دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی جدید در مورد ایران می‌گوید، حسن روحانی به وعده‌ خود برای آزادی بیشتر عمل نکرده و این وعده‌ها بهبود عمده‌ای در وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان به‌وجود نیاورده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش سالانه جدید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از عملکرد دولت حسن روحانی در این رابطه انتقاد کرد.

در این گزارش که نسخه‌ای از آن روز جمعه (۲۱ شهریور، ۱۲ سپتامبر) به خبرگزاری رویترز ارائه شد با اشاره به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده شده است.

بان گفت، وعده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مورد آزادی‌های وسیع‌تر هیچ بهبود عمده‌ای در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان در ایران به بار نیاورد.

در گزارش گفته شده است: «رئیس‌جمهور، حسن روحانی وعده داده بود که محدودیت آزادی بیان را کاهش داده تا امنیت برای رسانه‌ها تضمین شود….شوربختانه آن وعده‌ها هنوز به بهبود عمده‌‌ای منجر نشده و محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی بیان کماکان بر بسیاری از عرصه‌های زندگی اثر می‌گذارند.»

بان می‌افزاید، اما گزارشگران به مقابله با محدودیت‌ها و دیگر مشکلات ادامه می‌دهند.

در این گزارش آمده است: «خبرنگاران و دیگر کارکنان رسانه‌ها به طور مرتب توسط دستگاه قضایی احضار یا بازداشت می‌شوند یا با آزار و حمله نیروهای امنیتی روبرو هستند.»

روحانی که کار خود به عنوان رئیس جمهور ایران را در مرداد ۱۳۹۲(اوت ۲۰۱۳) آغاز کرد در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود، اقلیت‌های دینی و قومی “باید عدالت را احساس کنند.”

در گزارش با اشاره به همین سخنان آمده است: «با وجود این تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و قومی هم در عمل و هم در قوانین ادامه دارد.»

در ادامه در این رابطه گفته می‌شود: «بهائیان از دسترسی به آموزش عالی و استخدام دولتی محروم‌‌اند؛ آنان کماکان در فعالیت‌های شغلی خصوصی خود نیز دخالت دولتی را تجربه می‌کنند.»

اشاره به آزاد‌ی‌های مجازی

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد به وعده مربوط به لغو سانسور اینترنتی و این گفته روحانی که “ایران نباید به اینترنت به چشم تهدید نگاه کند” اشاره و تأکید می‌شود که این سخنان به اقدامات عملی منجر نشده و دستگاه قضایی بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های اجتماعی را بلوکه کرده است.

گزارش این مسئله را شایان توجه می‌داند که در همین حال که شبکه‌هایی نظیر توییتر و فیس‌بوک برای اکثر ایرانیان مسدود است، رهبران جمهوری اسلامی از شبکه‌های اجتماعی برای “انتشار پیام‌های خود” استفاده می‌کنند.

در گزارش همچنین به افزاش شمار اعدام‌ها در ایران اشاره و تصریح می‌شود، بنا بر داده‌های دانشکده حقوق دانشگاه کرنل، در سال گذشته بین ۶۲۴ و ۷۲۷ نفر در ایران اعدام شدند. در سال ۲۰۱۲ رقم اعدام‌ها بالغ بر ۳۱۴ تا ۵۸۰ نفر بود. اکثر این اعدام‌ها برای جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شد. بان در ادامه از اعدام افراد زیر ۱۸ سال نیز انتقاد کرد.

در گزارش بان آمده است: «بنا بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط منابع قابل اعتماد بیش از ۱۶۰ نوجوان در ماه‌های اخیر برای جرایمی که آن‌ها را قبل از ۱۸ سالگی انجام‌ داد‌ه‌‌اند حکم اعدام گرفته‌اند که دست کم دو مورد آن‌ها به اجرا در آمده است.»

طبق اطلاعات منتشر در صفحه “مجازات اعدام در سراسر جهان” در حال حاضر حداقل ۲ هزار نفر در ایران حکم اعدام دارند.