haft-690x259tajikistan 59

شهر دوشنبه میزبان بزرگداشت ششصد مین سالگرد عبدالرحمان جامی بود  منبع عکس

  سیاست

تاکید کارشناسان تاجیکی بر ضرورت اصلاح عملکرد دولت در اداره کشور
۱۱ اکتبر، تاجیک ایریب کارشناسان تاجیک با بررسی آثار و جوانب مثبت و منفی شایعه برگزاری تظاهرات ضد دولتی در دوشنبه، بر این باورند که دولت باید روشهای خود را در اداره کشور اصلاح کند. پرفسور شاکرجان حکیم اف معاون رییس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان می گوید: وقایع اخیر نشان داد که حکومت باید در آینده در اداره امور کشور عدالت و قانون را رعایت و برای برگزاری انتخابات شفاف مساعدت کند، به فساد مالی، انتخاب سلیقه ای مدیران، انحصار مالکیت و اقتصاد و اولاد سالاری در دولت خاتمه دهد. وی در عین حال بسته شدن بیش از ۳۰۰ پایگاه اینترنتی، قطع پیامک مشکل تردد مردم در خیابان ها و تشدید اوضاع امنیتی در پایتخت را از آثار منفی این شایعه برای جامعه تاجیکستان دانست.

 «نگاه»: از طلسم «تاجیک صادرات بانک» تا ریش غفار و امنیت تاجیکستان
۱۰ اکتبر، تاج نیوز چه طلسمی است که تاج الدین پیرزاده رئیس «تاجیک صادرات بانک»  این بانک را به یک نظام تصرف مالکیت دیگران تبدیل داده است؟ این خلاصه یک پژوهش ژورنالیستی «نگاه» است که بخش اول آن در این شماره به چاپ رسیده و ادامه آن هفته بعد چاپ خواهد شد. در سراسر تاجیکستان از افراد ریشدار ایراد گرفته می‌شود اما مقامات تاجیکستان ادعا می کنند که چنین دستوری هیچ وقت نبوده و نیست. همچنین در این شماره «نگاه» مقاله های «دولت روس بنیاد» در باره علت‌های اصلی از دست رفتن سمرقند و بخارا، «جنگ سوم آمریکا و جنگ اول اوباما» درباره رویدادهای اخیر سوریه، عراق و مبارزه بین‌المللی علیه دولت اسلامی و نوشته های اقتصاددان سرشناس خال محمد عظیم اف منتشر شده اند.

 ارسال س.م.س در تاجیکستان برای جلوگیری از برپایی تجمع اعتراض آمیز به حال تعلیق درآمد
۱۰ اکتبر، ایریب نیوز درحالی که یک گروه مخالف دولت تاجیکستان برای برپایی تظاهرات در روز جمعه علیه دولت فراخوان داده است، چهار اپراتور مهم تلفن همراه تاجیکستان ارسال س.م.س را درسرتاسر کشور به حال تعلیق در آوردند. یکی از نمایندگان این چهار اپراتور تلفن همراه در تاجیکستان که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری اینترفاس روسیه گفت: «دیروز (پنجشنبه) دستگاه های مخابراتی از ما خواستند تا از عرضه خدمات پیامکی خودداری کنیم و ما این کار را انجام دادیم. آنان علت این کار را نگفتند. ما نمی دانیم چه مدت زمانی این قطع ارسال س.م.س در تاجیکستان ادامه خواهد یافت.»

انتخابات – ۲۰۱۵: پسرم بلند شو! وکیل می شوی!
۲۷ سپتامبر، تاج نیوز رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان ضمن سخنرانی خود خواستار پیشنهاد بیشتر نامزدهای جوان و زنان در انتخابات آینده پارلمانی شده است. وی تأکید کرد که باید فضای خالی سیاسی در کشور پر گردد تا احزاب مخالف دولت در فضای سیاسی راه  نیابند. به عقیده مقامات رسمی در انتخابات پارلمانی تاجیکستان که آخرهای ماه فوریه سال آینده پرگزار خواهد شد انتظار می رود حزب حاکم ۶۹ نامزد پیشنهاد نماید.

    جامعه

بررسی مسایل مهاجرت
۹ اکتبر، خاور  وزیر کار، مهاجرت و شغل اهالی تاجیکستان خانم تغای زاده با رئیس نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت در جمهوری تاجیکستان تایما کرت و رئیس اداره رشد بین‌المللی انگلیس در تاجیکستان باب لوینگتون دیدار و ملاقات کرد. هدف ملاقات بررسی مسایل مربوط به اجرای طرح “برنامه منطقه ای در امور مهاجرت” و وسعت دادن همکاری‌های بعدی در این سمت بوده است.

دوشنبه: نمای مجسمه ها تنظیم می‌شوند
۸ اکتبر، فرج شهردار دوشنبه دستور داده است که برای تنظیم نمای تمامی مجسمه های شهر طبق تکمولوژی های نگهداری مجسمه ها تا ۹۰ سالگی پایتخت تدابیر لازمه اندیشیده شوند. شهردار دوشنبه قصد دارد برگزاری جشن ۱۱ اکتبر سال جاری طریق راه اندازی برنامه آبادانی هر یک ساکن شهر از خانه و حیاط و کوچه و شهرک و محله گلگشت و باغ‌ها تحت شعار «ما می توانیم» آغاز می گردد.

ما کی شهرنشین می شویم؟!
۹ اکتبر، ملت دوشنبه قدیمی و جدید. امروزه برای عالی برگزار نمودن ۹۰ سالگی پایتخت تاجیکستان مراسم های زیادی تدارک شده اند. مؤلف مقاله در مورد مسایل مبرم شهرنشینی، ساختمان های جدید، بریدن چنارهای چندین ساله، ابراز نظر کرده و از جمله می گوید: فرهنگ شهرنشینی و آزادگی باید تبلیغ شود. مؤلف مقاله آرزو دارد صبح ساکنان شهر نه با صدای «شیرده بیا» بلکه با صدای دستگاه های کارخانه ها، کاهش بیکاران به راه افتادن کارخانه های صنعتی و دیگر تأسیسات و مؤسسات فرهنگی و تفریحی آغاز شود.

 اقتصاد

جامعه اقتصادی اوراسیا منحل شد
۱۱ اکتبر، سخن آنلاین نمایندگان پنج کشور عضو جامعه اقتصادی اوراسیا در مینسک توافق انحلال این اتحادیه را که قرار است ژانویه سال دو هزار و پانزده جای خود را به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدهد، امضا کردند. به گزارش سخن، جامعه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان بود. سه کشور بلاروس، روسیه و قزاقستان که از چندی پیش یک اتحادیه گمرکی مشترک تشکیل داده بودند، در ماه مه سال دو هزار و چهارده پیمانی امضا کردند که بر اساس آن اتحادیه اقتصادی اوراسیا که به مراتب گسترده تر از اتحادیه گمرکی پیشین است، تشکیل شد. کشورهای ارمنستان و قزاقستان نیز قصد دارند به اتحادیه اقتصادی اورسیا ملحق شوند. روز جمعه مقامات ایروان توافق نامه الحاق به این سازمان منطقه ای را امضا کردند و مقامات بیشکک نیز نقشه راه الحاق به این سازمان را تصویب کردند.

هتل ۵ ستاره مهم است و یا رشد تولید
۹ اکتبر، آزادگان هفته پیش وکیلان پارلمان تاجیکستان هتل نوبنیاد پنج ستاره ای «شیراتون» را از پرداخت مالیات، از قبیل مالیات از ارزش اضافه، مالیات از سود که در مجموع ۸.۸ میلیون دلار را تشکیل می‌دهد آزاد نمودند. و بدین وسیله به قانون “بودجه دولتی جمهوری تاجیکستان برای سال ۲۰۱۴” تغییراتی وارد شد. محی الدین کبیری وکیل پارلمان تاجیکستان و رئیس حزب نهضت تاجیکستان از این تصمیم وکیلان راضی نیست. وی ابراز داشت که چرا امتیاز تنها به چنین تأسیساتی داده می‌شود نه کارگاه های تولیدی.

نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی افغانستان
۹ اکتبر، خاور در نظر است در ماه نوامبر سال جاری در شهر دوشنبه نمایشگاه بین المللی «رشد اقتصادی افغانستان» برگزار شود. تاجیکستان با افغانستان کشور هم مرز بوده و در سال ۲۰۱۳ تبادل کالا بین این دو کشور به ۱۷۴ میلیون دلار رسیده است. در تحکیم همکاری‌های اقتصادی دو کشور همسایه ی کمیسیون بین دولتی در مورد همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فنی نقش مهم دارد. با برقرار شدن روابط دیپلماسی بین تاجیکستان و افغانستان در مناطق نزد مرزی ایشکاشم، درواز، پنج، ومج و خارغ ۵ پل بنیاد شده است که ساختمان چنین تأسیسات در تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری بخصوص تبادل کالا بین تاجیکستان و افغانستان نقش زیادی دارند.

افزایش واردات خودروهای چینی به تاجیکستان پس از کاهش در سال ۲۰۱۳
۸ اکتبر، آزادگان مقامات گمرک ناحیه شین جان چین می‌گویند در هشت ماه اول سال روان به تاجیکستان ۲۰۵۷ عدد ماشین صادر شده است که در مقایسه با همین دوره سال گذشته ۵۶٪ افزایش یافته است. طی سال ۲۰۱۳ صادرات ماشین از این کشور به تاجیکستان کمی بیشتر از ۲ هزار عدد را تشکیل داده است که در مقایسه با سال قبل کم‌تر بوده است. در مجموع گمرک چین تأکید می‌کند که صادرات خودرو به منطقه آسیای مرکزی در حال کاهش است.

بانک ملی تاجیکستان: سطح تورم در ماه سپتامبر ۰.۲٪
۱۰ اکتبر، تاج نیوز  بنا به اطلاع رسمی میزان تورم در ماه سپتامبر سال جاری در تاجیکستان ۰.۲٪ و از آغاز سال ۵.۷٪ را تشکیل داده است. سطح تورم در سال گذشته در کشور ۳.۷٪ ثبت شده بود که گفته می‌شود پایین‌ترین سطح تورم در زمان استقلال تاجیکستان بوده است. تا این زمان سطح نسبتاَ پایین تورم دو سال قبل سال ۲۰۱۲ به ثبت رسیده بود که ۶.۴٪ را تشکیل داده بود.

      روابط بین الملل

اجلاس بعدی سران کشورهای مشترک المنافع در شهر آستانه برگزار خواهد شد
۱۰ اکتبر، قطره اجلاس بعدی سران کشورهای مشترک المنافع پاییز سال ۲۰۱۵ در شهر آستانه برگزار خواهد شد. به گزارش «گازتا راشا»، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت ریاست این اجلاس به قزاقستان سپرده می شود و جلسه شورای سران کشورها ماه سپتامبر- اکتبر سال ۲۰۱۵ در شهر آستانه برگزار خواهد شد. او گفت تاریخ دقیق این نشست را متعاقباً اعلام خواهد کرد. پیشتر مشخص شد امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در اجلاس سران کشورهای مشترک المنافع از نیروهای امنیتی این کشورها خواسته است برای مقابله با سازمان تروریستی «داعش» با یکدیگر متحد شوند.

رییس جمهور تاجیکستان بسیج مقابل داعش را خواستار شد
۹ اکتبر، تی نیوز امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان روز جمعه در اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع در مینسک از دستگاه های اطلاعاتی کشورهای عضو خواست تلاش های خود را برای مقابله با تهدیدات گروه تروریستی داعش هماهنگ کنند. به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مینسک، وی گفت:«همه ما در خصوص تهاجم داعش نگران هستیم. ما می دانیم این درگیری ها برای گسترش «خلافت اسلامی» است که شهروندان کشورها زیادی از جمله صد ها و هزاران نفر از شهروندان کشورهای مستقل مشترک المنافع با آن مواجه اند. به همین دلیل پیشنهاد می کنم فوری از دستگاه های اطلاعاتی کشورها و نیز دیگر بخش های مرتبط بخواهیم هماهنگی تنگاتنگی برای ریشه کن کردن این تهدید داشته باشند.»

محفل گفت‌وگوی تاجیکستان با حضور «علی اشرف مجتهد شبستری» نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد
۱۰ اکتبر، فارس نیوز به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ابراهیم عثمان اف» رئیس بنیاد گفت‌وگوی تاجیکستان در آغاز این نشست که با حضور جمع زیادی از دانشمندان، روسای احزاب سیاسی، روزنامه‌نگاران و نمایندگان سفارت‌های کشورهای خارجی مقیم تاجیکستان برگزار شد با اشاره به دلایل دعوت این دیپلمات گفت: شبستری از جمله سفرایی است که نقش مهمی در رسیدن تاجیک‌ها به صلح و آشتی دارد. وی افزود: در بین تمام سفرایی که در سال‌های سنگین در تاجیکستان ماموریت داشتند شاید کمتر سفیری بوده که برای آشتی دادن طرف‌های درگیر، بین دولت و نیروهای اتحاد مخالفان و دستیابی به  صلح به اندازه این برادر گرامی سهم داشته باشد.

  محیط زیست

استفاده بی ثمر آب در تاجیکستان
۹ اکتبر، تاج نیوز تاجیکستان از کشورهایی دانسته می‌شود که مصرف آب در آنجا بی ثمر محسوب می شود. به نوشته نشریه علمی بین‌المللی Nature در کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان در لیست کشورهایی وارد شده است که در آن مصرف استفاده آب زیاد است. طبق نوشته این نشریه در ترکمنستان هر نفر در حدود ۵.۵ هزار متر مکعب آب استفاده می‌کند که این شاخص بالاترین در جهان است. تاجیکستان در این لیست با خرج کم‌تر نسبت به دیگر دولت های آسیایی مقام هفتم را کسب نموده قزاقستان در لیست مصرف کنندگان در جای ۱۱ قرار گرفته است.

       علم و فرهنگ

روز زبان و بزرگداشت عبدالرحمان جامی با حضور رئیس جمهور
۴ اکتبر، آزادگان امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در نشستی به مناسبت روز زبان دولتی و بزرگداشت ششصد مین سالگرد عبدالرحمان جامی که در شهر دوشنبه برگزار شد ابراز داشت که مردم تاجیک در روند جهانی شدن باید زبان و فرهنگ خویش را همچون نعمتی بزرگ احتیاط کرده آن را از تأثیر و تهدیدات زمان ایمن نگه دارند. به گزارش سخنگوی دفتر ریاست جمهوری، امامعلی رحمان ضمن یادآوری از آثار علمی و ادبی جامی بر روی افکار تصوفی و عرفانی وی نیز تاکید کرده است.

بزرگداشت ششصدمین سالگرد جامی در آلمان
۷ اکتبر، خاور به مناسبت بزرگداشت عبدالرحمان جامی و سالگرد زبان تاجیکی در ساختمان سفارت جمهوری تاجیکستان در آلمان برنامه ای علمی فرهنگی برگزار شد. در این کنفرانس علمی دانشمندان، ایرانشناسان آلمانی، نمایندگان سفارت های مقیم آلمان، استادان مؤسسات علمی و دانشجویان دانشکده های خاورشناسی حضور داشتند. این برنامه با نمایش فیلم مستند درباره زندگی و فعالیت این متفکر و نمایشگاه آثار وی خاتمه یافت.

“راهگشایی به سوی بهشت”
۳ اکتبر، ملت رقص را راهگشا و رهنما به سوی بهشت نامیده اند. شاید از همین جهت در دوران قدیم در بعضی مناطق بدخشان حتی چنین رسم رایج بوده است که زنی از عضو خانواده از جلو تابوت با ناله و شیون می رقصید. رقص بدخشانی مانند هر هنر دیگر افاده گر خصلت و طرز شیوه زندگی مردم بوده و با شرایط تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و با محیط کوهستانی رابطه ناگسستنی دارد. ارزش رقص بدخشانی در سادگی آن است. این رقص یک جنبه ی باز، آشکارا و آزاد دارد و این جنبه مثل مردم این دیار ساده بدون قید و بند باز و صادقانه بودن است.

سیری در “گلستان” جاودان سعدی: شرح عابد شکورزاده
۲۷ سپتامبر، بی بی سی پژوهشگر عابد شکورزاده پس از زحمات چندین ساله شرح کامل «گلستان» را منتشر کرد که بر روال همان شروح گذشته بوده و نخستین شرح کامل آثار کلاسیک در تاجیکستان و بدون تردید برای دوست داران ادب و حکمت هدیه خوبی است. طوری که خود شکورزاده می گوید وی ضمن تهیه متن، پنج نسخه کامل و برتر “گلستان” را مورد استفاده قرار داده است.

هشدار مسئولین از خطر از بین رفتن جشنواره “دیدار”
۶ اکتبر، بی بی سی مسئولین خانه سینمای تاجیکستان اعلام کردند که ششمین جشنواره بین المللی سینما “دیدار” در روزهای ۱۶ الی ۲۰ اکتبر در پایتخت تاجیکستان شهر دوشنبه برگزار خواهد شد. و اما رئیس این جشنواره می گوید صندوق سوروس که تا امروز از این جشنواره حمایت مالی می کرد به دلیل بسته شدن طرح های هنری در آسیای مرکزی در جشنواره های بعدی سرمایه گزاری نخواهد کرد.

مقام تاجیک بر بهره مندی از تجربیات علمی فرهنگی ایران تاکید کرد
۲۰ اکتبر، قطره ‘سعدالله خیرالله’ رئیس جمعیت دوستی و روابط فرهنگی تاجیکستان با بیان اینکه ایران کشوری است که مردم آن برای توسعه و پیشرفت جامعه تلاش بسیاری کرده اند خواستار بهره مندی کشورش از این تجربیات به خصوص در زمینه های علمی و فرهنگی شد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا خیرالله در ملاقات با ‘علی اشرف مجتهد شبستری’ رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان افزود: اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی، زبان و آیین دو کشور زمینه مساعدی را برای تقویت روابط فراهم آورده است از این رو گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه های علمی و فرهنگی ضروری است. خیرالله گفت: ریاست جمعیت دوستی و روابط فرهنگی تاجیکستان امیدوار است که در آینده همکاری های علمی و فرهنگی دو کشور دوست و برادر تقویت شود.

     آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره :

BBC (Persian, Tajik, English), Faraj, Fars-news, Ghatreh, Tajik irib, Khovar.tj, Millat.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Sokhanonline, Tajik Irib, Tnews, Tojnews.tj

Haftroozname Tajikestan shomareye 59

پیوست‌ها: