زنان-690x259taj

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان تحقیق تازه: تجاوز جنسی به زنان بیشتر از سوی افراد با نفوذ و قوماندانان مسلح صورت می گیرد
خبرگزاری بخدی،  ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ موسسه حمایت از زنان افغان موسوم به “زنان افغانستان نوین” (نوا) به تازگی گزارشی تحقیقی از آمار و ارقام خشونت علیه زنان و موارد تجاوزات جنسی به زنان و اطفال در شش ولایت کشور را منتشر کرده که نشان می دهد در بیشتر موارد افراد با نفوذ و قوماندان های مسلح و غیر مسئول به زنان و کودکان تجاوز جنسی می کنند.
۲۴۵ مورد تجاوز جنسی در شش ماه گذشته در افغانستان

 افغانستان یک خانم جوان همراه با کودک اش به شکل مرموز در بادغیس کشته شدند
خبرگزاری بخدی ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ ماموران پولیس در ولایت بادغیس در شمال غرب کشور، جسد یک خانم همراه با کودک اش را از شهر قلعه نو مرکز این ولایت پیدا کردند. بادغیس از جمله ولایت های است که بیشتر خشونت ها علیه زنان در آن رسانه یی نمی شود.

 ایران ازدواج بیش از چهار هزار دختر زیر ۱۵ سال در آذربایجان شرقی
رادیو زمانه، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ لیلا جاویدان، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی می‌گوید در سال ۱۳۹۲ بیش از چهار هزار ازدواج زیر ۱۵ سال در این استان ثبت شده است. به گزارش سایت محلی اویان‌نیوز، جاویدان همچنین گفت که در این سال سه مورد ازدواج زیر ۱۰ سال نیز در استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.
ایران خشونت‌های خانگی در صدر تماس‌ها با اورژانس اجتماعی

 محاکمه دوباره نسرین ستوده به درخواست دادستانی تهران
جرس، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ نسرین ستوده وکیل دادگستری، امروز به درخواست دادستانی تهران مبنی بر لغو پرونده وکالت، در شعبه دوم کانون وکلا حاضر خواهد شد.

ایران ریحانه جباری و اشرف نظری در آستانه اعدام قرار دارند
رادیو زمانه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ ریحانه جباری و اشرف نظری دو زنی که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند برای اجرای حکم اعدام از بند زنان زندان قرچک ورامین به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند. ریحانه جباری ۲۶ سال سن دارد و در سن ۱۹ سالگی مرتکب قتل شده است.
اعدام ریحانه جباری به تعویق افتاد

     دفاع از حقوق بشر

راه اندازی صندوق برای گروه بهداشت جنسی توسط کشور های دانمارک و هلند
گاردین، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ صندوق کوچکی با هزینه ۱۵ میلیون یورو برای حمایت از سازمان های مردمی که در حال دفاع از سلامت و حقوق جنسی هستند روز دوشنبه در شهر نیویورک راه اندازی شد. این صندوق توسط دولت های دانمارک و هلند، همراه با بنیاد های داوید ولوسیل  پاکارد و ویلیام و فلورا هیولت، برای گروه های محلی که اغلب قادر به جذب منابع مالی برای کار خود نیستند اختصاص داده شده است.

 راهنمایی‌ فشرده برای درک عمل ناقص سازی جنسی زنان
زنان تحت قوانین مسلمان، ۱۴ فبرواری ۲۰۱۴ ناقص سازی جنسی زنان (ن.ج.ز) مسئله ای بود که فقط فمینیست‌ها و مردم شناسان درباره آن‌ بحث میکردند، اما در دهه اخیر این مسئله در دستور کار جهانی‌ هم اهمیت یافته است. فقط در ماه گذشته، یک فیلم کردی درباره ناقص سازی جنسی زنان موجی را در رسانه های جهانی‌ پدید آورد، یک پادکست درباره این مسئله توسط گاردین انتشار یافت و یونیسف یک کنفرانس جهانی‌ برای خاتمه دادن به این عمل اختصاص داد. با وجود افزایش اطلاع رسانی درباره این موضوع،  بسیاری از مخاطبان جهانی‌ هنوز پیچیدگی های پشت آن‌ و (پیچیدگی های) راههای موثر برای تغییر این روند را درک نمیکنند. در این لینک تانیا برد از دالبرگ داکار یک نمای کلی‌ از ناقص سازی جنسی زنان با تمرکز بر وضعیت آن در سنگال ارائه می‌کند.

 افغانستان کرزی حکم اعدام پنج عامل تجاوز جنسی گروهی در پغمان را امضا کرد
بی بی سی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که حامد کرزی حکم اعدام پنج عامل تجاوز جنسی گروهی در پغمان را امضا کرده است.

 ایران دولت روحانی مخالف توسعۀ صیغه در کشور است
رادیو بین المللی فرانسه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ وزارت جوانان و ورزش ایران، ضمن ابراز نگرانی از رواج سایت های صیغه یا ازدواج موقت در کشور، خواستار توقف فعالیت آنها شده و گسترش این گونه ازدواج را که از پشتیبانی روحانیت برخوردار بوده و منبع درآمد مهمی برای روحانیان نیز به شمار می رود به زیان جامعه و نهاد خانواده دانسته است. جلوی فعالیت سایت‌های ازدواج موقت باید گرفته شود

 کودکان
تجاوز به کودک ۳ ساله هندی در مهدکودک
مهر خانه، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ پلیس دهلی‌نو از آزار جنسی و تجاوز به یک دختربچه سه ساله در یکی از مهدهای کودک در این شهر خبر داد. به نقل از ایسنا، پلیس دهلی‌نو اعلام کرد: جوان ۲۴ ساله‌ای که پسر مدیر مهدکودک بوده، این کودک خردسال را مورد تجاوز قرار داده است.

 گم‌ شدن فرزندتان را بلافاصله به پلیس اطلاع دهید
مهر خانه، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ نیروهای پلیس در ایالت آریزونای آمریکا تاکید کردند: اگر کودکی گم شد، برخلاف یک توصیه قدیمی که باید ۲۴ ساعت تا پیدا شدن او صبر کرد، والدین باید سریعا این اتفاق را به پایگاه‌های پلیس محلی اطلاع دهند.

     قوانین و لوایح

لغو قانون ممنوعیت حجاب در دبیرستان‌های ترکیه
دویچه وله، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ از این پس دختران دانش‌آموز در دبیرستا‌ن‌های ترکیه اجازه دارند با روسری در کلاس‌های درس حضور یابند. دولت ترکیه همزمان با آغاز سال تحصیلی ممنوعیت استفاده از روسری در دبیرستان‌ها را لغو کرده است.
تضعیف لائیسیته با لغو ممنوعیت حجاب در دبیرستان‌های ترکیه

 تانزانیا: “برابری جنسیتی در قانون اساسی جدید”
ال آفریقا، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ اخیرا در تانزانیا تصمیم گرفته شده است که قانون اساسی پیش نویس کشور تانزانیا شامل بخشی بشود که به زنان حق ارث بردن زمین را مانند همتایان مرد خود می دهد.  ین خبر موجب شادی بسیاری از زنان از مناطق مختلف این کشور شده است. انجمن های حقوق زنان در میان گروه هایی هستند که از این  ابتکار حمایت می کنند، با این اندیشه که زندگی زنان مستقر در مناطق روستایی بهبودد خواهد یافت. زنان می توانند از لحاظ اقتصادی از زمین استفاده کنند، محصولات مختلفی را کشت کنند و خود از محصولات به دست آورده بهره مند شوند.

 لغو لایحه ضد سقط جنین باید حمایت حقوق زنان را در اسپانیا افزایش دهد
عفو بین الملل، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ سازمان عفو ​​بین الملل روز ۲۳ سپتامبر اعلام کرد که لغو یک لایحه ضد سقط جنین که سلامتی، عزت و زندگی زنان و دختران اسپانیایی را تهدید می کرد یک گام در جهت مثبت است.
حق سقط جنین – پیروزی برای زنان اسپانیایی

 سکس در فضاهای دانشگاهی کالیفرنیا قانونمند می‌شود
بی بی سی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس قانون جدید کالیفرنیا دیگر “سکوت علامت رضایت نیست”. این قانون می‌گوید رضایت برای برقراری رابطه جنسی به معنای “موافقت داوطلبانه، آگاهانه و قطعی” دو طرف است.

      حقوق مدنی و سیاسی

قاهره + ۲۰، چه پیشرفت هایی در زمینه حقوق زنان شده است؟
گاردین، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ کنفرانس نقطه عطفی در شهر قاهره ۲۰ سال پیش هدف داشت حقوق، توانمندسازی و رفاه زنان را در مرکز بحث ها در مورد رشد و توسعه جمیعت جهانی قرار دهد. با نظر داشت این که این کنفرانس تغییراتی به وجود آورده است، فعالان حقوق زنان معتقدند که هنوز به اهداف این کنفرانس نرسیده اند. در حالی که رهبران جهان روز دوشنبه در نیویورک برای بحث در باره پیشرفت و چالش های آینده جهان ملاقات می کنند، نولن نابوویلو از سازمان صدای متنوع و عمل برای برابری، گفت: “و حال ما اینجا هستیم، ۲۰ سال بعد از قاهره و هنوز برای انجام دادن کارهای زیادی باقی مانده است، قاهره (کنفرانس) به اندازه کافی پیشرفت نکرد”.

 افغانستان دختر امان الله خان: نام کسانیکه زمین های پدری ام را غصب کرده افشا می کنم
خبرگزاری بخدی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ شاهدخت هندیه، دختر شاه امان الله خان، هشدار داده است که اگر غاصبان زمین، ملکیت های پدری اش را هر چه زودتر به خانواده امان الله خان برنگردانند، او مجبور می شود که نام آنها را افشا کند.

 حقوق زنان: درگیر کردن نیمی دیگر از جمعیت جهان – توانمندسازی زنان باید پایه و اساس توسعه در سراسر جهان باشد
الجزیره، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ رهبران در دیدار امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر روی چالش هایی مانند تروریسم، تغییرات آب و هوایی و گسترش ابولا تمرکز می کنند. آنها همچنین در مورد پیشرفت های به عمل آمده پس از کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه را که یک لحظه بی سابقه برای زنان و حق آنها برای کنترل زندگی و باروری خود به شمار میرود، مورد بحث و برسی قرار  می دهند. اما این بررسی در حالی صورت می گیرد که جهان هنوز هم شاهد خشونت چشمگیر علیه زنان است.

ایران سهم اندک زنان ایران در تولید و درآمدهای اقتصادی و کشاورزی
رادیو زمانه، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ سهیلا جلودارزاده، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان از حضور اندک زنان ایران در عرصه بازرگانی و تولید کشور و سهم کم آن‌ها در درآمدهای اقتصادی و کشاورزی خبر داد.
نابرابری دستمزد زنان و مردان در بخش کشاورزی به صورت عرف در آمده است

        فرهنگ و جامعه

کسب مدال طلا توسط دختر ۱۸ ساله ایرانی در بازی های آسیایی
شهرزادنیوز، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴  در مسابقات تیراندازی بانوان در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی، نجمه خدمتی ۱۸ ساله و نرجس امامقلی نژاد به فینال تفنگ ۱۰ متر بادی رسیدند که خدمتی با پیروزی در مسابقه نهایی به مدال طلا رسید و امام قلی نژاد صاحب مدال نقره شد و تیر انداز چینی در این رشته مدال برنز گرفت.
شرایط نابرابر زنان و مردان در ورزش

 ‘گل سرخ’؛ عشقِ عریان ایرانی بر بستری از سیاست
بی بی سی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ “گل سرخ” به کارگردانی سپیده فارسی یکی از فیلم‌های ایرانی بود که در جشنواره فیلم تورنتو برای بار نخست به نمایش درآمد. این فیلم فارسی‌زبان که محصول فرانسه و یونان به شمار می‌آید، عاشقانه‌ای است با گوشه چشمی به سیاست که از روی فیمنامه جواد جواهری و سپیده فارسی ساخته شده و بازیگرانی مانند مینا کاوانی و شبنم طلوعی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 نخستین زن فضانورد روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید
دویچه وله، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ فضاپیمای روسی سایوز که با سه فضانورد روسی و آمریکایی راهی فضا شده بود به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی رسید. این فضاپیما خانم یلنا سیرووا، فضانورد روسی و دو فضانورد دیگر را با خود به فضا برد..

 ایران یک آسیب شناس: ۹۰ درصد ازدواج‌ سفید بین بیوه های جوان رخ می‌دهد
شهرزاد نیوز، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ ازدواج سفید یا با همباشی بدون عقد و ازدواج در جامعه رو به افزایش است و این نوع رابطه در گروه های سنی مردان ۲۵ تا ۵۰ سال و زنان ۱۷ تا ۳۵ رخ می دهد.

 رقص و باله در رقابت ژیمناستیک ریتمیک زنان در ازمیر
دویچه وله، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ژیمناستیک ریتمیک تلفیقی است از ورزش‌ ژیمناستیک، رقص و باله. در این رشته ورزشکاران با استفاده از توپ، حلقه یا ربان حرکاتی منظم انجام می‌دهند. این روزها ترکیه میزبان سی و سومین دوره مسابقات جهانی ژیمناستیک ریتمیک است.

 زنان نقش برجسته‌ای در انتقال فرهنگ‌ها دارند
مهر خانه، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنان نقش برجسته‌ای در انتقال فرهنگ‌ها دارند.

      سیاست

رولا غنی؛ بانوی اول لبنانی‌الاصل افغانستان
بی بی سی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ اشرف غنی احمدزی در سخنرانی خود از همسرش به عنوان بی‌بی گل یاد کرد و از او به دلیل حمایت‌هایش در طول زندگی سیاسی خود تشکر کرد. بسیاری می‌گویند وضعیت بانوی اول یک کشور می تواند تا حدود زیادی روشن کننده نگاه شخص اول حکومت به حقوق و جایگاه زنان درجامعه باشد. برای اولین بار افغانستان بانوی اولی دارد که افغان نیست. گزارش تصویری را ببینید.

 ایسلند در حال برگزاری کنفرانس برابری جنسیتی بدون حضور زنان
مجله تایم، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ ایسلند در حال سازماندهی یک کنفرانس جهانی برابری جنسیتی است که در آن زنان حضور نخواهند داشت. در یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه، وزیر امور خارجه و تجارت ایسلند گونار برگی سونسون گفت: “این کنفرانس با هدف گرد هم آوردن گروهی از مردان برای بحث در مورد برابری جنسیتی در میان خود است، با تمرکز ویژه بر روی خشونت علیه زنان”.

 تجدید نظر انصار حزب الله برای گشت زنی و مبارزه با بد حجابی
شهرزادنیوز، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴  در پی اعلام انصار حزب الله برای گسیل ۴ هزار نفر به خیابان‌ها جهت «مبارزه با بد حجاب» و بالاگرفتن انتقادها به این عمل خودسرانه و فراقانونی، اعلام شد که انصار حزب الله در این زمینه تجدید نظر کرده است.
مولاوردی: دولت اعتقادی به برخورد با بدحجابی ندارد

 ممنوعیت حضور زنان نوازنده و خواننده کنسرت‌ها در ۱۳ استان
رادیو زمانه ۲سپتامبر ۲۰۱۴ بر اساس یک‌ قانون نانوشته، گروه‌های موسیقی در ۱۳استان در صورتی می‌توانند مجوز برگزاری کنسرت دریافت کنند که هیچ نوازنده زن یا همخوان زنی در گروه حضور نداشته باشد.

 برادر غنچه قوامی: خواهرم به تبلیغ علیه نظام متهم شده است
صدای امریکا، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ برادر غنچه قوامی، دختر ایرانی انگلیسی که نزدیک به سه ماه پیش در ایران بازداشت شد، به امید پیدا کردن فرصتی برای دیدار با رئیس جمهوری ایران، راهی نیویورک شد.

      گزارش، پژوهش و کتاب

استراتژی سیاسی جنبش زنان ایران: تردید، ناروشنی، تناقض (۱)
اخبار روز، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴  اگر دردوره “شناسایی وطرح عمومی مطالبات” تعریف استراتژی سیاسی دراولویت نبودامادر دوره جدید می باید بطور روشن به یک پرسش کلیدی پاسخ داد: آیا مرحله های بعدی عملی شدن–واقعیت بخشیدن به مطالبات ویژه زنان درظرفیت قدرت–حاکمیت سیاسی کنونی است؟ و یا عملی شدن و آینده این مطالبات به تغییر قدرت سیاسی بستگی دارد؟پاسخ به این پرسش استراتژی های سیاسی متفاوتی دربرابر جنبش زنان قرار می دهد.

 معرفی و مصاحبه با نویسنده کتاب “«چندهمسری، شیوه زیست و پیامدهای آن”
بیدارزنی، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ فاطمه کریمی، نویسنده و فعال حقوق زنان، در سال ۱۳۶۰ در کرمانشاه متولد شد. او در سال ۱۳۸۷ با مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ‌التحصیل شد. فاطمه کریمی از سال ۱۳۹۳ تاکنون در مدرسه عالی علوم اجتماعی پاریس در رشته جامعه‌شناسی عمومی مشغول به تحصیل است. «تراژدی تن» عنوان اولین کتاب فاطمه کریمی است که به موضوع «ناقص سازی عضو جنسی زنان» می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۹ توسط نشر روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد و در سال ۱۳۹۰ تندیس صدیقه دولت‌آبادی را به‌عنوان کتاب شایسته سال به خود اختصاص داد. بهانه‌ی این گفتگو انتشار کتاب دوم فاطمه کریمی با نام «چندهمسری، شیوه زیست و پیامدهای آن» است که به‌تازگی توسط انتشارات H&S Media به چاپ رسیده است. این کتاب نتیجه‌ی مطالعه‌‏ای است که طی سال‌های ۱۳۹۱–۱۳۹۰درمناطق مختلف کردستان ایران صورت گرفته است.

 رمزگشایی از جنسیت در جنگ
اخبار روز، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ اگر بحث جنسیت را وارد نظریه‌های مربوط به جنگ کنیم، این نظریات چه تغییراتی پیدا می‌کنند؟ ساندرا هیل، استاد انسان‌شناسی و مطالعات زنان دانشگاه یوسی‌ال‌ای، در این نوشته بیان می‌‌کند که در سال‌های اخیر، آگاهی از اثرات جنگ بر زنان افزایش یافته است اما هنوز به رابطه عمیق نگرش‌ها و ساختار‌های جنسیتی‌ با نظامی‌گری توجه کافی نشده است. این نگرش‌ها زنان را به مثابه ابزار تولید مثل برای تأمین جنگجویان جدید یا نو کردن جمعیت پس از پایان جنگ می‌بینند؛ ابزاری که نه فقط برای یک مرد، بلکه برای کل یک گروه مسلح، یک گروه قومی، یک کشور یا یک ملت است.

 بررسی ازدواج زود هنگام در کشورهای درحال توسعه
زنان تحت قوانین مسلمان، ۱۸ جنوری ۲۰۱۴ بستن پیمان اصطلاحی است که برای بیشتر ما تداعی کننده خاطرات خوش یکی‌ از بهترین روزهای زندگیمان است. با این حال امسال، لذت تدارکات عروسی‌ و شور و هیجان هفته‌های اول پس از ازدواج برای ۱۳.۵ میلیون دختر اتفاق نخواهد افتاد. درمقابل، تهدیدهای ترسناک،  تشویق و یا وادار کردن به ازدواج با هدف محافظت (از آنها)، در کشور‌های در حال توسعه از هر سه دختر یکی‌ را به ازدواج قبل از سنّ ۱۸ سالگی میکشاند.

 ایران کتابخانه ملی زنان راه اندازی می‌شود
خبرگزاری ایلنا، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از راه اندازی کتابخانه ملی زنان با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد. به گزارش ایلنا؛ «شهیندخت مولاوردی» از بخش های مختلف کتابخانه ملی بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی آشنا شد. وی با تاکید بر تغییر نگاه‌ها در حوزه زنان ابراز امیدواری کرد در افق برنامه ششم توسعه نگاه ویژه‌ای به مسئله زنان و خانواده شود.

 تجربه زنان در فضای آلوده به جنگ
مدرسه فمینیستی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴  سالیان دراز است که زنان خاورمیانه از جمله ما زنان ایرانی گرفتار عوارض و تبعات جنگ های داخلی و خارجی، انقلاب ها، ظهور بنیادگرایی، تروریسم و دیگر بحران ها هستیم. هم اکنون نیز جنگ های داخلی در کشور عراق و سوریه و حضور نیروهای بنیادگرا همچون «داعش»، بر عمق این بحران ها، افزوده است.
صحنه‌هایی از حکومت داعش از دوربین مخفی زیر چادر یک زن

 بررسی الگوی «زندگی مجردی» و «هم خانگی» و رابطه آن با اختیار زنان
بیدارزنی، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴  این مقاله در بیست و چهارمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران با عنوان «زن، تن و اختیار» ارائه شده است و در وبسایت بیدارزنی بازنشر می شود.

 تجربه های زنانه (۱۴): دستتو بکش!
مدرسه فمینیستی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴  مطلب زیر، چهاردهمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، مهرخانه، گاردین، رادیو زمانه، صدای امریکا، زنان تحت قوانین مسلمان، خبرگزاری ایلنا، الجزیره، مجله تایم، بیدارزنی، رادیو بین المللی فرانسه، جرس، اخبار روز، دویچه وله.

شماره ۶۶ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: