iranparcham_01_952130

بازداشت محمد نوری‌زاد، مستندساز و وبلاگ‌نویس منتقد، در نزدیکی منزل میرحسین موسوی 

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

افزایش گشت پلیس اطراف مدارس
رورنامه آرمان ۱۴ مهر ۱۳۹۳ معاون اجتماعی ناجا از افزایش گشت‌های پلیس در اطراف مدارس برای جلوگیری از پخش مواد مخدر و تجمع پسران در محدوده مدارس دخترانه خبر داد.

 مرگ یک شهروند تهرانی در جریان جمع آوری ماهواره و تهدید خانواده برای سکوت
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۶ مهر ۱۳۹۳ به گفته یک منبع موثق به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، صبح پنجم مهرماه امسال یک شهروند ایرانی به نام محمد علی خویی، در هنگام یورش ماموران نیروی انتظامی به یک آپارتمان مسکونی برای جمع آوری دیش های ماهواره دچار ایست قلبی شده و فوت کرده است. طبق گفته‌های یک منبع مطلع از این حادثه به کمپین، نیروی انتظامی خانواده مقتول را تهدید به سکوت و مصاحبه نکردن با رسانه ها کرده است.

حصر دراویش در بیدخت؛ ممانعت از حرکت دومین کاروان دراویش به تهران
مجذوبان نور ۱۷ مهر ۱۳۹۳ در ادامه ممانعت از سفر بانوان دراویش از بیدخت به سمت تهران، روز گذشته نیز از حرکت کاروان درویشان گنابادی عازم تهران، ممانعت به عمل آمد و به آن‌ها گقته شد که دراویش حق خروج از شهر را ندارند.

بازداشت مدیر مسئول یک پایگاه اطلاع‌رسانی شهرستان سقز در پی شکایت نیروی انتظامی
جرس ۱۸ مهر ۱۳۹۳ هیوا فولادی مدیر مسئول سایت خبری شارنیوز روز گذشته به دلیل شکایت نیروی انتظامی شهرستان سقز از این سایت خبری، بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
بازداشت ۲۰ تن از شهروندان اهل‌ سنت در مهاباد

اعدام در ایران، پرشمارتر از سال پیش
رادیو زمانه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ دهم اکتبر، مطابق با ۱۸ ماه مهر، روز جهانی مبارزه با اعدام است. در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار سازمان عفو بین‌الملل و سازمان «همبستگی جهانی علیه مجازات اعدام» این روز را با این نام به جهانیان معرفی کردند. هدف از اقدام این دو گروه، بالابردن آگاهی مردم جهان از مسائل مربوط به مجازات اعدام و در نهایت لغو این مجازات عنوان شده است.

محمد نوری‌زاد پس از ضرب و شتم بازداشت شد
جرس ۲۰ مهر ۱۳۹۳ محمد نوری‌زاد، مستندساز و وبلاگ‌نویس منتقد، روز شنبه در نزدیکی منزل میرحسین موسوی مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و سپس بازداشت شد.

یک زندانی کُرد در سنندج به دار آویخته شد
کردپا ۲۰ مهر ۱۳۹۳ سحرگاه روز پنج‌شنبه گذشته جوانی ٢٨ ساله به نام حیدر حاجی عمر در زندان سنندج به اتهام قتل یک تبعه عراقی اعدام شده است.

دستور آملی‌لاریجانی برای برخورد با رسانه‌های پوشش دهنده اخبار فساد
خبرنگاران ایران ۲۰ مهر ۱۳۹۳ رئیس قوه قضاییه با انتقاد از بزرگنمایی فساد در جامعه گفت: از دادستان تهران خواسته ام رسانه ها را رصد کرده و با متخلفان در حوزه انتشار مطالب خلاف واقع برخورد کند.

     زندان

معصومه قلی‌زاده برای اجرای ده ماه حبس به زندان تبریز رفت
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۱۷ مهر ۱۳۹۳ معصومه قلی‌زاده، دانشجوی دکترای فلسفهٔ دانشگاه آنکارا، جهت اجرای ۱۰ ماه حبس تعزیری به اجرای احکام ۱۱ تبریز مراجعه نموده و متعاقب آن به زندان تبریز منتقل شده است.

انتقال زهرا رهنورد به بیمارستان برای عمل جراحی چشم
ملی مذهبی ۱۸ مهر ۱۳۹۳ زهرا رهنورد صبح امروز برای عمل جراحی چشم به بیمارستان نور مننتقل شد.

غنچه قوامی ‘اعتصاب غذای خشک کرد
بی بی سی فارسی ۱۹ مهر ۱۳۹۳ خانواده غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی می‌گویند که او از روز شنبه، یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) تصمیم به اعتصاب غذای خشک گرفته است.

    دفاع از حقوق بشر

دو گروه ایرانی در بین نامزدهای جایزه لاله حقوق بشر هلند
رادیو زمانه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به همراه نهاد «اصل ١٩» نامزد دریافت جایزه لاله حقوق بشر هلند شدند.

رییس پارلمان اروپا خواستار توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری و محاکمه عادلانه او شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ مهر ۱۳۹۳ مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، از علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی) خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شد. به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)، مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا با ارسال نامه ای [۱] به تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۶ مهر ۱۳۹۳) به علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی) خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شد. آقای شولتز در این نامه گفت: «بنا به اطلاعاتی که دریافت کرده ام، خانم جباری در خطر اعدام به سر می برد، با وجود این که مدارکی نشان می دهند او در جریان رسیدگی به اتهام که منجر به محکومیت او شد از محاکمه عادلانه ای برخوردار نبوده است.»

اینترنت در ایران میان سرکوب و توسعه : ۱۲ وب‌نگار برای تبادل پیام بر روی تلفن همراه در ایران بازداشت شده‌اند
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۱۷ مهر ۱۳۹۳ دست‌کم ۱۲ تن در واکنش به ارسال و تبادل پیامک‌های طنز آمیز در باره آیت‌الله خمینی، بازداشت شده‌اند، مقامات ایران تأیید کرده‌اند که می‌توانند نرم‌افزارها ارسال کننده این پیام‌ها، را کنترل و یا مسدود کنند. در پی این رخ‌دادها، گزارش‌گران بدون مرز، به کاربران در استفاده از این نرم‌افزارها، احتیاط بیشتر را توصیه می‌کند

ملاله یوسف‌زی و کایلاش ساتیارتی برندگان جایزه نوبل صلح ۲۰۱۴
دویچه وله ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ملاله یوسف‌زی، عضو کمپین تحصیل دختران پاکستانی و کایلاش ساتیارتی، فعال حقوق کودکان از هند به طور مشترک برنده جایزه نوبل صلح شناخته شدند. ملاله یوسف‌زی ۱۷ ساله جوان‌ترین فردی است که برنده جایزه نوبل شده است.

عفو بین‌الملل: مجازات اعدام معلولان ذهنی و جسمی را متوقف کنید
امنستی ۱۸ مهر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای احکام اعدام معلولان ذهنی و جسمی شد. این سازمان در روز جهانی مبارزه با اعدام از همه کشورهایی که این مجازات را به کار می‌بندند خواست، با توقف آن گامی به سوی لغو کامل اعدام بردارند.

سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی آرش صادقی شد
امنستی ۱۸ مهر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی خواستار آزادی آرش صادقی شد.

تجمع در حمایت از کوبانی
خبرگزاری مهر ۱۸ مهر ۱۳۹۳ تجمع مردم سنندج در حمایت از کوبانی در مقابل داعش / گزارش تصویری

     زنان

موج دوم و سوم ایدز دامن زنان را گرفته است
خبرآنلاین ۱۹ مهر ۱۳۹۳ موج سوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه به شانه موج دوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق تزریق مشترک) در حال پیشروی است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فروش پسر پنج ساله برای تهیه خانه
جرس ۱۵ مهر ۱۳۹۳ نوشته بود «یک پسر پنج‌ساله به فروش می‌رسد» یک آگهی چند خطی روی دیوارهای شهر با یک شماره موبایل. شوخی نبود. پشت خط صدایی شکسته انگار که صدای پیرزنی سالخورده باشد اما سالخورده نبود. ماجرا، قصه فروش کلیه نیست، روایت فروش یک بچه است، یک پسربچه پنج ساله که مادر و پدرش او را به فروش گذاشته‌اند، آگهی کرده‌اند و گوش به زنگ تلفن که چه کسی پسرشان، پسر پنج ساله‌شان را می‌خرد؟

۲۵ درصد خانوارهای فقیر در ۴ استان
روزنامه آرمان ۲۰ مهر ۱۳۹۳ به تازگی آمارهایی در رابطه با میزان فقر، نابرابری و رفاه در ایران و… ارائه شده است که براساس آن تبدیل وضعیت سرپرست خانوار از شاغل به بازنشسته احتمال فقر خانوار را افزایش می‌دهد.

     فرهنگ

برای چهاردهمین بار نوبل ادبی به یک فرانسوی رسید
دویچه وله ۱۷ مهر ۱۳۹۳ در میان نویسندگانی که به عنوان برنده احتمالی جایزه ادبی نوبل سال ۲۰۱۴ مطرح بودند کمتر کسی از پاتریک مودیانو نام برده بود. آکادمی نوبل در بیانیه خود مودیانو را استاد “هنر خاطره” توصیف کرده است.
تصمیم مودیانو برای پول جایزه نوبل

به یاد گذشته
خبرگزاری ایسنا ۱۷ مهر ۱۳۹۳ خانه هنرمندان ایران این روزها میزبان مجموعه عکس‌های حمید جبلی از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «خونه مادربزرگه» و مجموعه پوسترهایی از تئاتر عروسکی در ایران است.

   سیاست

فرمانده نیروی انتظامی: برخورد با ناهنجاری‌ها در انحصار حکومت است
بی‌بی‌سی فارسی ۱۷ مهر ۱۳۹۳ دو روز بعد از تصویب کلیات طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در مجلس ایران، سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفته که “برخورد با هنجارشکنان در مرحله زبانی برعهده مردم و در مرحله برخورد در انحصار حکومت است.

در مذاکرات ایران و آژانس پیشرفت چندانی حاصل نشده است
دویچه وله ۱۷ مهر ۱۳۹۳ برخلاف ادعای نماینده ایران که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “سازنده و جدی” خوانده، دیپلمات‌های نزدیک به آژانس می‌گویند پیشرفت چندانی حاصل نشده است. آژانس نیز هنوز پرسش‌های جدی بدون پاسخ از ایران دارد.

الهام امین زاده: هیچ روزنامه‌نگاری در ایران به‌دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است
خبرنگاران ایران ۱۹ مهر ۱۳۹۳ الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور در نیویورک گفته هیچ روزنامه‌نگاری به‌دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای بازداشت نشده است، اما برخی اصلاح‌طلبان می گویند اظهارات رئیس‌جمهور صحیح نیست ، گفت: من به‌صورت کلی می‌توانم پاسخ دهم و چیز جزیی در این زمینه نمی‌توانم بگویم، یعنی چیزی نداریم که بگوییم.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، ایرنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، دنیای اقتصاد، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۷

پیوست‌ها: