای با جهان وصل شدند. اما هنوز جاهایی را می توان یافت که هنوز از دسترسی به اینترنت محروم اند. ولایت غور یکی از محلاتی است که شمار محدودی از ساکنان آن به اینترنت دسترسی دارند. در تمام شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور، یک کافی ‌نت نمی توان یافت و تنها تعداد معدودی اداره‌ های دولتی و موسسات غیر دولتی به اینترنت وصل هستند.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
حمله انتحاری قندهار یک کشته و هفت زخمی به جا گذاشت. در حمله مهاجمان انتحاری بر ریاست امنیت ملی و قطعه واکنش سریع غزنی، پانزده تن شهید و در حدود دوصد تن دیگر زخمی شدند. طالبان یک بزرگ قومی و یک معلم را در ولایت فراه به شهادت رساندند. انفجار بمب در شهر مهترلام ولایت لغمان شش زخمی به جا گذاشت.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
نیروهای اردوی ملی دو عملیات تصفیوی را در ولایات زابل و ارزگان انجام دادند که در نتیجه هشت طالب مسلح کشته شدند. هفت طالب مسلح در نتیجه درگیری با پولیس در ولایت غزنی کشته شدند. هفده طالب مسلح در ولایت لوگر کشته و سیزده طالب دیگر زخمی شدند. دو ماین گذار در ولایت بادغیس از اثر انفجار ماین دست داشته شان کشته شدند. دو پولیس در انفجار بمب در ولایت زابل شهید شدند. فرمانده پولیس ارغستان ولایت قندهار در حمله انتحاری جان باخت.

 رویداد بی‌ سابقه و کم‌ توجهی حکومت
۸صبح/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ رویداد غزنی در ۱۳ سال گذشته بی‌ سابقه بوده است. حجم مواد انفجاری، میزان تخریب تاسیسات دولتی و مسکونی، تلفات و زخمی ‌های بجامانده همه نشان از بی ‌سابقه بودن رویداد تروریستی دارد. ولایت غزنی در سال‌ های اخیر با موجی از ترور و انتحار همراه بوده است. در ماه‌ های اخیر حمله طالبان به دروازه‌ های شهر رسید. اکثر ولسوالی‌ های غزنی ناامن و در معرض تهدید طالبان می‌ باشد.

 افزایش یک میلیارد دالر در تعهد ناتو برای قوای امنیتی افغان
صدای امریکا/ ۱۳/۶/۱۳۹۳ وزیر دفاع افغانستان می گوید: در نشست سازمان پیمان اتلانتیک شمالی تعهد شد که سالانه ۵.۱ میلیارد دالر برای تمویل مالی قوای امنیتی افغانستان فراهم می گردد. بسم الله محمدی، ‌وزیر دفاع افغانستان می گوید: تعهد این رقم بیش از توقع حکومت افغانستان می باشد و نیازمندی های قوای امنیتی افغانستان را بسنده است. ایالات متحده تعهد کرده که سالانه ۴.۱ میلیارد دالر را برای تمویل مالی قوای افغان فراهم می کند در حالی که تعهد اعضای دیگر ناتو به ۶۰۰ میلیون دالر می رسد.

 آینده حملات هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان چه خواهد شد؟
بی بی سی/ ۱۲/۶/۱۳۹۳ ماموریت نظامی ناتو در افغانستان تا چهارماه دیگر به پایان می‌رسد. آمریکا و دیگر اعضای ناتو گفته اند که ماموریت جدیدشان در افغانستان کمک به نیروهای امنیتی افغان و مبارزه با تروریسم خواهد بود. ماموریتی که انتظار می‌‌رود بیش از پیش به استفاده از هواپیما های بدون سرنشین نیاز داشته باشد. ولایت قندهار در جنوب افغانستان زادگاه طالبان و میزبان یکی از پایگاه های اصلی هواپیماهای بدون سرنشین است. این هواپیماها سلاح های پیشرفته و کشنده ای علیه شورشیان به حساب می ‌آیند.

 شهروندان افغان در عراق به داعش پیوسته ‌اند
۸صبح/ ۱۹/۶/۱۳۹۳ به دنبال پخش خبر بازداشت شهروندان افغان در ایران به اتهام تلاش برای پیوستن به گروه دولت اسلامی (داعش سابق)، دولت افغانستان تایید کرده که شماری از شهروندان افغانستان به این گروه پیوسته ‎اند. سراج‌ الدین سراج، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: این افراد به صورت فردی در جنگ عراق شرکت کرده ‌اند و به خاطر اعتقادات مذهبی خویش می جنگند.

 سیاست

افغانستان: دولت، سرحدات و تهدید منازعات دایمی
روزنامه اطلاعات/ ۱۰/۶/۱۳۹۳ ناسیونالیزم گزینشی در افغانستان در رابطه به ایجاد و حفظ مرز تا کنون بر مردم افغانستان اثرات مختلفی داشته است. در مرزهای شمالی افغانستان با آسیای میانه و مرز غربی با ایران، این پالیسی در ایجاد مرزهای فیزیکی قوی کمک کرده است، مرزهای که به تدریج به مرزهای ذهنی میان ترک ‌ها و تاجیک ‌های افغانستان و آسیای میانه تغییر شکل داده است. در نتیجه، ملت – دولت افغانستان به ‌طور موثر در اذهان و رفتار مردم این مناطق شکل گرفته است.

 تاکید آلمان بر انتقال مسالمت ‌آمیز قدرت در افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ وزیر امور خارجه‌ آلمان که در یک سفر نا منتظره به کابل آمده هشدار داده‌ است: اگر حکومت وحدت ملی ایجاد نشود، پشتیبانی جامعه‌ جهانی از افغانستان کم خواهد شد. ظاهرا هدف سفر فرانک والتر اشتاینمایر به افغانستان، تلاش برای ایجاد حکومت وحدت ملی در کشور است. آقای شتاینمایر تاکیدکرده، اگر توافق برای حکومت وحدت ملی همچنان به درازا بکشد، این کار اثرهای بدی روی تعهدات جامعه‌ جهانی به افغانستان خواهد داشت.

 گروه بین المللی بحران: ماموریت ناتو در افغانستان موفق نبود
فارسی.رو/ ۱۳/۶/۱۳۹۳ گرایم اسمیت یکی از اعضای ارشد گروه بین المللی بحران اعلام کرد: با توجه به افزایش حملات مخالفان مسلح دولت افغانستان، بمب گذاری ها، حملات انتحاری و کشته شدن غیر نظامیان نمی توان عملکرد ناتو را در این کشور موفق ارزیابی کرد. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی افغانستان، ناتو نمی تواند ماموریت خود را تکمیل شده اعلام کند. این عضو گروه بین المللی بحران همچنین بر لزوم همکاری ناتو برای تامین تجهیزات نیروهای افغان نیز تاکید کرد.

 حاضران در خیمه‌ لویه جرگه مانع سخنرانی صبغت ‌الله مجددی شدند
طلوع نیوز/ ۱۸/۶/۱۳۹۳ همایشی به مناسبت سیزدهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود باحضور شخصیت‌ های داخلی در خیمه لویه جرگه برگذار شد. حاضران در ابتدای این همایش مانع سخنرانی حضرت صبغت ‌الله مجددی شدند و وی نتوانست بیانیه خود را در این همایش ایراد نماید. لحظاتی بعد از هرج و مرج عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری به پشت تریبیون رفت و از حاضران خواست که مسایل سیاسی و انتخاباتی را با شهادت احمدشاه مسعود پیوند ندهند.

 فرهنگ

اگر چاره ‌ای سنجیده نشود منار جام فرو خواهد ریخت
بی بی سی/ ۹/۶/۱۳۹۳ منار تاریخی جام با بیش از هشتصد سال قدمت، هنوز پیر نشده، سیلاب ‌ها اما این بنا را به مرگ زودرس تهدید می کند. مقام های محلی در ولایت غور مرکز افغانستان گفته اند: اگر چاره ای اساسی سنجیده نشود، ممکن است سال آینده آن ها نتوانند این اثر باستانی را سر پا نگهدارند. راهی که به منار جام منتهی می‌شود از دره های عمیق و کوه‌های بلند عبور می کند. این راه نسبتا امن اما به شدت ناهموار و صعب ‌العبور است. برای طی کردن حدود هفتاد کیلومتر بیش از ۴ ساعت طول می ‌کشد.

 مرکز معلومات افغانستان چگونه فعالیت می کند؟
رادیو فرانسه/ ۱۶/۶/۱۳۹۳ اخیراً  مراسمی در موسسه تحصیلات عالی گوهر شاد برگزار شد که هدف آن گشایش شعبه جدیدی از “مرکز منبع معلومات افغانستان” در این مرکز علمی بود. در این مراسم که با حضور بنیان گذار این مرکز خانم “نانسی دوپری” انجام گرفت، وحید وفا رییس مرکز معلومات طی سخنانی گفت: تا کنون بیش از صد هزار سند در این مرکز جمع آوری شده اند. هم اکنون اسنادی را به سه زبان فارسی، زبان پشتو و زبان انگلیسی تهیه کرده ایم و توانسته ایم از سال ۲۰۰۷ به این سو در حدود دوازده هزار سند را به صورت “پی دی اف” تهیه و نگهداری کنیم.

 رشد فرهنگ مطالعه در بین جوانان ولایت غزنی
صدای امریکا/ ۸/۶/۱۳۹۳ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ولایت غزنی نسبت به چند سال گذشته رشد کرده و دانش آموزان و محصلین این ولایت، بیشتر به مطالعه کتاب رو آورده اند. شماری از فرهنگیان و مسوولان کتابخانه ها در ولایت غزنی می گویند: طی سال های اخیر فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در میان بسیاری از باشندگان به ویژه قشر جوان رشد نموده است. اکنون شمار کتابخانه های معارف نیز بیشتر شده است و روزانه بین سی صد تا چهار صد نفر مراجعه کننده دارند که افزایش چشمگیری را نسبت به سال های گذشته نشان می دهد.

 مک ‌کیوری، عکاسی که افغانستان را به جهان معرفی می ‌کند
روزنامه اطلاعات/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ به مناسبت گشایش نمایشگاه عکس های استیو مک کیوری در مرکز منبع معلومات افغانستان، بنیاد آرمان شهر به همکاری مرکز یک برنامه گفتگو را برگزار کردند. استیو مک‌کیوری یکی از مشهورترین عکاسان معاصر جهان و اهل امریکا، با عکس ‌هایی از افغانستان و زندگی افغانستانی ‌ها به شهرت جهانی دست یافت.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۳ و ۶۴

پیوست‌ها: