افغانستان

afghan-president

پایان بحران انتخاباتی در افغانستان، احمدزی رییس جمهور ، عبدالله رییس اجرایی/ منبع عکس

 انتخابات

اشرف غنی احمد‌زی رئیس جمهور افغانستان‌ شد
بی بی سی/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج دور دوم انتخابات را بدون ذکر جزئیات از جمله تعداد آرا و درصدی آن اعلام کرد. احمدیوسف نورستانی رئیس این کمیسیون در نشست مطبوعاتی: “کمیسیون مستقل انتخابات جناب دکتر کلیک محمداشرف غنی احمدزی را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اعلام می کند.” آقای نورستانی نگفت که آقای احمدزی چقدر رای برده است. رئیس کمیسیون همچنین از کلیک عبدالله عبدالله دیگر نامزد انتخابات به عنوان “رئیس اجرایی” نام برد و به هر دوی آنها تبریک گفت.
متن موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان
تقسیم قدرت در افغانستان و سرنوشت اپوزیسیون
احمدزی: حکومت‌های موازی را ازبین می‌بریم
لطف کنید تمام توافق‌های‌تان را علنی سازید
«وحدت ملی نشان‌دهنده بلوغ سیاسی در افغانستان»
استقبال آمریکا، بریتانیا، ناتو و سازمان ملل از توافق احمدزی و عبدالله
حکومت وحدت ملی با چالش‌هایی روبه‌رو است
حکومت وحدت ملی – دو رئیس، یک قانون
سنت تقسیم قدرت
یک گام به جلو ده گام به عقب
دولت مقبول اما غیردموکراتیک
امیدواری آمریکا به امضای زودهنگام پیمان امنیتی با افغانستان
وزارت داخله: با پایان بن‌بست وضعیت امنیتی بهبود می‌یابد
مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید افغانستان هفته بعد برگزار می شود
والی بلخ: اشرف غنی رئیس جمهور منتخب نیست
نخستین سخنرانی اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان
کرزی با کارمندان دولتی خدا حافظی کرد
نخستین رئیس جمهوری انتخابی افغانستان خداحافظی کرد
میراث حکومت سیزده ساله حامد کرزی

نخستین سخنرانی اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری جدید افغانستان
بی بی سی/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری جدید افغانستان در نخستین سخنرانی ‌اش پس از اعلام نتیجه انتخابات افغانستان گفت: حکومت وحدت ملی، حکومت قانون، عدالت، شفافیت و مسوولیت خواهد بود. آقای احمدزی که در مراسم تجلیل از پیروز‌ی ‌اش در تالار لیسه امانی کابل صحبت می ‌کرد، گفت: این برای نخستین بار در تاریخ افغانستان است که قدرت از یک رییس جمهوری به رییس جمهوری دیگر به صورت مسالمت ‌آمیز منتقل می‌ شود.

 تیفا: حکومت وحدت ملی، نجات افغانستان از بحران است
تلویزیون یک/ ۲۹/۶/۱۳۹۳ بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید: توافق در تشکیل حکومت وحدت ملی، افغانستان را از بحران ‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نجات می دهد. این نهاد می افزاید: هرچند چنین حکومتی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود، اما در حال حاضر گزینه‌ ای جز ایجاد این حکومت در دست نیست.

 روسیه: با رییس جمهور آینده افغانستان همکاری می کنیم
فارسی.رو/ ۲۸/۶/۱۳۹۳ ویتالی چورکین، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد می گوید: کشورش حاضر است با حکومت آینده افغانستان همکاری خود را ادامه دهد. این همکاری ها در گذشته بیشتر در جهت بازسازی، کمک به نظامیان افغانستان و همچنین مبارزه با مواد مخدر بوده است.

عبدالله عبدالله تنها گزینه‌ مناسب برای مقام ریاست اجرایی است
طلوع نیوز/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ شماری از آگاهان سیاسی می ‌گویند: اگر عبدالله عبدالله در مقام ریاست اجرایی حکومت آینده کار نکند، احتمال دارد حکومت وحدت ملی با دشواری‌ هایی روبرو شود. این آگاهان آقای عبدالله را سیاست گری با تجربه می ‌دانند و می‌ گویند: وی روابط بسیار خوبی با بسیاری از کشورهای جهان دارد و از همین رو باید مسوولیت ریاست اجرایی را بپذیرد.

 نتایج انتخابات امروز اعلام می ‌شود
۸صبح/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ کمیسیون انتخابات می گوید: نتایج انتخابات اعلام می‌ شود. این کمیسیون افزود: منتظر توافق سیاسی دو نامزد نمی ‌نشیند و بیش از این مردم را منتظر اعلام نتایج نمی ‌گذارد زیرا تمام کارهای فنی مربوط به انتخابات به پایان رسیده است. این در حالی است که رایزنی‌ ها برای امضای توافقنامه در ارگ ادامه دارد. بیشتر تلاش‌ ها این است که پیش از اعلام نتایج، توافق‌نامه سیاسی امضا شود. هردو نامزد در یک متن چهار صفحه ‌ای روی چند محور به توافق رسیدند.

 توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان نهایی شد
صدای امریکا/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ اعضای تیم های انتخاباتی افغانستان اعلام کردند که آنان به توافق کلی روی تشکیل حکومت وحدت ملی رسیده اند و هیچ گونه اختلاف نظر میان دو تیم انتخاباتی باقی نمانده است. فیض الله ذکی، سخنگوی تیم تحول و تداوم گفت: بعد از مذاکرات جدی، تیم های انتخاباتی آقای عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به توافق کامل رسیدند و هیچ اختلافی به شمول نحوه اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات میان دو تیم باقی نمانده است.

 اشرف‌ غنی: حکومت وحدت ملی شرکت سهامی نیست
رادیو وطندار/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ داکتر اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری منتخب کشور گفت: این که با رقیب دوران انتخابات خود “تیم اصلاحات” یکجا شده است، این مساله به معنی تقسیم قدرت نیست. داکتر احمدزی افزود: وی در دوران پیکارهای انتخاباتی خود نیز گفته بود: اگر برنده انتخابات شود، برای تیم رقیب ‌اش نیز در حکومت سهم می ‌دهد و حالا تعهدش را عملی کرده است.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
طالبان مسلح دو دانش آموز را به اتهام جاسوسی در کنر به قتل رساندند

رادیو آزادی/ ۲۹/۶/۱۳۹۳ مسوولان امنیتی کنر می گویند: گروه طالبان دو تن را به اتهام جاسوسی به دولت در این ولایت کشته اند. عبدالقادر خان امید معاون قومندانی امنیه کنر گفت: طالبان مسلح این دو تن را که دانش آموز صنف دوازدهم بودند در ولسوالی ناری به قتل رسانیده اند.

 زنان

یک زن با استفاده از مواد مسموم کننده در ولایت هرات خودکشی کرد
رادیو آزادی/ ۲۹/۶/۱۳۹۳ یک زن بیست و پنج ساله با استفاده از مواد مسموم کننده در ولایت هرات خودکشی کرده است. عبدالرووف احمدی مسوول مطبوعاتی قوماندانی امنیه هرات گفت: این زن متاهل، با استفاده از دوای مرگ موش به زندگی اش خاتمه داده است. یک زن دیگر نیز در منطقه جبرییل شهر هرات اقدام به خودکشی کرده و قصد داشته به وسیله چاقو سرش را ببرد اما از این حادثه جلوگیری شده است.

 شهرداری کابل، قهرمان والیبال بانوان افغانستان
۸صبح/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ شهرداری کابل به مقام قهرمانی رقابت ‌های والیبال بانوان قهرمانی کشور دست یافت. در دیدار پایانی این رقابت ‌ها دو تیم شهرداری کابل و سره‌ میاشت در برابر هم قرار گرفتند که در پایان این دیدار، تیم والیبال بانوان شهرداری کابل موفق شد با نتیجه سه بر صفر از سد تیم سره‌ میاشت بگذرد و به مقام قهرمانی این رقابت‌ ها نایل آید.

 یک خانم در ولسوالی اندراب بغلان به قتل رسید
رادیو آزادی/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ یک خانم ۳۰ ساله با کودک هفت ماهه اش در ولسوالی اندراب ولایت بغلان از سوی همسایه اش با فیر مرمی کشته شده است. عبدالولی حمیدی ولسوال اندراب گفت: این رویداد به دلیل خصومت شخصی رخ داده است و در پیوند به این قضیه سه تن بازداشت شده اند.

 یک زن در غزنی به قتل رسید
خبرگزاری باختر/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ یک زن جوان در ولایت غزنی توسط شوهرش به قتل رسید. محمد حسین برادر زن مقتول می گوید: خواهرم توسط محمدجمیل شوهر خواهرم که قوماندان پولیس محلی ولسوالی مقر می باشد به قتل رسیده است .وی می افزاید: محمد جمیل، خواهرم را پیش از این بارها تهدید به مرگ نموده بود تا این که او را در منزلش در مقابل چشمان اطفالش کشت .به گفته محمد حسین، خواهرش سومین زن محمد جمیل و بیوه برادرش بود.

 حامیان و فعالان

بنیاد عمل از اراده ضعیف حکومت افغان بخاطر آوردن صلح در کشور انتقاد کرد
رادیو آزادی/ ۲۹/۶/۱۳۹۳ بنیاد عمل در افغانستان از ایجاد شورای عالی صلح و اراده ضعیف حکومت بخاطر آوردن صلح در کشور انتقاد دارد. ده ها تن از اعضای این نهاد در مراسم تجلیل از روز جهانی صلح در مورد راه های تحقق صلح در افغانستان بحث کردند. وحیدالله آصفی رییس اجراییوی بنیاد عمل گفت: تا زمانی که حکومت بخاطر آوردن صلح در کشور اراده خود را قوی نسازد و افراد بی طرف را در شورای عالی صلح به کار نگمارد، صلح به گونه اساسی در افغانستان، تامین نخواهد شد.

 باشندگان کابل: کمیسیون مستقل انتخابات باید پاسخگوی سرنوشت آرای پاک مردم باشد
طلوع نیوز/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ برخی از باشندگان کابل معتقدند که احمدیوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام نتیجه‌ انتخابات ریاست جمهوری انجام تقلب ‌هایی گسترده در انتخابات، ناتوانی در پاکسازی آرای تقلبی و بی‌ ثباتی سیاسی را در دور دوم انتخابات پذیرفت. این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات واکنش تند باشندگان کابل را برانگیخته است. آن ها خواهان پاسخگویی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات دربارۀ چگونگی سرنوشت آرای پاک مردم هستند.

 عدالت را فراموش نکنید!
آرمان شهر/ ۲۷/۶/۱۳۹۳ بیست و هفتم سنبله یادآور خاطره ای تلخ و دردناک است. افشای لیست پنج هزار قربانی “اگسا” یا سازمان استخباراتی رژیم خلق و پرچم، که در بین سال های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ خورشیدی به فرمان رژیم وقت، یا به جوخه مرگ رهسپار شدند و یا هم در گوشه زندان، در انتظار روز اعدام خویش بودند، داغ دل میلیون ها افغانستانی را تازه کرد. با فرارسیدن سالگرد انتشار لیست پنج هزار قربانی، گروه هماهنگی عدالت انتقالی از جامعه جهانی، حکومت جدید و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می خواهد که به زودترین فرصت پرونده رسیدگی به این جنایات در محاکم ملی و بین المللی گشوده شود و به صورت جدی و گسترده به این مساله رسیدگی نماید.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

تلاش‌ ها برای بازداشت سه تجاوزگر رویداد پغمان ادامه دارد
طلوع نیوز/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ رییس مبارزه با جرم ‌های جنایی فرماندهی پولیس کابل می ‌گوید: موتر یکی از سه تجاوزگر متواری بدست آمده و آن ها به زودی بازداشت خواهند شد. در همین حال لوی سارنوالی می گوید: پس از فیصله دادگاه استیناف پرونده های هفت تن از این تجاوزگران که ‍‍پنج تن آن ها به اعدام و دو تن دیگر به ۲۰ سال زندان محکوم شده ‌اند، به این نهاد فرستاده شده و این نهاد پس از پایان بررسی ‌ها پرونده‌ ها را به دادگاه عالی خواهد فرستاد.

 راشدی: موادمخدر یک تجارت کلان است و مبارزه با آن پول زیادی می ‌خواهد
طلوع نیوز/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ مبارز راشدی وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌ گوید: برای رهایی از پدیده‌ مواد مخدر نیاز به برنامه های دقیق و کمک ‌های بیشتر هستیم اما تاکنون در این باره اقدامی نشده است. مسوولان وزارت مبارزه با موادمخدر همراه با والی‌ های ۲۴ ولایت کشور و فرماندهان پولیس این ولایت ‌ها روی دریافت یک برنامه وسیع برای چگونگی از جلوگیری کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در نشستی در کابل رایزنی می‌ کنند.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

مهاجرت صدها هزار خانواده در افغانستان به دلیل حوادث طبیعی و ناامنی
فارسی.رو/ ۲۸/۶/۱۳۹۳ مقامات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می گویند: در اثر حوادث طبیعی و ناامنی ها در کشور حدود ۶۰۰ هزار خانواده از محلات اصلی شان بی جا و مهاجر شده اند. فضل احمد عظیمی؛ معین پالیسی و پلان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت: در اثر حوادث طبیعی و ناامنی ها در کشور حدود ۶۰۰ هزار خانواده از محلات اصلی شان بی جا و مهاجر شده اند. بیشتر مهاجرین از مشکلات اقتصادی و نبود زمینه های کاری مناسب رنج می ‌برند.

 نشست”روز جهانی حفاظت از لایه اوزون” در ولایت بلخ
فارسی.رو/ ۲۷/۶/۱۳۹۳ از شانزدهم سپتمبر روز جهانی حفاظت از لایه اوزون از سوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست کشور در ولایت بلخ تجلیل به عمل آمد. این مراسم با حضور معین مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، رؤسای ادارات حفاظت از محیط زیست ولایات زون شمال و مسوولین محلی بلخ در شهر مزارشریف دایر گردید. افغانستان یکی از اعضای گروه ۱۹۰ کشوری پروتوکل مونتریال است و متعهد است که در قسمت صفرسازی گازهای مضری که در تغییر اقلیم و تخریب لایه اوزون رول دارد همکاری نماید.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر یک انفجار در ولایت کنر یک شاگرد مکتب کشته شد. طالبان مسلح یک متنفذ قومی را در مربوطات ولایت فاریاب کشتند. به اثر فیر راکت طالبان بالای یک منزل مسکونی ولسوالی باک ولایت خوست چهار تن از اعضای یک خانواده به شهادت رسیدند. مدیر اجرایی ولسوالی پشت کوه ولایت فراه، از سوی افراد وابسته به گروه طالبان به قتل رسید.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در درگیری میان نیروهای طالبان و افراد حزب اسلامی در ولایت میدان وردک هشت تن از افراد حزب اسلامی کشته شدند. هشت مخالف مسلح در ولایت هلمند کشته شدند. والی نام‌ نهاد طالبان در هرات، ولسوال خودخوانده طالبان در ولسوالی ادرسکن و مسوول نظامی این گروه در حمله هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی بکواه فراه کشته شدند. دو سرباز ارتش در حمله طالبان در ولایت هرات جان باختند.

 هفت پاسگاه پولیس در ولسوالی سنگین در محاصره مخالفان است
طلوع نیوز/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ نبرد در ولسوالی سنگین ولایت هلمند یکبار دیگر شدت گرفته است. در کمتر از یک ماه ده پاسگاه پولیس در این ولسوالی سقوط کرده‌ و مخالفان مسلح تا چندصد متری ساختمان ولسوالی پیشروی کرده‌ اند. هم اکنون پنج تا هفت پاسگاه پولیس در محاصره مخالفان است. در همین حال وزارت دفاع ملی می‌ گوید: با در نظرداشت اهمیت جغرافیایی ولسوالی سنگین، ناامنی‌ ها می ‌تواند به این ولسوالی و تمام هلمند و حتی ولایت‌ های غربی کشور اثر منفی بگذارد.

 وزیر خارجۀ امریکا: موافقت ‌نامۀ امنیتی به زودی امضا می ‌شود
روزنامه ماندگار/ ۱/۷/۱۳۹۳ وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ابراز امیدواری کرده است که موافقتنامه دوجانبه امنیتی با افغانستان بعد از تاخیر طولانی به زودی امضا گردد. این موافقتنامه زمینه حضور نظامی امریکا در افغانستان را برای بعد از ۲۰۱۴ مهیا می ‌کند. توافقنامه دوجانبه امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا قرار بود در اواخر سال گذشته میلادی امضا شود، اما حامد کرزی در ماه‌ های آخر دوران کاری ‌اش از امضای آن خودداری کرد و آن را به جانشین خود واگذار کرد.

 فرهنگ

افغانستان معاصر، جامعه باز و شعرهایش
بی بی سی/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ نگاه جامعه شناسانه به شعر یک دهه پسین افغانستان نکته های تازه و جالبی را در برابر ما قرار می دهد. این شعر به لحاظ جامعه شناسی متفاوت از شعر دهه های گذشته این کشور است. شعر این دهه را باید با مقداری تسامح شعر”جامعه باز” تعریف کرد. بدون تردید کسی منکر تاثیر تحولات اجتماعی و سیاسی بر فضا و تولید فرهنگی یک جامعه شده نمی تواند. تحولات و تغییرات سیاسی و اجتماعی می توانند تغییرات و تحولات فرهنگی را به دنبال داشته باشند.

 چرا باید کتاب قلعه حیوانات را خواند؟
روزنامه ماندگار/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ جورج اورول از آن دسته نویسنده ‌هایی است که پس از خلق آثار متعددی مثل آس و پاس در پاریس و لندن، دختر کشیش، روزهای برمه، در آخرین سال‌ های زندگی نسبتاً کوتاهش داستانی سمبولیک و ضد استبدادی نوشت. رمان قلعۀ حیوانات، اثری هجوگونه که بدل به یکی از سمبولیک‌ ترین و جنجالی ‌ترین رمان ‌های معاصر شد، جامعۀ روشن ‌فکری آن دوران را مورد هدف قرار داد.

 شعر افغانستان بیست سال بعد از عاصی
بی بی سی/ ۲۳/۶/۱۳۹۳ در خزان سال ۱۳۷۳ خورشیدی و در اوج جنگ داخلی افغانستان، عبدالقهار عاصی از شاعران پرآوازه این کشور در کابل کشته شد. عاصی ساکن کابل بود اما قهرمانان رویایی شعرهای او در آن سال ها بیشتر “رستم‌ ها و آرش هایی” بودند که علیه دولت کابل می جنگیدند. پس از پیروزی مجاهدین و با آغاز جنگ های داخلی اما، زبان انتقاد عاصی به سمت محبوبان قبلی او چرخید. همین رفتارهای عاصی و نیز زبان متفاوت او در شعر، سبب شد که از ماندگاران شعر افغانستان شود.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۶

 

پیوست‌ها: