افغانستان

93CA1980-4834-4E47-86DA-CACB40CCAEA7_cx0_cy6_cw0_mw1024_s_n

قالین افغانستان در نمایشگاه بین المللی چین مقام اول را گرفت/ منبع عکس

 انتخابات

نتایج انتخابات و آیندۀ قوای مسلح افغانستان
صدای امریکا/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ اعضای ارشد ستاد عبدالله عبدالله به روزنامۀ وال ستریت ژورنال گفته اند: اگر اشرف غنی احمدزی، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود نهادهای امنیتی افغان از هم خواهند پاشید. محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله و احمد ولی مسعود، یکی از حامیان اصلاحات و همگرایی هشدار داده اند که به دلیل موجودیت تعلقات قومی و مذهبی در اردو و پولیس ملی افغانستان، اعلام نتایج نهایی انتخابات به نفع آقای غنی، سبب خواهد شد تا منسوبین امنیتی از رییس جمهور آیندۀ افغانستان اطاعت نکنند.

 دعوا بر سر اصطلاحات
۸صبح/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ از انتخابات دور دوم ریاست‌ جمهوری سه ماه سپری می ‌شود. در این سه ماه هر دو نامزد بر سر پذیرش نتیجه انتخابات دچار اختلاف نظر اند. تلاش‌ های نهادهای بین ‌المللی و وزیر خارجه امریکا هر دو نامزد را بر محورهای مشترک گردهم آورد. اما در عمل هنوز هم وضعیت با شکنندگی‌ هایی همراه است. اما حالا که همه شهروندان با یک امیدواری تمام خبرهای انتخابات را دنبال می‌ کنند، خبرها حکایت از اختلاف ‌نظر بر سر برخی اصطلاحات دارد.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
قتل مرموز پلوشه میرانزی، کارمند رسانه‌ ای در بلخ

خبرگزاری رشد/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ پلوشه توخی میرانزی، کارمند شبکه رسانه‌ ای بیان شمال در مزارشریف، در خانه اش به شکل مرموزی به قتل رسیده است. منابع می ‌گویند: میرانزی توسط مرد ناشناسی چاقوکاری شده و جان سپرده است. هنوز مشخص نیست که این قتل توسط چه کسی و با چه انگیزه‌ ای صورت گرفته است. پلوشه توخی میرانزی به عنوان تحلیل‌ گر بخش رسانه‌ آیساف (بیان شمال)، در مزارشریف کار می ‌کرد.

 زنان

“مباحث نظری فمینیسم” کتاب جدید انتشارات آرمان شهر
بنیاد آرمان شهر ۲۶/۶/۱۳۹۳ کتاب «مباحث نظری فمینیسم» در دو بخش تنظیم شده است و در برگیرنده مقالاتی در حوزه فمینیسم، انواع مکتب‏های فکری، دانش فمینیستی و گزینه‏ای از مصوبات بین‏المللی در زمینه دفاع از حقوق زنان است. این کتاب در سری «زنان» انتشارات آرمان‏شهر-که در سال های گذشته بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب به نشر رسانده- به چاپ رسیده است. سری «زنان» شامل مجموعه‏ای است از کتاب‏ها، منابع و مقالاتی که برای یک دوره مطالعات زنان در کلاس‏های درسی دانشگاه و گروه‏های کتاب‏خوانی فراهم آمده است.

فرودستی جنسیت در علوم اجتماعی
بنیاد آرمان شهر ۲۰/۶/۱۳۹۳ کتاب «فرودستی جنسیت در علوم اجتماعی» گزیده‏ای از مجموعه فرانسوی Sous les sciences sociales, le genre با ویراستاری دانیل شابو ریشتر، ویرژینی دکوتور، آن ماری دووِرو، النی واریکاس است که برای اولین بار از فرانسه به فارسی برگردانده شده است. در این کتاب دیدگاه‎های ۱۲ تن از مهم‏ترین فیلسوفان و جامعه شناسان بزرگ مانند کارل مارکس، امیل دورکهیم، هانا آرِنت و میشل فوکو در زمینه زنان، جنسیت، قدرت، سلطه و مفاهیم و موضوعاتی از این دست گرد امده است.

 قتل مرموز دو دختر جوان و خودسوزی یک دختر نوجوان در هرات
خبرگزاری بخدی/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ دو دختر جوان در ولایت هرات به گونه مرموز کشته شدند و یک دختر نوجوان نیز در این ولایت به دلیل خشونت های خانوادگی خودسوزی کرده است. مقام های محلی ولایت هرات می گویند: یک دختر ۱۸ ساله در مقابل دروازه منزلش در منطقه موسوم به سروستان از مربوطات ولسوالی انجیل ولایت هرات به دلایل نامعلوم و به گونه مرموز کشته شده است. در همین حال، برخی منابع گفته اند: این زن در ابتدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و پس از آن به وسیله بوکس پنجه به قتل رسیده است.

 قتل یک داماد و بریدن گوش های یک زن در تخار
فارسی.رو/ ۲۲/۶/۱۳۹۳ تعدادی از مردان مسلح ناشناس در ولایت تخار با حمله به یک منزل، یک داماد را به قتل رساندند و گوش عروس را بریدند. از ازدواج این زوج فقط یک روز گذشته بود که افراد مسلح به آنان حمله کردند. عبدالحنان قطغنی؛ فرمانده امنیه تخار ضمن تایید این حمله گفته است: تا به حال در این رابطه ۵ نفر را شناسایی کرده اند. بازداشت شدگان به جرم خود اعتراف کرده اند.

 بازداشت پدری که یک ‌سال تمام بالای دختر ۱۷ ساله‌ اش تجاوز کرد
خامه پرس/ ۱۹/۶/۱۳۹۳ دختر ۱۷ساله ا‌ی که پدرش بارها در برابر چشم‌ های خواهرانش بالایش تجاوز کرده خواهان اعدام پدر خود شد. پدر صحیبه از مدت یک‌ سال به این‌ طرف در حضور دیگر فرزندانش بالای دختر ۱۷ساله ‌اش تجاوز می‌ کرده ‌است. عبدالسمیع شریفی، ولسوال قره ‌باغ کابل می ‌گوید: این مرد به جرمش اعتراف کرده است. او هم بالای دخترش زنا می کرده و هم دست به فعل لواط می زده است.

 مقبول و محکوم، دلیر و حاکم؛ آموزش برابری در کابل
بی بی سی/ ۲۲/۶/۱۳۹۳ رحیم، صبور، آسیب‌ پذیر، محکوم، مقبول، زود‌باور و خودسر ازجمله ویژگی ‌هایشان است و خانه ‌دار، شوهر‌دار، آشپز، مادر خوب، احترام به بزرگ فامیل و در مواردی دکتر، سیاست مدار یا فاحشه، در ردیف مسوولیت ‌های شان آمده است؛ این ها را افسران پلیس افغان روی تخته کلاس در مورد ویژگی و مسوولیت ‌های زنان نوشتند.

 حامیان و فعالان

عدم دسترسی کودکان کارگر در بلخ به مراکز تحصیلی
فارسی.رو/ ۲۰/۶/۱۳۹۳ تحقیقات و آمار “فعالان مدنی برای توسعه پایدار” در ولایت بلخ نشان می دهد: ۷۴ درصد کودکان کارگر در شمال افغانستان به مراکز تحصیلی دسترسی ندارند. این نظر سنجی توسط کارمندان جوان موسسه فعالان مدنی برای توسعه پایدار با همکاری مجتمع جامعه مدنی با ۱۰۰ کودک (۹۴ پسر و ۶ دختر) صورت گرفته است. هدف از انجام این آمار شناسایی مشکلات کودکان کارگر روی جاده از لحاظ محرومیت از خدمات آموزشی و بهداشتی در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ می ‌باشد.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

دنیا برای آدم ‌ربایان تنگ می ‌شود
۸صبح/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ با دستگیری فردی که گفته می ‌شود خطرناک‌ ترین سردسته آدم‌ ربایان در افغانستان می ‌باشد، می ‌توان گفت: دیگر افغانستان نیز برای کسانی‌که نظم و امنیت عمومی را به بازی می‌ گیرند یک محل امن محسوب نمی ‌شود. اساسا می ‌توان گفت: تحریک افکار عامه در قسمت حمایت از نظم و امنیت و برخورد با هنجارشکنان سبب شده است که دنیای آدم‌ ربایان و هنجارشکن ‌ها روز به روز تنگ تر و تنگ‌ تر شود.

 تفاوت بزرگ در درآمد واقعی و درآمد گزارش شده‌ معادن
طلوع نیوز/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ نهاد ابتکار شفافیت در صنایع استخراج افغانستان می‌گوید: بررسی‌ های این نهاد نشان می ‌دهند که هر سال تفاوت میان درآمدهای گزارش شده از سوی دولت و درآمدهای حقیقی از منابع استخراجی کشور کمتر می ‌شوند. این نهاد در سومین گزارش خود که با کمک شرکت آذربایجانی “مور استیفنس” انجام شده می گوید: بررسی نشان می ‌دهد در پنج سال گذشته سطح درآمد واقعی و درآمد گزارش شده معادن کشور از ۲۸۶ میلیون افغانی به ۳ میلیون افغانی کاهش یافته است.

 طالبان با انفجار یک پل در بدخشان راه چهار ولسوالی را مسدود کردند
فارسی.رو/ ۲۱/۶/۱۳۹۳ مسوولان محلی در ولایت بدخشان گفته اند: گروهی از طالبان پل “کزده” در ولسوالی اشکاشم را منفجر کرده اند. این پل راه مواصلاتی چهار ولسوالی بدخشان بوده است. در حال حاضر راه های مواصلاتی ولسوالی های زیباک، اشکاشم، واخان و شغنان در بدخشان مسدود شده است.

 قالین افغانستان در نمایشگاه بین‌ المللی چین مقام اول را گرفت
۸صبح/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ مقام‌ های وزارت تجارت و صنایع و اداره انکشاف صادرات افغانستان می ‌گویند: قالین افغانستان در نمایشگاه بین ‌المللی چین توانسته است مقام اول را کسب کند. در نمایشگاه بین ‌المللی «تیبیتن» چین نزدیک به ‌صد و پنجاه کشور تولیدکننده قالین حضور داشتند که از میان این کشورها، دو شرکت افغانی توانسته‌ اند مقام‌ اول را کسب کنند. پیش از این نیز قالین افغانستان در دو نمایشگاه بین ‌المللی در آلمان و دبی مقام اول را کسب کرده بود.

 نزدیک به ۹۴۰۰ مورد تلاش برای خودکشی در افغانستان صورت گرفته است
خبرگزاری بخدی/ ۱۹/۶/۱۳۹۳ وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد: از آغاز سال جاری تا کنون، نزدیک به ۹۴۰۰ واقعه تلاش برای خودکشی در افغانستان صورت گرفته است. ناجیه طارق معاون خدمات صحی این وزارت گفت: از آغاز سال جاری تا کنون ۴۴۶۶ مورد مسمومیت دارویی، ۷۰۷ مورد سوختگی در کابل و ۴۱۳۶ مورد واقعه سوختگی در دیگر ولایات کشور به ثبت رسیده است. ماموران وزارت صحت عامه در تمام ولایات ۱۶۶ مورد واقعه خودکشی که منجر به مرگ شده را به ثبت رسانده اند.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

از شکار پرندگان آزاد در سراسر کشور جلوگیری می شود
فارسی.رو/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ در جلسه شورای وزیران افغانستان به وزارت داخله و ریاست امنیت ملی دستور داده شده تا از شکار پرندگان آزاد در سراسر کشور جلوگیری کنند. شورای وزیران، طرح پالیسی ابقای پرندگان را رد کرده و سرمایه ‌گذاری خصوصی در ابقای پرندگان را موجه ندانسته است. شورای وزیران، وزارت داخله و ادارۀ ملی حفاظت زیست را موظف کرده‌ اند که از شکار و تجارت پرندگان باز در ساحۀ بند امیر ولایت بامیان جلوگیری کنند.

 آلودگی محیط‌ زیستی و مدیریت جدید ترانسپورت شهری کابل
۸صبح/ ۲۶/۶/۱۳۹۳ پایتخت افغانستان، کابل، شهر زیبا در سابق، امروز از نگاه محیط ‌زیستی با مشکلات زیادی مواجه شده است؛ عدم توجه به مسکن ‌گزینی مردم، کاریابی به اساس فاصله محل کار و زیست، تخریبات ساحات سبز، سرک ‌ها و کانال ‌های فاضلاب ‌های سنتی و ده ‌ها مشکل کسبه‌ ها و ترانسپورت شهری می ‌باشد که سبب آلودگی ‌های هوا، آب و خاک کابل شده است. یکی از مهم ‌ترین ابزاری که آلودگی فضای شهر کابل را بی‌ نهایت زیاد کرده، موجودیت بیش از ۶۰۰ هزار موتری است که در شهر گشت‌ و گذار می ‌کنند.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی موسی قلعه هلمند ۲ تن کشته شدند. در اثر یک انفجار در بغلان، یک تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
حمله هوایی آیساف در لغمان ۸ تن به شمول یک قوماندان مشهور طالبان را کشت. در نتیجه درگیری میان پولیس و طالبان در ولایت هرات دست کم شش سرباز پولیس کشته شدند. سه تن از نظامیان ناتو در حمله انتحاری کابل کشته شدند. یک سرباز آیساف در غرب افغانستان از سوی فردی‌ که لباس ارتش ملی را به تن کرده بود کشته شد. سیزده طالب تروریست به شمول ولسوال نام ‌نهاد این گروه تروریستی در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان کشته شدند.

 مقام ارشد نظامی بلخ: طالبان را ببینیم، می کشیم
فارسی.رو/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ یک مقام ارشد نظامی ولایت بلخ واقع در شمال افغانستان اعلام کرده، از این پس به محض مشاهده طالبان فورا آنان را هدف قرار می دهند و می کشند. وی به زیر دستانش هم دستور داد که طالبان را در میدان نبرد اسیر نکنند بلکه آنان را بکشند. سمنوال حسیب الله قریشی؛ قوماندان قطعه خاص پولیس در بلخ می گوید: اسیر گرفتن تروریستان معنا ندارد. وی خطاب به زیردستانش گفت: از میدان نبرد دیگر برای ما اسیر نیاورید، بلکه همان گونه که طالبان افراد بی ‌گناه و نظامیان را به شهادت می ‌رسانند، شما هم طالبان را در همان میدان نبرد ازبین ببرید.

 محمدی: امسال خونین‌ ترین سال نظامیان افغان در طول ۱۳ سال اخیر بود
طلوع نیوز/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ وزیر دفاع ملی که به همراه وزیر امور داخله و معاون ریاست عمومی امنیت ملی برای پاسخگویی به مجلس سنا فراخوانده شده بود، می گوید: امسال خونین ‌ترین سال برای نظامیان افغان بوده است. بسم الله محمدی می گوید: در شش ماه اخیر طالبان با همکاری پشتیبانان داخلی و خارجی‌ شان نزدیک به هفتصد حمله گروهی را در بخش‌ هایی از کشور انجام داده‌اند. در سال ‌های گذشته نیروهای ناتو در عملیات‌ های مختلف با ما همکاری می‌ کردند؛ اما امسال ما به تنهایی در برابر طالبان جنگیدیم و از آن ها کمک نخواستیم.

 سیاست

سعادتی: نوار پخش ‌شده در ارتباط به معاون دوم ریاست جمهوری جعلی ثابت شد
خامه پرس/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ دفتر معاون دوم ریاست جمهوری و تیم تحول و تداوم می‌ گویند: نواری ‌که مربوط به صدای کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری از سوی تیم اصلاحات و هم‌ گرایی در ارتباط به انتخابات به نشر رسیده بود، جعلی است. اسدالله سعادتی، عضو دستۀ انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گفت: آقای خلیلی این نوار را برای بررسی به سه بنیاد معتبر بین المللی که در سطح جهان از نگاه آوازشناسی اعتبار دارند، سپرده و ثابت شده که صدای ثبت ‌شده در این نوار مربوط به معاون دوم ریاست جمهوری نیست.

 کتاب؛ یک مرد و یک موترسایکل؛ کرزی چگونه به قدرت رسید؟ در کابل منتشر شد
طلوع نیوز/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ بیتی دم نویسنده‌ هالندی، این کتاب را در ۲۳۶ برگ و در مدت ۲ سال به زبان انگلیسی نگاشته و برای نخستین بار در کابل چاپ کرده است. در کتاب “یک مرد و یک موترسایکل؛ کرزی چگونه به قدرت رسید؟” تمامی رویدادهای زندگی رییس جمهور کرزی تا رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بازتاب داده است. این کتاب پس از گفت‌ و گو با ۱۵۷ تن از نزدیکان رییس جمهور کرزی در افغانستان، پاکستان، امریکا و اروپا نگاشته شده است.

 ارگ نسبت به پیشرفت گفتگوها میان نامزدان خوشبین است
رادیو کلید/ ۲۵/۶/۱۳۹۳ ارگ از پیشرفت مذاکرات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پیوند به حل بن بست انتخاباتی خبر می دهد. ایمل فیضی، سخنگوی رییس جمهور کرزی گفته است: در مذاکرات دو نامزد برای امضای توافقنامه جهت تقسیم قدرت، پیشرفت مهمی شکل گرفته است. این در حالی است که نقطه اصلی اختلاف دو نامزد بر سر صلاحیت ‌های پست اجرایی و چگونگی اعلام نتایج انتخابات عنوان شده است.

 حفر خندق‌ در امتداد دیورند، حق پاکستان یا تخطی؟
صدای امریکا/ ۲۴/۶/۱۳۹۳ حفر خندق ها توسط قوای نظامی پاکستان در مرز با افغانستان و اعلام گسترش عملیات جنگی طالبان پنجابی در افغانستان واکنش جدی کابل را برانگیخته و وزارت خارجۀ افغانستان را وادار ساخت تا شارژدافیر سفارت پاکستان را احضار کند. در حالی که افغانستان دچار بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری است و پاکستان نیز در پی اعتراضات یک حزب مطرح سیاسی و یک روحانی متنفذ دچار تنش سیاسی شده است، روابط میان این دو کشور همسایه نسبت به هر وقت دیگر به تیرگی گراییده است.

 فرهنگ

مردی در آرزوی زن پنجم؛ بیان جذاب از داستان ساده
بی بی سی/ ۲۰/۶/۱۳۹۳ هنر سینما در افغانستان آرام ولی استوار به پیش می‌ رود. در چند سال اخیر شرکت های فیلم سازی خصوصی با همکاری و حمایت فنی نهادهای خارجی توانسته اند فیلم های هرچند کم اما در مقاسیه با گذشته سینمای افغانستان، فیلم های نسبتا خوبی را روی پرده سینما بکشند. اخیرا فیلمی بنام “مردی در آرزوی زن پنجم” برای نخستین بار در افغانستان به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال گرم علاقمندان سینما قرار گرفت. بیشتر بخوانید: “چند متر مکعب عشق” افغانستان و ایران به اسکار معرفی شد

 برگردان تازه کتاب معروف کلیه و دمنه به زبان پشتو
رادیو فرانسه/ ۲۳/۶/۱۳۹۳ کتاب “کلیله و دمنه” این گنجینه بزرگ و ارزشمند سرزمین ‌های شرق و شرق میانه که از سوی صالح محمد زیری به زبان پشتو برگردانده شده، در قندهار به چاپ رسید و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. صالح محمد زیری پیش تر داستان ‌های شاهنامه را نیز به نثر و به زبان پشتو ترجمه کرده بود.

 برگزاری جشنواره موسیقی رومی در پایتخت افغانستان
بی بی سی/ ۱۵/۶/۱۳۹۳ در میان فضای ناآرام سیاسی و امنیتی افغانستان، جشنواره موسیقی رومی در فضای باز باغ بابر در کابل برگزار شد. ده ها هنرمند افغان و صدها شرکت کننده در این مراسم حضور داشتند. بنیاد فرهنگی رومی و تلویزیون خصوصی خورشید این جشنواره را برگزار کردند و در هفده بخش تندیس هایی نصیب بهترین ها شد.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۵

 

پیوست‌ها: