haft0,,17999015_303,00

رنج بی‌پایان زنان ایزدی در سایه جنگ و ترور/ عکس: پیکچر آلیانس/آباکا/دپو فوتوز در وبگاه دویچه وله

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق مدارک جنایت های جنگی به دست شیعه های مورد حمایت دولت
۱۴ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز در گزارشی اعلام کرد: شبه نظامیان شیعه که دولت عراق آنها را مسلح می کند و مورد حمایت قرار می دهد، ده ها غیرنظامی سنی را در ماه های اخیر ربوده و کشته اند و از معافیت از مجازات بهره مند هستند. گزارش معافیت مطلق از مجازات: حاکمیت شبه نظامیان در عراق جزییات جان خراشی از حمله های فرقه گرایانه شبه نظامیان شیعه در بغداد، سامره و کرکوک را ظاهرا در انتقام جویی از حمله های گروه موسوم به حکومت اسلامی ارایه می کند. ده ها جنازه ناشناخته در سراسر کشور با دستبند و زخم های گلوله در سر کشف شده اند که حاکی از قتل های عمدی به سبک اعدام است. گزارش خبری: عفو بین‌الملل شبه‌نظامیان شیعه عراق را به «جنایت جنگی» متهم کرد

پاکستان تایید حکم اعدام زن مسیحی به خاطر کفرگویی «بی عدالتی فاحش» است
۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: حکم دادگاه در تایید مجازات اعدام یک زن مسیحی محکوم بر اساس اتهام کفرگویی بی عدالتی فاحش است. دادگاه لاهور امروز درخواست استیناف علیه حکم اعدام آسیا بی بی را که در سال ۲۰۱۰ گویا به خاطر اظهارات تحقیر کننده در باره حضرت محمد در مشاجره با زنی مسلمان محکوم شد، رد کرد. گزارش خبری: یک دادگاه پاکستان حکم اعدام یک زن مسیحی را تائید کرد

آمریکا مهاجران را به سوی خطر پس می فرستد
۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد که جداسازی سریع مهاجران غیرمجاز در مرز این مهاجران از آمریکای مرکزی را دوباره به سوی خطر صدمه جدی پس می فرستد.  این گزارش که با عنوان «در اینجا حقی ندارید: جداسازی در مرز آمریکا و بازگرداندن اهالی آمریکای مرکزی به خطر صدمه جدی» منتشر شده جزییات رویه ها و سیاست های مرزی ایالات متحده امریکا را بر اساس اظهارات اشخاص پس فرستاده شده به هندوراس، زندانیان و تحلیل داده های مربوط به اخراج ثبت کرده است. رویه جداسازی سریع اهالی هندوراس که از باجگیری و تهدیدهای باندهای خشن فرار کرده بودند باعث اخراج آنها بدون امکان واقعی درخواست پناهندگی شده است. شماری از کسانی که بازگشته بودند به دیده بان حقوق بشر گفتند که پس از بازگشت از ترس جان جرأت خروج از خانه را نداشته اند.
هنگ کنگ پلیس تظاهرکنندگان را متفرق کرد
عراق داعش یک نفر را به صلیب کشید
عراق داعش: زنان و کودکان ایزدی را مطابق شرع اسلام به بردگی بردیم
ترکیه ترجیح داده بجای داعش، به کردهای ترکیه حمله کند

     عدالت

دورویی در اساس مشارکت اروپا در فلسطین
ایندیپندنت ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ با وجود این که استدلال های متعددی به نفع ورود فلسطینیان در مسیر دادگاه بین المللی جزایی وجود دارد، اتحادیه‏ اروپا به شدت به آنها فشار می آورد که این کار را نکنند. چرا؟ امروز وزرای خارجه اروپا، خاورمیانه و آمریکا در کنفرانسی برای بازسازی غزه در پی بمباران اسراییل در قاهره گرد هم می آیند. اکثر تمویل کنندگان که آماده سفر به قاهره هستند می گویند نمی توان به پرداخت پول برای بازسازی غزه ادامه داد بدون این که کاری برای توقف چرخه تخریب انجام داد. دورویی در اساس مشارکت اروپا در فلسطین قرار دارد. اروپایی ها با وجود سخاوت در کمک هایشان و محکوم کردن شهرک سازی های غیرقانونی اسراییلی ها، با سرسختی با اقدامی مخالفت می کنند که می تواند انگیزه ای برای صلح ایجاد و از تخریب بیشتر جلوگیری کند: پیوستن فلسطین به دادگاه بین المللی جزایی. [این مقاله را سر جفری نایس و سر دزموند لورنز دِ سیلوا ـ نویسندگان گزارش سزار در باره شکنجه در سوریه هستند.]

کانادا حاضر نیست علیه تعدی ها در در پروژه معدنی در اکوادور اقدام کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ فدراسیون، سازمان عضو آن در اکوادور CEDHU و دیده بان معادن کانادا نبود اراده و کوتاهی کانادا را از اقدام در باره شکایت های طرح شده بر اساس رهنمودهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد شرکت های چند ملیتی و در این مورد شکایت علیه میرادور که پروژه ای بزرگ در منطقه آمازون اکوادور است، محکوم کردند. این سه سازمان در ۲۵ جولای ۲۰۱۳ شکایتی را از طرف گروهی از کشاورزان و بومیان که از این پروژه متضرر شده اند مطرح کرده اند. آنها نقض حقوق بشر و تخریب محیط زیست را که شرکت سی آر سی سی ـ تونگوان چین به همراه شرکت های وابسته کانادایی آن در منطقه آمازون اکوادور باعث می شوند محکوم کردند.

کامبوج پرونده شماره ۲ ـ تاریخچه یک حکم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ فدراسیون امروز در آستانه محاکمه دوم خیو سامفان و نوئون چی مستندی ۳۰ دقیقه ای را با عنوان «پرونده شماره ۲ـ تاریخچه یک حکم» در برابر شعبه فوق العاده دادگاه کامبوج ارایه می کند. این مستند را از امروز می توان با زیرنویس هایی به زبان های فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی و خمر در وبگاه های فدراسیون و نیز Mediapart، Phnom Penh Post، France 24 و Animal Politico  تماشا کرد. خلاصه مستند: سه زن کامبوجی که در فرانسه زندگی می کنند در ۴ آگوست ۲۰۱۴ برای حضور در زمان صدور حکم تاریخی علیه دو تن از بالارتبه ترین رهبران زنده رژیم خمر روژ ـ خیو سامفان و نوئون چی ـ به پنوم پن سفر می کنند. این دو در شعبه فوق العاده دادگاه کامبوج به اتهام جنایت های علیه بشریت و نسل کشی محاکمه شدند.

‘اجساد گورهای جمعی مکزیک متعلق به دانشجویان نیست’
بی بی سی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادستان کل مکزیک می گوید که تست دی ان ای به روی ۲۸ عدد از اجساد کشف شده در یک گور جمعی نشان می دهد که این اجساد به دانشجویانی که اخیرا ناپدید شدند تعلق ندارد.

       حقوق مدنی و سیاسی

روسیه طرح شکایت علیه انجمن مموریال
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ بر اساس اطلاعات دریافتی برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، وزارت دادگستری روسیه در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴شکایتی از انجمن خیریه تاریخی، آموزشی و حقوق بشر مموریال که مرکز حقوق بشر مموریال نیز عضو آن است، به دیوان عالی فدراسیون روسیه تسلیم کرد. در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ رسانه ها فاش کردند که این وزارت خانه با مطرح کردن تخلف در ساختار سازمانی این انجمن خواهان تعطیل کردن آن شده است.

مصر نیروهای امنیتی از زور افراطی برای سرکوب اعتراض های دانشجویی استفاده می کنند
عفو بین الملل ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ شهادت هایی که عفو بین الملل گرد آورده است نشان می دهند که نیروهای امنیتی مصر در هفته جاری از زور افراطی برای سرکوب اعتراض های دانشجویی در دانشگاه اسکندریه استفاده کرده و دست کم ۳۵ دانشجو را زخمی کرده اند و سه تن دیگر را در شرایط وخیمی به جا گذاشته اند. بنا به آمار رسمی دو مامور امنیتی نیز مجروح شده اند. دانشجویان طرف گفتگوی عفو بین الملل شرح دادند که اعتراض هایی که به صورت مسالمت آمیز در محوطه دانشگاه آغاز شده بودند بعد به خشونت گراییدند. نیروهای امنیتی مستقر در بیرون دروازه اصلی دانشگاه گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای به جمع دانشجویان شلیک کردند و دانشجویان نیز با پرتاب ترقه، کوکتل مولوتف و سنگ مقابله کردند.

آمریکا نامه مشترک با درخواست اصلاحات در سیاست شمول مظنونان در لیست مراقبت
دیده بان حقوق بشر ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ ده ها سازمان حقوق بشری و جامعه مدنی در ایالات متحده امریکا با امضای نامه مشترکی به معاون دادستان کل و معاون وزارت دادگستری اعلام کردند که سیاست شمول مظنونان در لیست های مراقبت باید شفاف تر شود. بر اساس اطلاعات اعلام شده در تابستان امسال مشخص شده که هزاران تن از مردم بر اساس مدارک ناقص و مخفی در میان افراد مظنون به تروریسم لیست شده اند و اشخاص بیگناه امکان مخالفت با اشتباهات و حذف نام خود از لیست ها را ندارند. اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، مرکز حقوق اساسی مردم، دوستان حقوق بشر، ائتلاف آزادی، انجمن قلم آمریکا، دیده بان حقوق بشر، تعدادی از سازمان های مسلمانان، یهودیان، سیک ها، سازمان های مخالف سانسور و طرفدار آزادی های مدنی، سازمان های مختلف عرب های ساکن آمریکا و غیره از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

بریتانیا مجلس بریتانیا به شناسایی کشور فلسطین رای داد
بی بی سی ۱۴اکتبر ۲۰۱۴ نمایندگان مجلس عوام بریتانیا با ۲۷۴ رای موافق در مقابل ۱۲ رای مخالف، به شناسایی “کشور فلسطین” رای دادند. این رای‌گیری، به لحاظ نمادین اهمیت زیادی دارد ولی برای دولت بریتانیا الزام‌آور نیست. تاکنون، بیش از ۱۳۰ کشور جهان فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته اند.
هنگ‌کنگ معترضان مجددا خیابان‌ها را اشغال کردند
ادوارد اسنودن: از گوگل و فیسبوک استفاده نکنید

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایتالیا توقف گشت جستجو و نجات دریایی در مدیترانه «زندگی مردم را به خطر می اندازد»
۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: پیشنهاد ایتالیا برای پایان دادن به گشت جستجو و نجات دریایی در مدیترانه زندگی هزاران تن از مهاجران و پناهجویانی را که می کوشند به اروپا برسند به خطر می اندازد. وزیر کشور ایتالیا آنجلینو آلفانو پیشنهاد کرده که پس از آغاز عملیات مرزی کشورهای خط اول در تاریخ اول نوامبر، گشت مدیترانه که یک سال پیش به راه افتاد و زندگی ده ها هزار تن را در دریا نجات داده پایان یابد.
اتحادیه اروپا: ۳۰ هزار نفر قربانی قاچاقچیان انسان شده‌اند
قرقیزستان قربانیان قاچاق انسان
لبنان مرزهای خود را بر روی پناهجویان سوری بست
فائو: بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند
اسراییل شدت گرانی در موجی از مهاجرت به آلمان به‌راه انداخته است

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آمریکا امید شرکت‌های تسلیحاتی به سود حاصل از جنگ با “حکومت اسلامی”
آلمان جایزه صلح ناشران برای جرون لنیر
بیماری ابولا جدی‌ترین مسئله بهداشتی جهان است

    دفاع از حقوق بشر

آذربایجان پارلمان اروپا خواهان توقف آزار مدافعان حقوق بشر شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ آزار مدافعان حقوق بشر را در آذربایجان محکوم کرد. این قطعنامه کسانی مثل لیلا یونس، رسول جعفراف و انتقام علی اف را نیز ـ که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مطرح کرده بود ـ نام برد و خواهان «آزادی فوری و بی قید و شرط و پس گرفتن تمام اتهام ها علیه آنها شد.» پارلمان اروپا همچنین از دولتمردان آذربایجان خواست «آزار و تعقیب سازمان ها جامعه مدنی، سیاستمداران مخالف و روزنامه نگاران مستقل را متوقف کند.»

لیبی درخواست فوری از شورای حقوق بشر برای رسیدگی به نقض فاحش و گسترده حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ نُه سازمان بین المللی و ملی و منطقه ای از جمله فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و کمیسیون بین المللی حقوقدانان، با انتشار نامه ای به نمایندگان دایمی اعضا و ناظران شورای حقوق بشر سازمان ملل توجه آنها را به نقض گسترده و فاحش حقوق بین المللی بشردوستانه در لیبی جلب کردند که حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، قتل های غیرقانونی، آدم ربایی، ناپدید شدن غیرنظامیان، شکنجه و بدرفتاری های دیگر و حبس های خودسرانه را در بر می گیرد.

بلاروس باید به سیاست بازداشت های پیشگیرانه پایان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ فدراسیون و مرکز حقوق بشر «ویاسنا» (بهار) نگرانی خود را از اقدامات غیرقانونی دولتمردان بلاروس علیه پاول وینوگرادوف، فعال مخالف، ابراز می کنند. در روز ۹ اکتبر در آستانه اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع و سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به مینسک، پاول وینوگرادوف بار دیگر خودسرانه بازداشت شد و ۱۵ روز در حبس ماند.

بان کی مون از اسراییل به خاطر برنامه های شهرک سازی انتقاد کرد
گاردین ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ دبیر کل سازمان ملل بان کی مون در سفر به غزه با انتقاد شدید از اسراییل همچنین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را فراخواند گفتگوهای صلح را با فلسطینیان از سر بگیرد.

بحرین محاکمه دوباره نبیل رجب
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ نبیل رجب، مدافع حقوق بشر رییس مرکز حقوق بشر بحرین، مدیر مرکز حقوق بشر خلیج و نایب دبیرکل فدراسیون در روز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ دوباره محاکمه خواهد شد. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و سازمان های غیردولتی بسیاری خواهان آزادی و پایان یافتن آزار قضایی او شده اند. علاوه بر این، برنامه نظارت از دولتمردان بحرین می خواهد حضور کارشناسان بین المللی حقوق بشر را به عنوان ناظر بر دادگاه و آزادی او امکانپذیر سازند. در روز ۱۹ اکتبر، دادگاه درجه ۳ کیفری محاکمه نبیل رجب را به اتهام «توهین به نهاد عمومی» از طریق توییتر را آغاز می کند. این اتهام به پیام هایی مربوط می شود که او از طریق توییتر منتشر کرد و اداره تحقیقات کیفری آنها را اهانت به وزارت کشور می داند. مجازات این اتهام تا سه سال زندان است. نبیل رجب از تاریخ ۱ اکتبر که برای بازجویی احضار شد در بازداشت به سر می برد.

هنگ کنگ ماموران پلیس باید به خاطر حمله به فرد معترض با عدالت روبرو شوند
۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: ماموران پلیس که روز چهارشنبه در کتک و لگد زدن به یک معترض هوادار دمکراسی شرکت داشتند باید با عدالت روبرو شوند. فیلم های تلویزیون محلی نشان می دهد که شش مامور پلیس در ساعات اولیه روز چهارشنبه مددکار اجتماعی کن تسانگ کین چیو را با دست های بسته در پشت به گوشه ای می برند و روی زمین می گذارند. در پی آن، آنها او را بارها با لگد و مشت می زنند. ماموران دیگر هم تنها نظاره گر هستند.

   زنان

عراق رنج بی‌پایان زنان ایزدی در سایه جنگ و ترور
عراق روایت دختر «ایزدی» از روزهای اسارت توسط «داعش»

    کودکان

انهدام کودکیِ خاورمیانه

     فرهنگ و اندیشه

به کشورهای ما
یوتیوب ۹ اکتبر ۲۰۱۴ «به کشورهای ما»، دکلمه شعر و آوازهایی که ابتدا سال ها پیش بانو فیروز خوانده بود، در باره رنج و مصیبت مردمان سوریه، عراق، لبنان و فلسطین پروژه ای است از گروهی از شهروندان این کشورها که ساکن سوئد هستند.
کوبانی و آرزوهای منطقه‌ای ترکیه
یونسکو غارت و تخریب آثار فرهنگی طرابلس را محکوم کرد
اندیشه قرارداد اجتماعی در نزد سقراط
آغاز خشونت؛ پایان اندیشه
ویرجینیا وولف: اندیشیدن من مبارزه من است
«دموکراسی و وظایف شهروندی»
نقدی برکتاب “سرمایه”ی توماس پیکتی

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، العربیه فارسی، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، یوتیوب

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۰

پیوست‌ها: