مجموعه حاضر با عنوان “انتخابات ۱۳۹۳ افغانستان در آیینه رسانه‏ ها” ماحصل ۱۵ ماه (از سنبله ۱۳۹۲ تا میزان ۱۳۹۳) نظارت روزمره بر بیش از ۳۰ رسانه معتبر ملی و بین المللی در مورد سومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در سال ۱۳۹۳ است. در این مجموعه حدود ۵۰۰ خبر، گزارش و تحلیل در ارتباط با انتخابات دور اول و دور دوم ۱۳۹۳ گرد آمده است. تیتر بیشتر این خبرها قسمتی از متن خبر را نیز با خود به همراه دارد و همه آن ها به منابع اصلی لینک شده اند که علاقه مندان می توانند با کلیک بر روی تیتر خبر متن کامل آن را در منبع اصلی بخوانند.

r
یکی از فعالیت هایی که بنیاد آرمان شهر در سال های اخیر بر روی آن متمرکز شده است نظارت و گردآوری اخبار مرتبط با حقوق بشر و زنان در افغانستان، منطقه و جهان است و تا کنون بیش از ۳۰۰ شماره هفت‌روزنامه حقوق بشری را منتشر کرده است.
مجموعۀ حاضر متشکل از خبرها، تحلیل‌ها و گزارش هایی مربوط به انتخابات افغانستان است که از میان اخبار این هفت روزنامه‌ها گرد آمده است.
تکثیر چنین مجموعه‌ای برای انتشارات آرمان شهر از این رو حایز اهمیت است که در این دور انتخابات در افغانستان برای اولین بار در تاریخ این کشور قرار بود قدرت به صورت دموکراتیک  و با رای مردم انتقال یابد. اما رفتن انتخابات به دور دوم، طولانی شدن مدت زمان اعلام نتایج و طرح بحث تقلب، این انتخابات را با چالش‏های زیادی مواجه ساخت و در نهایت بن بست انتخابات افغانستان با پا درمیانی جامعه بین المللی و تشکیل دولت وحدت ملی شکسته شد.
انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ برای مردم، فعالان سیاسی و جامعه مدنی افغانستان و همین طور برای جامعه بین المللی مشکلات زیادی را به همراه داشت که از این پس می توانیم به سوی این مشکلات به عنوان تجربیاتی نگاه کنیم که توجه به آن ها در آینده و در مواردی مشابه می تواند به کمک این کشور بیاید.
امیدواریم انتشار این اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی که در پانزده ماه گذشته در مورد انتخابات افغانستان منتشر شده و به صورت یک مجموعه گرد آمده کمک کوچکی محسوب شود برای کسانی که در آینده با دیدی نقادانه و موشکافانه قصد تجزیه و تحلیل  این روند را دارند.
مجموعه حاضر در سه فصل «پیش از انتخابات»، «دور اول انتخابات» و «دور دوم انتخابات» در اختیار شما قرار گرفته است.
این کتاب در سری “سکوت را بشکنیم” این انتشارات به صورت پی دی اف نشر شده است.

پیوست‌ها: