iran63

اتهام ارتباط نامشروع برای سازندگان ویدیوی هپی در دادگاه / توکا نیستانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

انجام پنج فقره قطع ید در یک سال گذشته در اصفهان
خبرگزاری ایسنا ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ حبیبی با اشاره به دقت بالا و قاطعیت عمل قضات در دادسرای استان اصفهان گفت: طی یک سال گذشته پنج فقره قطع ید به عنوان حد شرعی از سارقان باسابقه در زندان اجرا شده که به دلیل دشمنی‌های بیرونی رسانه‌ای نشده است اما به اعتراف مأموران نیروی انتظامی این اقدام تأثیر خوبی را بر جامعه گذاشته و میزان جرم و جنایت را کاهش داده است.

 استعلام وزارت اطلاعات، دلیل اصلی تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد است
رادیو فردا ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ یک منبع آگاه علت تاخیر در اعلام نتایج پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد را به طول انجامیدن استعلام وزارت اطلاعات از وضعیت داوطلبان مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری اعلام کرد و گفت: به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در جریان استیضاح وزیر علوم امسال این استعلام با دقت بیشتری صورت گرفته است.

 سازندگان ویدیوی هپی در دادگاه به روابط نامشروع با یکدیگر متهم شدند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ دادگاه متهمان پرونده عوامل دست اندرکار ویدیوی «هپی» روز  ۱۸ شهریور ماه در حالی برگزار شده که این افراد به اتهاماتی مانند «روابط نامشروع» بین اعضای این گروه و همچنین آنچه «مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل» نامیده شده متهم شدند. این منبع به کمپین گفت که وکلای پرونده به اتهامات وارده به موکلان خود از نظر حقوقی ایراد گرفته اند. رای دادگاه که به ریاست قاضی حیدری برگزار شده است  تا چند روز آینده رای خود را اعلام خواهد شد.

 مسدود کردن یک سایت خبری توسط وزارت ارشاد
خبرنگاران ایران ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ در حالی سایت اصولگرای دانا، امروز توسط وزارت ارشاد مسدود و در صفحه نخست آن این پیغام درج شد که دسترسی به این سایت خبری تا دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات امکان پذیر است که این اتفاق برای نخستین بار توسط وزارت ارشاد رخ داده است و از سوی دیگر سایت های اصولگرا بلافاصله به این موضوع به شدت انتقاد کردند.
وزارت ارشاد: سایت روحانی نیوز را هم مسدود کردیم

 آغاز فعالیت «انصار حزب‌الله» در تهران
روزنامه آرمان ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ دبیرکل «انصارحزب‌الله» و مدیر مسئول هفته‌نامه «یالثارات الحسین» در دیدار با خانواده «خلیلی» شهید امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد که این گروه عملیات وسیعی برای حذف مفسدان و حامیانشان آغاز کرده است.

 اخراج فرناز روحانی شهروند بهایی از دانشگاه آزاد واحد شیراز
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ فرناز روحانی شهروند بهائی در روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری و پس از ۴ ترم تحصیل در رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد واحد شیراز به علت “اعتقاد به آئین بهائی” از این دانشگاه اخراج شد.
رتبه ۱۱۳ کنکور ریاضی به دلیل بهایی بودن از انتخاب رشته باز ماند
محروم شدن نورا ثابت، شهروند بهایی از تحصیل

     زندان

۹ درویش زندانی در اعتراض ‘به دشمنی ها با اهل تصوف’ اعتصاب غذا کردند
بی‌بی‌سی فارسی ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ این افراد در بیانیه‌ تازه شان گفته اند که تا “پاسخگویی صریح مقام های حکومتی درباره سال‌ها نقض حقوق دراویش و پایان دادن به دشمنی ها با اهل عرفان و تصوف” به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.
مادر حمیدرضا مرادی درویش زندانی: نگرانی ما روی مسوولین اثری ندارد
نامه کمپین کوچ دراویش به زندان به نمایندگان: آسیب به برادران زندانی‌مان، ما را ساکت نخواهد گذاشت

 خبرنگاران واشنگتن پست در زندان هستند
روزنامه آرمان ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ معاون اول قوه قضائیه با گلایه از انتشار برخی از اخبار مبنی بر اینکه خبرنگاران واشنگتن پست آزاد شده‌اند گفت، خبرنگاران واشنگتن پست در زندان هستند.

 مجازات اعدام برای اتهام توهین به پیامبر از طریق نوشته‌های فیس بوکی و امیدواری برای لغو حکم
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به پرونده سهیل عربی، شهروند ایرانی که به اتهام توهین به پیامبر از طریق نوشته هایش در فیسبوک به اعدام محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وکیل سهیل عربی تا ۲۹ شهریور ماه فرصت اعتراض به حکم و درخواست تجدید نظر را دارد.

 وضعیت وخیم بینایی یک زندانی سیاسی پس از عمل جراحی چشم
جرس ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ وضعیت چشم عمل شده کاپیتان یعقوب ملکی خلبان نیروی هوایی و از فرماندهان سابق نیروی هوایی ایران که هفته گذشته در بیمارستان فارابی تهران صورت گرفت، به دلیل شرایط غیر بهداشتی بند ۷ رو به وخامت رفته است.

 نگرانی از افزایش فشار‌ها و ممانعت از درمان پزشکی محمد سیف زاده و عبد الفتاح سلطانى
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ محمد سیف‌زاده و عبدالفتاح سلطانی، وکلای دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در حالى  در حال گذراندن احکام خود هستند که شرایط نامناسب زندان و فشارهای عصبی باعث وخامت وضعیت جسمانی آن‌ها شده است.

    دفاع از حقوق بشر

هیچ دانشجوی بهائی به دانشگاه بازنگشته است
رادیو زمانه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ۳۶۰ تن از بهائیان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته‌اند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهائیان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد.

 خطر مرگ جان همکاران سایت مجذوبان نور را تهدید می‌کند
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ برخی از فعالان رسانه‌ای از تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۳ در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از وضعیت بازداشت و سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که با وجود بیماری از درمان لازم محروم شده‌اند، اعلام می‌کند.

 سازمان عفو بین الملل خوستار آزادی غنچه قوامی شد
امنستی ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی غنچه قوامی شد که به خاطر پافشاری بر حق تماشای مسابقات والیبال بازداشت شده و در انفرادی به سر می‌برد.

 شورای حقوق بشر سازمان ملل بایستی برای حق حریم خصوصی در عصر ارتباطات مجازی گزارشگر ویژه منصوب کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در چارچوب بحث های نشست ۲۷ شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان تعیین گزارشگر ویژه حق حریم خصوصی در عصر ارتباطات مجازی شد. اختیارات این گزارشگر ویژه باید از گستره لازم در مورد تمام امور مربوط به نقض این حقوق، به ویژه در زمینه سه روند مشخص شده در تحقیقات، فعالیت های دفاعی و دادخواهی فدراسیون، برخوردار باشد

 بان کی مون: روحانی به وعده خود برای آزادی بیشتر عمل نکرده است
دویچه وله ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی جدید در مورد ایران می‌گوید، حسن روحانی به وعده‌ خود برای آزادی بیشتر عمل نکرده و این وعده‌ها بهبود عمده‌ای در وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان به‌وجود نیاورده است.

    زنان

آسیب‌های اجتماعی زنان بیشتر شده است
روزنامه آرمان ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ وزیر رفاه  با اشاره به پدیده جدیدی تحت عنوان آسیب‌های اجتماعی زنان تصریح کرد: من قصد ندارم از فرضیه زنانه‌شدن آسیب اجتماعی دفاع کنم، اما آسیب‌های اجتماعی زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

 ادامه موج تکذیب تفکیک جنسیتی
روزنامه آرمان ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ۱۲ روز بعد از اینکه شهردار تهران اعلام کرد که با تفکیک جنسیتی مخالف است، نایب رئیس شورای شهر تهران که از حامیان پر و پا قرص محمد باقر قالیباف در شورای شهر به حساب می‌آید نیز اعلام کرد: «ما نه تفکیک جنسیتی را قبول داریم نه این موضوع را بیان کرده‌ایم.» به گزارش آرمان شهردار تهران پس از اینکه رسانه‌ها از صدور بخشنامه‌ای مبنی بر تفکیک کارمندان زن و مرد و همچنین ایجاد محدودیت برای به کارگیری زنان در برخی مشاغل در شهرداری خبر دادند، به شدت از طرف کارشناسان، فعالان حوزه زنان، اعضای شورای شهر تهران و حتی مسئولان دولتی مورد انتقاد قرار گرفت.

 نقد ممنوعیت اشتغال زنان
روزنامه شرق ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ در روزهای گذشته، خبری مبنی ‌بر اعلام ممنوعیت اشتغال بانوان در کافی‌شاپ‌ها به‌نقل از رییس‌پلیس محترم اماکن ناجا منتشر شد. از آنجا که ایشان در بیان این مطلب به قانون استناد کرده‌اند و البته به نوع، شماره ماده، تبصره، بند و… اشاره‌ای نکرده‌اند، دقیق نمی‌دانیم منظورشان از قانون، در معنای عام بوده یا خاص؛ یا اساسا در کجا این ممنوعیت لحاظ شده است.

 تعداد زنان معتاد ایران در پنج سال دو برابر شده است
دویچه وله ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نسبت به افزایش شدید اعتیاد در میان زنان ایرانی هشدار داد. او از “استراتیژی انکار و بی‌اعتنایی” مسئولان در این زمینه انتقاد کرد. ده درصد معتادان ایران زن هستند.

 برگزاری اولین نشست مطبوعاتی شورای همکاری های زنان
بیدارزنی ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ شورای همکاری های زنان اولین نشست خود را در جهت دستیابی به تعریف، شاخص ها و ماموریت نهاد فراقوه ای و یا مرکز عالی زنان و سازوکارهای شکل گیری این نهاد برگزار می کند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یک ‌درصد دانش‌آموزان ایرانی مواد مخدر مصرف می‌کنند
دویچه وله ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ در جشنواره «نوجوان سلام» اعلام شده که مصرف شیشه و روان‌گردان‌های دیگر نزد دانش‌آموزان رو به گسترش است. مطالعات شیوع‌شناسی بین دانشجویان نشان‌می‌‌دهد که ۶۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر، از دوره دانش‌آموزی شروع کرده‌اند.

 آلودگی یک‌میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس
روزنامه شهروند ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع از رایزنی و پیگیری برای اختصاص باقی مانده اعتبار ٢۵٠‌میلیارد تومانی مورد نیاز برای احیای جنگل‌های زاگرس در ‌سال‌جاری خبر داد.

 بحران کم آبی در ۱۲ کلان شهر بزرگ ایران
رادیو زمانه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ۱۲ کلان شهر بزرگ ایران که جمعیت آنها در مجموع حدود ۲۳ میلیون نفر است در «بحران کم آبی» به‌سر می‌برند.

 «سفره ایرانیان» طی ده سال «۲۵ تا ۳۰ درصد» کوچک‌تر شده‌است
رادیو فردا ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ روزنامه‌های داخلی ایران با استناد به آمارهای بانک مرکزی از «کوچکتر شدن سفره ایرانیان» به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد طی ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهند.

     فرهنگ

ناشران ایران: کتاب برای رسانه ملی معادل ساندویچ ا‌ست
دویچه وله ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ خبرگزاری کار ایران در گزارشی نظر چند تن از ناشران کتاب در ایران را منتشر کرده که معتقدند تلویزیون دولتی ایران که خود را “رسانه‌ ملی” معرفی می‌کند، کاری برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی در کشور انجام نمی‌دهد.

 نگاهی به جشنواره موسیقی جوان؛ بازگشتی شوق‌انگیز
بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ هشتمین جشنواره موسیقی جوان پرو پیمان‌تر از هر سال دیگر از ۱۵ تا ۲۰ شهریور در خانه هنرمندان، تالار رودکی و تالار وحدت برگزار شد.

   سیاست

آیت‌الله خامنه‌ای تحت عمل جراحی قرار گرفت
رادیو فردا ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ به گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز دوشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفته است؛ دلیل این عمل جراحی «عارضه پروستات» عنوان شده است.

مرضیه افخم: اتهام‌های سودان علیه ایران غیرواقعی است
رادیو فردا ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ پس از طرح برخی اتهام‌ها به جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت سودان مبنی بر فعالیت‌های تبلیغی به نفع شیعیان، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتهامات را رد کرد.

 جزییات تخلف مالی دانشگاه احمدی‌نژاد
روزنامه آرمان ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که شکایت حمید بقایی از دادستان دیوان محاسبات مظلوم‌نمایی است، گفت: بقایی در حالی از مسئولان شکایت می‌کند که تمامی مراحل تقاضا، موافقتنامه، حواله، سند و واریز وجه ۱۶میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان قبل از ثبت قانونی دانشگاه در ۲۶مرداد سال۹۲ انجام شده است.
جزییات تخلف ۱۶میلیاردتومانی احمدی‌نژاد و بقایی ۲
وزارت علوم ایران فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد را غیرقانونی اعلام کرد

 رضا خاتمی، برادر رئیس جمهور سابق، ممنوع‌الخروج شد
رادیو فردا ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت و برادر محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، خبر داد که به دلایلی نامعلوم برای خود ممنوع‌الخروج شده است.

 هاشمی‌رفسنجانی: شرکای حیف‌ومیل دولت سابق‌، امروز علیه روحانی کارشکنی می‌کنند
روزنامه شرق ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سفر به مشهد مقدس، متانت، نجابت، دلسوزی و اراده مردم ایران را برای ساختن کشور، بی‌نظیر خواند و گفت: در مقاطع مختلف تاریخی، هر وقت انحرافی در مسیر حرکت جامعه ایجاد شد، مردم با شعور و شور وارد شدند که انتخابات سال ۹۲ تازه‌ترین مصداق آن است

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جامعه دفاع از حقوق بشر ایران،  فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان گزارش‌گران‌ بدون مرز، جمعیت مبارزه با حق تحصیلی

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۳

پیوست‌ها: