haft960

ازدواج کودکان»: کریشنا ۱۴ ساله (با فرزند ۴ ماهه خود) در ایالت راجستان هند در ۱۱ سالگی با شوهر ۱۳ ساله اش گوپال ازدواج کرد

عکس: رویترز/دانش صدیقی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه استفاده مکرر از گاز کلر علیه غیرنظامیان تایید شد

نهادهای دولتی
اوکراین افزایش شواهد جنایت های جنگی و دخالت روسیه
۷ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد که شبه نظامیان اوکراینی و نیروهای جدایی خواه مسوؤل جنایت های جنگی هستند. این سازمان با انتشار تصویرهای ماهواره ای از افزایش نیروهای زرهی و توپخانه روسیه در شرق اوکراین، روسیه را متهم کرد که به جنایت های جدایی خواهان کمک می کند. با وجود آتش بس شکننده، وضعیت در محل هنوز خطرناک است و عفو بین الملل از تمام طرف ها، از جمله روسیه، می خواهد به نقض حقوق جنگی خاتمه دهند.

اوکراین دولت باید به نقض حقوق بشر و جنایت های جنگی به توسط داوطلبان طرفدار اوکراین پایان دهد
عفو بین الملل ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ دبیر کل عفو بین الملل، سلیل شتی، امروز در دیداری با نخست وزیر اوکراین، آرسنی یاتسنیوک، از دولت خواست از نقض حقوق بشر و جنایت های جنگی به دست گردان های داوطلبی که در کنار نیروهای مسلح اوکراین فعالیت می کنند جلوگیری کند.

دیده بان حقوق بشر اسراییل را به ‘جنایت جنگی’ در غزه متهم کرد
بی بی سی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر می‌گوید اسراییل با حمله به سه مدرسه سازمان ملل متحد در نوار غزه در جریان درگیری اخیرش با شبه نظامیان فلسطینی مرتکب جنایات جنگی شده است. به گفته این سازمان، دست کم «۴۵ نفر از جمله ۱۷ کودک» که در این مدارس پناه گرفته بودند کشته شده اند.

آمریکا مادر روزنامه‌نگار کشته شده: «دولت ما را تهدید کرد»
رادیو زمانه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ خانم فولی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که احساس می‌کند آزادی پسرش در چارچوب «منافع استراتژیک» آمریکا نمی‌گنجید. واکنش کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به اتهام مادر جیمز فولی.

یمن کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراضات ضد دولتی

    عدالت

شورای اروپا در گزارش مربوط به «رها کردن پناهجویان قایق نشین به دست مرگ» خواهان همکاری کامل کشورهای عضو شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ مجمع پارلمانی شورای اروپا در روز ۹ جون گزارشی را در باره «رها کردن پناهجویان قایق نشین به دست مرگ» تصویب کرد. در تراژدی مارچ ۲۰۱۱، قایقی با ۷۲ سرنشین مدت ۱۵روز روی آبها بدون کمک رها شد. ۶۳ تن در حین تلاش برای فرار از لیبی از طریق دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. این حادثه سوال هایی را در باره نقش کشتی های نیروی دریایی بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، اسپانیا، ایالات متحده امریکا و بلژیک مستقر در نزدیکی قایق مطرح کرد. این گزارش بر ناکافی بودن اقدامات انجام شده بر جلوگیری از مرگ انسان ها در دریا تاکید می کند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ائتلافی از سازمان های حامی حقوق مهاجران به نمایندگی از شماری از بازماندگان شکایت هایی را در چندین کشور مطرح کردند که تاثیر مهمی بر تهیه گزارش بالا داشت. این گزارش با بازگویی خواست فدراسیون از کشورهای عضو خواهان همکاری کامل در اعلام محل استقرار کشتی هایشان در زمان شناور بودن قایق مورد نظر؛ پیام های دریافت شده؛ و اعطای حق اقامت به بازماندگان شده و کشورهای عضو را به اقدامات بیشتر برای نجات دیگران در دریاها تشویق کرده است.

مکزیک گروه های حقوق بشر از دادگاه بین المللی جزایی خواستند تحقیقات مقدماتی را در باره مکزیک آغاز کند
۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن CMDPDH و  CCDHامروز گزارشی در باره شکنجه، محرومیت شدید از آزادی و ناپدیدشدن های قهری به دست نیروهای مسلح و نیروهای امنیت کشور در باخا کالیفرنیا بین سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ به دفتر دادستان دادگاه بین المللی جزایی تقدیم کردند. اطلاعات موجود در گزارش به روشنی نشان می دهد که این اقدامات جنایت های علیه بشریت هستند و در حیطه صلاحیت دادگاه قرار می گیرند.

محکومیت شیلی به خاطر استفاده از قوانین ضدتروریستی علیه قوم ماپوچی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ دادگاه حقوق بشر کشورهای آمریکایی در حکم تاریخی خود نقض حقوق بشر قوم ماپوچی را تشخیص داد و سرانجام تایید کرد که مجرم دانستن جوامعی که از سرزمین اجدادی خود دفاع می کنند غیرقانونی است. شیلی در پی گسترش پروژه های جنگل داری به طور منظم زمین های قوم ماپوچی را از آنها گرفته و اعتراض ها را با استفاده از قانون ضدتروریستی تبعیض آمیز و حکم های طولانی زندان سرکوب کرده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر دفاع از شماری از مردم ماپوچی را که بر اساس این قانون ضدتروریستی محکوم شده بودند به عهده داشت و دادگاه در حکم خود اعلام کرد که اصل قانونی بودن و بی گناهی نقض شده است.

       حقوق مدنی و سیاسی

شورای حقوق بشر بایستی برای حق حریم خصوصی در عصر ارتباطات مجازی گزارشگر ویژه منصوب کند
۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر خواهان تعیین گزارشگر ویژه حق حریم خصوصی در عصر ارتباطات مجازی شد. اختیارات این گزارشگر ویژه باید از گستره لازم در مورد تمام امور مربوط به نقض این حقوق، به ویژه در زمینه سه روند مشخص شده در تحقیقات، فعالیت های دفاعی و دادخواهی فدراسیون، برخوردار باشد: (۱) مراقبت و تعقیب گسترده، رهگیری ارتباطات و گردآوری و استفاده از اطلاعات خصوصی در مقیاس گسترده به توسط نهادهای دولتی، به ویژه از طریق برنام «پریزم» سازمان امنیت ملی ایالات متحده امریکا و اداره امنیت کلمبیا؛ (۲) استفاده شرکت ها از روش ها و فناوری های تعقیب و مراقبت علیه فعالان اتحادیه های کارگری، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران و تعهدات دولت ها به قانونگذاری در باره استفاده از آنها و واکنش به سوءاستفاده ها، به ویژه در برزیل، پرو و کلمبیا؛ (۳) صادرات فناوری مراقبت به کشورهای مسوؤل در نقض حقوق بشر؛ همان گونه که شرکت های فرانسوی در مورد صادرات فناوری مراقبت به رژیم قذافی در لیبی انجام دادند.

اوکراین نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا از دولت خواست به رسانه ها احترام بگذارد
سازمان امنیت و همکاری اروپا ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ در پی حمله ماموران اجرای قانون به دفاتر هیات تحریریه روزنامه وِستی در کیف، نماینده سازمان در امور رسانه ها از مقامات اوکراینی خواست به رسانه ها احترام بگذارند. علاوه بر این حمله و مصادره تجهیزات اداری، لوازم کار و لوازم شخصی روزنامه نگاران در روز ۱۱ سپتامبر، سازمان امنیت اوکراین چاپخانه مگا پلی گراف را که محل چاپ روزنامه وستی است مورد جستجو قرار داد.

ترکیه اردوغان قانون جدید کنترل اینترنت را امضا کرد
آیا وایبر و واتس‌اپ قابل شنود هستند؟

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بازار کار گروه ۲۰: چشم انداز، چالش های اساسی و سیاست گذاری ها
سازمان بین المللی کار ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ گزارش مشترک سازمان بین المللی کار، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و بانک جهانی برای ارایه به نشست وزرای کار و اشتغال گروه ۲۰ در استرالیا در تاریخ ۱۱ ـ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴  با عنوان بازار کار گروه ۲۰: چشم انداز، چالش های اساسی و سیاست گذاری ها نشان می دهد که کاهش شمار و کیفیت کارهای ایجاد شده در کشورهای گروه ۲۰ بر چشم انداز تقویت رشد اقتصادی تاثیر گذاشته است. با وجود بعضی پیشرفت های اخیر، کندی بهبود از بحران مالی باعث شده که این کشورها هنوز با شکاف وسیعی در بازار کار روبرو باشند که دست کم تا ۲۰۱۸ طول می کشد. بیش از ۱۰۰ میلیون تن در کشورهای گروه ۲۰ بیکار هستند و ۴۴۷ میلیون «فقیر شاغل» با درآمد روزی ۲ دلار در کشورهای تازه توسعه یافته گروه ۲۰ زندگی می کنند.

اسراییل «زندگیشان را غیرقابل تحمل کنید»
دیده بان حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ اسراییل به پناهجویان اریتره ای و سودانی فشار می آورد تا کشور را ترک کنند. گزارش ۸۳ صفحه ای نشان می دهد مقررات پیچیده حقوقی اسراییل چگونه از تلاش پناهجویان اریتره ای و سودانی برای کسب حمایت بر اساس حقوق بین المللی و قوانین اسراییل جلوگیری می کنند. مقامات اسراییلی اریتره ای ها و سودانی ها را «خطر» و «نفوذی» نامیده و از دسترسی آنها به رویه های عادلانه و کارآمد پناهجویی جلوگیری کرده اند. آنها از وضع نامطمئن قانونی این عده که به این دلیل ایجاد شده، به عنوان بهانه برای حبس غیرقانونی یا تهدید به حبس نامحدود استفاده می کنند و به هزاران نفر فشار می آورند تا کشور را ترک کنند.

آمریکا عقب نشینی اوباما از برنامه اصلاح مقررات مهاجرت
آمریکا اعتصاب بی سابقه کارکنان فست فودها در آمریکا
ترکیه بحران پناهندگان سوری
اتحادیه کارگران بریتانیا از قطر خواست تا شرایط کار را بهبود بخشد

  حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

پنج کشورعضو ناتو سلاح و مشاورنظامی به اوکراین می فرستند
آموزش چه نقشی در حفظ زبانهای اقلیت دارد؟

    دفاع از حقوق بشر

گروهی از اطلاعاتی‌های اسراییل: دیگر علیه فلسطینیان جاسوسی نمی‌کنیم
بی بی سی ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ به گزارش روزنامه یدیعوت اخرونوت در نامه ۴۳ تن از افسران واحد ۸۲۰۰ آمده است: «ما حاضر نیستیم در اقدامات علیه فلسطینیان نقش داشته باشیم و حاضر نیستیم به فعالیت خود به عنوان ابزاری برای عمیق‌تر کردن حضور نظامی در مناطق اشغالی ادامه دهیم.»

سودان به وخامت وضعیت حقوق بشر واکنش نشان دهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل به مناسبت نشست ۲۷ ـ یک سال پیش، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ۲۸/۲۴ را در باره کمک فنی به سودان تصویب کرد. در همان زمان، نیروهای امنیتی دولت سودان اعتراض های عمومی در واد مدنی، خرطوم و شهرهای دیگر علیه سیاست های ریاضتی اقتصادی را با استفاده از خشونت شدید سرکوب کردند، ۱۷۰ تن را کشتند و بیش از ۸۰۰ تن را بازداشت کردند. با وجود این، قطعنامه ۲۸/۲۴ خشونت جاری را محکوم نکرد و هیچ اشاره ای به سرکوب خشونت آمیز نداشت و فقط به کمک فنی پرداخت. در سال گذشته، هیچ پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر در سودان رخ نداده است. کاملا برعکس. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر کوتاهی شورای حقوق بشر سازمان ملل از پرداختن به وضعیت حقوق بشر در سودان را محکوم می کند. این شورا با توجه به اختیارات خود باید به نقض فاحش و منظم حقوق بشر در سودان توجه نشان دهد و در سپتامبر ۲۰۱۴ قطعنامه ای در این زمینه تصویب کند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در جولای ۲۰۱۴، به همراه ۱۸ سازمان بین المللی و محلی نامه ای به شورای حقوق بشر در این زمینه امضا کرد.

تایلند ۱۰۰ روز پس از کودتای نظامی سرکوب کمتر نشده است
۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز در گزارش تازه ای اعلام کرد: صدها حبس خودسرانه، گزارش های شکنجه و بدرفتاری، محدودیت های گسترده بر آزادی بیان و گردهمایی مسالمت آمیز و محاکمه های ناعادلانه در دادگاه های نظامی فضای وحشت در تایلند آفریده اند و هیچ نشانه ای از کاهش آن دیده نمی شود. این گزارش با عنوان «تعدیل رهیافت ـ ۱۰۰ روز تحت حکومت نظامی» اولین تحقیق جامع در باره وضعیت حقوق بشر تایلند پس از برقراری حکومت نظامیِ ارتش در ۲۰ مه ۲۰۱۴ و به دست گرفتن قدرت دو روز پس از آن است.

مکزیک افزایش شدید گزارش های شکنجه و بدرفتاری و بی اعتنایی مسوؤلان
عفو بین الملل ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ بنا به گزارش تازه ای که امروز منتشر شد، شکنجه و بدرفتاری در مکزیک با افزایش ۶۰۰ درصد در شمار موارد گزارش شده در دهه اخیر، از کنترل خارج شده است. عفو بین الملل از دولت مکزیک خواست فوری برای پایان دادن به استفاده گسترده و فراگیر پلیس و نیروهای مسلح از شکنجه اقدام کند. این گزارش با عنوان «خارج از کنترل: شکنجه و بدرفتاری در مکزیک» افزایش جدی این موارد و برقراری فرهنگ معافیت از مجازات را به تصویر کشیده است. تنها هفت تن از شکنجه گران در دادگاه های فدرال کشور مجرم شناخته شده اند. تعداد افراد تحت پیگرد در دادگاه های ایالتی از این هم کمتر است.

سوریه دبیرکل سازمان ملل از بشار اسد خواست به جنگ پایان دهد

    زنان

مصر محکومیت تداوم نقض حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ دادگاه حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در شانزدهمین نشست فوق العاده خود در جولای ۲۰۱۴ با تصویب دو  قطعنامه محکومیت تداوم نقض حقوق بشر در مصر را محکوم کرد. این کمیسیون در  قطعنامه ۲۸۷ خود از «وخامت شدید و سریع وضعیت حقوق بشر در مصر پس از قیام سال ۲۰۱۱، [به ویژه] حبس های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه ها، نقض حقوق مدافعان حقوق بشر، خشونت جنسی علیه زنان، نقض آزادی بیان، تشکل و گردهمایی و احکام اعدام» ابراز نگرانی کرد. کمیسیون در  قطعنامه ۲۸۸ نیز به طور مشخص «خشونت جنسی گسترده و مداوم و دیگر شکل های خشونت مبتنی بر خشونت […] علیه زنان به طور کلی و به ویژه زنانی که از حق خود به شرکت در تظاهرات استفاده می کنند» محکوم کرد و از مسوؤلان خواست از اجرای عدالت در باره مرتکبان این اعمال و تضمین حق غرامت قربانیان اطمینان حاصل کنند.

ازدواج کودکان جرم کمتری از تجاوز نیست
بنیاد تامسون رویترز ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ یکی از فعالان حقوق زنان به مجمع عمومی سازمان ملل گفت ازدواج کودکان جرم کوچکتری از تجاوز و خشونت جنسی نیست. نیارادزایی گومبونزواندا، دبیر کل جهانی وای دبلیو سی اِ، که سفیر حسن نیت کمپین اتحادیه آفریقا برای پایان دادن به ازدواج کودکان است، گفت: «با ازدواج نامیدن آن، به آن جنبه قانونی و تایید اجتماعی و اخلاقی می دهیم.» این کار تحریف فرهنگ و اعتقاد برای توجیه یک کار غیرقانونی است.

کلمبیا شبکه «پروانگان»، حامی زنان تحت خشونت
یورو نیوز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ گروهی از زنان در بندر بوئناونتورای کلمبیا شبکه ای تشیکل داده اند که تلاش می کند از زنانی که توسط همسر یا شریک زندگی شان تحت خشونت قرار می گیرند، حمایت کند. این شبکه «پروانه هایی با بالهای نو، آینده را می سازند» نام دارد.

دیده بان حقوق بشر: سربازان اتحادیه آفریقا به زنان تجاوز می‌کنند

  کودکان

کشتار بی رویه و ظالمانه کودکان در درگیری ها
دیده بان اشتباهات بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه، لیلا زروگی، گفت از بی توجهی کامل گروه های مسلح مثل داعش و بوکو حرام به زندگی انسان ها به شدت ناراحت است. او در هنگام ارایه آخرین گزارش خود به دبیر کل گفت: وضعیت در سوریه هنوز وخیم است.  داعش از کودکان ۱۳ ساله می خواهد اسلحه بردارند. از کودکان دیگر برای بمب گذاری انتحاری استفاده می شود. از ابتدای سال در حدود ۷۰۰ کودک در عراق کشته یا معلول شده اند، از جمله در اعدام های فوری. بوکو حرام به مدارس حمله کرده و دست کم ۱۰۰ دانش آموز و ۷۰ آموزگار را در سال ۲۰۱۳ کشته است. ۲۰۰ دختر ربوده شده در آپریل هنوز پیدا نشده اند. در غزه، بیش از ۵۰۰ کودک کشته و بیش از ۱۳۰۰ کودک زخمی شدند. ارتش اسراییل دست کم ۲۴۴ مدرسه را ویران یا به آنها خسارت وارد کرد. نماینده ویژه گفت: «ما نمی توانیم در این گونه موارد نقض فاحش حقوق بین المللی که در مواردی جنایت های جنگی هستند، معافیت از مجازات را بپذیریم.»

کردستان عراق: دست‌کم ۴۰۰ هزار کودک نتوانسته‌اند به مدرسه بروند

   فرهنگ و اندیشه

نقش آمریکا در توسعۀ نفوذ گروه “داعش”
میشل‌ ولبک، القاعده و عشق در عصر سرمایه داری

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: العربیه فارسی، بنیاد تامسون رویترز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان بین المللی کار، سازمان امنیت و همکاری اروپا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

شماره ۶۵ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: