haft-690x259

taj

سران کشور های افغانستان و تاجیکستان برهان الدین ربانی و امام علی رحمان همراه با رئیس اپوزیسیون اسلامی تاجیکستان عبدلله نوری در اواخر دهه ۹۰ پس از روند آشتی ملی و پایان جنگ داخلی تاجیکستان  منبع عکس

  سیاست

رازهای نا گشاده سال های جنگ داخلی تاجیکستان: لطیفی را که کشت؟
۲۱ سپتامبر، رادیو آزادی
در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۸، عضو کمیسیون آشتی ملی و یکی از خبرنگاران معروف تاجیک آته خان لطیفی به قتل رسید. تا به حال معلوم نیست که فرمان قتل لطیفی را چه کسی داده است.

    جامعه

نصب مجسمه برای مهاجر تاجیک در مسکو
۲۲ سپتامبر، آزادگان مؤسسه میراث فرهنگی شهر مسکو تصمیم گرفته است در محله ای به نام «و.د.ن.خ» برای مهاجر تاجیک یک مجسمه نصب کند. به گزارش این نهاد این تصمیم به خاطر ارج گذاری به زحمات و سهم تاجیکان در آبادی مسکو گرفته شده مبتکران اصلی آن ساکنین تاجیک مقیم مسکو می باشند. طرح این مجسمه که در گالری سرتلی در حال ساخت است، کارگر عادی را به تصویر می آورد که در راهرو مسکو مشغول به سنگ گذاری است. این در حالی است فعالین جامعه مدنی تاجیکستان نیز بارها با پخش اظهارات از مقامات تاجیک خواسته اند که چنین مجسمه ای در شهر دوشنبه نیز گذاشته شود.

محکوم شدن ۱۲ نفر از پیروان جریان مذهب سلفی در تاجیکستان
۲۴ سپتامبر، آسیا پلوس روز ۲۲ سپتامبر دادگاه عالی تاجیکستان برای ۱۲ تن از پیروان جریان مذهبی سلفی که از سال ۲۰۰۹ تا به حال در تاجیکستان ممنوع است حکم صادر کرد. دادستان دادگاه عالی تاجیکستان تأکید داشت که پیشوای این گروه، کریم دولت اف بر اساس ماده ۱۸۷ قانون جنایتی جمهوری تاجیکستان به ۱۰ سال زندان محکوم شد. یوسف طاهراف، ایوب شریف اف، جمال الدین و کمال الدین لایق اف، حبیب اله رحمان اف، انور لشکراف و رحمت الله غلام اف هر کدام ۳ سال از آزادی محروم شده و چهار نفر دیگر از ساکنان شهر و نواحی اطراف دوشنبه به مبلغ ۶۰ هزار سامانی جریمه شده اند.

انتقال ۴ کودک بی سرپرست تاجیک از روسیه به دوشنبه
۲۶ سپتامبر، رادیو آزادی سفارت تاجیکستان در مسکو شهروندان خردسال خود را که مادرانشان از آن‌ها رو گردانده اند به تاجیکستان منتقل کرد. سفارت تاجیکستان در مسکو اظهار داشت که در سال‌های گذشته مشکلاتی مربوط به حضور اطفال تاجیک در پرورشگاه های روسیه وجود نداشت اما با افزایش شمار زنان مهاجر در این کشور تعداد کودکان بی سرپرست افزایش یافته است. طبق مقررات، پرورشگاه های روسیه باید سفارت تاجیکستان را از حضور کودکان تاجیک در این مؤسسات آگاه سازند. تاجیکستان به فرزندی قبول کردن کودکان بی سرپرست این کشور را از جانب خانواده‌های خارجی ممنوع کرده است.

«بیمه ملی» تا ۸۰٪ مبلغ درمان بیماران را پرداخت می‌کند
۲۵ سپتامبر، آزادگان بیمارستان “ابن سینا” از راه اندازی برنامه جدید بیمه “عمل” شرکت “بیمه ملی” خبر می دهد. این برنامه توسط کارت بیمه اجرا می شود و تا ۸۰٪ مبلغ درمان بیماران را شرکت بیمه به عهده خواهد گرفت. در همین حال به گزارش مدیریت بیمارستان سینا تمام بخش‌های درمانگاه مذکور به تجهیزات امروزی مجهز هستند.

   زنان

سرگردانی‌های میسره پس از ازدواجش با مرد ۶۵ ساله
۲۶ سپتامبر، رادیو آزادی ازدواج زود هنگام و اجباری با مردی سالمند و محروم شدن از تحصیلات، یک دختر تاجیک را دچار بلاتکلیفی کرده است. میسره که پدرش در مهاجرت کاری در روسیه به سر می برد و و مادرش جان خود را از دست داده است، شش سال پیش در پی فشار نامادری اش مدرسه را ترک کرده با مردی ۶۵ ساله ازدواج کرد. ازدواج های زود هنگام و اجباری بسیاری از دختران تاجیکستان را از تحصیلات و آینده درخشان  محروم کرده است.

 فرزانه خواجه یوا: “من هیچ پارتی ای ندارم”
۲۵ سپتامبر، رادیو آزادی فرزانه خواجه یوا خبرنگار ۲۸ ساله شبکه اول تلویزیون تاجیکستان به وظیفه معاون رئیس شهر وحدت تعیین شد. فرزانه خواجه یوا در مقام معاون شهردار وحدت مسئولیت مسائل فرهنگی و کار با زنان و خانواده ها را به عهده خواهد داشت. وی در سال ۲۰۰۸ دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه ملی را به اتمام رسانده و ۶ سال است که در اداره برنامه‌های جوانان و فرهنگی شبکه اول تلویزیون تاجیکستان کار کرده است. فرزانه خواجه یوا مسئول دو برنامه “نیروی جوانی” و “طلوع” بوده است. مصاحبه خبرنگار رادیو آزادی را با فرزانه خواجه یوا در این جا مطالعه فرمایید.

 اقتصاد

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی تاجیکستان در سال آینده
۲۷ سپتامبر، ایرنا
این بانک در گزارشی با عنوان ‘دورنمای رشد آسیا’ که روز شنبه در رسانه های تاجیکستان انتشار یافت، نوشته است، سطح رشد ۶،۵ درصدی اقتصاد تاجیکستان در سال جاری میلادی به حدود ۵،۸ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش خواهد یافت. بانک توسعه آسیا کاهش صادرات آلومینیم و پنبه تولیدی این کشور در سال جاری میلادی را دلیل این پیش بینی خود اعلام کرد. بر اساس این گزارش میزان صادرات پنبه و آلومینیم از تاجیکستان به خارج از کشور در سال جاری میلادی حدود ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش و در عین حال میزان میزان واردات به این کشور بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته است.

 مالیات از گداها؟
۲۶ سپتامبر، فرج هفته اخیر در مطبوعات تاجیکستان بحث‌هایی در مورد گداها افزایش یافته است. هنرپیشه سرشناس تاجیک عبیدالله رجب اف در جلسه روز ۲۰ سپتامبر شهرداری دوشنبه پیشنهاد کرد که تعداد تمام گداهای پایتخت مورد شمارش قرار بگیرد. وی همچنین پیشنهاد کرد که در همه ۴ نواحی شهر دوشنبه برای مردم گدا مکان های توزیع غذای خیریه تاسیس شوند و این مردم با خوراک گرم و رایگان تأمین گردند.

“وادی رشت – امکانات رشد ” – همایش بین‌المللی
۲۶ سپتامبر، خاور در روزهای ۲۵ و ۲۶ سپتامبر در ناحیه رشت با ابتکار وزارت رشد اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان جهت مساعدت در رشد اجتماعی و اقتصادی کشور از جمله نواحی رشت، نورآباد، جرغتال، تویلدره و تاجیک آباد همایش بین‌المللی اقتصادی “وادی رشت – امکانات رشد” برگزار شد. هدف از برگزاری این برنامه بررسی، ارزیابی و هماهنگ سازی طرح های مختلف در این منطقه، بررسی جریان اجرای نقشه برنامه‌های دولتی رشد اجتماعی و اقتصادی نواحی رشت، معرفی امکان های سرمایه گذاری و بهتر نمودن شرایط برای رشد تجارت می باشد.

شرکت نساجان تاجیک در نمایشگاه روسیه
۲۳ سپتامبر، تاج نیوز در بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی نساجی روسیه ۱۳ کارخانه نساجی و خیاطی تاجیکستان شرکت می کنند. ۷ کارخانه نساجی و خیاطی تاجیکستان در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی روسیه شرکت کردند. حال تاجیکستان را در این نمایشگاه بین‌المللی کارخانه های ذیل معرفی خواهند کرد: نساجی خجند، نیکو خجند، ناهید، تکستیل سیتی، فیض استقلال و غیره. این کارخانه ها با کمک مرکز تجاری بین‌المللی میهمان این نمایشگاه بین‌المللی شدند.

  محیط زیست

دعوت قاهر رسول زاده برای حفظ یخچال های تاجیکستان
۲۴ سپتامبر، تاج نیوز نخست وزیر تاجیکستان قاهر رسول زاده از جامعه جهانی خواست که از ابتکار تاجیکستان در مورد نجات یخچال ها حمایت کند و برای بنیاد صندوق بین‌المللی یخچال ها اقدام نماید. نخست وزیر تاجیکستان که در همایش سازمان ملل متحد در رابطه با اقلیم با حضور سران ۱۲۶ کشور جهان سخنرانی کرد اظهار داشت که بر اثر گرم شدن دمای زمین و افزایش حجم تولید گازهای گلخانه ای از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۹۰ یخچال های تاجیکستان سه برابر کاهش یافته و طبق ارزیابی ها در ده ساله آینده تا ۳۰٪ کاهش می یابند.

      روابط بین الملل

افغانستان – آسیای میانه: تجارت و مهاجرت
۲۶ سپتامبر، خاور برنامه اداره مرز شمال افغانستان (BOMNAF) به سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در روزهای ۲۵ و ۲۶ سپتامبر در شهر دوشنبه سمینار «قلب آسیا» را برگزار می کند. موضوع این سمینار امنیت، تجارت و مهاجرت منطقه ای بین جمهوری اسلامی افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. در این سمینار بیش از ۱۲۰ نماینده از مقامات مرزی و خدمات گمرکی تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان، نمایندگان وزارت های هردو کشور، نمایندگان کشورهای سرمایه گزار، نمایندگان دفتر اتحادیه اروپا در شهر کابل و نمایندگان سازمان های بین‌المللی شرکت نمودند.

آسیای مرکزی برای ‘تهدید’ افغانستان خود را آماده می سازد (قسمت دوم)
۲۶ سپتامبر، رادیو آزاد اروپا
همان طور که نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان خود را آماده می کنند، مسئولیت امنیت این کشور به طور کامل به نیروهای دولتی افغانستان منتقل می شود. کشورهای آسیای مرکزی وضعیت را نگران کننده شمرده اقدامات لازم را آغاز کرده اند تا از پراکنده شدن مشکلات افغانستان به قلمرو آسیای مرکزی جلوگیری کنند. بخش اول این مقاله که در تاریخ ۷ اوت منتشر شد، به پیگیری حوادث در آسیای مرکزی در ارتباط با افغانستان می پردازد.

تقویت همکاری ها بین تاجیکستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا
۲۵ سپتامبر، ترند از
به گزارش خبر گذاری اوستا، همکاری ها بین سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) و تاجیکستان در نشست وزیر امور خارجه تاجیکستان سراج الدین اسلوف با دبیر کل سازمان امنیت و همکاری لامبرتو زانیه روز ۲۵ سپتامبر مورد بحث و برسی قرار گرفتند. این دیدار در حاشیه جلسه شصت و نهم مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. طرفین موضوع هایی همچو تروریسم بین المللی، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته فراملی، بیماری های همه گیر و چالش های دیگر را بررسی کردند.

       علم و فرهنگ

پنجکنت: روز رودکی را تجلیل می‌کند
۲۲ سپتامبر، تاج نیوز چندین برنامه‌ی فرهنگی از جمله زیارت آرامگاه رودکی، قرائت اشعار او، آزمون رودکی خوانی در بین دانش آموزان بخشیده به روز رودکی، در تاریخ ۲۲ سپتامبر در شهر پنجیکت برگزار شدند. در تاجیکستان همه ساله ۲۲ سپتامبر را همچو روز رودکی و ۳۰ سپتامبر را روز مولانا جلال الدین بلخی جشن می گیرند.

عکس و ویدیو – محفل یادیود ربانی و مسعود: از گلایه سفیر تا توبه مؤمن قناعت
۲۵ سپتامبر، آزادگان ۲۴ سپتامبر در تالار “هفت اورنگ” سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دوشنبه محفل یادبود برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود برگزار شد. شاعران شناخته شده تاجیک از جمله مؤمن قناعت و رستم وهاب، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خدابردی خالق نظر، رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان محی الدین کبیری، رئیس شورای عالمان مرکز اسلامی سید مکرم عبدالقادرزاده و غیره در این محفل شرکت کردند. مؤمن قناعت شخصیت احمدشاه مسعود را به حیث یک اسطوره یاد کرد و گفت: تمام اعمال مسعود غیرپنداشت بود او شبیه کسی نبود. از میان تمام سیاستمداران که ملاقات کرده‌ام کسی را مانند وی پیدا نکردم.

 تجلیل ۶۰ سالگی بهمنیار در مسکو – بدون حضور نویسنده
۱۹ سپتامبر، تاج نیوز به افتخار ۶۰ سالگی بهمنیار نویسنده سرشناس تاجیک در مسکو، ۲۶ سپتامبر شب ادبیات و موسیقی برگزار  شد. در برنامه اهل علم و ادب تاجیک مقیم پایتخت روسیه، شاعران، نویسنده گان و عالمان حضور داشتند.

چاپ دیوان اشعار دولت صفر در کابل
۲۲ سپتامبر، خاور انتشارات میوند شهر کابل دیوان اشعار شاعر تاجیک دولت صفر را به خط فارسی منتشر کرد. این مجموعه گلچین اشعار اوست که در سال‌های مختلف ایجاد شده و به مناسبت ۲۰ سالگی استقلال تاجیکستان به چاپ رسیده اند. ارزش‌ها، اندیشه ها و دردهایی که در این مجموعه بازتاب یافته‌اند انعکاس دهنده احساساتی هستند که مردم کشورهای همسایه تاجیکستان و افغانستان در زندگی خود تجربه می کنند. تا امروز دولت صفر مجموعه شعرهای خود را با نام های «پیغام اشک»، «شعر گهواره»، «شهبال» و «اوج پرواز» به خوانندگانش تقدیم کرده است.

نخستین همایش «از اختراع تا فناوری» در تاجیکستان
۲۴ سپتامبر، آسیا پلوس برای نخستین بار در تاجیکستان به ابتکار مؤسسه دولتی “مرکز ملی مجوز و اطلاعات” وزارت رشد اقتصاد و سودای جمهوری تاجیکستان نخستین همایش مخترعان تاجیکستان با نام «از اختراع تا فناوری» برگزار می شود.

هفت نماینده علم و ادب سزاوار جایزه شدند
۲۶ سپتامبر، فرج  هفت نفر از نمایندگان علم و ادب سزاوار جایزه ای به نام کمال خجندی و باباجان غفوراف شدند.

افتتاح رسمی فروشگاه انتشارات الهدی در شهر دوشنبه
۲۷ سپتامبر، خبرگزاری رسا
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین­المللی الهدی، معاون بازرگانی این موسسه با اعلام این که فروشگاه الهدی در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان از دو ماه پیش به صورت آزمایشی مورد بهره­برداری قرار گرفته است، گفت: طبق برنامه، فروشگاه جدید موسسه الهدی با نام «نوروز» تا پایان مهرماه و با سفر مدیرعامل این موسسه به تاجیکستان گشایش خواهد یافت. داوود محمدی، معاون بازرگانی موسسه بین­المللی الهدی افزود: در این فروشگاه، ۹ هزار عنوان کتاب به زبان فارسی به علاقه­مندان عرضه شده که مضمون و محتوای آنها دربرگیرنده هنر، ادبیات و تاریخ و فرهنگ ایران است.

فراخوان سفارت آمریکا برای جذب ۲۶ دانش‌آموز نخبه تاجیک
۲۷ سپتامبر، خبرگزاری فارس
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، سفارت آمریکا در تاجیکستان در نظر دارد برنامه‌ای را جهت تحصیل و آموزش جوانان نخبه تاجیک در سال‌های آینده شکل دهد. سفارت آمریکا این تصمیم را در چارچوب برنامه‌ای بنام «فلیکس» به مورد اجرا قرار خواهد داد و بر اساس این برنامه، دانش آموزان کلاس ۱۱ ضمن شرکت در آزمون برای سال تحصیلی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به تحصیل در آمریکا فرا خوانده می‌شوند.

     آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره:
Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Fars-news, Irna.ir, Khovar.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Rasa News, Radio Free Europe, Tojnews.tj, Trend.az

شماره ۵۷ هفت روزنامه تاجیکستان

 

 

پیوست‌ها: