زنان-690x25965 zanan

زنانی که از حرمسرا بیرون آمدند/ نمایش نقاشی‌های بزرگمهرحسین‌پور، راوی زنان حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان واقعات قتل زنان در هرات، ۴۰ درصد افزایش یافته است
کلید گروپ، ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مسوولان اداره امور زنان در ولایت هرات می گویند که ۴۰ درصد واقعات قتل زنان در این ولایت نسبت به شش ماه اول سال گذشته افزایش یافته است. به گفته این مسوولان، از آغاز سال جاری تاکنون ۱۹ زن در هرات قربانی خشونت های خانوادگی شده اند. به گفته مسوولان اداره امور زنان هرات، چند روز پیش ۲ زن جوان در هرات به شکل مرموزی به قتل رسیدند و یک زن دیگر نیز اقدام به خودسوزی کرد.
مردی در ولایت هرات خانم جوانش را کشت
بانوی جوان در هرات با خوردن مرگ موش خودکشی کرد
دختر ۱۲ ساله در ولایت بادغیس به ضرب گلوله کشته شد

بیمارستان بامیان:جان زنی نیمه سوخته در خطر است.
بی بی سی فارسی ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ یک زن سی ساله با بدن نیم‌سوخته به بیمارستان مرکز ولایت بامیان منتقل شده و دلیل آن خشونت‌های خانوادگی خوانده شده است.

 افغانستان یک خبرنگار زن در شهر مزارشریف از سوی مرد ناشناس به قتل رسید
خبرگزاری بخدی، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ مقام های محلی ولایت بلخ درشمال افغانستان می گویند که یک خبرنگار زن در شهر مزار شریف، مرکز این ولایت ازسوی یک فرد ناشناس توسط چاقو به قتل رسیده است.

 افغانستان امتیازات مکاتب مسدودشدۀ دخترانه درغور به جیب معارف و یا مخالفان مسلح میریزد
خبر گزای پژواک، ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ کمیسیون حقوق بشر ولایت غور میگوید که ٨٠ درصد مکاتب دخترانه دراین ولایت مسدودو یا تعطیل بوده و عوامل عمدۀ آنرا فساد و ضعف مدیریت معارف وموجودیت زورمندان وفرهنگ های ناپسند تشکیل می دهد.

ایران اسیدپاشی یک زن بر روی سه دختر جوان در شهر دهدشت
رادیو زمانه ، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ یک زن عصر یکشنبه ۳۰ شهریور در پارک مرکزی شهر دهدشت در استان کهگیویه و بویراحمد روی سه دختر جوان اسید پاشید.خبرگزاری آنا گزارش داد: «سه دختر جوان که در پارک مرکزی شهر دهدشت نشسته بودند، با زن میانسالی مواجه می‌شوند که بعد از سلام و احوال‌پرسی با سه دختر جوان، از زیر چادرش بطری اسید را به بیرون می‌آورد و به صورت یکی از این دختران می پاشد.»

 سوریه آیا گوش فرا می دهیم؟
کمیته بین المللی نجات، سپتامبر ۲۰۱۴ برای میلیون ها زن و دختری که طی بیش از سه سال بحران در سوریه ریشه کن شده اند، زندگی روزانه تقلایی خسته کننده است: جستجو برای آب پاکیزه، غذا برای خانواده، رفتن به کشورهای بیگانه یا اردوگاه های پناهندگان و تلاش برای پرهیز از آزار، زندگی با خشونت خانگی. در میان بیش از ۳ میلیون سوری که از کشورشان به لبنان، اردن، عراق یا ترکیه گریخته اند، از هر ۵ نفر ۴ نفر زن هستند و ۳۰% در اردوگاه ها زندگی می کنند. ۶۰% از زنان احساس ناامنی می کنند؛ یک نفر از هر ۳ زن می گوید از ترس از محل زندگی بیرون نمی رود. گزارش کامل را بخوانید.

 ماماهای کمیاب تانزانیا احساس درماندگی و دل شکسته گی می کنند
گاردین، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ کمبود پرستاران ماهر و تجهیزات لازم هدف کاهش مرگ و میر مادران را برای کشور تانزانیا دور از دسترس قرار می دهد. به گزارش سازمان ملل متحد، تانزانیا در رسیدن به هدف کاهش سه چهارم میزان مرگ و میر مادران پیشرفت کافی نمی کند. بزرگترین نگرانی برای تانزانیا در حال حاضر این است که این کشور بسیاری از زنان خود را هنگام زایمان به علت نبود ماماها و پرستاران حرفه ای از دست می دهد. بر اساس آخرین بررسی ها در زمینه جمعیت و سلامتی، در تانزانیا (۲۰۱۰)، تنها ۵۱٪ از زایمان ها با حضور یک متخصص آموزش دیده انجام می شوند و تنها چهار ماما برای هر ۱۰،۰۰۰ نفر حضور دارند.

     دفاع از حقوق بشر

ایران ۳۰۰ فعال مدنی و سیاسی خواهان آزادی غنچه قوامی شدند
رادیو زمانه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ سیصد نفر از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی با امضای نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با یادآوری «شرایط سخت غنچه قوامی در بازداشتگاه اوین»، خواهان رعایت حقوق قانونی و شهروندی وی و تلاش دولت برای فراهم کردن مقدمات آزادی او شدند.

 خشونت علیه زنان و دختران: درس هایی از جنوب آسیا
رلیف وب، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ این گزارش روند خشونت علیه زنان را در آسیای جنوبی در طول تمام چرخه زندگی بررسی می کند، از اوایل کودکی تا پیری. این گزارش همچنین به تجزیه و تحلیل عوامل اجتماعی ای می پردازد که مردان و حتی زنان را وادار به دست زدن به خشونت علیه زنان می کند. برای هر مرحله و نوع خشونت، این گزارش تحقیقات انتقادی موجود ازکشور های افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا را نیز بررسی می کند.

 افغانستان دادگاه استیناف کابل ۵ متهم پرونده رویداد پغمان را به اعدام محکوم کرد
خبرگزارری بخدی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ پس از صدور حکم اشد مجازات (اعدام) برای هفت متهم سرقت و تجاوز جنسی به زنان در پغمان کابل از سوی دادگاه ابتدایی، این بار دادگاه استیناف کابل نشست علنی را در کابل برگزار کرد. در جلسه علنی امروز دادگاه استیناف کابل، رئیس این مجلس پس از شنود دفاعیه متهمان و بررسی پرونده آنها، پنج تن از این متهان را به اشد مجازات (اعدام) محکوم کرد.

 عراق جامعه جهانی و فمینیست ها به کمک مرد شنگال و زنان ربوده شده بیایند
اخبار روز، ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ شلیر باپیری، روزنامه نگار کرد خواستار تلاش فمینیستها برای کمک به زنان «ربوده شده و موردتجاوز قرار گرفته» و بازگرداندن آنها به جامعه است .
سمیرا سخن می گوید/ روایت یکی از دختران ایزدی ربوده شده توسط نیروهای داعش

 ایران تدوین سند راهبردی توانمندسازی زنان در پنج سال آینده/ زنان خانه‌دار، روستایی و آسیب‌دیده هم آموزش می‌بینند.
مهرخانه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ ظرف یک ماه آینده تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا خواهد رسید که یکی از موضوعات آن مهارت‌آموزی زنان خانه‌دار است.

 کودکان

گزارش اخیر یونیسف و چالش میان حقوق کودکان و حقوق زنان در گفتمان معاصر حقوق بین‌الملل بشر
مهرخانه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ اگرچه خبر اخیر یونیسف در مورد نگه‌داری دایمی و شبانه‌روزی از کودکان در مراکز و مؤسسات عمومی نگه‌داری از کودکان است، لیکن گفتمان اخیر یونیسف مبنی بر تأکید بر «حق کودکان برای حضور در خانواده و محیط خانودگی» اساساً قابل تطبیق با نگه‌داری موقتی کودکان در ساعاتی از شبانه‌روز در مهدکودک‌ها نیز می‌تواند باشد.

 گزارش تازه یونیسف: آمار بالای کودک آزاری در تاجیکستان
بی بی سی، ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ از هر ده دختر در جهان یکی مورد خشونت جنسی قرار گرفته و شش کودک از میان هر ده کودک (سنین ۲ تا ۱۴) در جهان مرتب با ضرب و شتم رو به رو هستند. بنا به این گزارش ۶۹ درصد کودکان ۲ تا ۴ ساله، ۸۱٪ کودکان ۵ تا ۹ ساله و ۷۹٪ کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در تاجیکستان قربانی انواع خشونت هستند. پارلمان تاجیکستان در سال ۲۰۱۲ قانون «جلوگیری از خشونت در خانواده» را به تصویب رساند. اما تا حال آماری در مورد تاثیر اجرای این قانون وجود ندارد. گزارش کامل

     قوانین و لوایح

سقط جنین علیه قانون اساسی ایرلند
دموکراسی آزاد، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ جنبش گسترده ای علیه قانون اساسی ایرلند که سقط جنین را ممنوع می کند شکل گرفته است. تغییر قانون اساسی جسم زنان را از سلطه کلیسا و دولت آزاد می کند. هر از گاهی تراژدی ای که با یک زن و یا یک کودک رخ می دهد، قانون اساسی ایرلند را زیر سوال می برد. پناهجوی نوجوانی پس از مورد تجاوز قرار گرفتن در کشور خود در ایرلند درخواست پناهندگی می کند. او از بارداری خود مطلع می شود و فورا درخواست سقط جنین می کند. او بدون داشتن مدارک نمی تواند سفر کند. پس از شنیدن جواب منفی به درخواست سقط جنین، او دست به ااعتصاب غذایی می زند و در هفته ۲۴ بارداری به بیمارستان انتقال می شود.
عفو بین الملل: آیین نامه جدید در مورد سقط جنین زندگی زنان را به خطر می اندازد

      حقوق مدنی و سیاسی

در فرآیند توانمندسازی زنان باید تسهیل‌گر بود نه مداخله‌گر/ در ایران به جای زنان حاشیه‌ای، زنان تسهیل‌گر توانمند می‌شوند
مهر خانه، ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ توانمندسازی معادل کلمه انگلیسی empowerment به معنای دادن قدرت به گروهی است که از قدرت محروم هستند؛ درحالی‌که کلمه اصلی اشاره به جابه‌جایی قدرت دارد، اما در معادل فارسی آن، قدرت حذف شده است.

 برگزاری همایش حمایت حقوقی از زنان شیمیایی با رویکرد بین‌المللی/ برای اولین‌بار مستندی از زنان مدافع کردستان تهیه می‌شود
مهرخانه، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌ مقدس از رونمایی تمبر نقش زنان در دفاع مقدس خبر داد وگفت: تمبر نقش زنان در دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس و با همکاری وزرات فناوری و ارتباطات رونمایی می‌شود.

 تأکید بازیگر مشهور انگلیسی بر ضرورت مشارکت سیاسی زنان
زنان سازمان ملل، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ بازیگر انگلیسی که چندی پیش به عنوان سفیر حسن‌نیت نهاد زنان ملل متحد منصوب شده بود، در اولین بازدید کشوری خود از اوروگوئه، بر لزوم مشارکت فعال و مؤثر زنان در زمینه‌های مختلف تأکید کرد. اِما واتسون در بازدید از کشور اوروگوئه و ضمن ملاقات با مقامات مختلف دولتی این کشور، درخصوص ضرورت مشارکت سیاسی زنان در عرصه‌های مختلف؛ از جمله انتخاباتات داخلی و ملی و نیز حضور زنان در مجالس قانون‌گذاری و پارلمان کشورها و اختصاص دادن حداقل ۳۰ درصد از مجالس قانون‌گذاری به زنان صحبت کرد. سفیر حسن نیت‌نهاد زنان ملل متحد، بر لزوم مشارکت فعال و مؤثر زنان در تمامی جنبه‌ها و زمینه‌های مختلف که زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تأکید کرد و گفت: از آن‌جایی‌که زنان به طور متوسط حدود نیمی از جمعیت کشورها را تشکیل می‌دهند، از این‌رو باید در عرصه‌های تصمیم‌سازی مشارکت داشته باشند. لینک مهر خانه

  تست تعیین جنسیت برای ورزشکاران زن ایرانی الزامی شد
دویچه وله، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ از این پس بازیکنان زن پیش از بستن قرارداد با باشگاه‌ها باید تست پزشکی تعیین جنسیت دهند. این تصمیم به دنبال محرومیت هفت فوتبالیست زن از بازی در تیم‌هایشان به دلیل “ابهام جنسیتی” اتخاذ شده است.

        فرهنگ و جامعه

زنان، نخستین مدال آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی
صدای آمریکا، ۲۳ سپتامبر در سومین روز از رقابت‌های بازی‌های آسیایی اینچئون کره در حالیکه کاروان ایران هنوز به مدالی دست پیدا نکرده بود، بانوان تیرانداز ایران، نخستین مدالهای ایران را در این رقابتها به دست آوردند. تیم تیراندازی بانوان ایران روز دوشنبه توانست با کسب مدال نقره تیمی در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر و طلا و نقره انفرادی در همین رشته، جایگاه ایران را در جدول مدالها به رده نهم برساند.

 زنانی که از حرمسرا بیرون آمدند
دویچه وله، ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ نمایش نقاشی‌های بزرگ‌مهر حسین‌پور و مجسمه‌های علیرضا میراسدالله٬ با عنوان “یک کاریکاتوریست در حرمسرای سلطنتی” بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه (۱۸ سپتامبر) به دعوت گالری “نیکولا فلامل” در شهر پاریس آغاز شد. نقاشی‌های حسین‌پور راوی زنان حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه است و مجسمه‌های میراسدالله راوی زنان فتحعلی‌شاه قاجار.

 زنان مصری با گرافیتی برای برابری مبارزه می کنند
تغییر برای برابری، هنر خیابانی در مصر، که اززمان سال ۲۰۱۱ بسیار پر طرفدار بود، اغلب توسط مردها خلق و اجرا شده است. هرچند زنان مصری نیزاز سال ۲۰۱۳ پیوستن به این حرکت را شروع کردند، به ویژه از طریق گروه «زنان بر دیوار»؛ گروهی که با فراخوان کمپین گرافیتی، به مردم سراسر کشور در ارتباط با مشکلاتی که زنان مصری با آن روبرو هستند، آموزش می دهد.

 وداع با سیمین بهبهانی، سلام به حضور دوباره زنان در فضای عمومی
مدرسه فیمنیستی، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ مدرسه فمینیستی: متن زیر، سخنرانی منصوره شجاعی، فعال جنبش زنان است که در مراسم «بزرگداشت سیمین بهبهانی در شهرداری برلین»ایراد شد: امسال خورشید تموز آنروز غروب کرد که سیمین بانوی شعر و غزل به جاودانگی لبیک گفت. پیش و پس از این غروب، ‌زنانی از جنبش برابری خواهی در ستایش از حضور بی همتای سیمین بانوی شعر ایران در این جنبش قلم زدند و نیز تلاش او را برای زنده ماندن ستودند. دریغا که دیگر تاب نیاورد.

      سیاست

ایران فاطمه هاشمی رفسنجانی پس از تبرئه، دوباره احضار شد
رادیو زمانه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ تنها چند ساعت پس از اینکه اعلام شد فاطمه هاشمی رفسنجانی از سوی دادگاه تجدیدنظر تبرئه شده، گزارش شده که او و وکیلش بار دیگر به اتهام «نشر اکاذیب» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند.

 مبارزه قرقیزستان با زنان افراطگرای اسلامی
اوراسیانت، ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارش های مطبوعات محلی، در ماه های اخیر، نیروهای امنیتی قرقیزستان ده ها زن را به ظن ارتباط با گروه های افراطی اسلامی دستگیر کرده اند. مقامات ادعا می کنند که اعلامیه های این گروه ها ممنوع و سلول های افراطی که اعضای جدید در بین زنان را استخدام می کنند نابود شده اند. گروهی که اغلب مورد این اتهام قرار می گیرد حزب التحریر است. حزب التحریر که همچو یک سازمان سیاسی اسلامی شناخته می شود در سراسر آسیای مرکزی ممنوع است.

 طرح مسائل زنان در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل
مهر خانه، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ هم‌ زمان با برگزاری شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور سران کشورهای جهان در نیورک، نهاد زنان ملل متحد اطمینان داد که ملاحظات جنسیتی در این اجلاس انعکاس داده شده و اهتمام جدی برای اقدام در زمینه برابری جنسیتی صورت خواهد گرفت. به گزارش مهرخانه، اجلاس شصت و نهم مجمع عمومی از چند جنبه در رابطه با توانمندسازی زنان و تحقق برابری جنسیتی فرصتی مهم و استثنائی تلقی شده است؛ چراکه هم‌زمان با ارزیابی چارچوب توسعه بعد از ۲۰۱۵ و اهداف توسعه پایدار، بیستمین سالگرد و بزرگداشت اعلامیه و برنامه عمل پکن، بیست و نهمین اجلاس ویژه برنامه عمل کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه و کنفرانس جهانی مردم بومی است.

 فراز و نشیب فعالیت فمینیست ها و انتخابات اخیر سوئد
مدرسه فیمنیستی، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ مدرسه فمینیستی: چهاردهم سپتامبر ۲۰۱۴ مردم کشور سوئد پای صندوقهای رای رفتند و شرایط تعیین دولت جدید را فراهم کردند. در میان شادی موفقیت سوسیال دموکراتهای این کشور و بارگشت آنها به مراکز قدرت دو موضوع هم مردم را به حیرت واداشت: نزدیک به سیزده درصد از جامعۀ رای دهندگان سوئد، حزب راستگرای “دموکراتهای سوئد” را به عنوان نمایندگان خود راهی پارلمان سوئد کرد. دومین موضوع عدم دستیابی به رای کافی حزب نسبتاً تازه نفس “ابتکار فمینیستی” با علامت اختصاری “فی” بود.

      گزارش، پژوهش و کتاب

ایران اقتصاد نفتی زنان را از بازار کار دور نگه می‌دارد
شهرزاد نیوز ، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور ایران نزدیک به ۴ برابر زنان است؛ این در حالی است که آمار حضور زنان در میان دانشجویان چشمگیر است. با وجود این طبق آمار سالانه ۱۰۰ تن از زنان از بازار کار کنار می روند.

 ناموس و مردسالاری
اخبار روز، ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ در این مقاله ی پژوهشی خانم “سمیه رستم پور” سعی دارد مفهومی به نام “ناموس”، روند پیدایش و بسط آن در جامعه، تاثیرات آن بر روابط میان فرد و جامعه – خصوصا کُردستان- و ارتباط ساختاری و بنیادین آن با خانواده، سیستم مردسالار و قدرت را واکاوی کند. این پژوهش زنان مختلفی را با سطح سواد و تعلقات ذهنی و خواستگاه طبقه ای متفاوت از نظر اجتماعی را هدف قرار داده است. نگارنده با توجه به دید و روابط اجتماعی موجود در خانواده این افراد، از زاویه های مختلفی تاثیر ناموس و فرهنگ مردسالاری را بر جامعه موشکافی کرده و با بدست دادن تحلیلی جامعه شناختی، سعی می کند آن را آسیب شناسی کند.

 زنان و مردان چه نگاهی به ازدواج موقت دارند؟
مهر خانه ،۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ در طی این پژوهش محقق به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤالات برآمده است که نوع نگرش مردم نسبت به ازدواج موقت چگونه است؟ میزان تمایل به ازدواج موقت چقدر است؟ چه کسانی بیش‌تر تمایل به ازدواج موقت دارند و افراد برای ازدواج موقت چه محدودیت‌هایی را احساس می‌کنند؟

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: کلید گروپ، خبرگزاری بخدی، بی بی سی، خبرگزاری پژواک، رادیو زمانه، کمیته بین المللی نجات، گاردین، رلیف وب، اخبار روز، مهرخانه، دموکراسی آزاد، عفو بین الملل، زنان سازمان ملل، دویچه وله، صدای امریکا، تغییر برای برابری، مدرسه فمینیستی، اوراسیا نت، شهرزاد نیوز.

هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره ۶۵

 

پیوست‌ها: