iran656565879123

اعدام امیرمحسن اصلانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت ۱۱ نفر در ایران به اتهام جوک ساختن درباره آیت‌الله خمینی
بی‌بی‌سی فارسی ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ یکی از فرماندهان سپاه استان فارس در ایران از بازداشت ۱۱ نفر به اتهام انتشار مطالبی درباره آیت‌الله خمینی خبر داده است.
یک دانشجوی کامنت‌گذار در ایران بازداشت شد
پلیس فتا فردی را به اتهام رابطه با همجنس دستگیر کرد

 به شهروندان بهایى گفته شد که وزارت اطلاعات صلاحیت آنها را براى ادامه تحصیل تایید نکرده است
مرکز حامیان حقوق بشر ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ «آخر بهاییت هم دین هست؟ شما فرقه ضاله هستنید، صهیونیست هستید. بهایی اصلن دین نیست. شما تفنگ گرفتید دست‌تان که همه را بکشید. شما اصلن حق ندارید بروید دانشگاه.» این سخنانى است که به گفته برخى از داوطلبان بهایى ورود به دانشگاه در ایران، علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در دیدار گروهی با آنها گفته است. این گروه که برای پیگیری حق تحصیل‌شان به مجلس مراجعه کردند، داوطلبانی هستند که با وجود قبول شدن در کنکور سراسری هم‌چون دیگر هم کیشان خود از ورود به دانشگاه بازمانده‌اند.

 اجرای حکم شلاق در برابر دیدگان مردم به اتهام «نشر شایعه» در بندرعباس
رادیو زمانه ۴ مهر ۱۳۹۳ دادگستری هرمزگان حکم شلاق مرد جوانی را که به اتهام «نشر اکاذیب مبنی بر حضور خفاش شب در بندرعباس» در شبکه‌های مجازی، دستگیر شده بود، در برابر دیدگان مردم بندرعباس اجرا کرد.

 محسن امیراصلانی به اتهام جرایم عقیدتی اعدام شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲ مهر ۱۳۹۳ محسن امیراصلانی زنجانی، که به اتهام جرایم عقیدتی زندانی بود، صبح امروز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.
قوه قضاییه حکم اعدام محسن امیراصلانی، متهم به «تفسیرجدیدازقرآن» را متوقف کند

 انتشار هویت چند تن از بازداشت شدگان اخیر شبکه های اجتماعی
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۲ مهر ۱۳۹۳ امید مقدم، کوروش نجداد، حبیب دهقانی، مهدی و هادی قنبری، از جمله فعالان فیسبوکی و شبکه های اجتماعی هستند که طی روزهای اخیر در استان فارس بازداشت شده اند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

     زندان

دو ماه پس از بازداشت: کاهش وزن شدید جیسون رضاییان در زندان و نگرانی از بلاتکلیفی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ خانوادۀ یگانه صالحی، روزنامه نگار ایرانی، با او و همسرش جیسون رضاییان، خبرنگارروزنامه واشینگتن پست برای اولین بار پس از دستگیری در روز ۱۶ شهریو، ملاقات کرده اند.

 مهدی‌کروبی در بیمارستان بستری شد
جرس ۱ مهر ۱۳۹۳ فاطمه کروبی: تغییر دولت تاکنون تاثیراساسی در وضعیت حصر نداشته. ظاهرا حصر و حبس های غیر قانونی اولویت دوستان دولتی نیست. تغییرات اندک، مانند همکاری در روند درمان و یا انتقال به بیمارستان مانند این بار، محصول تغییر فضای کشوراست. درارتباط با اصل حصر و حبس غیر قانونی، تاکنون هیچ کس مبنای قضائی آن را به ما اعلام نکرده وانتظار جامعه و خانواده درارائه مستندات این حبس و حصر بلامدت، حتی از سوی رئیس و دبیرشواری‌عالی امنیت ملی فعلی هم انجام نگرفته. ملاقات فرزندان هفته ای یک‌باراست.«حسین آقا» به تشخیص آقایان، هنوز از ملاقات پدرشان محروم اند، البته امروز در بیمارستان اجازه ملاقات یافتند.

 تلاش برای آزادی امیر حکمتی همگام با حضور روحانی در نیویورک
دویچه وله ۱ مهر ۱۳۹۳ خانواده امیر حکمتی، زندانی ایرانی – آمریکایی که سه سال است در زندان اوین به سر می‌برد، هم‌زمان با سفر روحانی به نیویورک تلاش برای آزادی او را گسترش داده‌اند. یک نماینده کنگره آمریکا نیز آنان را همراهی می‌کند.

 دادگاه تجدیدنظر هشت فعال فیس‌بوکی هفته آینده برگزار می‌شود
خبرنگاران ایران ۳ مهر ۱۳۹۳ دادگاه تجدیدنظر هشت فعال فیس‌بوکی که پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده بودند، ششم مهرماه جاری برگزار می‌شود.

    دفاع از حقوق بشر

‌مجمع عمومی سازمان ملل: روحانی درباره وضعیت آزادی اطلاع رسانی به جامعه جهانی پاسخگو باشد
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۱ مهر ۱۳۹۳ در حالی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی در باره وضعیت حقوق بشر در ایران از وضعیت نامساعد آزادی اطلاع رسانی در ایران انتقاد و فهرستی از وعده‌های تحقق نایافته حسن روحانی ارائه کرده است، گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر تشدید سانسور در ایران و بی‌عملی رئیس دولت در این باره را تقبیح می‌کند.

 عفو بین‌الملل: هفت درخواست بازدید نمایندگان سازمان ملل از ایران رد شده
امنستی ۳ مهر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده‌ به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، از دولت وی خواست که به تعهداتش درباره حقوق بشر در ایران عمل کند.

 سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی دراویش گنابادی شد
امنستی ۴ مهر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل در بیانیه نسبت به وضعیت ۹ درویش گنابادی که در اعتصاب غذا هستند ابراز نگرانی کرد.

     زنان

زنان جویای کار در صف مقدم بیکاران ایران
دویچه وله ۴ مهر ۱۳۹۳ تفاوت نرخ بیکاری زنان جویای کار در ردیف سنی ۱۵ تا ۲۴ سال از ۶/ ۳۲ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۴/ ۴۳ درصد در بهار سال ۱۳۹۳ رسیده است. علت تفاوت ۱۱درصدی این نرخ در مقایسه اطلاعاتی به دست می‌آید که مرکز آمار ایران ارائه می‌کند.

 سهم اندک زنان ایران در تولید و درآمدهای اقتصادی و کشاورزی
رادیو زمانه ۴ مهر ۱۳۹۳ سهیلا جلودارزاده، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان از حضور اندک زنان ایران در عرصه بازرگانی و تولید کشور و سهم کم آن‌ها در درآمدهای اقتصادی و کشاورزی خبر داد.

 واکنش فدراسیون جهانی والیبال به درخواست بانوان تماشاگر ایرانی
جرس ۵ مهز ۱۳۹۳ رئیس فدراسیون جهانی والیبال با بیان این که «اف‌آی‌وی‌بی» (FIVB) نمی‌تواند به صورت مستقیم در مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران دخالت کند، اعلام کرد با فدراسیون والیبال ایران مذاکره خواهد کرد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران آب
وضعیت قرمز آبی دغدغه شماره یک شهروندان
مردم کم‌آبی را جدی بگیرند

ایران چند روز دیگر آب دارد؟
بدترین وضعیت آبی در تاریخ هزاران ساله ایران
طرح مجدد مشکل بحرانی کمبود آب در کشور
بحران جدی کم آبی و خشکسالی در کشور از زبان پروفسور کردوانی
دانش آموزان برای حل بحران آب راهکار ارائه کنند
تهران از شرایط کم‌آبی گذر نکرده است
کاسبی از بحران آب
حالا که آب تمام شد چرا؟
سد ماملو آخرین منبع آبی تهرانی‌ها
این یک هشدار کاملاً جدی است!
سرانه آب مصرفی ایرانی‌ها دو برابر جهان است
استادان، گمشده در بحران آب

 نقض سخنان مقامات ایرانی: شرکت وایبر امکان شنود از مکالمات کاربران را رد کرد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ به دنبال اظهار نظر رئیس پلیس فتا مبنی این که پیام های خصوصی در وایبر توسط نیروهای این پلیس قابل کنترل است، شرکت وایبر در پاسخ به سوالی در این زمینه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امکان کنترل مکالمات روی این اپلیکیشن را رد کرد و گفت پیام های متنی و صوتی روی این اپلیکشن رمزگذاری می شود و امکان شنود آن وجود ندارد.

 چهار میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند
رادیو فردا ۱ مهر ۱۳۹۳ حدود ۴ میلیون کودک و نوجوان ساکن ایران به مدرسه نمی‌روند. وضعیت این گروه بزرگ بازمانده از تحصیل که در میان آنها کودکان کار، بچه‌های مهاجر افغان، دخترانی که در سنین کم ازدواج کرده‌اند و دیگر دختران و پسران محروم از تحصیل به چشم می‌خورد، یکی از آسیب‌های بزرگ جامعه امروز ایران است.
تجاوز’ عامل اصلی ابتلای کودکان خیابانی ایران به ایدز است

 دانش آموزانی که برای تحصیل جان ندارند؛ سوء تغذیه دانش آموزان در سیستان و بلوچستان
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۱ مهر ۱۳۹۳ سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های محروم کشور در حال حاضر از نظر سو‌ء تغذیه در شرایط بحرانی به سر می‌برد به ‌طوری که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از وجود اختلالات ناشی از این بیماری در میان کودکان این استان خبر می دهد.

 نگرانی از واگذاری برخی مناطق محیط زیست به شکارچیان
خبرگزاری مهر ۳ مهر ۱۳۹۳ نگرانی فعالان محیط زیست از واگذاری برخی مناطق چهارگانه محیط زیست به شکارچیان، صید سلطان آسمان ها با حشره کش، اخطار محیط زیست به شهرداری و وزارت جهاد برای کنترل مگس سفید، درخواست مسئولان محیط زیست از ائمه جمعه برای اقامه نماز باران، تکذیب قطع درختان از سوی سازمان هواشناسی، استفاده از ماهواره برای حفاظت از منابع طبیعی و به آتش کشیده شدن یک پاسگاه محیط بانی در اصفهان توسط شکارچیان از مهم ترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

     فرهنگ

حاتمی‌کیا خواستار برخورد مسئولان سینمایی با کیارستمی شد
دویچه وله ۴ مهر ۱۳۹۳ ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان ایرانی در جشنواره فیلم مقاومت از سخنان عباس کیارستمی پیرامون جنگ انتقاد کرد. کیارستمی در گفت‌وگویی از تبلیغات سینمایی به منظور تهییج جوانان برای شرکت در جنگ و کشته شدن آنان انتقاد کرده بود.

 جواد مجابی: بعد از ۸ سال انتظار مجوز، ۴۰۰ صفحه از خاطراتم را حذف کردم
جرس ۴ مهر ۱۳۹۳ جواد مجابی درباره کتاب «زندگی و آثار جواد مجابی» (تاریخ شفاهی) که به زودی منتشر می شود، گفت: ۴۰۰ صفحه از این کتاب را حذف کردم.

   سیاست

دیدار روحانی و دیوید کامرون
رادیو زمانه ۲ مهر ۱۳۹۳ حسن روحانی، رییس جمهور ایران و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، چهارشنبه ۲۴ سپتامبر/۲ مهر ماه با هم دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد. محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) و محمد نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس جمهور) حسن روحانی را در این دیدار همراهی کردند.
واکنش تند ایران به سخنان دیوید کامرون در سازمان ملل
روحانی: «ایران آماده توافق با غرب است»
روسای جمهوری ایران و فرانسه در نیویورک دیدار کردند

 حسن روحانی: افراطی‌گری در شرق و غرب ایران ما را تهدید می‌کند
رادیو فردا ۳ مهر ۱۳۹۳ آقای روحانی غرب را متهم به اتخاذ سیاست‌های اشتباه در خاورمیانه، آسیای میانه، و قفقاز کرده و خشونت‌گرایی‌های اخیر را نتیجه سیاست‌های غرب دانست.
اوباما به ایران: فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، ایرنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، دنیای اقتصاد، شهروند، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، مرکز حامیان حقوق بشر، جمعیت مبارزه با حق تحصیلی، کمیته گزارشگران حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۵

پیوست‌ها: