iran64

آزادی بیان / بابک معصومی / رادیو زمانه

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

روزنامه بهار به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد
رادیو فردا ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ جمال خندان کوچکی، وکیل مدافع سعید پورعزیزی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده بهار، روز دوشنبه اعلام کرد که مدیر مسئول این روزنامه به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع و فعالیت تبلیغی علیه نظام به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 یک زندانی کُرد در ارومیه اعدام شد
کردپا ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ مقامات زندان دریا در ارومیه نیمه‌شب گذشته سحرگاه، بیست و چهارم شهریورماه یک مرد متأهل به نام علی فرزند ملا حمید را به دار آویختند.

 کولبر کُرد در نقطه صفر مرزی با گلوله نظامیان جان سپرد
کردپا ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ دو کولبر کُرد اهل شهر ارومیه که در مرز میان ترکیه و ایران مشغول کولبری بودند، توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران هدف تیراندازی قرار گرفتند.

 رنج‌نامه تارا هوشمند دختر بهایی محروم‌شده از تحصیل در کنکور امسال ورود به دانشگاه‌ها
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ یک دختر دیگر بهایی که در کنکور امسال ورود به دانشگاه از انتخاب رشته باز مانده و از او خواسته شده تا به سازمان سنجش مراجعه کند، با انتشار “رنج‌نامه‌”ای، به شرح داستان محرومیت از تحصیلش پرداخته است.
فرزندم با معدل ۱۹/۹۷ از تحصیل در مدرسه نمونه محروم ماند؛ چون سهمیه شاهد نداشتیم

 انصار حزب‌الله تهدید کرد: معابر را از مظاهر فسق پیراسته می‌کنیم
رادیو فردا ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ با وجود مخالفت صریح مقامات دولت حسن روحانی با گشت سیار «امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب‌الله، روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، از آغاز مرحله دوم عضوگیری برای این گشت خبر داده و تهدید کرد که معابر را از، به گفته خود، «مظاهر فسق» پاک می‌کند.
هزینه این اقدامات را اسلام می‌دهد نه انصار حزب‌الله
نامه درسا دهقانی جوان بهایی محروم از تحصیل به محمد جواد لاریجانی

 محسنی اژه‌ای برای فیلتر واتس‌اپ، تانگو و وایبر به وزیر ارتباطات یک ماه مهلت داد
جرس ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات ضمن این‌که خواستار فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو ظرف یک ماه آینده شد، اعلام کرد که در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

     زندان

علی اصغر غروی راهی زندان شد
جرس ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ در پی تأیید حکم شش ماه حبس دکتر سید علی اصغر غروی، وی پس از احضار به دایرۀ اجراء احکام دادگاه فرهنگ و رسانه، امروز  برای گذراندن باقیماندۀ محکومیت خود راهی زندان شد.
انتقال دکتر غروی به اندرزگاه شماره ۸ اوین

 عدم اعزام عبدالفتاح سلطانی به بیمارستان به رغم وعده دادستانی
جرس ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ به رغم وعده دادستانی، عبدالفتاح سلطانی امروز هم برای درمان به بیمارستان منتقل نشد.

 نامه کمپین کوچ دراویش به زندان، خطاب به رهبر: تنها دری که به روی ما باز است،‌ در زندان است
مجذوبان نور ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ اعضای کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار رسیدگی به تضییع حقوق دراویش توسط نهادهای امنیتی و قضایی شده و نوشته‌اند: اگر به خواسته‌های ما که مطابق قانون و شریعت است ترتیب اثری داده نشود، زندان را به زندگی ترجیح خواهیم داد.
خانواده دراویش زندانی در ایران: دو هفته از اعتصاب گذشت، مسئولان قضایی پاسخگو باشند
حمله ماموران انتظامی ‘با گاز اشک‌آور و باتوم’ به دراویش گنابادی

 چهار فعال کارگری به حبس و شلاق محکوم شدند
رادیو زمانه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی «بندر امام خمینی» در استان خوزستان، چهار کارگر پتروشیمی رازی را به تحمل شش ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.

 عبور مواد مخدر از دیوارهای بلند زندان
روزنامه آرمان ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از خرید و فروش موادمخدر در زندان‌ها انتقاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد جایی از کار ایراد دارد به طوری‌که در برخی موارد نگهبانان نیز با زندانیان همکاری‌ داشته و خرید و فروش مواد در داخل زندان صورت می‌گیرد.

 خطر جا زدن اعدام یک زندانی سیاسی با عنوان اعدام یک بزهکار
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ نیروهای امنیتی در روزهای اخیر با مراجعه به بستگان و آشنایان محمد عبداللهی، زندانی سیاسی در مهاباد به آن‌ها گفته‌اند جرم این زندانی سیاسی، بزهکاری است و اگر اعدام شود آن‌ها حق ندارند او را زندانی سیاسی معرفی کنند.

 ممانعت دادستانی از اعزام محمد سیف‌زاده به بیمارستان
جرس ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ مسئولان دادستانی با وجود تایید بیماری‌های سید محمد سیف‌زاده از سوی پزشکی قانونی، مانع از اعزام وی به بیمارستان شده‌اند.

    دفاع از حقوق بشر

نامه جمعی از اساتید زندانی دانشگاه آنلاین بهایی به محرومین از تحصیل بهایی
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ نتایج آزمون سراسری کنکور ۹۳، روز ۱۲ مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت، بسیاری از داوطلبان بهائی به روال سالیان قبل اما این بار به شیوه ای جدید از مشاهده نتیجه خود در آزمون سراسری و در پی آن انتخاب رشته و ورود به دانشگاه محروم شدند.

 آقای روحانی نگذارید دانشجویان از ادامه تحصیل بازمانند
کانون مدافعان حقوق بشر ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به رییس جمهوری ایران از این مقام عالی اجرایی کشور خواست تا با رفع ممنوعیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، مانع تضییع حقوق شهروندی ایشان شده و نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

 هشدار عفو بین‌الملل درباره «اعدام قریب‌الوقوع» یک ایرانی کرد
امنستی ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درباره اعدام قریب‌الوقوع یک ایرانی کرد هشدار داده است.

 مقام های ایرانی را به مدارا در برابر دراویش مجاب کنید
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در پی بی توجهی مقام های مسئول ایرانی به خواسته های دراویش گنابادی و همچنین بازداشت گسترده و ضرب و شتم آنان و خانواده های شان در مقابل دادستانی تهران نامه سرگشاده ای را به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرد.

     زنان

نوازندگان ننوازند، زنان فقط برای کودک‌شان لالایی بخوانند
بیدارزنی ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ ممنوعیت حضور نوازندگان زن روی صحنه در برخی شهرهای ایران مسئله تازه‌ای نیست. هر چند که بسیاری از مدافعان دولت دکتر روحانی انتظار داشتند چنین مسائلی هر چه زودتر رفع و رجوع شود اما کلید دولت تدبیر و امید تاکنون نتوانسته گشایشی در این قفل ایجاد کند. اجرای طرح‌هایی چون تفکیک جنسیتی زنان از مردان در برخی اداره‌ها، نهادها و رشته‌های دانشگاهی همچنان ادامه دارد و این مشکلات خصوصا برای زنان در حیطه هنر و موسیقی از چالش‌های عمیق‌تری حکایت می‌کند.

 کاهش قابل ملاحظه شمار زنان شاغل در ایران
دویچه وله ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ آمارها نشان می‌دهد که در ۸ سال گذشته سالانه بیش از صدهزار زن از بازار کار ایران کنار رفته‌اند. برخی با اشاره به لزوم حضور زنان در بازار کار تغییر سیاست‌گذاری و دوری از تفکر سنتی را راه چاره این سیر نزولی می‌دانند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هر ایرانی سالی نیم کیلو سم می خورد
روزنامه شهروند ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ فقط ١٨‌ درصد خاک کشاورزی ایران سالم است مصرف کود شیمیایی١٠ ‌سال اخیر، از ۵/٢ به ۵/۶ میلیون تن رشد رسید

 حدود ۶۰ درصد کودکان خیابان ایرانی هستند
خبرگزاری مهر ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ حدود ۶۰ درصد کودکان خیابان ایرانی هستند که کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ سال ۴۵ درصد کل کودکان خیابانی را شامل می شوند، همچنین ۳۴ درصد از کودکان خیابانی در حال تحصیل هستند، ۴۰درصد ترک تحصیل کردند و ۲۴درصد از بچه ها اصلا به مدرسه نرفته اند.

 سد لار و لیتان خشک شدند
روزنامه شهروند ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ قطعی آب مشترکان پرمصرف هم موجب نشد تا بحران بی‌آبی در شهرهای بزرگ مهار شود و در پی این اتفاق اکنون خبر رسیده است که لار و لتیان هم بی‌آب شده‌اند.
درخواست دولت ایران برای صرفه جویی در مصرف آب
جدی‌ترین بحران خشکسالی؛ لب‌های ایران خشک شده است
روایت های هولناک از بحران آب در ایران
صدای پای آب نه، صدای فاجعه می‌آید!
جهانگیری: سد لار و لتیان برای چند روز بیشتر آب ندارند
بحران آب در کرمان جدی است/ دریاچه های استان در حال خشک شدن هستند

 گزارش‌های تصویری
خشک شدن درختان در پایتخت
زندگی عشایر قشقایی
تست سرریز و بازدید از سد خاکی گتوند
شنا در کارون
بازگشایی خانه های علم کودکان کار

     فرهنگ

آغاز تور اروپایی محمدرضا شجریان
روزنامه آرمان ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ تور کنسرت اروپایی محمدرضا شجریان و گروه شهناز به سرپرستی و آهنگسازی سعید فرج‌پوری از ۲۷ سپتامبر در کشور سوئد آغاز می‌شود.

 سیستان و بلوچستان محروم از سینما
خبرگزاری ایرنا ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ در عصری که رسانه های تصویری حرف نخست را در جهان می زنند سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور و مهد انیمیشن جهان محروم از سینما است.

 وزارت ارشاد: ممیزی کتاب از مهر ماه به ناشران سپرده می‌شود
رادیو فردا ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید این وزارتخانه از مهر ماه امسال به برخی از ناشران این اختیار را می‌دهد که ممیزی کتاب‌های شان را خود به عهده بگیرند.

 لغو کنسرت حسین علیزاده در پی جلوگیری از ورود سازها به هواپیما
دویچه وله ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ گروه کنسرت “هم‌آوایان” به سرپرستی حسین علیزاده به دلیل ممانعت از ورود سازها به هواپیما کنسرت شیراز را از دست داد. به گفته مدیرکل “ایران ایر” در اصفهان، هواپیما تقریبا پر بوده و جایی برای ادوات موسیقی وجود نداشته است.

 «آبی گرم‌ترین رنگ است» به فارسی: کتابی برای همجنس‌خواهان ایرانی
رادیو فردا ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ تازه‌ترین ترجمه سپیده جدیری «آبی گرم‌ترین رنگ است» اثر جولی مارا که از ژانر رمان مصور است توسط نشر ناکجا در پاریس به چاپ رسیده است. این کتاب با فیلم سینمایی ساخته عبداللطیف کشیش که جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد شهرت بسیار یافت.

 زنانی که از حرمسرا بیرون آمدند
دویچه وله ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ نمایش نقاشی‌های بزرگ‌مهر حسین‌پور و مجسمه‌های علیرضا میراسدالله٬ با عنوان “یک کاریکاتوریست در حرمسرای سلطنتی” بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه (۱۸ سپتامبر) به دعوت گالری “نیکولا فلامل” در شهر پاریس آغاز شد.

 فیلم سینمایی «امروز» بعنوان نماینده ایران در اسکار سال ۲۰۱۵ معرفی شد
رادیو فردا ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی بعنوان نماینده ایران در هشتاد و هفتمین آکادمی اسکار معرفی شد.

   سیاست

آیت‌الله خامنه‌ای: ایران درخواست آمریکا برای مذاکره درباره داعش را رد کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ علی خامنه‌ای، رهبر ایران در اولین اظهارات خود بعد از مرخص شدن از بیمارستان گفت که ایران بارها درخواست مقام‌های آمریکایی برای مذاکره درباره داعش را رد کرده است.
آمریکا درخواست از ایران برای عملیات مشترک علیه داعش را تکذیب کرد

 واکنش مقام‌های ایران به گزارش حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل
رادیو فردا ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ مقام‌های قوه مجریه و مقننه و برخی از نمایندگان مجلس از گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ایران انتقاد کرده‌اند.
جواد لاریجانی: در گزارش بان‌کی‌مون توهین شده است
بیانیه ستاد حقوق بشر درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل
واکنش رئیس قوه قضائیه به گزارش بان کی مون
گزارش حقوق بشری ایران سیاسی است

 دولت روحانی در تلاش پس گرفتن اموال دولتی از اطرافیان احمدی‌نژاد
دویچه وله ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ مشاور ارشد رئیس‌جمهور دو روز پیش گفته بود که مسئولان پیشین همچنان بخشی از اموال دولتی را پس نداده‌اند. او با اشاره به پی‌گیری قضائی این موضوع جرئیات تازه‌ای از چگونگی تصرف این اموال را فاش کرد.

 افشاگری علی دایی علیه محمود احمدی‌نژاد
دویچه وله ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ علی دایی می‌گوید در دوران احمدی‌نژاد به دستور رئیس سازمان تربیت بدنی سرمربی تیم ملی شد و به دستور رئیس جمهوری وقت هم از این سمت خود برکنار شد؛ حال هم به دستور وزیر ورزش از سرمربی‌گری پرسپولیس برکنار شده است.

 دادگاه اروپا حکم به لغو تحریم بانک مرکزی ایران داد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ دادگاه اتحادیه اروپا حکم داده است که تصمیم سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ، مرکز حامیان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، جمعیت مبارزه با حق تحصیلی، امنستی

۶۴

پیوست‌ها: