haft0,,17935159_403,00

با پیشروی داعش، ۴۵ هزار پناهجوی کرد سوری وارد ترکیه شدند
عکس: رویترز در وبگاه دویچه وله

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
سیاست ترکیه در قبال گروه «خلافت اسلامی» چیست؟
منابع مالی “دولت اسلامی” از کجا تامین می‌شود؟

عاملان غیردولتی
تهدید علیه اقلیت‌های عراق و مقابله با «پاکسازی قومی»
رادیو زمانه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴  عفو بین الملل در گزارش‌های اخیر خود خشونت و کشتارهای صورت گرفته از سوی شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در عراق را «پا‌ک‌سازی قومی» توصیف کرد.

دست کم ۷۰۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه غرق شدند
بی بی سی ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ به گفته سازمان بین المللی مهاجرت نزدیک به ۵۰۰ پناهجو هفته پیش در دریای مدیترانه و در نزدیکی جزیره مالت غرق شده اند. به گفته این سازمان، قایق حامل پناهجویان تعمدی به دست قاچاقچیان سوار بر کشتی دیگری غرق شده است. همزمان، شناوری دیگر که حدود ۲۵۰ سرنشین داشته در نزدیکی سواحل لیبی به زیر آب رفته است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ گفت «غرق کردن قایق پناهجویان در مدیترانه قتل عام است» و از مصر خواست که با همکاری کشورهای اروپایی، با قاچاقچیان انسان که مسئول غرق کردن عمدی بیش از ۵۰۰ نفر پناهجو در آب‌های مدیترانه هستند به شدت مقابله کند.

    عدالت

دستان دراز عدالت
دیده بان حقوق بشر ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ در گزارش تازه ای با عنوان دستان دراز عدالت: درس هایی از واحدهای اختصاصی جنایت های جنگی در فرانسه، آلمان و هلند، کارکردهای درونی واحدهای جنایت های جنگی در این سه کشور مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به در دسترس نبودن عدالت در جاهایی که جنایت ها رخ می دهد، دادگاه های ملی این سه کشور و کشورهای دیگر اغلب اصل «صلاحیت قضایی جهانی» را برای پیگرد متهمان به نسل کشی، جنایت های علیه بشریت، جنایت های جنگی و شکنجه، صرفنظر از محل ارتکاب جنایت و تابعیت قربانی و متهم، به کار می گیرند.

       حقوق مدنی و سیاسی

پاکستان پس از شش سال اجرای مجازات اعدام را آغاز نکنید
۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد که پاکستان باید فوری برنامه اعدام یک غیرنظامی را لغو کند و به جای آن در گام نخست به سوی الغای کامل مجازات اعدام استفاده از این مجازات را تعلیق کند. شعیب سرور، متهم به قتل در سال ۱۹۹۸، بناست در روز ۱۸ سپتامبر در زندان راولپندی اعدام شود. این اولین مورد اعدام غیرنظامی از سال ۲۰۰۸ و اولین اعدام پس از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

نیجریه افشای اتاق های شکنجه در گزارش تازه
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز در گزارش تازه ای با عنوان ’به آتش جهنم خوش آمدید’: شکنجه و بدرفتاری های دیگر در نیجریه آشکار کرد که پلیس و ارتش نیجریه به طور منظم زنان، مردان و کودکان را ـ که بعضی حتا ۱۲ ساله هستند ـ با استفاده از روش هایی مثل کتک زدن، تیراندازی و تجاوز مورد شکنجه قرار می دهند.

قطر قانون جرایم فضای مجازی آزادی بیان را تهدید می کند
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد که قانون تازه جرم انتشار «خبرهای کذب» در اینترنت، تهدیدی برای آزادی بیان است. بر این اساس، دولت می تواند وبسایت هایی را که برای «امنیت» کشور تهدید می دانن ممنوع کند و تمام کسانی را که مطالبی را در تضعیف «ارزش های اجتماعی» یا «نظم جنسیتی» قطر منتشر می کنند مجازات نماید. اما این قانون، این واژه ها را تعریف نکرده است.

اسراییل جایگزینی فرایند صلح با حقوق مدنی
دمکراسی باز ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ اگر گروه های مترقی اسراییل خواهان پایان یافتن سیستم دادگاه نظامی یا آزادی تحرک فلسطینیان شوند چه اتفاقی می افتد؟ بسیار بیش از آنچه در تصور می گنجد. در اسراییل راه حل دو کشور از مدت ها پیش از وسیله ای برای حل مشکل اشغال به هدف تبدیل شده است. تصور عمومی در اسراییل امروز این است که هر منطقه تخلیه شده به کانونی برای آشوب در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. دستگاه امنیتی معتقد است که فقط نیروهای اسراییلی می توانند از عبور داعش از رود اردن جلوگیری کنند. اسراییل مایل است مطمئن شود که حماس کنترل کرانه غربی را در دست نگیرد. هیچ فشار بین المللی وجود ندارد که راه حل دو کشور را بر اسراییل تحمیل کند. راه حل این است که مبارزه برای حقوق مدنی جایگزین فرایند دیپلماتیک شود تا از طریق تکه تکه کردن اشغال با یک یک آنها مقابله صورت گیرد. لیست خواست ها طولانی است: محرومیت فلسطینیان از آزادی تحرک، بی اعتنایی به حق مالکیت آنها و محرومیت از حقوق مدنی، محاکمه آنها در دادگاه نظامی، محدودیت بر آزادی بیان و حق گردهمایی آزاد، محرومیت از حقوق زندانیان.
نوار غزه و کرانه‌ی باختری: دو برخورد اسراییل و دو حق انتخاب غم‌انگیز فلسطین
اسپانیا کاتالونیا هم ماه نوامبر همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند
هویت فراملی ال‌جی‌بی‌تی و رسانه‌ها

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مرگ پناهجویان در مدیترانه: کشورهای اروپایی بایستی برای مهاجران کانال های قانونی و امن ایجاد کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ بیش از ۷۰۰ تن در ظرف چند روز در هنگام عبور از مدیترانه برای رسیدن به سواحل اروپا جان خود را از دست داده اند. در پی این رویدادهای غم انگیز، فدراسیون از اتحادیه‏ اروپا و کشورهای عضو آن خواست برای جلوگیری از رویدادهای مشابه فوری برای مهاجران کانال های قانونی و امن ایجاد کنند. غرق قایقی در نزدیکی ساحل لیبی به مرگ ۵۰۰ تن انجامید و نشانه شکست سیاست مهاجرت اروپا بود. عفو بین الملل نیز اعلام کرد که رهبران اروپایی باید اقدامات بیشتری برای ایجاد راه های امن و قانونی برای پناهجویان و مهاجران ایجاد کنند. «شمار رو به فزونی تلفات در دریای مدیترانه نشانه ناکارآیی سیاست ها و رویه های پناهندگی و مهاجرت در اتحادیه‏ اروپا است.» علاوه بر شمار تلفات در رویدادهای اخیر، در حدود ۱۸۰۰ تن در سال جاری در هنگام تلاش برای عبور از آفریقای شمالی به اروپا از طریق دریای مدیترانه ناپدید شده اند.

اسراییل زندگی را برای مردم مستاصل غیرقابل تحمل می سازند
دیده بان حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ آنها «سرطانی در بدن ما» و «تهدیدی برای بافت اجتماعی… امنیت ملی و هویت و وجود کشور دمکراتیک یهودی» هستند. آنها را باید «به عنوان نفوذی تشویق به رفتن» کرد… یا «حبس و زندگیشان را غیرقابل تحمل کرد.» آیا اینها اظهارات غیررسمی مسوؤل دون پایه اسراییلی است؟ خیر. اینها را نماینده مجلس اسراییل میری رِگِو، نخست وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو و وزرای پیشین و کنونی داخله اسراییل در باره در حدود ۵۱۰۰۰ اریتره ای و سودانی بیان کرده اند و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آنها را «اظهارات خارجی هراسانه مسوؤلان دولتی که به پناهجویان انگ می زنند» توصیف کرده است.

گواتمالا درگیری در مورد معدنکاوی به علت کوتاهی از مشورت با مردم افزایش می یابد
عفو بین الملل ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ دولت گواتمالا با عدم مشورت با مردم محلی پیش از اعطای پروانه معدنکاوی به شرکت ها به آتش درگیری ها دامن می زند و در عمل خطر خونریزی و پایمال کردن حقوق مردم را افزایش می دهد. عفو بین الملل در گزارشی که امروز با عنوان معدنکاوی در گواتمالا: حقوق مردم در خطر منتشر شد، اشکال های اساسی در حمایت از حقوق مردم را آشکار کرد. قانون تازه ای که دولت عرضه کرده نه تنها به نگرانی های مردم بومی و روستایی توجهی ندارد بلکه می تواند به تنش های موجود دامن بزند.
ترکیه بیش از ۶۰ هزار سوری ‘به ترکیه گریختند’
کاهش چشمگیر کمک‌های غذایی سازمان ملل به سوریه
از اعتصاب خلبانان ایرفرانس تا اعتراض تاکسیرانان اروپایی به شرکت اوبر

  حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

نه به جنگ و تبلیغات رسانه ها
دیده بان اشتباهات بشر ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ نوشته ای از می رید کُریگان مَگوایر، دارنده نوبل صلح: آمریکا/بریتانیا/ناتو می کوشند با روسیه جنگ به راه بیاندازند. اما بر مردم جهان و دولت هایشان واجب است موضع روشنی به نفع صلح و علیه خشونت و جنگ، صرفنظر از منشا آن، بگیرند. در مقطع خطرناکی از تاریخ خانواده انسانی هستیم و اگر بگذاریم سودبران از جنگ ما را به جنگ جهانی سوم بکشانند بزرگترین فاجعه برای ما و کودکانمان و مرگ میلیون ها انسان در پیش خواهد بود. تصمیم ناتو در ویلز در سپتامبر برای ایجاد نیروی ۴۰۰۰ نفری واکنش سریع و اعزام آن به کشورهای بالتیک راهی خطرناک است. ناتو باعث جنگ های کنونی در اوکراین، عراق، افغانستان، لیبی و کشورهای دیگر بوده است. گزارش خبری:  مانور نظامی ناتو در غرب اوکراین
ژاپن افزایش فشارها برای جلوگیری از صید بالن ها

    دفاع از حقوق بشر

واکنش شورای امنیت سازمان ملل به تروریسم باید با احترام به موازین حقوق بشر همراه باشد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ نامه سرگشاده به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ـ در آستانه اجلاس ضدتروریسم، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از اعضای این شورا می خواهد که در واکنش به مصیبت تروریسم، احترام به موازین حقوق بشر را تضمین و تقویت کنند. بعضی از کشورها ممکن است حقوق بشر را به عنوان مانعی در راه واکنش «موثر» به خطر تروریسم بدانند، اما ساختار عهدنامه های بین المللی حقوق بشر بر اساس واکنش به درگیری ها و ارایه راه کارهای تضمین صلح و ثبات قرار دارد. به ویژه، این ساختارها تضمین می کنند که احترام به حقوق بین المللی حقوق بشر در اقدام به مبارزه با تروریسم رعایت شود و این اقدام ها پایدار، موثر و کارآمد باشند. قراردادن مجموعه موازین حقوق بین المللی حقوق بشر در کانون واکنش به اقدام های ضدتروریستی، به ویژه در زمینه توجه به معافیت از مجازات و تبعیض جاری در جوامعی که تروریسم در آنها گسترش می یابد، به شکست تبلیغات ایدیولوژیک سازمان های جنایتکاری همچون دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، جبهه النصره یا القاعده کمک خواهد کرد.

اوکراین آمریکا باید موضوع حقوق بشر را مطرح کند
دیده بان حقوق بشر ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ پترو پوروشنکو، ریاست جمهوری اوکراین، روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ در سخنرانی در کنگره آمریکا و ملاقات با اباما درخواست کمک نظامی و اقتصادی خواهد کرد. دولت اباما باید از رهبری اوکراین خواهان توقف نقض حقوق بشر به دست نیروهای اوکراینی را در درگیری های شرق اوکراین بشود. مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی دیده بان حقوق بشر هیو ویلیامسون گفت: دولت اباما باید از دولت اوکراین بخواهد تعهدات خود برای حمایت از تمام غیرنظامیان را رعایت کند. هر دو طرف درگیری، از جمله نیروهای دولت اوکراین، در حمله های بی رویه غیرنظامیان را کشته و مجروح کرده اند.

مصر تداوم حبس و آزار قضایی مدافعان حقوق بشر و ۲۳ معترض
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ روز ۱۳ سپتامبر، محاکمه دو مدافع حقوق بشر خانم ها یارا سلام و سنا سیف به همراه ۲۱ معترض مسالمت جوی دیگر که گویا با درخواست الغای قانون ۱۰۷ در مورد تظاهرات و گردهمایی های عمومی تظاهرات کرده بودند به تعویق افتاد. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از روش رسیدگی به پرونده و نقض حق محاکمه عادلانه متهمان به شدت ابراز نگران کرد.

فعالیت های دفاعی فدراسیون در نشست ۲۷ شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ آخرین اطلاعات در باره فعالیت های فدراسیون را در چارچوب نشست ۲۷ شورای حقوق بشر در این صفحه دنبال کنید.
مجارستان اعتراض به سرکوب نهادهای مدنی

    زنان

سوریه آیا گوش فرا می دهیم؟
کمیته بین المللی نجات سپتامبر ۲۰۱۴ برای میلیون ها زن و دختری که طی بیش از سه سال بحران در سوریه ریشه کن شده اند، زندگی روزانه تقلایی خسته کننده است: جستجو برای آب پاکیزه، غذا برای خانواده، رفتن به کشورهای بیگانه یا اردوگاه های پناهندگان و تلاش برای پرهیز از آزار، زندگی با خشونت خانگی. در میان بیش از ۳ میلیون سوری که از کشورشان به لبنان، اردن، عراق یا ترکیه گریخته اند، از هر ۵ نفر ۴ نفر زن هستند و ۳۰% در اردوگاه ها زندگی می کنند. ۶۰% از زنان احساس ناامنی می کنند؛ یک نفر از هر ۳ زن می گوید از ترس از محل زندگی بیرون نمی رود. گزارش کامل را بخوانید.

ایرلند آیین نامه تازه در مورد سقط جنین زندگی زنان را به خطر می اندازد
۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که آخرین آیین نامه اعلام شده در ایرلند در باره سقط جنین فقط تزیینی هستند و متخصصان پزشکی را گیج خواهند کرد و زندگی و حقوق زنان را به خطر خواهند انداخت. پژوهشگر عفو بین الملل در امور جنسی و تولیدمثل، الیزا اسلَتری، گفت: «تنها چیزی که این آیین نامه مشخص می کند ماهیت به شدت محدود کننده و غیرعملی قانون جاری است.» آیین نامه تازه ای که وزارت بهداشت منتشر کرد مشخص می کند که زنان فقط در مواردی که «خطر واقعی و اساسی» زندگیشان را تهدید کند می توانند از سقط جنین قانونی بهره ببرند. این تنها مورد استثنای مجاز بر اساس قانون ایرلند است.
عراق جامعه جهانی و فمینیست ها به کمک مردم شنگال و زنان ربوده شده بیایند
عراق سمیرا سخن می گوید
مصر زنان با گرافیتی برای برابری مبارزه می کنند
ناموس و مردسالاری

  کودکان

آمریکا کودکان کار در آمریکای سال ۲۰۱۴
دیده بان حقوق بشر ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ کودکان حتا به سن ۱۲ سال خبر از بیماری در اثر کار در مزارع تنباکو می دهند. چرا دولت کاری نمی کند؟ دولت اباما کنترل استفاده کودکان از نیکوتین را اولویت بهداشتی خود اعلام کرده است. اما در زمینه خطرهای جدی علیه سلامتی هزاران کودکی که تابستان ها در مزارع تنباکو کار می کنند، به طرز عجیبی ساکت است. گزارش دیده بان حقوق بشر که در ماه مه منتشر شد بر اساس یک سال تحقیق و گفتگو با ۱۴۱ کودک کارگر این مزارع به سنین ۷ تا ۱۷ در چهار ایالت بزرگ تولید کننده تنباکو یعنی کارولینای شمالی، کنتاکی، تنسی وویرجینیا، تهیه شده است. تنباکو از این ایالت ها برای تولید سیگارهای مشهوری مثل مارلبورو، پال مال و نیوپورت به کار می رود. در حدود سه چهارم کودکان طرف گفتگو دچار بیماری هایی مثل تهوع، سرگیجه، سردرد، مشکلات تنفسی یا بیماری های دیگر بودند.

آموزش ۱۲۵ میلیون کودک نمی توانند حتا یک جمله بخوانند
دیده بان اشتباهات بشر ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ سازمان ملل می گوید: آموزش می تواند زندگی ها را نجات دهد. با وجود این، ۱۲۵ میلیون کودک مدرسه ای در سراسر جهان نمی توانند پس از ۴ ساله حضور در مدرسه حتا یک جمله بخوانند. به گزارش یونسکو در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴، اگر تمام زنان در کشورهای فقیر آموزش ابتدایی را به پایان برسانند، مرگ و میر کودکان یک ششم کمتر می شود.
سوریه مرگ چندین کودک بر اثر کاربرد واکسن «آلوده»

   فرهنگ و اندیشه

آرامگاهی برای عشق از دست رفته
رادیو زمانه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ در کشور ترکیه یک نویسنده در هیات یک مجموعه دار تلاش کرده است که اشیا و آثار ارزشمندی را گرد آورد و دنیای داستانش را با جهان واقعی پیوند دهد. «موزه معصومیت» حالا به یک جاذبه جدید در استانبول تبدیل شده، جایی برای نزدیک کردن زندگی به دنیای ادبیات.
خطر گسترش شعله های آتش در خاورمیانه
سرمایه داری پایان تاریخ نیست: بشریت در تکاپوی آفرینش مدل دیگری است
پوشش خبری رسانه‌های غربی از اسراییل چگونه تحول یافت؟

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، تغییر برای برابری، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، کمیته بین المللی نجات، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز، یونسکو

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۶

 

پیوست‌ها: