زنان-690x259Kurdistan-Iraq2

در کردستان عراق ۴۰۰ هزار کودک نتوانسته اند به مکتب بروند./ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

بازداشت پدری که یک‌سال بالای دختر ۱۷ساله‌اش تجاوز کرد
خامه پرس ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ دختر ۱۷ساله‌یی که پدرش بارها در برابر چشم‌های خواهرانش بالایش تجاوز کرده خواهان اعدام پدر خود است. به گزارش تلویزیون۱، پدر صحیبه از مدت یک‌سال به این‌طرف در حضور دیگر فرزندانش بالای دختر ۱۷ساله‌اش تجاوز می‌کرده‌است. عبدالسمیع شریفی، ولسوال قره‌باغ کابل می‌گوید که این مرد به جرمش اعتراف کرده که هم بالای دخترش زنا و هم لواطت می‌کرده‌است.

 محرومیت ۴ دختر بهایی از تحصیلات دانشگاهی
شهرزاد نیوز ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ ممنوعیت ورود بهاییان به دانشگاه‌ها در کنکور امسال نیز همچون سال‌های قبل ادامه داشته و از جمله گریبانگیر چهار دختر جوان بهایی شده است. به گزارش سایت تقاطع، یکی از این دختران شادان شیرازی است که در کنکور امسال دانشگاه‌ها در رشته ریاضی و فنی موفق به کسب رتبه ۱۱۳ شده بود.

 دیدبان حقوق بشر: سربازان اتحادیه آفریقا به زنان تجاوز می‌کنند
بی بی سی ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ یک گروه حقوق بشری می‌گوید سربازان اتحادیه آفریقا به زنانی که برای گرفتن غذا وکمک‌های دارویی مراجعه می‌کردند، تجاوز کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، سربازان اتحادیه آفریقا در موگادیشو، پایتخت سومالی از قدرت خود “سواستفاده” کرده و زنانی را که از فقر و خشونت فرار می‌کردند، مورد آزار قرار داده‌اند.

 دختر ۱۸سالۀ هندی با سگ ولگرد عروسی کرد
خامه پرس ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ یک دختر ۱۸سالۀ هندی به دلیل آوازه‌شدن باورهای خرافی در موردش، ناگزیر شد با سگ ولگردی که پدرش برایش آورده و نامش را شیرو گذاشته بود ازواج نماید. مانگلی موندا، دختر ۱۸ساله‌یی که در روستایی به نام جارکلند در ایالت جخند هند زندگی می‌کند پس از این‌که در میان مردم آوازه شد وی نفرین‌شده است و ازدواجش با هر مردی سبب مرگ وی خواهد شد، با یک سگ عقد نکاح بسته است.

 مردی در ولایت هرات خانم جوانش را کشت
خبرگزاری بخدی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مقام های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کردند که یک خانم در این ولایت از سوی شوهرش به قتل رسیده است. عبدالروف احمدی، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت که این خانم ۳۰ ساله صدیقه نام داشت که بامداد امروز (پنج شنبه) از سوی شوهرش به قتل رسید. آقای احمدی می گوید که تا هنوز انگیزه این قتل روشن نشده اما تحقیقات پولیس در این زمینه آغاز شده است. به گفته او، در نتیجه تحقیقات پولیس در این زمینه، مردی که زن خود را به قتل رساند بعد از ظهر امروز از سوی پولیس در هرات بازداشت شد.

 یک زن ۵۰ ساله توسط شوهرش به قتل رسید
کلید گروپ ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ پولیس ولایت بلخ یک تن را به جرم کشتن خانمش در ولسوالی بلخ بازداشت نمود. سمنوال عبدالرزاق قادری، آمر امنیت ولایت بلخ میگوید که این حادثه صبح روز یک شنبه در منطقه “کلفت” ولسوالی بلخ رخ داده است. وی گفت: خانم متذکره ۵۰ سال عمر داشت که به اثر خشونت های خانواده گی از سوی شوهرش به ضرب کارد به قتل رسید.

     دفاع از حقوق بشر

مصر محکومیت تداوم نقض حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ دادگاه حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در شانزدهمین نشست فوق العاده خود در جولای ۲۰۱۴ با تصویب دو  قطعنامه محکومیت تداوم نقض حقوق بشر در مصر را محکوم کرد. این کمیسیون در  قطعنامه ۲۸۷ خود از «وخامت شدید و سریع وضعیت حقوق بشر در مصر پس از قیام سال ۲۰۱۱، [به ویژه] حبس های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه ها، نقض حقوق مدافعان حقوق بشر، خشونت جنسی علیه زنان، نقض آزادی بیان، تشکل و گردهمایی و احکام اعدام» ابراز نگرانی کرد. کمیسیون در  قطعنامه ۲۸۸ نیز به طور مشخص «خشونت جنسی گسترده و مداوم و دیگر شکل های خشونت مبتنی بر خشونت […] علیه زنان به طور کلی و به ویژه زنانی که از حق خود به شرکت در تظاهرات استفاده می کنند» محکوم کرد و از مسوؤلان خواست از اجرای عدالت در باره مرتکبان این اعمال و تضمین حق غرامت قربانیان اطمینان حاصل کنند.

ازدواج کودکان جرم کمتری از تجاوز نیست
بنیاد تامسون رویترز ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ یکی از فعالان حقوق زنان به مجمع عمومی سازمان ملل گفت ازدواج کودکان جرم کوچکتری از تجاوز و خشونت جنسی نیست. نیارادزایی گومبونزواندا، دبیر کل جهانی وای دبلیو سی اِ، که سفیر حسن نیت کمپین اتحادیه آفریقا برای پایان دادن به ازدواج کودکان است، گفت: «با ازدواج نامیدن آن، به آن جنبه قانونی و تایید اجتماعی و اخلاقی می دهیم.» این کار تحریف فرهنگ و اعتقاد برای توجیه یک کار غیرقانونی است.

کلمبیا شبکه «پروانگان»، حامی زنان تحت خشونت
یورو نیوز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ گروهی از زنان در بندر بوئناونتورای کلمبیا شبکه ای تشیکل داده اند که تلاش می کند از زنانی که توسط همسر یا شریک زندگی شان تحت خشونت قرار می گیرند، حمایت کند. این شبکه «پروانه هایی با بالهای نو، آینده را می سازند» نام دارد.

 مهاجمان به ملاله بازداشت شدند
هشت صبح ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ارتش پاکستان از بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با حمله دو سال پیش به ملاله یوسف‌زی، دختر دانش‌آموز پاکستانی خبر داد. یک سخنگوی ارتش پاکستان گفته که بازداشت‌شدگان در استخدام ملافضل‌الله، رهبر کنونی طالبان پاکستان بودند. در حمله‌ای که اکتوبر سال ۲۰۱۲ میلادی رخ‌ داد، مردان مسلح یک بس مکتب را که حامل دختران دانش‌آموز بود، در دره سوات در شمال‌غرب پاکستان متوقف کردند. آنها ملاله یوسف‌زی را که در این بس بود، هدف قرار دادند و به سمت دیگر دختران دانش‌آموز تیراندازی کردند که باعث زخمی شدن دو دختر دانش‌آموز شد.

 پروتکل مدل: پایان دادن به مصونیت از مجازات برای قتل زنان در سراسر امریکا لاتین
زنان سازمان ملل، ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ دفتر حقوق بشر سازمان ملل با همکاری با زنان سازمان ملل متحد پروتکلی را توسعه داده است که کشور های آمریکای لاتین را  برای بازجویی و تعقیب افراد مرتکب به جنایات جنسیتی هدایت می کند. به گفته ی کارمن روزا ویلا کویناتا از دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، این پروتکل نشان دهنده ویژگی های کشورهای مختلف منطقه است و به کشور های امریکای لاتین کمک خواهد کرد تا تلاش های خود را در زمینه مبارزه علیه خشونت و تبعیض زنان تقویت دهند.

مهمترین موانع افزایش نرخ باروری در کشور/ مشکلاتی که رشد جمعیت را تهدید می کند
خبرگزاری مهر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تشریح چالش های پیش روی افزایش جمعیت در کشور پرداخت و اولویت این وزارتخانه را کاهش فاصله تولد اولین فرزند بعد از ازدواج عنوان کرد. دکتر محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر به موضوع ایجاد بسترهای مناسب برای تکثیر نسل در کشور اشاره کرد و افزود: اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، برخی از موانعی که در حال حاضر بر سر راه ارتقای نرخ باروری کلی در کشور وجود دارد، برطرف خواهد شد.

نیکاراگوئه: اقدام برای مبارزه علیه خشونت جنسیتی
سازمان ملل متحد، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ حقیقت تلخ در باره خشونت علیه زنان این است که  فقط با درد و رنج عاطفی و جسمی زندگی ها را نابود نمی کند. بلکه توانایی میلیونها زن در سراسر جهان برای شرکت در امور اجتماعی و سیاسی را نیز کاهش می دهد. در نیکاراگوئه گروهی از زنان و مردان آگاه  در حال اقدام کردن برای مبارزه علیه خشونت جنسیتی هستند.

 تعداد سفیران زن در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد
سازمان ملل، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ در حال حاضر حضور ۶ زن سفیر در شورای امنیت سازمان ملل متحد که شامل ۱۵ عضو می باشد در تاریخ این نهاد به ثبت می رسد. این خبر در مورد توانمند سازی زنان پیام مهمی را منتقل می کند.

 کودکان
کشتار بی رویه و ظالمانه کودکان در درگیری ها

دیده بان اشتباهات بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه، لیلا زروگی، گفت از بی توجهی کامل گروه های مسلح مثل داعش و بوکو حرام به زندگی انسان ها به شدت ناراحت است. او در هنگام ارایه آخرین گزارش خود به دبیر کل گفت: وضعیت در سوریه هنوز وخیم است.  داعش از کودکان ۱۳ ساله می خواهد اسلحه بردارند. از کودکان دیگر برای بمب گذاری انتحاری استفاده می شود. از ابتدای سال در حدود ۷۰۰ کودک در عراق کشته یا معلول شده اند، از جمله در اعدام های فوری. بوکو حرام به مدارس حمله کرده و دست کم ۱۰۰ دانش آموز و ۷۰ آموزگار را در سال ۲۰۱۳ کشته است. ۲۰۰ دختر ربوده شده در آپریل هنوز پیدا نشده اند. در غزه، بیش از ۵۰۰ کودک کشته و بیش از ۱۳۰۰ کودک زخمی شدند. ارتش اسراییل دست کم ۲۴۴ مدرسه را ویران یا به آنها خسارت وارد کرد. نماینده ویژه گفت: «ما نمی توانیم در این گونه موارد نقض فاحش حقوق بین المللی که در مواردی جنایت های جنگی هستند، معافیت از مجازات را بپذیریم.

 کردستان عراق: دست‌کم ۴۰۰ هزار کودک نتوانسته‌اند به مدرسه بروند
رادیو زمانه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ به‌گفته وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق، دست‌کم ۴۰۰ هزار کودک در آغاز بازگشایی مدارس در این منطقه نتوانسته‌اند به مدرسه بروند. مدارس این کودکان به پناهگاه آوارگان جنگ با «دولت اسلامی» (داعش) تبدیل شده است. در منطقه دهوک کردستان عراق، دست‌کم ۶۵۰ مدرسه نتوانسته‌اند بازگشایی شوند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پشتیوان صادق، وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق پس از اعلام رسمی بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در مدرسه‌ای در یک محله ثروتمندنشین اربیل گفت این مشکل تا دو ماه دیگر حل خواهد شد.

 کودک فروخته‌شده در جوزجان، به خانواده‌اش بازگردانیده شد
خامه پرس ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ یک کودک ربوده‌شده در ولایت جوزجان، به کمک پولیس دوباره به خانه‌واده‌اش بازگردانده شد. عبدالمالک ممنون، مدیر جرایم جنایی فرماندهی امنیۀ جوزجان می‌گوید این کودک یک و نیم ساله آمنه نام دارد و یک هفته‌پیش از روستای مرغاب این ولایت ربوده شده بود. وی می‌گوید که یک زن به نام خدیجه، مشهور به مریم این کودک را از پیش خانه‌شان ربوده بود. به گفتۀ اقای ممنون زن رباینده کودک را به زن دیگری به قیمت ۲۰ هزار افغانی فروخته بود که پولیس ازین موضوع آگاه شده و وی را دوباره به خانه‌اش بازگردانید.

     قوانین و لوایح

اجرای طرح “خانواده سالم” در کشور
خبرگزاری مهر ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از آغاز اجرای “طرح خانواده سالم” در کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، شهین‏دخت مولاوردی در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی های بانوان کارآفرین خوی گفت: این طرح با محوریت تقویت ظرفیت های ملی در راستای دستیابی به خانواده مستحکم اسلامی پیش بینی شده در سند چشم انداز اجرا می شود. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار از مهمترین برنامه های اولویت دار این نهاد است افزود: سند اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار در دو محور زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل تدوین شده است که در صورت تصویب در مجلس شاهد تحول عظیمی در حل مشکلات این حوزه خواهیم بود.

 زنان سازمان ملل در شصت و نهمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد
زنان سازمان ملل متحد، جلسه شصت و نهم مجمع عمومی سازمان ملل برای قرار دادن برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در مرکز دستور کار جهانی فرصتی منحصر به فرد به شمار می رود، این در حالیست که چند فرآیند مهم تاریخی در حال رخ دادن است: مذاکرات بعد ۲۰۱۵ در رابطه با چارچوب توسعه و اهداف توسعه پایدار، بررسی و ارزیابی اعلامیه پکن، بیست و نهمین نشست ویژه برای  پیگیری برنامه عمل کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه (ICPD) و همچنان کنفرانس جهانی اختصاص داده شده به مردم بومی.

      حقوق مدنی و سیاسی

خیابان “شهید ندا آقاسلطان” در ورامین بر روی نقشه گوگل
دویچه وله ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ سایت مکان‌یاب گوگل (گوگل‌مپ) اخیرا خیابانی در شهر ورامین را به نام “ندا آقاسلطان” ثبت کرده است. چگونگی راه یافتن این نام به گوگل‌ روشن نیست، اما واکنش تند یک خبرگزاری محافظه‌کار و امام‌جمعه ورامین را برانگیخته است.

 شینکی کروخیل، با دریافت دو جایزۀ جهانی در امریکا به کابل بازگشت
پژواک  ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ شینکی کروخیل نماینده مردم کابل در ولسی جرگه، با دریافت دو جایزۀ جهانی در ایالات متحدۀ امریکا، بعد از ظهر امروز به کابل بازگشت. در مراسم پذیرایی شینکی کروخیل در میدان هوایی بین المللی کابل، شماری از اعضای ولسی جرگه، اعضای نهادهای جامعه مدنی و زنان و بزرگان قومی ولسوالی های خاکجبار، سروبی، بگرامی و ده سبز کابل اشتراک داشتند.

 “نبود امنیت مانع عمدۀ مشارکت زنان در برنامه هاى صلح شده است”
پژواک ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ ناامنی، نفوذ زورمندان، موجودیت سنت ها، عرف ها و مردسالارى؛ چالش های عمده در برابر اشتراک زنان در برنامه هاى صلح  خوانده شد.

 جذب جوانان برای دموکراسی
زنان سازمان ملل، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ یک پنجم جمعیت جهان را جوانان از سنین ۱۵ تا ۲۵ تشکیل می دهند و در کشورهای در حال توسعه، این نسبت حتی بالاتر است. جوانان بالاترین سهم را در تضمین آینده ای  پایدار دارند. به این علت، صدای آنها را باید شنیید و در همه مجامع تصمیم گیری باید در نظر گرفت. موضوع امسال روز دموکراسی، تعامل جوانان در دموکراسی و چالش ها و فرصت های آنها در فرایندهای دموکراتیک است.

  هالیوود؛ حامی دگرباشان جنسی؟
رادیو زمانه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ با وجود اینکه محصولات هالیوود در ایجاد فرهنگ پذیرش دگرباشان جنسی تأثیر به سزایی داشته‌اند، پشت صحنه فیلم‌ها، شوها و برنامه‌های تلویزیونی، دگرباشان جنسی همچنان مورد تبعیض قرار می‌گیرند. موسسه پژوهشی ویلیامز، اتاق فکری در حوزه مسائل دگرباشان جنسی در آمریکا، در پژوهشی جامعه‌شناسانه پرسش‌نامه‌ای را به ۵۷۰۰ نفر از اعضای سندیکای هنرمندان سینما، رادیو و تلویزیون آمریکا (SAG-AFTRA) فرستاد تا وضعیت دگرباشان جنسی در هالیوود رو بررسی کند.

        فرهنگ و جامعه

چرا بچه‌ها از کتاب‌های درسی گریزان‌اند؟
خبرگزاری مهر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ کتاب‌های درسی بالقوه نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه دارند اما آثاری که در حال حاضر در این حوزه تولید می‌شوند، توجه چندانی به مخاطب خود ندارند و این در حالی است که به نظر می‌رسد نظام آموزشی ما نیز هنوز نتوانسته با روش‌های جدید آموزشی، ارتباط برقرار کند.

 نزدیک به ۹۴۰۰ مورد تلاش برای خودکشی در افغانستان صورت گرفته
خبر گزاری بخدی ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد که از آغاز سال جاری تا کنون، نزدیک به ۹۴۰۰ واقعه تلاش برای خودکشی در افغانستان صورت گرفته است.

 سایه آسیب های اجتماعی بر سر زنان/ زنان سرپرست خانوار در معرض تهدید هستند
خبرگزاری مهر ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ افزایش مشارکت های اجتماعی زنان در جامعه باعث بروز تغییراتی در آسیب های اجتماعی شده و در این میان زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که به دلیل مشکلات بسیاری که در زندگی دارند و باید برای تامین معاش خود و فرزندان شان تلاش کنند نسبت به گروه های دیگر زنان آسیب پذیرترند و چنانچه نهادهای حمایتی در جهت رفع مشکلات آنها اقدام نکنند در معرض آسیب های اجتماعی جدی قرار می گیرند.

 نرخ رشد اعتیاد زنان ۲ برابر شده است
خبرگزاری مهر ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: نرخ رشد اعتیاد در زنان دو برابر شده است. به گزارش خبرنگار مهر، شهیندخت ملاوردی روز چهارشنبه در هشتمین کنکره بین المللی دانش اعتیاد اظهار داشت: درگیری به مواد مخدر در مقایسه با مردان یک به ۱۰ است اما واقعیت این است که رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است و ما با پدیده تلسکوپی جمعیت زنان معتاد مواجه هستیم. وی ادامه داد: نرخ رشد زنان بیشتر از مردان است و گاهی به دو برابر می رسد. نرخ رشد اعتیاد زنان در سال ۸۵، پنج درصد بود که در سال ۹۰ به ۱۰ درصد افزایش یافت. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: اعتیاد زنان به شدت وابسته به جریان کلی اعتیاد است و سیاست گذاری در حوزه اعتیاد زنان را نمی توان مجزا دانست.

 مقبول و محکوم، دلیر و حاکم؛ آموزش برابری در کابل
بی بی سی ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ رحیم، صبور، آسیب‌پذیر، محکوم، مقبول، زود‌باور و خودسر از جمله ویژگی‌های شان است و خانه‌دار، شوهر‌دار، آشپز، مادر خوب، احترام به بزرگ فامیل و در مواردی دکتر، سیاستمدار یا فاحشه، در ردیف مسئولیت‌های شان آمده است؛ اینها را افسران پلیس افغان روی تخته کلاس در مورد ویژگی و مسئولیت‌های زنان نوشتند. از آنها خواسته شد که در مورد مردان بنویسند و در ردیف ویژگی‌ها نوشتند: عادل، خوش‌رفتار، قوی، باایمان، با‌غرور، زحمت‌کش، دلیر، راستگو، خشن، حاکم و برای مسئولیت‌ها نوشتند: هدایت خانواده به اسلام، رهبر، نان‌آور، خانواده‌دار و سیاستمدار.

 سیاست، سکس و سینما: به بهانه نمایش گل سرخ در جشنواره فیلم تورنتو
بی بی سی ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ گل سرخ فیلمی‌ است با روح و زبان ایرانی، که با بازیگران ایرانی در آتن فیلمبرداری شده است. داستان آن در تهران روزهای پس از انتخابات سال ۸۸ می‌گذرد و روایت‌گر رابطه عاشقانه مرد و زنی از دو نسل و دو خاستگاه متفاوت است. فیلم دست به هنجارشکنی‌هایی زده است که آن را با بسیاری از تولیدات سینمایی ایران متفاوت می‌کند. متفاوت بودن فیلم خود را به طور خاص در شخصیت‌پردازی زن فیلم به شکل زنی با رفتار و بدنی رها به رخ می‌کشد. سپیده فارسی پس از اکران فیلم گل سرخ در جشنواره تورنتو، در پی اولین تماس مستقیم با بینندگان ایرانی‌اش، نمایش فیلم را موفق ارزیابی کرده و می‌گوید که فیلم با استقبال بسیار گرمی مواجه شده است. بعد از تورنتو، شهرها و جشنواره‌های متعدد دیگری نیز شاهد اکران این فیلم در روزها و ماه‌های آتی خواهند بود.

 عکس یادگاری دختران با چادر گل‌گلی کنار لوطی‌های سبیلو
دویچه وله ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ در برج میلاد تهران افراد با پرداخت پنج هزار تومان می‌توانند کنار سه تا “لات” که با کلاه شاپو و دستمال یزدی برگردن ایستاده‌اند، عکس بگیرند. نسبت “لوطی، داش مشدی یا پهلوان” به عیاران می‌رسد. اخیرا خبرگزاری “میراث فرهنگی” گزارش داده در برج میلاد تهران بسیاری از مردان و زنان صف کشیده‌اند تا با کلاه‌مخملی‌‌ها عکس بگیرند. افراد با پرداخت پنج هزار تومان می‌توانند کنار دو ماشین لوکس قدیمی و سه تا “لات” که با کلاه شاپو و دستمال یزدی برگردن ایستاده‌اند عکس بگیرند.

زن افغان مسئول زیبایی ستارگان بزرگ
دویچه وله ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ لیلا حمیدی، یک زن افغان است که در کشور آلمان در کارش بسیار موفق است. او به زیبایی ستاره‌های معروف می‌رسد. از آرایش صورت و لباس‌های لوکس گرفته تا زیورآلات گران قیمت. اما او زندگی دشوارش در افغانستان را فراموش نکرده است.

      سیاست

چرا خشونت علیه زنان و دختران باید به اولویت جدید انگلستان تبدیل شود
گاردین، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ دو نشست بزرگ توجه جهانی بسیاری را به موضوع خشونت علیه زنان جلب کرده اند. حالا زمان آن فرا رسیده است که اداره انکشاف بین المللی انگلستان (DFID) سخنان را به کرسی عمل بنشاند. یک مطالعه اخیر سازمان ملل  نشان می دهد که یک از ده دختر مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرد. در حالی که این آمار ممکن است تکان دهنده باشد، تعجب آور نیست. خشونت علیه زنان و دختران را می توان به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی شرح داد. ۳۵ درصد زنان در طول عمر خود نوعی خشونت را تجربه می کنند. فقط ۱۴ در صد برنامه های اداره انکشاف بین المللی انگلستان به این موضوع اختصاص داده شده است.

 نقش زنان تحصیلکرده در تغییر سیاست‌های مربوط به توسعه
شهرزاد نیوز ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ افزایش حضور اجتماعی زنان تحصیلکرده دیگر قابل انکار نیست، تا جایی که حتی معاون توسعه، کارآفرینی و اشتعال وزارت تعاون و کار و رفاه، به حضور جدی آنان اعتراف کرده است.

 آخرین وضعیت پرونده مهدی و فاطمه هاشمی در دادگاه
خبرگزاری مهر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: تاریخ یازدهمین جلسه دادگاه هنوز به ما اعلام نشده است و ما منتظر اعلام دادگاه هستیم. وی در خصوص روند رسیدگی به پرونده نیز گفت: همان طور که پیش از این نیز اعلام کردم جلسات محاکمه به صورت غیرعلنی برگزار می شود و ما نمی توانیم درباره جزئیات آن اطلاع رسانی کنیم.پرونده در مرحله دفاعیات است و هنوز نمی توان زمان مشخصی برای پایان دادگاه اعلام کرد.

 عملکرد فراکسیون زنان مجلس تناسبی با مطالبات زنان ندارد
شهرزادنیوز۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴  فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی متشکل از ۹ نماینده از ۲۸۸ نماینده است که عملکرد آنان نیز بیشتر در راستای پیشبرد طرح های مردانه است. به گزارش بهارنیوز، آذر منصوری، فعال حوزه زنان، ضمن انتقاد از عملکرد فراکسیون زنان، گفته است که متأسفانه عملکرد فراکسیون زنان در مجلس تناسبی با خواست و مطالبات زنان امروز جامعه ندارد و یا حداقل بخش قابل توجهی از زنان جامعه امروز ما را راضی نمی‌کند.

 مدیر کل سازمان بین‌المللی کار از تعهدات بلند پروازانه G20 برای ترویج شغل  استقبال می کند
سازمان بین‌المللی کار، ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مدیر کل سازمان بین المللی کار از (ILO) تعهدات وزرای  کشور های G20 برای مقابله با بحران جهانی کار استقبال کرده است. برای مقابله با بحران کاری بین المللی، وزرای کشور های G20 اقداماتی را در نظر گرفته اند که برای نجات یافتن از فقر به خانواده ها کمک می کنند.

 رهبران زن مجلس به مسائل جنسیتی  رسیدگی می کنند
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ طبق اطلاعات اتحادیه بین- پارلمانی (IPU) سخنرانان زن کمتر از ۱۵ درصد همه سخنرانان مجالس جهان را تشکیل می دهند. برای مقابله با این نابرابری، رهبران زن ارشد مجالس اخیرا در شهر  ژنو در نشست سالانه اتحادیه بین- پارلمانی ملاقات کردند. آنها در این دیدار به نقش زنان در ایجاد یک محیط اجتماعی، فرهنگی و حقوقی منجر به توانمندسازی اقتصادی را برسی کردند.

      گزارش، پژوهش و کتاب

بار مالی حجاب اجباری برای زنان ایرانی
دویچه وله ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ این بار نه بحث “گشت ارشاد” و تذکر به زنان “بدحجاب” بلکه بحث ضررهای اقتصادی‌ای است که “قانون حجاب اجباری” بر هزینه‌های جاری زنان ایرانی و نیز دولت جمهوری اسلامی تحمیل می‌کند. نگاهی به چند گزارش در این زمینه. حدود ۳۷ میلیون زن ایرانی، حداقل سالی ۴ مانتو، شلوار و روسری یا شال می‌خرند. این آمار در گزارش سایت “اقتصادنیوز” منتشر شده است. نویسنده‌ی این گزارش، حداقل قیمت مانتو و شلوار را هر یک ۵۰ هزار تومان و حداقل قیمت روسری یا شال را نیز ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته و بدین ترتیب نتیجه گرفته که هر زن ایران سالانه حداقل ۴۴۰ هزار تومان برای “رعایت حجاب” خرج می‌کند.

 افزایش خطر سرطان سینه در زنان بدون فرزند/ اولین ماموگرافی در ۳۵ سالگی
خبرگزاری مهر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تاکید بر ضرورت غربالگری سرطان پستان در زنان، گفت: با غربالگری و شناخت فاکتورهای خطر با دید بهتری می‌توان به مبارزه با این سرطان رفت. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا جلالی در آستانه برگزاری نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی کشور (۲ تا ۴ مهر ۹۳) با بیان اینکه با غربالگری پیشگیری از بروز و تشخیص به‌ موقع به‌ راحتی امکانپذیر است، اظهارداشت: فاکتورهای خطر در دو مقوله هورمونی و غیرهورمونی است.

 موهای ناحیه تناسلی؛ زائد یا لازم؟
رادیو زمانه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ «خانم اضافه‌ات را هم می‌اندازی؟» این پرسش را زنانی که برای «اپیلاسیون» یا‌‌ همان «مومک انداختن» به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند زیاد شنیده‌اند. به ناحیه تناسلی زنان در آرایشگاه‌های ایران «اضافه» می‌گویند و به موهای بدن زنان «زائد».

 شبی که در آن از غیرت افغانی خبری نبود
کلید ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ روز یک‏شنبه هفته گذشته حکم اعدام بالای متهمین حادثه پغمان صادر شد. بر اساس گزارش ‏ها، این مردان در اواخر ماه آگست در حالی که با یونیفورم و سلاح پولیس ملبس و مسلح بودند، شب هنگام دو موتر حامل زنان و مردان را در ولسوالی پغمان کابل متوقف ساختند. گفته شده که افراد سوار بر این موترها از یک محفل عروسی به سمت خانه‏ های شان باز می ‏گشتند.

 خودکشیِ زنان متاهل ایران، بیش از مجردهاست
رادیو زمانه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ در ایران آمار خودکشی در مردان مجرد بیشتر از مردان متاهل و خلاف آمارهای جهانی، در زنان متاهل بیش از زنان مجرد است نرخ خودکشی به ۱۱ در صدهزار نفر و ۱۵ در صدهزار نفر در برخی موارد می‌رسد. در میزگرد بررسی دلایل وقوع خودکشی و راهکارهای پیشگیری از آن که به مناسبت دهم سپتامبر، «روز جهانی خودکشی»، در خبرگزاری کار ایران برگزار شد، نرخ خودکشی در ایران بین پنج تا شش نفر در هر صد هزار نفر اعلام شد.

گفتمان «اسلحه محوری» و آینده تاریک زنان خاورمیانه
مدرسه فمینیستی۹ سپتامبر ۲۰۱۴  یک لحظه تصویر بالا را نگاه کنیم: تصویر سمت راست، زنان مسلح داعش را نشان می دهد که با روبنده برای «آرمان» های خود که لابد برای خودشان حقانیت دارد، دست به اسلحه شده اند؛ سمت چپ تصویر، زنان کورد هستند که برای «آرمان» های خود که لابد برای خودشان حقانیت دارد، سلاح به دست گرفته اند. حال پرسش این جاست که آرمان کدام یک از این زنان مسلح، (که هر دو معتقدند از سرزمین و خانه و کاشانه شان دفاع می کنند) «حقانیت» دارد؟

 زیستن اسلامی سرفرازانه
رادیو زمانه ۳۱ اگوست ۲۰۱۴ نگاهی به کتاب [۱] «زیستن اسلامی سرفرازانه [۲]: صدای گی‌ها، لزبین‌ها، و ترنس‌جندرهای مسلمان.  اسکات کگل نویسنده‌ کتاب «زندگی اسلامی سرفرازانه [۳]» پیش از این «همجنس‌گرایی در اسلام» را در سال ۲۰۱۰منتشر کرد که نگارنده از آن نیز یک گزارش تحلیلی تهیه کرده بود که در همین جا منتشر شده است. هر دو اثر محصول دو سال پژوهانه «موسسه برای مطالعات اسلام در دنیای مدرن» دانشگاه لیدن هلند است که به کگل اعطا شده بود.

 خوشی‌کُش‌های فمینیستی (و دیگر سوژه‌های خودسر)
مدرسه فمینیستی: ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مطلب حاضر ترجمه مطلبی است از سارا احمد که نویسنده آنرا به خوشی کش های فمینیست، پیش‌کش[۱] کرده است به‌دشواری می‌توانید به یاد آورید که از چه زمانی فمینیست شدید، چرا که دشوار می‌توان زمانی را به یاد آورد که این‌گونه احساس نمی‌کردید. ممکن است همیشه همین‌جور بوده‌اید؟

 اکوفمینیسم
مدرسه فمینیستی ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ اکوفمینیسمی که در سال ۱۹۷۴ و به وسیله “فرانسوا دوبون”[۱] معرفی شد، به یک سری از نظریه های فمینیستی و فعالیت هایی که نگرانی های زیست محیطی دارند و بر روابط و وابستگی متقابل تأکید دارند، اشاره می کند. در حلقه های دانشگاهی، اکوفمینیسم، ریشه ای جوان تر از فمینیسم دارد و در اطراف فرض اصلی فمینیسم و سلسله مراتبی به هم پیوسته از آن، شکل گرفته است. محور اصلی سلسله مراتب، اعمال سلطه انسان بر تمام موجودات زنده دیگر، و اعمال سلطه انسان مرد بر انسان زن است. اکوفمینیست ها به طور نمادین بر این باورند که فرمانبرداری دختران و زنان به شکل پیچیده ای نه تنها به سایر گروه های انسانی بلکه به فرمانبرداری از دیگر گونه های جانداران نیز ارتباط دارد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خامه پرس، خبرگزاری بخدی، کلیدگروپ، خبرگزاری مهر، روزنامه هشت صبح، سایت سازمان ملل متحد، شهرزاد نیوز، دویچه وله، خبرگزاری پژواک، بی بی سی، رادیو زمانه، گاردین، سازمان بین المللی کار، مدرسه فمینیستی

شماره ۶۴ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: