haft-690x259

aharun

نمایش «شاه فریدون» در صحنه جدید تئاتر اهارون در دوشنبه  منبع عکس

    جامعه

سلفیه برای تاجیکستان خطر دارد؟
۶ سپتامبر، فرج چندی پیش وزارت کشور تاجیکستان یک ساکن شهر دوشنبه را به اتهام جذب جوانان تاجیک به گروه های تندرو مذهبی «سلفیه» بازداشت کرد. آقای عبدالله محقق و کارشناس علوم دینی می گوید اگرچه فعالیت حرکت افراطی «سلفیه» در قلمرو تاجیکستان ممنوع است، پیروان این حرکت تا اندازه ای آزادانه فعالیت می کنند. به عقیده وی آنها اندیشه و عقاید افراط گرایانه خود را در جامعه به طور غیررسمی و آزادانه تبلیغ می نمایند. این کارشناس در مقاله مذکور عوامل این پدیده را در تاجیکستان نامبر کرده است.

 بیشترین تهدید جریان افراط در آسیای مرکزی متوجه تاجیکستان است
۱۶ سپتامبر، فارس نیوز به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، همزمان با موعد خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان و احتمال سرایت جریان افراط به مرزهای جنوبی آسیای مرکزی، مراکز تحلیلی و تحقیقاتی این مناطق، تلاش بسیاری برای جریان شناسی گروه‌های افراطی تاثیرگذار در روندهای آتی سیاست کشورهای منطقه با توجه به فراهم بودن زمینه‌های اولیه تکاپوی بنیادگرایان آغاز کرده‌اند. بنا به نوشته سایت خبری تحلیلی روزبالت، کشورهای آسیای مرکزی اسلام‌گرایان را با ایجاد شرایط سخت مجبور به پنهان کاری کردند، اما در صورت تشدید این وضعیت در آینده این کشورها آماج بی ثباتی و هرج و مرج می‌گردد.

افسانه مردمی «فقیر خوشبخت» دروغ است
۹ سپتامبر، رادیو آزادی یک پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا می گوید علم اقتصاد تجربی موضوع فقر در کشورهای در حال توسعه را تحقیق کرده و افسانه «فقیر خوشبخت» را باطل کرده است. بیش از بیست سال است که مقاله های بسیاری در مورد تاجیکستان با جمله «تاجیکستان فقیرترین کشور شوروی سابق…» آغاز می شود. در پژوهشی که پروفسور دانشگاه پرینستون انجام داده است گفته می شود که جمعیت فقیر جهان غالباَ تحت فشار سخت روانی بسر می برند و فرصت نمی یابند توانمندی های خودرا برای فراهم کردن یک زندگی بهتر استفاده کند.

 اقتصاد

آغاز ساخت لوله ترانزیتی انتقال گاز «آسیای مرکزی – چین» در تاجیکستان
۱۱ سپتامبر، آسیا پلوس شرکت «China Road» چین ساخت تونل برای خط لوله گاز در تاجیکستان را آغاز کرد. حال کارهای مربوط به ساخت تونل جریان داشته سپس لوله هایی به اندازه ۱۲۱۹ م.م و زخامت ۲۰ م.م کشیده می شوند. چنین لوله هایی تنها در سه کارخانه واقع در کشورهای روسیه، اکراین و چین تولید می شوند. در قلمرو تاجیکستان شاهراه انتقال گاز از نواحی تورسون زاده، حصار، رودکی، وحدت، فیض آباد، تورآباد، رشت، تاجیک آباد و جرغتال عبور می کند.  این شاهراه که از مرز قرغیزستان می گذرد و این کشور را به قاشغر چین متصل می کند.

 سرمایه‌ گذاری میلیاردی چین در تاجیکستان
۱۵ سپتامبر، مهر نیوز به گزارش خبرگزاری مهر، گلوبال تایمز از سرمایه‌ گذاری شش میلیاردی چین در تاجیکستان و امضای ۱۷ سند بین پکن و دوشنبه در جریان سفر شی جینپینگ به تاجیکستان و دیدار با امامعلی رحمان خبر داد. همزمان با گذشت مبادلات تجاری چین و تاجیکستان از مرز دو میلیارد دلار، روسای جمهور دو کشور در این دیدار درباره روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، نظامی، امنیتی، علمی، آموزشی و فرهنگی گفتگو کرده و اعلام کرده که این رقم در پنج سال آتی به بیش از سه میلیارد دلار و در سالهای آتی به شش میلیارد دلار می رسد.

 تالکو با سرمایه چین در رشت و تورسون زاده کارخانه جدید می سازد
۱۱ سپتامبر، تاج نیوز کارخانه آلومینیوم تالکو با جذب ۳۰ میلیون دلار آمریکایی از چین، کارخانه تولید بلوک کاتود را بنیاد خواهد داد. در این زمینه تالکو با شرکت چینی General Nice Investment Company یک قرارداد همکاری به امضاء رسانده است. این قرارداد در چارچوب فاروم تجاری سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه برگذار گردید به امضاء رسید. تالکو یکی از کارخانه های جهانی تولید آلومینیوم می باشد که در ردیف کارخانه های شناخته شده تولید آلومینیوم قرار می گیرد.

 بالا رفتن سطح تورم در تاجیکستان
۱۱ سپتامبر، تاج نیوز به گزارش بانک ملی تاجیکستان میزان تورم در ماه ژوئیه سال جاری در تاجیکستان ۷/۰ در صد را تشکیل داده است. از آغاز سال جاری میزان تورم در تاجیکستان ۴/۵ در صد است. تا این زمان سطح نسبتاً پایین تورم در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسیده است.

      روابط بین الملل

تاجیکستان ریاست را به روسیه تحویل می دهد
۱۱  سپتامبر، خاور در سال جاری ریاست جمهوری تاجیکستان در سازمان همکاری شانگهای که تحت شعار «همکاری، رشد و رفاه مشترک» جریان داشت با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه به پایان رسیده و ریاست این سازمان بانفوذ به روسیه تحویل داده شد.

 رضایت شکورجان ظهوراف و حسن روحانی از سطح همکاری ها
۱۱ سپتامبر، تاج نیوز شکورجان ظهوراف رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش سخنگوی مجلس نمایندگان تاجیکستان، ضمن ملاقات مسائل مربوط به همکاری های گوناگون دو جانبه مورد بررسی قرار گرفتند. رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان از بنیاد راه آهن ایران – افغانستان – تاجیکستان، راه ماشین رو و خط انتقال برق ایران – افغانستان – تاجیکستان یادآور شده این طرح ها را برای هر دو جانب نیک و مهم دانست.

 معاون اول مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: عضویت ایران در شانگهای موقعیت آسیای مرکزی را ارتقا خواهد داد
۱۶ سپتامبر، خبرگزاری فارس سیف‌الله صفراف معاون اول رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، با اشاره به حضور فعال و سخنرانی تاثیرگذار حسن روحانی در چهاردهمین نشست سران سازمان شانگهای در شهر دوشنبه، گفت: شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست به عنوان کشور ناظر نه تنها حاکی از علاقمندی تهران به عضویت کامل در این سازمان می‌باشد، بلکه اهمیت و نقشی را بازگو می‌کند که شانگهای با گسترش فضای خود بدنبال آن است. وی با اشاره به تحولات اوکراین، خاور نزدیک و میانه و سرنوشت نامعلوم آینده سیاسی و امنیتی افغانستان، نشست سران شانگهای و ملاقات‌های دو و سه‌جانبه آن‌ها در دوشنبه را رخداد مهم سیاسی عنوان کرد.

 پایان سفر ۵ روزه رییس جمهوری به دو کشور آسیای میانه / دکتر روحانی وارد تهران شد
۱۲ سپتامبر، مهر نیوز حسن روحانی رییس جمهوری ایران شامگاه جمعه پس از سفر پنج روزه به قزاقستان و تاجیکستان و شرکت در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای، به کشور بازگشت. روحانی روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه در رأس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی، کشور را به قصد سفری پنج روزه به قزاقستان و تاجیکستان، ترک کرد. این سفر رییس دولت یازدهم که از نظر زمانی با سالگرد استقلال تاجیکستان مقارن شد، در قالب سفر به قزاقستان و تاجیکستان و همچنین شرکت و سخنرانی در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان انجام شد.
اظهارات مطبوعاتی  رئیس جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی بعد از امضاء اسناد دوجانبه بین تاجیکستان و ایران
حسن روحانی از تاجیکستان دیدار کرد (گزارش ویدیوی)

 نشر مجله های ویژه در آستانه اجلاس سران دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای
۱۱ سپتامبر، خاور در آستانه اجلاس سران دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای وزارت امور خارجه تاجیکستان شماره ویژه مجله “سیاست خارجی” را  به زبان های تاجیکی و روسی منتشر کرده است. در مجله مقاله ها در مورد فعالیت و همکاری ها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای جمع آوری شده اند. همزمان وزارت امور خارجه تاجیکستان مجله “سازمان همکاری شانگهای: نگاهی از دوشنبه” را به زبان های روسی، انگلیسی و چینی به چاپ رسانده است که در آن همکاری ها در زمینه های اقتصادی، تامین امنیت منطقه ای همچنین حالت و دورنمای سازمان همکاری شانگهای منعکس شده اند.

 برگزاری رزمایش نظامی هزار نفری روسیه در مرز افغانستان
۱۶ سپتامبر، تسنیم نیوز به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته نظامیان روس مستقر در مرز تاجیکستان نزدیک به افغانستان رزمایش نظامی گسترده‌ای برگزار کردند. گزارش‌ها حاکی از ان است که نظامیان روسیه مستقر در مرز تاجیکستان این رزمایش را با هدف آمادگی در مقابله با تروریست‌ها و شبه‌نظامی‌ها انجام داده‌اند. به گفته مقامات نظامی روسیه در این رزمایش بیش از یک هزار نفر شرکت داشته‌اند.

      علم و فرهنگ

عکس: «شاه فریدون» در صحنه جدید تئاتر اهارون در دوشنبه
۶
 سپتامبر، بی بی سی تئاتر محمدجان قاسم‌اف شهر دوشنبه، یا «اهارون» روز جمعه ۵ سپتامبر موسم جدید نمایش های تئاتری را با اجرای «شاه فریدون» بر اساس داستان های «شاهنامه»، اثر بی‌زوال حکیم ابوالقاسم فردوسی، آغاز کرد. این اثر را فرخ قاسم، کارگردان فقید، از ابداع کنندگان سبک جدید تئاتر و بنیادگذار تئاتر «اهارون» چندین سال قبل به صحنه آورده بود که در جشنواره تئاتری «پرستو» در شهر دوشنبه جایزه بهترین کارگردان را نیز دریافت کرد.

 جشنواره «دیدار» با فیلم «کامل» آغاز می شود
۱۱ سپتامبر، تاج نیوز در سال جاری جشنواره بین المللی «دیدار» با فیلم «کامل» ساخته کارگردان شناخته شده کشور سفربیک صالح آغاز خواهد شد. به گفته ی سفربیک صالح برای تهیه این فیلم در چندین شهر جهان از جمله تاشکند، مسکو و دوشنبه، سن پترزبرگ، خجمد، کان بادام و نیویورک فیلم برداری کرده است. سفربیک صالح می گوید کامل یارمت اف (قهرمان فیلم) نخستین نفری بود که در آغاز قرن بیستم تحصیلات حرفه ای خود را در رشته سینما در مسکو تکمیل کرد. و همچنین با کارگردان سرشناس روس سرگی ایزنشتین کار کرده است.

 گفتگو با صفر عبدالله، دانشمند تاجیک، در باره هویت ایرانی و تاجیکی
۶ سپتامبر، بی بی سی آقای عبدالله احیای خط پارسی را تنها راه رفع مشکلات زبان و فرهنگ در تاجیکستان می‌داند. وی در دانشگاه ابولیخان شهر آلماتی در قزاقستان به تدریس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان مشغول است و پژوهش‏هایی در باره فرهنگ و تمدن ایرانی انجام داده است. متن کامل مصاحبه این پژوهشگر تاجیک را در این جا مطالعه فرمایید.

 کشف مجسمه های بودا در فرخار (ویدیو)
۹ سپتامبر، رادیو آزادی باستان شناسان از کشف یک گور ۲،۵ متری همراه با بازمانده های انسان و مجسمه های بودا در ناحیه فرخار واقع در جنوب تاجیکستان خبر می دهند. به گفته باستان شناسان جسد پیدا شده با عمود سلطنتی، خنجر و آیینه مسی در حدود خرابه های شهر قدیمی که دو ماه پیش کشف شده بود قرار داشت.

 حسن روحانی عضو افتخاری فرهنگستان علوم تاجیکستان
۱۰ سپتامبر، خاور شام ۱۰ سپتامبر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از فرهنگستان علوم تاجیکستان بازدید و با عالمان و دانشمندان تاجیک ملاقات کرد. به گزارش سخنگوی فرهنگستان علوم، در این ملاقات نمایندگان وزارت معارف و علوم، اتحادیه نویسندگان، کارمندان ریاست فرهنگستان علوم، مدیران پژوهشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی تاجیکستان حضور داشتند. رئیس جمهور اسلامی ایران از سفر خود به تاجیکستان اظهار قناعت مندی کرد.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

  دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره: Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Fars-news, Khovar.tj, Mehr-news Ormon.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Tasnim News, Tojnews.tj

شماره ۵۵ هفت روزنامه تاجیکستان

 

پیوست‌ها: