haftforeign workers in Qatar

هر ماه، به طور متوسط ، ۲۰ کارگردر قطر کشته می‌شوند
عکس: وبگاه رادیو زمانه

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

چین تجارت پرسود شکنجه افشا شد
عفو بین الملل ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس تحقیق تازه عفو بین الملل و بنیاد تحقیق امگا، تولید و صادرات ابزار شکنجه به دست شرکت های چینی به نقض حقوق بشر در سراسر آفریقا و آسیا دامن می زند. این گزارش تازه با عنوان تجارت چین در ابزار شکنجه و سرکوب، نشان می دهد که بیش از ۱۳۰ شرکت چینی در تولید و تجارت تجهیزات خطرناکی برای اجرای قانون فعالیت دارند. تعداد این شرکت ها یک دهه پیش ۲۸ مورد بود. بعضی از تجهیزاتی که این شرکت ها علنی به بازار می فرستند ـ از جمله باتوم های شوک الکتریکی، باتوم های فلزی خاردار و پابندهای سنگین ـ در اساس دردآور و غیرانسانی هستند و باید فوری آنها را ممنوع کرد.

ترکیه بستن مرزها با سوریه زندگی مردم را به خطر خواهد انداخت
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان ترکیه باید اطمینان حاصل کنند که مرزهای کشور به روی فراریان از درگیری و نقض حقوق بشر در سوریه و عراق باز بماند. ترکیه پس از عبور ۱۳۰۰۰۰ آواره کُرد در روزهای اخیر که از پیشروی گروه مسلح موسوم به حکومت اسلامی، شروع به بستن مرزهای خود کرد. گزارش خبری: ترکیه هفت گذرگاه مرزی خود را به روی آوارگان کرد سوریه بست
کُردها ترکیه را به تبانی با اسلامگرایان تندرو متهم کردند
عربستان سعودی رویکرد گزینشی با اسلامگرایان افراطی

عاملان غیردولتی

عراق گزارش سازمان ملل از اعدام زن مدافع حقوق بشر توسط داعش
الجزایر ستیزه‌جویان وابسته به داعش گروگان فرانسوی را سر بریدند
گروه موسوم به ‘حکومت اسلامی’ کیست؟
‘بیش از سه هزار’ شهروند اروپایی با گروه داعش همکاری می‌کنند
سوریه ‘گروه خراسان’ چه کسانی هستند؟

     عدالت

بیانیه گواتمالا در باره مبارزه علیه معافیت از مجازات
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ سازمان های عضو فدراسیون در قاره آمریکا در سمیناری بین المللی به تاریخ ۱۷ و ۱۸ سپتامبر با عنوان «نقش قوه قضاییه در مبارزه علیه معافیت از مجازات در زمینه جنایت های بین المللی» به این نتیجه رسیدند که در این منطقه همواره نقض فاحش حقوق بشر و جنایت های بین المللی رخ می دهد و با وجود گذشت سالیان طولانی، بسیاری از مرتکبان این جنایت ها بدون مجازات مانده اند. هنوز موانع مختلفی وجود دارد که حق قربانیان برای عدالت، حقیقت، غرامت و تضمین عدم تکرار را پایمال می کند. این چهار حق تقسیم ناپذیر، مکمل و فراگیر هستند و با امنیت و توسعه ارتباط دارند. در بیانیه ای که ۲۰ سازمان عضو فدراسیون در کشورهای مختلف قاره آمریکا امضا کرده اند، از تمام کشورهای منطقه از شمال تا جنوب سه بخش قاره خواسته اند استقلال قوه قضاییه را تامین کنند، تمام موانع را از سر راه عدالت و پاسخگویی بردارند و سیستم بین کشورهای قاره آمریکا را تقویت کنند.

اسراییل دادگاه عالی قانون نگهداری مهاجران را باطل کرد
۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر امروز گفت: دادگاه عالی دادگستری در اسراییل در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ رای داد که قانون تاسیس مرکزی که اسراییل هزاران پناهجو را در آن نگه داری می کند بی اعتبار است. این حکم به دولت ۹۰ روز فرصت داده تا مرکز اقامت هولوت را ببندد یا چارچوب حقوقی آن را که به اعلام دادگاه مترادف با بازداشت است عوض کند. دادگاه در عین حال مقرراتی را که به دولت اجازه بازداشت «نفوذی های» تازه وارد را به مدت یک سال می داد بی اعتبار اعلام کرد. این حکم مثبت با یافته های دیده بان حقوق بشر سازگار است که در گزارش اخیر خود این «مرکز اقامت» را «بازداشتگاهی با نام دیگر» توصیف کرده بود.

دادگاه آمریکایی حکم احضار نخست وزیر هند را صادر کرد
صدای آمریکا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ این حکم درپی شکایت یک گروه حقوق بشری کم شناخته به نام «مرکز آمریکایی عدالت» صادر شده که  مدعی است مودی نخست وزیر هند در سال ۲۰۰۲ از متوقف کردن شورش های ضد مسلمانان در گُجَرات خودداری کرده است.

       حقوق مدنی و سیاسی

 اقدام اتحادیه اروپا علیه جمهوری چک به خاطر تبعیض در مدارس پیروزی حقوق بشر، عدالت و مردم رُما ست
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز از اقدام کمیسیون اروپا استقبال کرد که اعلام کرده که از اختیارات خود برای طرح شکایت تخلف علیه جمهوری چک به خاطر نقض قوانین ضد تبعیض اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد. رییس دفتر موسسات اروپایی در عفو بین الملل، نیکولاس بجر، گفت: «عفو بین الملل سال هاست که تبعیض سامان مند علیه کودکان رُما را در مدارس چک ثبت کرده است. با وجود این، دولت چک تاکنون از اقدام موثر برای جلوگیری و چاره جویی از این اقدامات سر باز زده است.

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

شرکت های اروپایی اجازه دارند از منافع تجارت مرگبار مواد معدنی در مناطق جنگی سودمند شوند
عفو بین الملل ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ائتلافی از گروه های حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و گلوبال ویتنس [شاهد جهانی] امروز در آستانه بحث قانونی تازه در پارلمان هشدار داد که اتحادیه‏ اروپا در جلوگیری از تجارت مرگبار مواد معدنی مناطق جنگی سر باز می زند. تحلیل تازه گلوبال ویتنس نشان می دهد که شرکت ها مواد معدنی به ارزش بیلیون ها یورو را به اروپا وارد می کنند بدون این که اعلام  کنند آیا خرید آنها به گروه های مسلح یا نقض حقوق بشر در کشورهای جنگ زده سود می رساند یا خیر. مایکل گیب از گلوبال ویتنس گفت: «در حال حاضر راهی نداریم که بفهمیم شرکت های اروپایی چه کاری برای پرهیز از رساندن کمک مالی به جنگ یا نقض حقوق بشر انجام می دهند.»

استرالیا قرارداد تازه با کامبوج حقوق پناهجویان را به هدر می دهد
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: با معامله تازه ای برای اعزام آوارگان به کامبوج، که احترام برای حقوق بشر در آنجا قابل تضمین نیست، استرالیا به سطح پایین تری از رفتار اسف بار و غیرانسانی با پناهجویان نزول کرده است. گزارش خبری: استرالیا برای تخلیه پناه جویانش با کامبوج معامله می کند

قطر برده داری‌نوین
رادیو زمانه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ «کار اجباری»، «توهین» و «خشونت جسمی و جنسی» ازجمله مواردی هستند که این کارگران در خانه‌ مردم قطر و در پروژهای ساختمان‌سازی این کشور، به طور روزانه تجربه می‌کنند. شرایط اقامت و بهداشتی اغلب کارگران مهاجر در وضعیت فاجعه‌بار و غیر قابل تصوری قرار دارد. محل اقامت آنها برق ندارد. در گرمای طاقت‌فرسا تا ۱۲ ساعت در روز باید کار کنند و اغلب در حین کار، حتی آب آشامیدنی برای آنها در دسترس نیست. تاکنون صدها نفر از این کارگران به علت ایست قلبی جان خود را از دست داده‌اند.
کشته یا ناپدید شدن ۴۵ مهاجر بر اثر غرق شدن کشتی
تجارت سودآور پاسپورت “طلایی”

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سازمان ملل: عهدنامه تاریخی تجارت اسلحه با پنجاهمین تصویب به واقعیت می پیوندد
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل گفت انتظار می رود تعداد کشورهای تصویب کننده عهدنامه تجارت اسلحه از شمار الزامی ۵۰ بگذرد و این عهدنامه پس از ۹۰ روز قانونی شود. بدین ترتیب، گامی بلند در حمایت از میلیون ها مردمی که زندگیشان در اثر مقررات جاری ضعیف تجارت اسلحه در سطح جهان ویران می شود برداشته خواهد شد. با پیوستن آرژانتین، جمهوری چک، پرتغال، سنت لوسیا، سنگال و اروگوئه به این عهدنامه در مراسمی در سازمان ملل، انتظار می رود این عهدنامه در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۴ قانون بین المللی و برای تمام کشورهای تصویب کننده آن الزام آور بشود.
سوریه پیامدهای ویرانگر زیست‌محیطی جنگ داخلی
فلسطین/اسراییل محمود عباس: «صلح مرده است»
خاورمیانه و درد غیاب آرمان صلح
شمار قربانیان ابولا در غرب آفریقا از سه هزار نفر گذشت

    دفاع از حقوق بشر

در شورای حقوق بشر سازمان ملل بیشتر عمل مورد نیاز است است تا حرف
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ شورای حقوق بشر سازمان ملل، با وجود فراخوان های مدافعان حقوق بشر و قربانیان نقض حقوق بشر و شمار زیاد «میزگردهای بحث و گفتگو»، بیش از پیش در اجرای وظیفه خود برای توجه به نقض فاحش و سامان مند حقوق بشر ناموفق است. دلیل این عدم موفقیت سکوت این شورا در باره بحران های رو به رشد، حمله های هماهنگ به جهان شمولی حقوق بشر و گسترش جوّ زیانبار است. با به پایان رسیدن نشست ۲۷ام، شورای حقوق بشر موفق نشد به بحران های حقوق بشری در مصر و بحرین بپردازد. این شورا با کوتاهی از تصویب قطعنامه ای در محکومیت دولتمردان مصری به خاطر حمله های سامان مند آنها به آزادی بیان، مدافعان حقوق بشر و سازمان های غیردولتی، چشم خود را بر فراخوان های مدافعان حقوق بشر و سازمان های جامعه مدنی بست. شورا همچنین از مسوؤلیت خواهی از بحرین به خاطر قصور آن از اجرای توصیه های کمیسیون مستقل تحقیق بحرین و توصیه های طرح شده در رسیدگی ادواری عمومی و نیز انتقام جویی از فعالان مسالمت جو، کوتاهی کرد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «فلج قابل مشاهده در سالن اجلاس عمومی شورا در تناقض کامل با نشست های متعدد و موازی سازمان های غیردولتی و فراخوان آنها به عمل بود.»

سوریه تمام طرف های درگیری به حقوق بین المللی بشردوستانه احترام بگذارند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ حمله های هوایی به رهبری آمریکا علیه اهداف داعش در مقابل حمله داعش به کوبانی به مرگ دست کم ۱۵ غیرنظامی انجامیده است. با وجود این که داعش مرتکب نقض حقوق بشر در سطح گسترده ای در سوریه شده است، اولویت ائتلاف بین المللی باید محافظت از غیرنظامیان باشد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون در دیداری با وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: «جنگجویان داعش، که مدام بی اعتنایی کامل خود به زندگی انسان ها را به نمایش گذاشته اند، بیشترِ جنایت های فجیع علیه غیرنظامیان را در سوریه و عراق مرتکب شده اند. با وجود این، قابل تحمل نیست که ائتلافی که برای مبارزه با تروریسم تشکیل شده مسوؤل کشتن غیرنظامیان باشد. این گونه حوادث فقط به نقض بیشتر حقوق بشردوستانه و حقوق بشر به دست طرف های درگیری دامن خواهد زد. اولویت در واکنش جامعه بین المللی به درگیری در سوریه و عراق باید محافظت از غیرنظامیان باشد.»

سوریه گروه های حقوق بشر: حمایت از غیرنظامیان سوری باید اولویت جهانیان باشد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ائتلاف بیش از ۴۰ گروه مهم حقوق بشری و بشردوست امروز اعلام کرد که هر مداخله ای در خاورمیانه باید شامل برنامه ای برای توجه به رنج و گرفتاری غیرنظامیان سوری باشد. ائتلاف «با سوریه» (#WithSyria) که «کودکان را نجات دهید»، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیته بین المللی نجات و سازمان های دیگر را در بر می گیرد در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل از رهبران جهان خواست که صرفنظر از جناح مورد حمایتشان، مشخص کنند که طرفِ غیرنظامیان را می گیرند.

یمن غیرنظامیان نبایستی گروگانِ درگیری های مسلحانه جاری بشوند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن در یمن، مرکز اطلاعات و آموزش حقوق بشر، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: از ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴، صنعا پایتخت یمن صحنه درگیری های شدید و مرگباری بین گروه های مسلح حوثی و نیروهای ارتش و گروه های مسلح ضد حوثی از جمله نیروهای وابسته به حزب سیاسی الاصلاح بوده است. گروه های مسلح حوثی گویا بدون مداخله نیروهای امنیتی کنترل شهر را در دست گرفته اند. وزارت بهداشت تعداد تلفات را ۲۰۰ تن و زخمی ها را ۴۶۱ تن اعلام کرده است. صدها خانواده نیز آواره شده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل باید خواهان تحقیق مستقلی در باره نقض حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه، از جمله علیه مدافعان حقوق بشر، فعالان، و کارکنان رسانه ها شود و دستیابی به راه حل سیاسی جامعی را تشویق کند.

مالزی قانون فتنه را ملغا کنید و به سرکوب آزادی بیان پایان دهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن سوارا راکیات مالزیا (سورام) اعلام کردند که دولت مالزی باید فوری قانون فتنه سال ۱۹۴۸ را ملغا کند و به سرکوب مداوم آزادی بیان پایان دهد. از ماه مه ۲۰۱۳، نوزده تن از جمله نمایندگان مجلس، فعالان و یک دانشگاهی بر اساس قانون فتنه متهم شده اند. دست کم ۲۸ تن، از جمله روزنامه نگاران، سه وکیل دادگستری و ۲ نماینده مجلس، بر اساس این قانون مورد تحقیق قرار گرفته اند.

حقوق بشر در بحرین
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ اتحادیه‏ اروپا باید تلاش هایش را پیگیری کند و خواهان نتیجه شود. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق بشر بحرین، انستیتو حقوق و دمکراسی بحرین، آمریکایی های هوادار دمکراسی و حقوق بشر در بحرین، بیانیه موضع گیری مشترکی را با عنوان حقوق بشر در بحرین منتشر کردند.

هنگ کنگ گردهمایی مخالفان در اعتراض به عدم اجرای اصلاحات دموکراتیک 
اعتراضات در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی
نوبل آلترناتیو برای ادوارد اسنودن

    زنان

السالوادور ممنوعیت کامل سقط جنین زنان را می کشد و دیگران را به زندان می اندازد
عفو بین الملل ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ ممنوعیت سرکوبگرانه و کهنه دولت بر سقط جنین زندگی زنان و دختران را در السالوادور تباه می کند و آنها را به سوی سقط جنین ناامن و مخفی می راند یا وادار می کند به حاملگی های خطرناک تن دهند.

اسپانیا پس گرفتن لایحه ضد سقط جنین باعث حمایت بیشتری برای حقوق زنان بشود
۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز گفت: پس گرفتن لایحه بسیار سختگیرانه ضد سقط جنین که سلامت، شان و زندگی زنان را در اسپانیا به خطر می انداخت، گامی در جهت مثبت است. «دولت نباید تصمیم زنان در مورد زندگی و سلامت خودشان را کنترل کند و توصیه های مراجع بین المللی حقوق بشر را به طور کامل اجرا کند. گزارش خبری: دولت اسپانیا پیش‌نویس لایحه‌ محدودیت سقط جنین را پس گرفت
ترکیه تضعیف لائیسیته با لغو ممنوعیت حجاب در دبیرستان‌ها
عراق صحنه‌هایی از حکومت داعش از دوربین مخفی زیر چادر یک زن
زن فضانورد روسی سوال‌های جنسیت‌زده را به چالش کشید
رمزگشایی از جنسیت در جنگ

   کودکان

کودکان ۸۰% از تلفات منتسب به تغییرات جوّی
دیده بان اشتباهات بشر ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ نشریه تازه ای که دفتر پژوهش یونیسف با عنوان چالش تغییرات جوّی: کودکان در خط اول منتشر کرده می کوشد درک از ابعاد حقوق کودک را در گفتمان تغییر شرایط جوّی گسترش دهد. آنتونی لیک، رییس یونیسف در پیشگفتار این نشریه می نویسد: «بیش از ۹۹ درصد تلفات قابل انتساب به تغییرات جوّی در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد و کودکان ۸۰% این تلفات را تشکیل می دهند.»

    فرهنگ و اندیشه

بمب مشکل داعش را حل نمی‌کند ـ مقاله ریچارد سیمور در گاردین
فروید، آلبرت اینشتین، و صهیونیسم سیاسی
نقدی برکتاب “سرمایه”ی توماس پیکتی

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، العربیه فارسی، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای امریکا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۷

پیوست‌ها: