افغانستان

3517612811914235119720691148138717728109

صدها زن افغان قربانی عدم دانش صحی و امکانات طبی؛ منبع: صدای امریکا

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی

نیروهای خارجی ۷ غیرنظامی را در جنوب شرق افغانستان کشتند
فارسی.رو/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ بر اثر حمله نیروهای نظامی ناتو در ولایت پکتیا، ۷ غیر نظامی هدف قرار گرفتند و کشته شدند. اجساد این ۷ غیر نظامی در حومه شهر  گردیز مرکز ولایت پکتیا کشف شد. جسد یک کودک هفت ساله نیز در میان کشته شدگان این حمله است. به گفته شاهدان عینی، این افراد زمانی هدف حمله هوایی قرار گرفتند که مشغول جمع آوری چوب بوده اند. ناتو مدعی شده است که در این حمله افراد طالبان هدف قرار گرفتند.

 زنان

قاتل پلوشه توخی خبرنگار محلی بلخ دستگیر شد
فارسی.رو/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ پولیس ولایت بلخ قاتل پلوشه توخی خبرنگار ۲۶ ساله محلی را دستگیر کرده است. عبدالرزاق قادری آمر امنیت فرماندهی امنیه ولایت بلخ گفت: خانم پلوشه توخی توسط فردی به نام گل محمد که در حدود یک ماه پیش به قصد دزدی وارد منزل وی شده بود، به قتل رسیده است. قاتل خانم توخی از قبل با فامیل آنان شناخت داشت و به منظور دزدی وارد منزل آنان شده بود که در نهایت مقاومت خانم توخی با این دزد، منجر به قتل وی گردید.

 دسترسی زنان به عدالت هنوز یک چالش بزرگ محسوب می شود
رادیو وطندار/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ دسترسی به عدالت در میان زنان چالشی است که با گذشت بیشتر از یک دهه هنوز هم حل نشده است. به همین منظور چندی پیش نشستی زیر نام زنان و چالش های دسترسی به عدالت از سوی نهادهای جامعه مدنی هرات برگزار شد. سید عبدالقادر رحیمی رییس کمیسیون مسقل حقوق بشر در هرات، از تطبیق نشدن قانون منع خشونت و افزایش خشونت‌ ها نگرانی کرد.

 صدها زن افغان قربانی عدم دانش صحی و امکانات طبی
صدای امریکا/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ مقامات وزارت صحت عامه افغانستان رقم مرگ و میر زنان و نوزادان، به دلیل عدم رعایت فاصله دهی بین ولادت ها و تنظیم خانواده را نگران کننده می دانند. ناجیه طارق معین وزارت صحت عامه می گوید: هنوز هم در هر دو ساعت یک مادر در افغانستان در نتیجه عدم رعایت مراقبت های صحی و فاصله دهی بین ولادت ها جان می دهد.

 آلمان برای زنان شهر طالقان، یک مرکز آموزشی جدید می سازد
ودصم/ ۲۰/۷/۱۳۹۳ ریاست امور زنان به همراه دفتر والی ولایت تخار، سنگ تهداب ساختمان مرکز آموزشی زنان در شهر طالقان را طی مراسمی به زمین گذاردند. این مرکز آموزشی به ریاست امور زنان و دیگر نهادهای همکار آن کمک خواهد کرد تا بتوانند تساوی جنسیتی را به شکل بهتری حمایت کنند، به مسایل و چالش های زنان در این ولایت رسیدگی نمایند و برای رهبران زن زمینه فراگیری آموزش ها و مهارت های مورد نیازشان را مهیا سازند.

 دیدبان حقوق بشر: بانوان افغان نباید در محل کار یا مکاتب اذیت شوند
تلویزیون یک/ ۲۳/۷/۱۳۹۳ دیدبان حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته تا اقدامات فوری  ای را برای برخورد با آزار و اذیت جنسی زنان در بخش‌ آموزش و پرورش، محل کار و فضاهای عمومی روی دست بگیرد. این نهاد می گوید: در افغانستان هیچ قانونی وجود ندارد که مشخصا مانع آزار و اذیت جنسی شود و از قربانیان حمایت کند.

 یک زن جوان از سوی طالبان مسلح در ولایت کنر به قتل رسید
رادیو آزادی/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ مقامات ولایت کنر می گویند: یک زن جوان از سوی طالبان مسلح به ضرب گلوله در این ولایت کشته شده است. عبدالحبیب سید قوماندان امنیه کنر گفت: طالبان مسلح این زن را به ظن جاسوسی برای حکومت افغانستان و امریکایی ها کشته اند. اما خانواده این زن می گویند: فرزندشان بی گناه بوده و با هیچ گروهی ارتباط نداشته است. طالبان مسلح، شوهر مقتول را نیز چند روز قبل به یک محل نامعلوم انتقال داده اند.

  حامیان و فعالان

باشندگان جوند: هفت سال است که مسیر جوند با مرکز مسدود است
رادیو کلید/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ مقام های محلی در ولایت بادغیس می گویند: بیش از هفت سال می شود که مسیر راه ولسوالی جوند و مرکز ولایت بادغیس از سوی مخالفان مسلح به روی مسافرین مسدود است. باشندگان این ولسوالی در یک گردهمایی در مرکز جوند، خواهان گشایش سرک قلعه نو جوند هستند. اعتراض کنندگان می گویند: طالبان و مخالفان مسلح با پیاده کردن باشندگان این ولسوالی از وسایط حامل شان، آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده و از آنان باج می گیرند.

 نی و انجمن خبرنگاران شمال مسدود شدن رادیو خوشی در بغلان را محکوم کردند
رادیو آزادی/ ۱۹/۷/۱۳۹۳ مسوولان دفتر “نی” و انجمن خبرنگاران شمال مسدود شدن رادیو محلی خوشی در ولایت بغلان و بازداشت کارمندان این رادیو را از سوی نیرو های امنیتی محکوم کردند. آنان گفتند: نیروهای امنیتی بغلان این رادیو را در حالی که دلیل آن مشخص نیست، مسدود نموده و یازده کارمند آن را بازداشت کرده اند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

دانشجویان بلخ: حکومت موقف مشخصی در برابر پاکستان داشته باشد
هشت صبح/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ شماری از دانشجویان ولایت بلخ در یک گردهمایی از حکومت وحدت ملی و سازمان ملل متحد خواستند تا در برابر حملات راکتی پاکستان به ولایت کنر، موقف مشخصی داشته باشد. شرکت‌کنندگان گفتند: پاکستان در قبال افغانستان صداقت ندارد و در یک دهه گذشته تروریستان زیادی را به افغانستان فرستاده است. آن ها همچنین حملات راکتی پاکستان به خاک افغانستان را شدیدا تقبیح کردند.

 کنفرانسی ویدیویی احمدزی ‌با متنفذین ولایت هرات
صدای امریکا/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ اشرف غنی احمد زی رییس جمهور افغانستان،‌ در کنفرانسی ویدیویی با متنفذین ولایت هرات گفت: توجه به پروژه های عمرانی و ایجاد امنیت از اولویت های حکومت وحدت ملی می باشد. آقای احمدزی همچنان گفت: تصمیم دارد تا افغانستان را به چهار راه ترانزیت آسیا تبدیل کند. در این برنامه شمار زیادی از مقام های محلی،‌ متنفذین و سران برجسته تیم های انتخاباتی در هرات اشتراک کرده بودند.

 نظرسنجی: ۴۶ درصد افغان ها خواستار اولویت امنیت در کار رییس جمهوری ‌اند
بی بی سی/ ۱۹/۷/۱۳۹۳ روزنامه هشت صبح چاپ کابل بر پایه اطلاعات یک نظرسنجی، گزارشی منتشر کرده که براساس آن ۴۶ درصد مصاحبه شوندگان گفته ‌اند که اولویت رییس جمهوری کشور باید تامین امنیت باشد. پرویز کاوه، مدیر مسوول این روزنامه می گوید: در این نظرسنجی با شش هزار و هشتصد و سی نفر در ۳۴ ولایت افغانستان، شامل ۶۸ درصد مرد و ۳۲ درصد زن گفتگو شده است. به گفته وی، این نظرسنجی در جریان جنجال ‌های انتخابات، در سه ماه پیش از اعلام نام رییس جمهوری، انجام شده است.

 دو متهم اصلی بحران کابل بانک از افغانستان فرار کردند
فارسی.رو/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ بصیر عزیزی سخنگوی دادستانی افغانستان گفت: دو نفر از متهمان پرونده کابل بانک از چند روز قبل ناپدید شده بودند و اکنون اطلاع یافتیم که موفق به خروج از کشور شدند. وی افزود: از جمله ۲۱ متهم پرونده کابل بانک، «خلیل فیروزی» و «شیر خان فرنود» در زندان بسر می ‌برند و ۱۹ نفر دیگر بر اساس حکم دادگاه آزاد بودند؛ پس از صدور فرمان رییس جمهور افغانستان در مورد بازداشت این افراد، ۷ نفر از آنان بازداشت شدند و مابقی نیز تحت بازرسی قرار دارند.

 اتحادیه اروپا ۱٫۴میلیارد یورو به افغانستان کمک کرد
هشت صبح/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ اتحادیه اروپا در نظر دارد که مبلغ ۱٫۴ میلیارد یورو را تا سال ۲۰۲۰ برای تمویل پروژه‌ های انکشافی به دولت افغانستان کمک کند. قرارداد این کمک میان عمر زاخیلوال سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور در حاشیه نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین ‌المللی با اندرس پابلکس کمیشنر اتحادیه اروپا به امضا رسیده است. مبلغ تعهد شده برای تمویل پروژه‌ های انکشافی در سکتورهای زراعت و انکشاف دهات، صحت، پالیسی ‌سازی و قوانین، حسابدهی و دموکراسی ‌سازی به مصرف خواهد رسید.

 پرونده‌ های ۴۰۰ زندانی محکوم به اعدام‌، دوباره بررسی می ‌شوند
اطلاعات روز/ ۲۳/۷/۱۳۹۳ عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور اعلام کرد: پرونده‌ های بیش از ۴۰۰ زندانی محکوم به اعدام دوباره بررسی می ‌شوند. حکم اعدام این افراد از طرف محاکم کشور صادر شده؛ اما اشرف غنی آن را تأیید نکرده است. مشاور حقوقی اشرف غنی حکم اعدام بیش از ۴۰۰ زندانی در کشور را یک معضل خواند و گفت: در حال حاضر تلاش‌ ها برای یافتن یک راه‌ حل قانونی جریان دارد.

نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

ظروف پلاستیکی ناقل ۱۱۸ نوع بیماری در جهان است
هشت صبح/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ کنفرانس حفظ محیط‌ زیست و محدودسازی استفاده از خریطه‌ ها و ظروف یک‌ بار مصرف پلاستیکی، با حضور جمعی از نمایندگان اداره محیط ‌زیست، شهرداری کابل، نماینده ریاست صحت عامه کابل و نهادهای جامعه مدنی برگزار گردید. در این کنفرانس به اضرار استفاده از پلاستیک و روی دست گرفتن تدابیر، برای جایگزین کردن خریطه‌ های کاغذی به‌ جای خریطه‌ های پلاستیکی اشاره شد. به‌گفته‌ کاظم همایون رییس پلان اداره محیط‌ زیست، ظروف پلاستیکی ناقل ۱۱۸ نوع بیماری در جهان است.

 یک میلیون تن از کمک مواد غذایی ملل متحد در افغانستان محروم شده اند
رادیو آزادی/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، کمک های غذایی اش را در افغانستان کاهش می دهد. با این اقدام یک ملیون نفر در افغانستان از این کمک ها محروم می شوند. یکی از مسوولین سازمان ملل متحد می گوید: این کمک های غذایی بنابر کمبود بودجه متوقف گردیده است.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
سه کودک در انفجار یک سر گلوله هاوان در بدخشان کشته شدند. ولسوال نادعلی ولایت هلمند، در کمین هراس ‌افگنان کشته شد. در اثر یک حمله انتحاری در ولسوالی غنی خیل ننگرهار دو فرد ملکی کشته شدند. در نتیجه یک حمله انتحاری در شاهراه کابل، قندهار شش تن کشته شدند. بر اثر انفجار یک ماین کنار جاده ای‌‌ در لسوالی شیندند ولایت هرات، ۹ عضو یک خانواده کشته شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک حمله انتحاری به مقر فرماندهی پلیس بلخ ۹ پلیس زخمی و دو انتحار کننده کشته شدند. حمله انتحاری در کابل یک کشته و سه زخمی بجا گذاشت. ده مخالف مسلح در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک کشته شدند. ۱۸ مخالف مسلح در ولایت میدان وردک کشته شدند. در اثر یک حمله انتحاری در هلمند یک پولیس کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

 خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان – ۲۰۱۶ یا ۲۰۲۴؟
صدای امریکا/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده گفت: حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی، تا دو سال دیگر در افغانستان باقی می ماند و همه نظامیان امریکایی در پایان ۲۰۱۶ افغانستان را ترک خواهند کرد. براساس توافقنامه امنیتی، ایالات متحده باید نیروهای امنیتی افغان را تا سال ۲۰۲۴ تمویل و تجهیز کرده و آنان را آموزش دهد.

 سیگار: آمریکا ۱۶ هواپیمای کمکی ارتش افغانستان را اوراق کرده و فروخته
بی بی سی/ ۱۸/۷/۱۳۹۳ بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (SIGAR) می‌گوید: نیروهای هوایی آمریکا ۱۶ هواپیمای کمکی به ارتش افغانستان را تبدیل به پارچه ‌های آهن کرده و فروخته اند. این هواپیماها که به دلیل فرسودگی زمین‌ گیر شده بودند، از جمله ۲۰ هواپیمایی اند که به ارزش بیش از ۴۸۶ میلیون دلار آمریکایی توسط آمریکا برای استفاده نیروهای هوایی افغان خریداری شده بودند. این هواپیماها چیزی حدود ۳۲ هزار دلار آمریکایی فروخته شده اند.

  سیاست

وزیر خارجه آلمان: شرکت در جنگ افغانستان یک اشتباه بود
فارسی.رو/ ۲۲/۷/۱۳۹۳ اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان شرکت نیروهای نظامی کشورش در عملیات های نظامی افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان را یک اشتباه جدی خواند. وزیر خارجه آلمان در مقاله ای که در روزنامه فرانکفوتر الگماینه نوشته است، یک ارزیابی از ماموریت ۱۳ ساله کشورش در افغانستان کرده است. وزیر خارجه آلمان نوشته است: ما نه تنها خواهان از بین بردن تهدیدات امنیتی ای که از افغانستان متصور بود، بلکه خواهان سوق سریع آن کشور به یک آینده بهتر مطابق دیدگاه خود نیز بودیم.

  افغان ها هیزم آتش جنگ در سوریه
هشت صبح/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ این روزها در صفحات اجتماعی این خبر شنیده می ‌شود که جنازه شماری از شهروندان افغانستان که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می ‌کنند، به این کشور بازگردانده شده است. شماری از این جنازه‌ ها در برخی از شهرها تشییع شده است. سهم‌ گیری افغان‌ ها در جنگ‌ های سوریه این سوال را پیش می ‌آورد که این افراد به چه دلیل در این جنگ اشتراک می‌ کنند. پرسش این است که آیا این افراد به ‌دلایل شخصی و به‌ خاطر شوق و یا اعتقادات و آرزوهای اعتقادی به این جنگ ‌ها روی می ‌آورند.

 حکومت وحدت ملی؛ رشد منفی اقتصاد افغانستان و عوامل بازدارنده و اقدامات حکومت
روزنامه افغانستان/ ۲۳/۷/۱۳۹۳ در سال های اخیر حکومت رییس جمهور کرزی، به خاطر امضا نشدن پیمان امنیتی با ایالات متحده آمریکا و در پیش گرفتن سیاست مماشات با گروه های تندرو سبب شد تا اقتصاد افغانستان با رشد منفی مواجه گردد. به همین دلیل، حکومت وحدت ملی باید توجه تمام به انتظارات اقتصادی شهروندان داشته باشد. این انتظارات زمانی شکل گرفت که تیم های انتخاباتی و به خصوص تیم تحول و تداوم تاکید زیادی بر دگرگونی اقتصادی داشتند.

 نامزدان شورای ولایتی کابل: نتیجه نهایی هر چه زودتر اعلام شود
خبرگزاری بخدی/ ۲۱/۷/۱۳۹۳ ده ها تن از نامزدان شورای ولایتی ولایت کابل با انتقاد از تاخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات شوراهای ولایتی، از کمیسیون های انتخاباتی خواستند تا هر چه زودتر نتیجه نهایی را اعلام کنند. نامزدان معترض می گویند: با گذشت هر روز، در لیست برندگان شوراهای ولایتی تغییرات به وجود می آید، از همین رو خواستار اعلام نتیجه نهایی به زودترین فرصت هستند.

  فرهنگ

تأثیر حافظ شیرازی بر شعر معاصر افغانستان
رادیو فرانسه/ ۲۰/۷/۱۳۹۳ شعر حافظ شیرازی شاعر بزرگ حوزه زبان فارسی، علاوه بر ایران در آسیای میانه، افغانستان و هند نیز علاقه ‌مندان و خوانندگان بسیاری دارد. هستند شاعران و نویسندگانی که شعر و زبان خود را مدیون این شاعر فارسی ‌زبان می ‌دانند. حافظ به غیر از فارسی ‌زبانان افغانستان، پشتوزبانان این کشور را نیز متأثر از خود کرده است.”رحمان بابا” و “خوشحال خان ختک”، دو شاعر بزرگ زبان پشتو هستند که به شدت متاثر از کلام حافظ اند. اما شیوه تأثیرپذیری از حافظ در افغانستان دقیقاً چه گونه است؟

  آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۹

 

پیوست‌ها: