به دنبال بحرانی شدن وضعیت ذخایر آبی، یک حزب تازه تاسیس در ایران، کمپینی راه‌اندازی کرده است با عنوان «آب، زندگی است».

 AAAAAB 1

خشکسالی ۵۰۰ شهر ایران را تهدید می‌کند و پنج کلانشهر از جمله تهران، در وضعیتی نامطمئن قرار دارند.

 به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی حزب «ندای ایرانیان»، کمپین «آب زندگی است» با دغدغه‌های اجتماعی و تغییر فرهنگ مصرف مردم ایران آغاز به کار کرده است.

در متن بیانیه مربوط به این کمپین آمده است: «از آنجا که این تشکل اصلاح طلب‌تنها دغدغه‌های سیاسی ندارد و تمام ابعاد زندگی ایرانیان و مشکلات جامعه برای این تشکل مهم است، در اولین گام، این تشکل اقدام به راه اندازی کمپین “آب، زندگی است” کرد.»

 کمپین «آب، زندگی است» به منظور مصرف بهینه آب، حفظ و حراست از ذخایر آبی و تلاش برای فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب در بین خانواده‌های ایرانی طراحی شده و کار خود را با انتشار یک پوستر آغاز کرده است.

 بحران آب و کاهش بارندگی
در حال حاضر ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این طی چند دهه اخیر، بخش‌های زیادی از تالاب‌ها و دریاچه‌هایی مانند هامون و ارومیه در ایران خشک شده‌اند. یعنی ایران در حالی حدود یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده که ۱/۱ درصد از مساحت خشکی‌ها متعلق به این کشور است و منابع آب تجدیدشونده آن تنها ۳۶ صدم درصد منابع تجدیدشونده جهان به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، سرانه آب شیرین کشور در سال ۱۳۴۹خورشیدی حدود ۴۷ هزار و ۷۰ متر مربع بود که در سال ۱۳۸۰ به دو هزار و ۷۹ مترمربع کاهش یافت. حال پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۰۴ به ۱۵ هزار و ۵۵ مترمربع برسد.

AAAAAb 2

در حال حاضر ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

در چنین شرایطی، الگوی مصرف آب در تهران برای هر شهروند در شبانه‌روز ۱۵۰ تا ۱۷۰ لیتر است. در حالی که میزان مصرف متوسط هر فرد در تهران در طول شبانه‌روز بین ۳۲۰ تا ۳۴۰ لیتر است.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

مسئولان دولتی ایران طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به وضعیت کم‌آبی در ایران هشدار داده و خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند.

به گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو خشکسالی ۵۰۰ شهر ایران را تهدید می‌کند و پنج کلانشهر از جمله تهران، در وضعیتی نامطمئن قرار دارند.

 تغییر روش مصرف آب و جلب افکار عمومی
برای خروج از بحران کم‌آبی، تغییر روش مصرف آب توسط شهروندان و جلب افکار عمومی، یکی از راه‌های کلیدی حل مشکل به شمار می‌رود و اکنون با فراگیر شدن مسئله و بحرانی‌شدن وضعیت آب در ایران، پای تشکل‌های سیاسی هم به آن باز شده است.

کمپین «آب زندگی است»، از سوی حزب ندای ایرانیان، قرار است در مسیر تغییر فرهنگ مصرف آب فعالیت کند.
در پوستر تبلیغاتی این کمپین آمده است: «قطره، قطره آب، لحظه لحظه زندگی است، لحظه های زندگی را هدر ندهیم.»

به گفته برگزارکنندگان کمپین «آب، زندگی است»، فعالیت‌های این برنامه تنها محدود به انتشار پوستر و فراخوان نخواهد بود و تلاش خواهد کرد با اجرای برنامه‌ها و شیوه‌های نوین، مردم را نسبت به مصرف صحیح آب بیش از پیش حساس‌ کند.

حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان ، یک تشکل سیاسی میانه‌رو است که در مردادماه سال جاری اعلام موجودیت کرده است. بیشتر اعضای این حزب سیاسی عضو  جبهه منحل‌شده مشارکت هستند و صادق خرازی نخستین دبیرکل این حزب به شمار می‌رود. این حزب هنوز حزب مجوز فعالیت به عنوان حزب نگرفته است.

بنا بر اعلام این تشکل سیاسی، حزب ندای ایرانیان با نگاه انتقادی به عملکرد اصلاح‌طلبان بعد از سال ۱۳۸۸ می‌خواهد به جای نگاه آرمانی رهبران مشارکت، برخوردی عمل‌گرایانه را در دستور کار قرار دهد و با برخوردی کاملا پارلمانتاریستی، اصلاح طلبی محافظه‌کارانه در درون خطوط قرمز و مرزهای سیاسی نظام را پیش ببرد. آنها خود را معتقد به تعریف محمد خاتمی از اصلاح‌طلبی می‌دانند.